De Geo Chavez Memorial flight ( en andere TFA expedities)

Discussie in 'Vliegimpressies' gestart door Ernst Grundmann, 19 aug 2016.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Zwolle
  2. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Mooie film. Helaas kon ik er zelf niet bij zijn.

    Denk je na het zien van de film, dat is iets wat ik ook zou willen meemaken......
    Dat kan wordt lid van de TFA.
    Als lid krijg je toegang tot onze groepsconversatie met veel meer insite informatie over planning van evenementen.
    Je kan meedoen aan onze avonturen in binnen en buitenland. Ervaringen die je nooit zal vergeten.
    Sponsorlid worden van de TFA kan ook. Dat geeft je toegang tot onze groepsconversatie met veel meer insite informatie over planning van evenementen.
    Sponsor ben je al voor € 15,- per jaar wat overigens gelijk is aan de kosten van het lidmaatschap. Meer mag natuurlijk ook.:)
    Als lid of sponsor leer je van de ervaringen van de bestaande leden en sponsoren. Maar de TFA heeft ook jou ervaring en kennis nodig !
    We hebben al veel kennis in huis, op allerlei gebied. Meer is zeer welkom.

    De TFA is lid van de KNVvL.

    Ga je naar Prowing 2018 kom even langs op onze stand we vertellen je graag alles over de THE FIRST AVIATORS.
     
    HBZWEEF vindt dit leuk.
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Zaterdag morgen eerst Cees opgepikt en dan op weg naar Zwolle. "De TMF" (niet alle leden maar een groep van 7 leden en een gast) gaan weer oefenen.
    Het is de bedoeling dat we zittend in een open auto (Porsche 911 cabrio ;)) een model gaan besturen en zo een stuk over de weg gaan rijden. Het is een oefening dus we gaan niet vele kilometers weg maar blijven in de buurt van het startveld.
    We konden niet de hele route met de auto rijden dus was er ook een stuk bij dat we op de "oude" manier hebben afgelegd.
    De eerste poging ging niet helemaal goed omdat de porto die het auto team bij zich had niet goed werkte. We stonden vrij dicht bij de hoogspanningsmasten, mogelijk dat die de ontvangstproblemen veroorzaakten. Gelukkig werkte de GSM telefoon wel goed en konden we via de telefoon de overdracht goed laten verlopen. Overigens werkte de 35MHz apparatuur ook zonder een enkele hapering dus waarom die portofoon zo slecht werkte blijft "vaag".
    Na de landing zijn we weer naar het startveld gegaan om alles te bespreken. Onno is met een andere portofoon (ander merk en type dan de eerste) naar de plek gegaan waar het "mis" ging en die portofoon bleek wel 100% goed te werken. Daarna is een tweede team van start gegaan. ook hier ging iets "mis" op een onverwacht moment en door onduidelijke redenen was de motor afgeslagen. Dit keer was het Bruno die de "noodlanding" moest maken. Dat verliep allemaal gladjes, het model heeft geen enkele schade opgelopen.
    Nog weer later startte nog een derde team. Deze keer verliep alles wel als we het bedacht hadden en hebben we het model ruim een uur in de lucht gehad terwijl we er twee rondjes mee hebben gevlogen.

    Er waren een paar mensen bij die deze manier van vliegen en het overgeven van de controle voor het eerst deden en dus het protocol nog moesten leren. Dat verliep gelukkig allemaal goed, die mensen pikten het snel op maar maakten dezelfde "foutjes" die wij in het begin ook maakten. Dat komt dus allemaal goed want we gaan zeker nog een paar keer oefenen.
    Het sturen van het model vanuit de auto bleek geen grote problemen te geven. De bomen langs de weg zouden wel eens problemen kunnen geven maar ook dat bleek erg mee te vallen. Dat biedt perspectieven voor de toekomst. Ja we hebben weer ideeën maar die houden we nog voor ons zelf.
    Na de landing en het nodige nabespreken was het tijd om de zaak in te pakken en naar het restaurant te gaan. De inwendige mens moest ook versterkt worden. Nee, dat is niet uit de clubkas betaalt.

    Aankomst op het veld. Henk van Hoorn had alles al ter plekke en zelfs een kruisje gezet boven de plek waar we naar toe moesten.
    Het zicht op het startveld vanaf de locatie van team 1. De afstand is ongeveer 750m. Dit is volledig ingezoomd met een 135mm lens, daarom lijkt het dichterbij.
    De Vintige flyer is gestart en vliegt boven het startteam.. Het auto team neemt het dan over om er ongeveer 1,8km verder mee te rijden.
    In het midden zie je twee hoogspanningsmasten en op de voorgrond een struik. Bij die hoogspanningsmasten loopt de weg en daar vlak bij stopte de auto om het model naar team 1 te vliegen. De afstand is ongeveer 1km.
    Op het start/landings veld en klaar om het model te landen.
    Nog 2, nog...….
    "Van Hoek" cleaning bezig met de schoonmaak van de Vintage Flyer.
    De hele groep bij de auto.


    [​IMG]
    Zo eindigde een fijne vlieg dag, met z'n allen in het restaurant.
     
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Zwolle
    Het probleempje met de porto bleek thuis snel achterhaald. Deze..in tegenstelling tot alle andere die we bezitten...is van een ander merk en we hebben nog niet door hoe je deze op de gekozen frequentie vast zet...hij was in een andere frequentie gesprongen (door perrongelijk een daarvoor bestemde wisseltoets in te drukken).We zoeken het uit...

    Hier nog even de situatie schets:
    Overland Old Poppy Aerodrome.jpg


    Nu we deze oefening hebben gedaan staat een veel langere overland op het programma...van auto 1 naar auto 2...dan naar grondteam 1 en verder naar grondteam 2 en vervolgens weer verder met een auto...happie eten...en dan weer retour. Het traject (enkele afstand) is dan ongeveer 15 km zodat we op schaal aardig in de buurt komen van de eerste overland in de geschiedenis van de luchtvaart...en dat was in 1908..

    En die oefening is weer nodig voor...Tja..zoals Ernst al zei...de toekomst....Een spectaculaire vlucht op voor ons bekend terrein in het buitenland in 2020.

    Overland en de Luchtvaartwet:

    De Regeling Modelvliegen laat overlands toe. Voorwaarden:
    - niet over wegen van meer dan 60 kmh
    - niet over spoorlijnen
    - niet over aaneengesloten bebouwing/kunstwerken, bebouwde kom en industrieterreinen.
    - van de grond af besturen
    - goed zicht op het model door de piloot.

    Rest mij nog te vermelden dat alle landeigenaren en aanwonenden op de hoogte waren....hun toestemming hadden gegeven...en...zoals vaak het geval is...even komen kijken wat we daar allemaal uitstukken...Bedankt Marshoek bewoners!!!
     
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Zwolle
    "Stad" naar Stad overlandvlucht

    ( het historische deel van dit verhaal is eerder gepubliceerd in het TMMatFM topic)



    Hoezo "overland" vliegen? We vliegen toch altijd "over" land...tenzij we over water vliegen...toch??

    Ja...maar "overland" vliegen houd in dat je met je vliegtuig een bepaalde afstand van het startpunt bent geweest en daar al of niet bent geland of weer terug gevlogen bent. Aangezien de definitie van een overlandvlucht vroeger en nu nogal verschilt zullen we dat maar even laten voor wat het is...

    We gaan eens even terug naar het begin van 1908 en Louis Blériot. Hij had in de vier voorgaande jaren 7 vliegtuigen versleten. Enkele daarvan werden afgedankt zonder een meter gevlogen te hebben en andere kwamen niet verder dan een hopje gevolgd door een crash en gingen dan alsnog de schroothoop op. Maar met de komst van de nr VIII (acht) veranderde die insteek. In het vroege voorjaar van 1908 hadden zijn manschappen (enkele werknemers uit zijn autokoplampen fabriek) een toestel in elkaar getimmerd dat er wat meer luchtwaardig uit zag dan de voorgangers. Tja..nu kan ik wel schrijven "meer luchtwaardig" maar misschien is dat toch wat overdreven....

    En Louis zou Louis niet zijn en ja hoor....na enkele taxi proeven ging het bouwsel de lucht in..gelijk maar naar 15 meter hoogte en...krak!!


    Maar dit keer ging het wrak niet op de brandstapel en na enkele weken noeste arbeid rolde de Blériot VIII-bis uit de werkplaats. De romp heeft een andere constructie gekregen en er zijn nu duidelijk rolroeren aanwezig.
    [​IMG]




    Na de bis kwam de Ter...en rolde in augustus 1908 uit de werkplaats:

    De belangrijkste modificaties:
    - tiproeren aan de vleugels
    - inkorten van de romp van 10 meter naar 7,5 meter
    - een tweede stabilo.
    [​IMG]

    Nu vloog het toestel beter dan alles wat hij daarvoor in de soep had gevlogen en hij was zelfs in staat cirkels te vliegen en de kist 10 minuten in de lucht te houden.

    Er werden plannen gesmeed om een overlandvlucht te maken en wel een retourvlucht van stad naar stad tw van Toury naar Artenay (tussen Parijs en Orleans)....en weer terug, een totale afstand van 28 km.
    De reden voor het traject Toury- Artenay lag voor de hand. Het was een uitgestrekte kale vlakte (weids suikerbieten- en weideland) en met de oogst van het land af kon hij overal landen. Maar er was nog een reden om juist dit traject te vliegen: er liep een spoorlijn en dat was de oplossing om niet te verdwalen.

    [​IMG] .

    Op 21 oktober 1908 kwam de crew met de Blériot VIII in Toury aan en werden er lokaal van af dat moment enkele proefvluchtjes gemaakt. En op 30 oktober moest het gebeuren. Maar tijdens de start sloeg het toestel over de kop en wat bleek...de stuurkabels van het hoogteroer waren verkeerd om aangesloten. Louis kwam er zonder kleerscheuren af en ook de kist had nauwelijks schade. Echter een nieuwe poging zat er die dag niet meer in en de vlucht werd uitgesteld naar de volgende dag.
    Op de avond van de "ongeluksdag" drong het bericht in het Blériot kamp door dat Henry Farman die dag in de buurt van Reims (300 km noord-oostelijk van Toury) een overlandvlucht van 27 km had gemaakt in slechts 20 minuten..

    Henry Farman op 30 oktober 1908 onderweg van Bouy (ten zuidoosten van Reims) naar Reims...
    [​IMG]




    Louis Blériot en z,n crew lieten zich door die "kleinigheid" niet uit het veld slaan en één dag na de overlandvucht van Henri Farman ging het op weg naar Artenay voor de retourvlucht.

    Louis is op 31 oktober 1908 onderweg naar Artenay tijdens zijn beroemde overlandvlucht. De heenweg verliep probleemloos maar net na het ronden van het keerpunt deed de ontsteking vervelend en moest hij landen. De crew was snel ter plaatse en na een uurtje kon de vlucht voortgezet worden:
    [​IMG]


    Op de terugweg begon de ontsteking opnieuw wat te haperen en moest er even geland en gefrunnikt worden. Na de tweede tussenlanding op weg naar huis. Ruim twee uur na de start in Toury kwam de Blériot VIII weer terug en Louis had daarmee de eerste Retourvlucht van stad naar stad gemaakt.



    De kranten stonden bol van de berichtgeving over Blériot zijn "Stad naar Stad" vlucht en de vlucht van Henry Farman kreeg nauwelijks aandacht. Tja..Henry was natuurlijk slechts een in Frankrijk wonende Engelsman en Louis....een echte vive La France aviateur.....

    En de nr VIII? 4 dagen na de retourvlucht vloog Louis de kist total loss en was het met de vlieg experimenten voor dat jaar gedaan.



    Goed...we gaan naar de tegenwoordige tijd...

    Vandaag zo ongeveer 110 jaar na bovengenoemde overlandvlucht hebben we een zeer succesvolle overland retour vlucht gemaakt en ook van Stad naar Stad en weer terug...nou ja Stad..

    We zijn van het dorpje Vorchten naar de pittoreske stad Hattem gevolgen en later op de dag weer terug.

    Eerst de route:

    Overzicht overlandvlucht.jpg

    Aangezien we niet de hele route per auto konden doen was er een stukje transit welke door een grondteam werd gedaan...
    Transit detail.jpg

    Na een korte route verkenning door Onno en Bruno met de open auto...en ondertussen een bliksem bijscholing van Nick en Peet (verzorgt door Johan en Henk) heeft het startteam tw Johan en Henk de Vintage Flyer op het modelvliegveld van de MVCNOV bij Vorchten om 12.30 h gestart.

    Om Vorchten te omzeilen stond het auto team met Onno en Bruno 700 meter noordelijker en werd de kist die kant op gedirigeerd. Zij namen de controle over en reden de route langs de mooie IJsseldijk richting Hattem en tot aan een zone waar we niet met de auto mogen komen.


    "Ons vervoer middel" op zich al een belevenis...
    IMG-20181103-WA0017_1541267293120.jpeg



    Daar nam het grondteam tw Nick en Peet de controle over en stuurden de kist weer verder noordwaarts richting Hattem. Iets verderop stonden Johan en Henk ( ja dat startteam) ondertussen met hun auto gereed en namen de controle weer over om het laatste stuk van 3 km te vliegen.

    Bij de landing locatie hielden we het model nog enige tijd in de lucht in afwachting van de andere teams. Na de landing was het tijd voor de inwendige mens en hebben we in alle rust geluncht in een restaurantje met uitzicht op de weidse landerijen en de IJssel.

    Na de lunch is er gewisseld van team indeling en ging het in omgekeerde volgorde weer terug naar het modelvliegveld.

    De heenweg duurde 45 minuten en de terugweg ( ondanks de tegenwind) duurde 40 minuten..( iets harder gereden met de auto's).

    Op weg naar de tussenlanding...


    Iedereen present??? dan gaan we zo landen met de kraanvogel...


    "Landinnnngggghh"



    Johan en Henk om beurten sturen op de landing locatie bij Hatten en...de Vintage Flyer veilig geland in het geplande weiland...
    IMG_5654.jpg IMG_5651.jpg IMG_5655.jpg
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2018
    Hans V, onno10, jve en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Was vandaag weer een aparte ervaring om te sturen en ook de piloot naast mij van info te voorzien over de bochten die eraan komen en genomen moeten worden.
    Vliegen en naar de weg kijken lukt niet, maar naar de weg kijken en een vliegtuig boven je constant in de gaten houden ook niet.
    Communicatie is dus heel belangrijk. Dat is allemaal prefect gelukt vandaag.
    En,... denk je hummm, zoiets wil ik ook wel meemaken.
    Dat kan.
    Wordt lid van de TFA en laat je verrassen.
    De TFA heeft nog veel meer op de agenda staan voor de komende tijd.
    Kost maar € 30,- per jaar.
    O, als ik naar het fotootje van het oototje kijk dan denk ik toch dat er een kraanvogel stiekem naast de zender een vlek achter gelaten heeft.
     
    Bruno van Hoek, Énke Blériot en HBZWEEF vinden dit leuk.
  7. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Goed om te zien dat de Vintage Flyer het nog zo leuk doet en ingezet wordt.
     
    Bruno van Hoek en Énke Blériot vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina