The Black Pearl - ZHL versie 1:65

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Drububu, 22 jun 2013.

  1. Drububu

    Drububu Guest

    En ten slotte, en dan ga ik het jaar uit met in elk geval al vast een goede start van De Black Pearl, enkele verweerde beelden, die tegen het schot van het kampanjedek geplaatst worden:

    [​IMG]
     
  2. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Dat is mooi gelukt Hans.
     
  3. Germt

    Germt Guest

    Ja, is wel apart, zie je niet vaak zo.
    Het verweren is mooi gelukt hoor:cool:
     
  4. Drububu

    Drububu Guest

    Zo we zijn weer een paar stapjes verder. Tijdje niet zoveel gedaan. Maar nu kan ik weer wat stappen laten zien. De valse verschansingen moeten er nu tegenaan en een stuk van de eerste laag rompplanken. Met name het deel boven de onderste berghout doet de leverancier in één keer. Dus geen aparte huidgangen maar uit triplex (denk ik) in een stuk

    Zoals hieronder de valse verschansing is te zien zo gaan ook de eerste huidgangen:

    [​IMG]

    Omdat het overloop dek dus straks meteen helemaal dicht is vraag ik me dus af hoe de fabrikant bedacht heeft hoe je nadien de affuiten er nog opgemonteerd gaat krijgen. In de bouwbeschrijving van de fabrikant maak je eerst de romp dicht en dan ga je de affuiten plaatsen... Nou... die passen echt niet door de geschutspoorten ! Dus ga ik de affuiten eerst maken en plaatsen en dan maak ik de romp dicht.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De kanonslopen plaats ik er later in, die passen wel door de geschutspoorten dus dat komt tzt wel

    [​IMG]
     
  5. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Bouwbeschrijving in het Chinees? :)
     
  6. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Hans,
    Fijn te zien dat je weer verder bouwt aan de Pearl.:D
    Moest je het nog niet gelezen hebben: 19 april is er een ontmoetingsdag in de pijplijn, moest je zin en tijd hebben ben je uiteraard ook van harte welkom.
    Grt
    Diederik
     
  7. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Advies: zet de affuiten goed vast aan het dek, b.v. met een extra schroefje of spijkertje door de bodem.
    Niets is zo frustrerend als ze later loskomen bij het plaatsen van de kanonbuis - en je kan er dan niet meer bij...
    (ik spreek uit ervaring)
     
  8. Drububu

    Drububu Guest

    Ik ken het effect... meegemaakt bij de bouw van mijn Friesland. Ik los dat op door een klodder lijm aan de onderkant van het plateau van de affuit te smeren en die trekt de affuit op het dek... Muurvast... Nadeel is alleen als je later nog eens een wijziging aan wil brengen... maar ja... beter dat het goed vast zit... :D

    Gisteren aan stuurboordzijde de eerste laag 'beplanking' aangebracht. Het betreft hier het deel boven het onderste berghout. De fabrikant levert hiervoor een complete beplanking in de vorm van een triplex plaat. Zo... dat schiet op ;)
    Het voorste gedeelte bij de boeg gaat wel met losse plankjes. Die bocht is te groot om dat met triplex te doen.


    [​IMG]
     
  9. Drububu

    Drububu Guest

    Bedankt Diederik. Ik neem het in beraad :D
     
  10. Drububu

    Drububu Guest

    Was het maar in het chinees dan kon ik met Google Translate nog iets...
    Zeg maar rustig: geen bouwbeschrijving. Alleen tekeningen met af en toe een regel tekst: Drill hole here!. gelukkig heb ik met de Friesland voldoende ervaring opgedaan om hier voldoende aan te hebben maar ik geef het je te doen als je met deze kit als beginner aan de slag gaat.
     
  11. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    moet je nu tot tegen de triplex werken hans en later de 2 de laag er over maken ?

    ziet er wel goed uit hoor
     
  12. Drububu

    Drububu Guest

    Klopt! De tweede huidgang wordt in de vorm van fineer op deze laag geplakt. Eigenlijk... nu ik er zo mee bezig ben, vind ik dit systeem helemaal niet zo gek. Je hebt razendsnel de bovenkant dicht, de geschutspoorten zitten allemaal op de goede plekken en het is strak.
    Het is alleen niet volgens de 'oude' methode... Maar ja... volgens de 'oude' methode werd er ook niet in twee lagen gebouwd. Ik kan me in elk geval niet herinneren dat Witsen en van Ijk hierover schrijven in hun boeken :D
     
  13. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Sowieso vind ik het wel leuk dat je de Black Pearl als houtpakket heb. Ik heb die nooit kunnen vinden (maar ook niet zo heel erg hard gezocht...)

    Heb je voor mij eventueel de site waar je deze gevonden hebt?
     
  14. Drububu

    Drububu Guest

    ik heb hem op ebay gekocht. Ik weet niet of ie daar nog te koop is.
     
  15. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja, is daar nog te koop - maar even boven budget....
     
  16. Drububu

    Drububu Guest

    En het grote plank-festijn is begonnen... Voor de eerste laag ga ik me nog niet zo druk maken over de plek van de berghouten en of de plankjes wel mooi verjongd zijn. Dicht=dicht. Voor mij is dan het belangrijkste dat de vorm er mooi in komt.

    De start: het dichtmaken van het voorsteven.

    [​IMG]
     
  17. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.445
    Locatie:
    vosselaar
    suc6 hans zal nog een hele boterham worden ;)
     
  18. Drububu

    Drububu Guest

    Heb gelukkig al vaker met het bijltje gehakt ;)
     
  19. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.120
    Locatie:
    Roosendaal
    Toch altijd weer een leuke fase. Succes ermee. Kijkend naar je kunsten bij de Friesland moet dit zeker ook gaan lukken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  20. Drububu

    Drububu Guest

    Inmiddels met mijn draaibank 1 kanon erbij gemaakt die ontbrak in de kit. Overigens na veel oefenen want het is toch lastiger dan je denkt om een goede tapslopende kanon te langsdraaien.

    [​IMG]

    En inmiddels zit de bovenkant van de boeg ook bijna dicht met de eerste huidlaag.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina