The Black Pearl - ZHL versie 1:65

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Drububu, 22 jun 2013.

  1. Drububu

    Drububu Guest

    Het is zover. Na het afronden van de Friesland (fotoshoot moet nog gebeuren) ga ik beginnen aan de Black Pearl. De kit uit China. Ik ga hem helemaal conform de bijgeleverde bouwbeschrijving maken. Uitgezonderd de beelden. Die ga ik proberen zelf te maken uit buxus hout.

    Foto's volgen snel. Ben nu bezig om de spanten te testen op symmetrie en ik moet de valse kiel recht zien te krijgen. Die is door de jaren heen krom gaan staan. Net als al het rondhout.
    Omdat ik op dit moment midden in een scheiding zit gaat het allemaal nog niet zo snel. Beetje geduld graag.
     
  2. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    succes de komende tijd....
     
  3. Drububu

    Drububu Guest

    Bedankt Rob.
     
  4. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Geen leuk nieuws, toch sterkte gewenst.

    Groetjes,
    Frankwin
     
  5. Germt

    Germt Guest

    Sterkte Hans voor de komende periode.

    Germt
     
  6. Drububu

    Drububu Guest

    Bedankt allemaal. Nu maar hopen dat mijn ex er niet met de helft van mijn gereedschap vandoor gaat :D
     
  7. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.127
    Locatie:
    Roosendaal
    succes ermee Hans, zorg dat je alle modelbouwspullen in jou deel houdt (het is toch niets waard :) )
     
  8. Pandinus

    Pandinus

    Lid geworden:
    18 jan 2013
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Wetteren bij Gent, Belgie
    ex

    Zou me erg verwonderen, maar de helft van de kluiten( zuidnederlands voor centen) zal ze zeker meenemen. Sterkte
     
  9. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Succes en sterkte Hans en eerst je gereedschap proberen veilig te stellen.
     
  10. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Sterkte Hans, en succes met de bouw als je er weer aan toe bent.
     
  11. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Niet de leukste tijden. De bouw zal wel voor afleiding zorgen. Succes ermee.
     
  12. Drububu

    Drububu Guest

    Bedankt voor jullie woorden :) Doet een mens goed.

    En inderdaad bouwen is een fijne manier om de aandacht even aan wat anders te geven. Dus begonnen met de basis.
    De lessen die ik geleerd heb met de bouw van De Friesland maken dat ik extra achterdochtig ben geworden daar waar het de spanten betreft. Gelukkig heeft ZHL de spanten netjes uitgelaserd. Maar toch maar even een steekproefje genomen met twee willekeurige spanten. De spantendraaimethode gebruikt. Eerst een spant met potlood omgetrokken op papier. Daarna de spant omdraaien en zo goed mogelijk op de tekening leggen. Vervolgens met een zwarte stift opnieuw de omtrek getekend. Als de spant symmetrisch is vallen beide omtreklijnen over elkaar en zie je de potlood lijn niet meer.

    [​IMG]

    De lijnen vallen naadloos op elkaar. 2e spant geprobeerd. Idem. Ik vertrouw er op dat de andere spanten ook symmetrisch zijn dus.
     
  13. Drububu

    Drububu Guest

    Omdat mijn kitje al 2 jaar op de plank ligt merk ik dat sommige houtdelen al aardig beginnen te vervormen. Het rondhout is zo krom als een juttepeer geworden en de valse kiel is ook krom. Die ga ik maar zelf maken denk ik. Ik heb nog geprobeerd door de valse kiel in heet water te leggen en daarna een dag op te spannen, maar hij blijft krom trekken. Niet te veel tijd aan besteden en zelf maken dus.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Ben maar blij ,voor het zelfde zit er houtworm in.;)

    Groetjes,
    Frankwin
     
  15. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Ik las het nu pas :( sterkte Hans mijn ervaring is dat modelbouw een uitstekende afleiding is.

    Met een kromme kiel en kromme rondhouten maak je een schip wat uitstekend rondjes kan varen

    Andy
     
  16. Drububu

    Drububu Guest

    Yep daarom heb ik een stuk 4mm mdf gevonden en ga de valse kiel zelf opnieuw maken. Dit gaat 'm niet worden.
     
  17. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Dat gaat je wel lukken Hans.
     
  18. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Spannend, nog een Black Pearl op het forum.
    Hoop wel dat er een Jack Sparrow figuurtje (en/of Captain Barbossa) op het dek komt te staan, inclusief crew :-D
     
  19. Drububu

    Drububu Guest

    Even een kleine update. Laatste tijd niet veel gebouwd. Even wat andere problemen. Ik hoop en ga er vanuit dat die binnen 2 maanden opgelost zijn.
    Verder heb ik op verschillende manieren geprobeerd om de valse kiel recht te krijgen (was krom getrokken) maar dat is niet gelukt. Zelfs de kiel door midden gebroken en opnieuw gezet zodat ie plat op tafel blijft liggen. Maar helaas. Er is niks van te maken. Dus ik ben de kiel nu uit een stuk mdf van 5mm dikte aan het zagen. Zal binnenkort weer wat foto's posten.
     
  20. Drububu

    Drububu Guest

    Het gaat langzaam gezien de situatie thuis maar inmiddels heb ik toch weer wat stappen kunnen nemen.

    Begonnen met het uitzagen van een nieuwe valse kiel. Die valse kiel van de fabrikant was dermate krom getrokken dat ik er niks meer van kon maken. Dus zelf maar aan de slag gegaan met mijn figuurzaagje.

    [​IMG]

    Vervolgens de kiel gelegd

    [​IMG]

    En de spanten geplaatst. Na die kromme spanten van De Friesland is het een verademing die laser-gezaagde spanten. :)

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina