The Black Pearl

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door whitestar401, 1 jun 2011.

  1. whitestar401

    whitestar401

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    51
    Locatie:
    varsseveld
    Hallo,

    Na een druk weekend even weer even een update.

    Mijn moeder en mijn schoonzus zijn druk bezig geweest met het discussieren over hoe de zeilen het beste te verven, en hebben ook jullie reacties nog doorgenomen. Nog bedankt daarvoor. We hebben enkele proefstukjes gedaan, maar we waren er nog niet echt tevreden over. Gelukkig is mijn moeder handig met de naaimachine zodat ze nog genoeg afval stof heeft liggen. Ruimte genoeg om te expirimenteren, wat we dus ook volop doen, voordat we daadwerkelijk de zeilen gaan verven.

    Tevens ben ik ook al aan het expirimenteren met lak, maar ben ook daar niet geheel tevreden over. Ook daar moet ik nog wat verder expirimenteren.

    Ik ben ook al begonnen met het beplanken. Vrij lastig en mijn eerste plan om niet te schuren gaat al niet door. Zal toch wel moeten. De dikte van de planken, en breette, is niet allemaal gelijk. Hierdoor heb je wel een erg ruwe oppervlakte voor een model.
    Zoals ik al zei had ik een druk weekend, maar tussendoor vaak nog wel ff tijd om een paar latjes te buigen. Deze konden dus 24 uur drogen voordat ik weer tijd had. Gezien de tempraturen van dit weekend leek me dat ook wel genoeg.

    Boven de waterlijn bestaat de romp uit platen die later bekleed word met zeer dunne latten. Hier heb ik een foto van die ik alvast wil delen.

    [​IMG]

    Nu ga ik eerst weer rustig verder met het beplanken. Overdag werk ik volop, dus ik verlijm de latjes van de vorige dag, en vorm er dan weer een paar die weer kunnen drogen tot de volgende avond. Is geen snel proces, maar werkt wel goed. Lanzaam maar zeker komt de romp zo dicht. Je kunt t.z.t wel weer een update verwachten.

    Groeten!!
     
  2. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Experimenteren

    Beste whitestar

    Inderdaad... "experimenteren" met zeilen en verven is de beste weg naar een mooi resultaat ;). Na jaren gebruik van Humbrol Enamel verven op terpentinebasis ben ik met watergedragen Admiraliteitsverven aan het experimenteren (naar aanleiding van tips op dit forum) Ik ben begonnen met de roeispanen en de dekluiken en het werkt fijn (korte droogtijd, goede matte dekking, stinkt niet en is niet schadelijk bij inademing:!:) Admiraliteitsverven zijn bij meerdere webwinkels in Engeland en Nederland te koop (o.a. bij de Kombuis)
    Succes bij het beplanken van de romp, er zijn wel snellere technieken als degene die jij gebruikt (bijvoorbeeld met een plankjesbuigtang) maar die geven een minder mooi resultaat.

    Bouw ze
    Andy

    Ps wat is dat op de achtergrond?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 jun 2011
  3. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Ps wat is dat op de achtergrond?[/QUOTE]

    Een of ander oud wijf uit de dertiger jaren denk ik lol lol lol
    mvg
    Frederik:D
     
  4. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Andy, zijn dit de Admirality Paints van Jotika/Caldercraft? Als dat zo is kan ik ze zeker ook aanbevelen, ik heb ze voor mijn Victory gebruikt en vond ze zeker niet onderdoen voor Humbrol.

    Groet,

    Ad
     
  5. Leon325i

    Leon325i

    Lid geworden:
    18 feb 2010
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Amsterdam
    ik heb hier spuitbussen staan voor stof (auto bekleding)
    is van motip
     
  6. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat dat de Titanic is van Hachette/Amati. Heb hem namelijk zelf ook gebouwd. ;)
     
  7. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Jotika Admirality Paints?

    Inderdaad Ad
    Het zijn de verven van Jotika. Ik kon ze niet in Engeland bestellen omdat ik geen creditcard heb :( maar gelukkig vond ik een webwinkel in Nederland die het leveren kan :D. En zoals gezegd je hoeft bij die verven geen terpentine dampen meer in te ademen want die zijn niet echt gezond en mijn vrouw houdt echt niet van die lucht. Ik hoef nu dus niet meer in de keuken onder de afzuigkap te verven. ;)

    Groet
    Andy
     
  8. whitestar401

    whitestar401

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    51
    Locatie:
    varsseveld
    Hey Allemaal,

    Weer wat goede tips over verf. Zeker goed om er eens naar te kijken :-D

    En Jep, Het is de RMS Titanic van Hachette. Mijn eerste houten model, en de meest heiligste ghehe. Hij is niet orgineel meer want ik ben regelmatig met het ding aan het "verbouwen" Ik ben zelf nogal gek van Titanic, weet er ondertussen bijna alles van, en vind steeds dingen die niet kloppen met het orgineel. Recentelijk nog de kleuren van de schoorstenen gewijzigt en een serie brass fittings van Tom's modelworks toegevoegd zoals Coaling outriggers, Deckbenches en deck chairs. Kortom, ben dus verliefd op dat ding ghehe

    Maar nu weer terug naar het model. Ik heb eindelijk de beplanking klaar onder de waterlijn en net erboven.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu ga ik beginnen aan de beplanking er net boven. Deze zijn zeer dunne planken, minder dan een mm, die op de vlakke oppervlakte moet komen van de gedeelte rondom de kanonsgaten en de dekken. Ik verwacht dat dit relatief makkelijk zou gaan.

    Dat was het voor nu, veel werk en weinig te vertellen ^^

    Groeten!!!
     
  9. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Wat een werktempo! Ziet er zo op het oog netjes uit.
    Komt er nog een tweede laag plankjes overheen? Zo nee wees dan voorzichtig met plamuur, dat geeft heel makkelijk een glimmende/ gladde plek op de romp.

    Het aanpassen van een model om het kloppender te maken is in mijn ogen een van de uitdagingen bij het bouwen van een model. Ben daar zelf ook druk mee bezig. En hoe meer je van een model weet hoe meer je kunt verbeteren.

    Succes met de verdere bouw

    Andy
     
  10. whitestar401

    whitestar401

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    51
    Locatie:
    varsseveld
    Hey Allemaal,

    ik wou ff laten weten dat ik nog druk bezig ben met de Black Pearl. De dekken en de romp boven de waterlijn zijn nu volledig beplankt en en ben nu bezig met het laatste deel onder de waterlijn. Ik kan al zeggen dat het er goed uitziet, maar plaats foto's zodra ik de romp volledig beplankt heb. Er komt dus een 2e laag planken er overheen. Voor diegenen die nog niet kunnen wachten plaats ik nu maar vast een foto waar ik nog bezig ben met het beplanken.

    [​IMG]

    En eentje waarbij ik de dekken beplankt heb.

    [​IMG]
     
  11. ron scheepbouwer

    ron scheepbouwer

    Lid geworden:
    1 apr 2011
    Berichten:
    268
    Locatie:
    dordrecht
    leuk model ziet er goed uit!

    Ik ga je volgen!

    Groet ron
     
  12. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    dat wordt een mooie boot whitestar401 .

    ik zelf zou hem niet helemaal zwart maken.

    maar dat moet je zelf weten.

    ik heb in amerika Pirates of the Caribbean deel 4 gezien , ik vond het wel een goeie film .
     
  13. whitestar401

    whitestar401

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    51
    Locatie:
    varsseveld
    Ik zit er ook nog steeds over te twijfelen. Als ik de film bekijk lijken de dekken zwart, maar ik vraag me af of dat op het schaalmodel wel mooi lijkt. Ik denk dat ik de dekken niet zwart maak.
     
  14. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Misschien iets als black wash (tegenhanger van white wash ;)) Dan is het zwart maar toch niet helemaal. Een stukje proberen kan altijd.
     
  15. whitestar401

    whitestar401

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    51
    Locatie:
    varsseveld
    Ik ben even aan het googelen geweest, maar nog geen info naar tevredenheid gevonden. Wel over whitewash, en ik kan mij herrinneren dat mijn vader dat effect al eens gebruikt had. Een soort waterige verf waardoor het hout onder verflaag doorkwam. Hoe meer lagen hoe witter het werd. Als blackwash net zo iets is klinkt het zeer interesant en de moeite waard om eens mee te experimenteren. Maar op de website van Praxis en Gamma kan ik niets vinden. Dus daarom mijn vraag of je er meer info over hebt, en naar wat voor soort winkels ik kan gaan voor info en advies. En of eventuele website's.

    Thnks, Harm

    p.s. Black Pearl moet oud en versleten lijken, en volgens mij krijg je dat effect er een beetje door. (ben nog steeds aan het :google: lol)
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2011
  16. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Of het kant en klaar te verkrijgen is weet ik niet. Ik probeerde even mee te denken. Om een dergelijke oude look te krijgen zul je wat moeten expirimenteren. Op een proefstukje zwart aanbrengen en wegvegen met een doek? Brons daarna en weer wegvegen? Grijs en weer vegen? Even uit de losse pols bedacht maar ik denk dat je zo een heel eind moet komen. Voordeel van een proefstukje is dat je precies kunt zien hoe het gaat worden. Als je tevreden bent dan op je model aanbrengen.

    Eigenlijk dus weer terug naar ons kind-zijn. Lekker kliederen met verf en gewoon kunnen zeggen dat je bezig bent :)
     
  17. whitestar401

    whitestar401

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    51
    Locatie:
    varsseveld
    Hallo

    Ik ben zojuist met mijn vader naar de gamma geweest. Daar heb ik een potje Ceta Bever Binnenbeits transparant black wash (0597) gehaald. Helaas kon ik geen mat vinden, dus heb ik zijdeglans meegenomen. Het voorbeeld van wat ze hadden stond me wel aan in de winkel en ben er erg enthiosiast over. Nu eerst maar eens een proefstukje van dezelfde matrialen maken en kijken wat er van de enthiosiasme overblijft ^^ Met dit is het wel zo dat het effect veranderd naar het aantal lagen dat je er overheen gooit. Het lijkt me niet alleen lastig om het bij zo'n boot egaal erop te krijgen, maar het moet ook vrij laat in het proces gebeuren. Je kunt het niet behandelen om vervolgens de sierstrippen erop te maken, zoals ik van plan was. Nog een flinke uitdaging dus. Ik ben van plan om in de komende dagen een proefstukje te maken welke ik dan met meerdere lagen ga behandelen, en bij iedere laag een foto maken. Die foto's zal ik spoedig hier ook plaatsen. Ik ben erg benieuwd hoe dit zal uitpakken.

    groeten!
     
  18. whitestar401

    whitestar401

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    51
    Locatie:
    varsseveld
    Oke, ik ben wat aan het proberen geweest, maar mijn enthiosiasme is een stuk minder. Na 3 lagen kwam het in de richting wat ik zocht. Het is wel een mooi effect wat je krijgt, dat is het niet, maar niet echt wat ik zoek voor mijn Black Pearl. Helemaal op de wat lichtere houtsoorten krijg je een heel ander effect. Ik denk erover om hem toch maar gewoon zwart te maken. Maar hierover zit ik wel gigantisch te twijfelen. Hier een foto van mijn proefstukje en een foto waar hij geverft is.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ben erg benieuwd wat jullie er van zeggen.

    Ook heb ik eindelijk de romp afgekregen en volledig beplankt. Nu kan ik beginnen aan het decoreren van de romp en van de dekken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groetjes!
     
  19. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Je zou nog eens kunnen experimenteren met heel erg verdunde verf (gewoon een sloot water of thinner erdoorheen) en dan opbrengen met een "droge" kwast (dus eerst flink droogdeppen en dan pas opbrengen) Tenminste, dat heb ik decorateurs wel eens zien doen.
     
  20. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    het is een mooi schip ik zou hem blank lakken / beitsen .

    en bv de kiel zwart.
     

Deel Deze Pagina