The Black Pearl

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door whitestar401, 1 jun 2011.

  1. whitestar401

    whitestar401

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    51
    Locatie:
    varsseveld
    Hallo allemaal,

    Vanmorgen is mijn bestelling uit China aangekomen. The black pearl... Hier enkele foto's van de inhoud.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ze is schaal 1:50 en word 830 mm lang, 135 mm breed en 640 mm hoog.

    De instructies zijn minimaal, en wat er zijn is een vertaling in het Engels. En ook nog wel slecht Engels. Dat word dus een flinke uitdaging. :eek: Maar gelukkig heb ik een bouwverslag gevonden op het Deagostini model-space forum, dus ik hoop daar ook genoeg info te vinden.

    Hier komt dus een bouwverslag van het model van het schip van Captain Jack Sparrow, The Black Pearl.
     
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Welkom!! Leuk schip met een mooi verhaal:

    [​IMG]

    Zal geen eenvoudige klus worden, maar dit zijn wel leuke schepen om te bouwen. Aarzel niet als je vragen hebt. Bij aarzeling, eerst vragen dan doen. Dat kan een hoop ellende voorkomen.
    Succes ermee!!!!

    Groet,

    Ad Bakker
     
  3. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Leuk ! leuk ! leuk ! :thumbsup:
     
  4. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    hoe vet is dit!!1

    succes ermee
     
  5. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Hey

    Waar heb je hem gekocht?

    Groeten
     
  6. Gaaf project, gaat ik zekers volgen.

    Succes met de bouw.

    Mvg Edwin
     
  7. Onno Heesbeen

    Onno Heesbeen

    Lid geworden:
    12 okt 2010
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Eindhoven
    zeker leuk project, vind film modellen altijd wel gaaf.

    oh en maak haar niet te mooi, is ze in de film ook niet.
     
  8. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Leuk, een bijzonder schip!
    Ik ga je zeker volgen, als je vragen hebt stel ze gerust

    Bouw ze
    Andy
     
  9. whitestar401

    whitestar401

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    51
    Locatie:
    varsseveld
    Wauw, wat een reacties! Bedankt daarvoor. Nu maar hopen dat ik goed genoeg ben om jullie zo enthiosiast te houden. ^^ Maar ik doe mijn best.

    @Ad Bakker en ABrouwer; Vragen zal ik zeker doen! Er zullen ook best een aantal vragen komen.

    De eerste die ik heb is over het schilderwerk. Nu is de Black Pearl volledig zwart. Nu lijkt me dat echt vol mat zwart te egaal word. Ideeën hierover kan ik cker gebruiken. De dekken overigens schilder ik denk ik niet. Ik meende dat deze in de films ook niet geschilderd waren en ik heb er nu latten voor van een zeer donkere houtsoort. Maar hier moet de films nog maar eens voor kijken... (Wat een drama, films kijken voor research :p)

    @Markjuh Ik heb hem op e-bay gekocht. hier is de link;

    model ship kit-2007 version of Black Pearl Ship | eBay

    @Onno Heesbeen Hahaha, maar goed dat ik nog niet zo veel ervaring heb dan ;-) Maar je hebt wel gelijk. De Black Pearl is tenslotte een Piraten schip. Piraten zullen wel wat onderhoud hebben gedaan, maar ik denk alleen het hoog nodige. Tevens weten we dat de Black Pearl een aantal keren gezonken is, en ook in brand gestaan! (Zoek via wikipedia op Black Pearl en er staan nog hele interesante dingen over de Black Pearl van voor de films ;) ) Dus daarom moet ik hem zeker niet te netjes maken.

    Ik zit er daarom overigens over te denken om de huidplanken niet (of nauwlijks, maar dat hangt er van af van wat voor werk ik lever) te schuren. Enige ideeën hierover zijn meer dan welkom.

    Nu dan verder met het bouwverslag. Ik heb de frame in elkaar zitten, met de dekken. Nu had ik al gelezen op een ander bouwverslag dat het flink schuren was om alles passend te krijgen. Toen ik alles paste kwam ik erachter dat ze gelijk hadden. Na dus heel wat schuur en paswerk heb ik alles passend gekregen.

    Hier zie je een foto waar ik alles net gelijmd heb.

    [​IMG]

    De dekken waren nog wat eigenwijs (en iets krom), maar ik was eigenwijzer, en ze zitten nu strak op het frame. ^^

    Omdat ik ook nog wat tijd over had ben ik ook begonnen aan de "fake gun ports" Dit model heeft geen aparte gun deck en heeft daarom 3 houten wanden direct achter de geschutspoorten.

    [​IMG]

    Nu zat ik daar naar te kijken en kwam tot de conclusie dat je via de onder en bovenkant in het model kunt kijken, waar je de lichte houten frame kunt zien. Dat vond ik niet mooi en heb er daarom een boven en onderkant aan gemaakt en ga de binnenkant mat zwart schilderen.

    [​IMG]

    Hier zie je ze ongeschilderd. Het gaat hier om de binnenkant, zoals jullie vast wel zullen snappen. Dat de buitenkant er wat rommelig uitziet maakt dus niet veel uit. Ik hoop dat straks de binnenkant ook niet opvalt, dat het meer een donker gat lijkt.

    Nu hou ik er ff mee op, moet me ff opfrissen dan dan de hele dag naar mijn ouders. Mijn vader is jarig. Oh, en dat herrinert me jullie te vertellen dat er witte zeilen bij zitten, zoals je op mijn 2e foto kunt zien. Deze neem ik daarom even mee naar mijn moeder met de vraag of zij die niet kan verven. Nu wil ze dingen altijd te goed doen, en dat is in dit geval een beetje een nadeel, dus moet haar ff op het hart drukken dat ze faal zwart moeten worden en het niet uitmaakt, maar juist beter is dat sommige delen zwarter zijn dan andere.

    De groeten! En nogmaals bedankt voor jullie enthiosiasme!!
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    wat de zeilen aan gaat
    kleuren met thee gaat uitstekend
    maar doe eerst de naden met een naaimachine stikken en als het kan met een garen dat kleur afgeeft
    ja het klinkt stom maar als je zulk garen gebruikt dan komen de naden donkerder uit dan de rest van het zeil
    de zeilen niet mooi in een bakje leggen maar goed opfrommelen tot een bolletje en dan terug een beetje on warren maar niet teveel
    een nacht laten soppen in de thee en dan zien ze er echt verouderd uit
    wil je ze donkerder dan wat plakaat verf er bij mengen deze lost op met water

    gr raf
    ps heb er vroeger ook eens aan begonnen en het is bij eentje gebleven hahaha
    maar nu ik er op terug kijk was ik een beetje jong en onervaren voor dat model
     
  11. whitestar401

    whitestar401

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    51
    Locatie:
    varsseveld
    Ik ken dat met die thee, maar hier moeten de zeilen zwart worden omdat de black pearl zwarte zeilen heeft.
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    zwarte thee gebruiken hé

    die van mij moesten groen worden
    het was de alexander von humboldt

    gr raf
     
  13. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.127
    Locatie:
    Roosendaal
    voor het kleuren van de zeilen kun je het beste een potje dyson textielverf halen bij de betere drogist. even in het wasmachine en ze zien er perfect uit.
     
  14. burnie

    burnie

    Lid geworden:
    3 jan 2006
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Heiligenhaus
  15. Jeromeke

    Jeromeke

    Lid geworden:
    29 apr 2007
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Wouw
    zie ik hou verkeerd of is dit nou het schip wat ze ook gebruikt hebben in die films met Captain Jack Sparrow;)

    Succes in iedergeval
     
  16. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Helaas werkt thee niet altijd is mijn ervaring :( Op polyester weefsel werkte het bij mij niet en dan is textielverf de enige oplossing.

    @ Whitestar: Meestal zal je voor een goed resultaat de huidplanken wel moeten schuren omdat je anders geen gladde / regelmatige romp krijgt. Of je moet verschrikkelijk nauwkeurig werken;)

    Bouw ze
    Andy
     
  17. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Helemaal met Andy eens, Harm. Vergeet ook niet dat je op schaal 1:50 werkt, dan is elke oneffenheid in werkelijkheid al weer enkele centimeters. Ik zou spleten tussen planken goed opvullen/inwassen met gewone witte houtlijm en daarna toch goed schuren. Als je dan netjes gewerkt hebt, heb je geen of nauwelijks plamuur nodig (zoals je bijvoorbeeld bij een blank houten schip ook niet kan hebben, zie mijn Mississippi in handtekening). Daarna gronden en in de lak. Puur mat lijkt mij ook niets. Daarnaast is het (in mijn ervaring) erg kwetbaar. Als je er met een nagel overheen gaat heb je al een glimmende streep. Gewoon zijdeglans lijkt mij het beste. Je zou ook nog als laatste een laag blanke parketlak (glitsa op waterbasis) kunnen aanbrengen. Die is ook in verschillende glansgradaties te krijgen, en maakt haar wat minder kwetsbaar.

    Maar eerst die planken er maar eens op zien te krijgen......

    Groet,

    Ad
     
  18. whitestar401

    whitestar401

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    51
    Locatie:
    varsseveld
    eerst maar eens kijken dus hoe nauwkeurig ikzelf werk.

    Zelf heb ik geleerd dat matte kleuren beter zijn voor scheepsmodellen van andere forums in het verleden. Tevens was de Black Pearl ook mat zwart. Ik heb wel een glanzende versie zien rondslingeren op het internet, maar vond dat zelf niet zo mooi. Maar zoals je ook al zei, laten we eerst maar eens zien dat ik die planken erop krijg. Ik kan ondertussen wel eens de verschillende winkels rondneuzen in wat er qua verf allemaal mogelijk is.
     
  19. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik denk dat dan een blanke matte toplaag (bijvoorbeeld parketlak) het beste werkt. De verf zelf doet er dan niet zoveel toe, als het maar "mooi diep" zwart is. Over kleuren zijn op dit forum al vele bladzijden gevuld. Is altijd moeilijk, ook omdat een kleur/glansgraad op een model anders overkomt dan bij een 1:1 schip.

    Persoonlijk vind ik glanslak op modellen geen gezicht, maar iedereen heeft zo zijn eigen smaak.

    Groet,

    Ad
     
  20. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Ik ben het helemaal met Ad eens. Glanslak is vind ik ook niet mooi op een houten scheepsmodel. De originele schepen waren ook niet in hoogglans gelakt. De Batavia in Lelystad is een mooi voorbeeld van de gebruikte verven en kleuren. Het is verstandig om voor je je model gaat verven eerst een proefstukje met gelijmde latje te maken om te testen hoe je lak reageert op hout en lijm (blanke lak staat bij mij soms wit uit op secondelijm) en uit te proberen hoe krasvast je eindresultaat wordt.
    Vooruitdenken is altijd nuttig maar wees altijd wat voorzichtig met onomkeerbare beslissingen, tuigage kan je er weer afhalen en opnieuw aanbrengen (heb ik zelf net gedaan) maar verf eraf halen ...... dat is andere koek.

    Veel plezier met het beplanken

    Andy
     

Deel Deze Pagina