Thema's voor de winterclinics 2017/2018

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door specialpainter.nl, 29 okt 2017.

  1. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Hallo medeslingeraars!

    het vliegseizoen zit er grotendeels op en her en der al weer vragen over de clinics, uiteraard ga ik deze weer verzorgen. de dagen zelf zullen lekker vrijblijvend zijn en vooral gezellig en leerzaam van karakter. Mensen die gewoon lekker willen dlg-en met gelijkgestemden zijn natuurlijk ook gewoon van harte welkom op deze dagen.

    Om ook deze winter weer leuke thema's te verzinnen roep ik jullie hulp in, graag hoor ik wat jullie graag uitgelegd krijgen of willen leren. Willen jullie ook wedstrijdtechnische dingen weten of gaat het vooral over vliegen en afstellen van dlg's? dat soort dingen zou ik graag van jullie weten!

    Ik kijk uit naar de reacties , post maar raak zou ik zeggen!
     
    jorn en tunderman vinden dit leuk.
  2. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    Ballasten: vanaf wanneer, hoeveel..., trimmen?
    en beetje daaraan gelinkt: hoe schat je de juiste vliegsnelheid in?
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  3. tunderman

    tunderman

    Lid geworden:
    21 okt 2007
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Gemert NB
    Ik zou graag iets meer tips willen weten over "het lezen van het weer" mbt waar zit de thermiekbel. bij prachtig rustig weer maar ook bij bewolkt weer en wat wind.

    - tips bij finetunen werptechniek

    Gr. Richard
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2017
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  4. Roy.nl

    Roy.nl

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Gelderland
    Voor momenten dat het Nederlandse weer iedereen het clubhuis in jaagt, ben ik wel nieuwsgierig naar wat bouwtips
     
  5. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Een bouwclinic is een goed idee voor slecht weer. Waarover wil je wat weten? Zelfbouw, afbouwen gekochte kist? Electronica?
     
  6. Roy.nl

    Roy.nl

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Gelderland
    Ik moet zelf nog (steeds) een CX4 afbouwen en loop daarbij tegen vragen aan als: 'hoe maak ik een veer voor het hoogte/richtingroer met de juiste veerkracht en waar bevestig ik deze zonder dat ze door de huid naar buiten prikken?', maar ook handigheidjes voor reparaties e.d. lijken mij nuttig.
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2017
    jaap27 vindt dit leuk.
  7. Vlcjeroen

    Vlcjeroen

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    293
    Locatie:
    Veendam
    Ik zou graag weten als je thermiek vind hoe er dan mee om te gaan
    Gr jeroen
     
    fusionsound en Gerard VLC vinden dit leuk.
  8. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    MMMM, bouw clinic.... lijkt me een goed idee om dat een keer te doen ongeacht het weer. Aangezien er lieden zijn die velen malen beter zijn hierin dan ik, ga ik die mensen benaderen en vragen of ze wellicht hun kennis willen overdragen op zo'n bouwclinic. dus Jaap, ruim de hobby kamer maar vast op;)
     
    Roy.nl, tunderman en Vlcjeroen vinden dit leuk.
  9. Vlcjeroen

    Vlcjeroen

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    293
    Locatie:
    Veendam
    Ik ben er bij
     
  10. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    ik sluit me volledig bij Jeroen aan.
    We zijn in Tynaarlo bij de wedstrijd wezen kijken en wat gaan ze een eind omhoog.
    vliegen we zelf dan zijn we al blij als we 1 minuur halen, soms is er wat thermiek maar dan???? Hoe reageer je daar als vlieger op?
     
    fusionsound en Vlcjeroen vinden dit leuk.
  11. fusionsound

    fusionsound

    Lid geworden:
    2 feb 2017
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Lemmer
    Ik ben er ook graag bij.

    Vooral de “gooi” techniek en het afstellen zou ik graag tips over krijgen..
    Ook het lezen van het weer is erg lastig en al helemaal als het waait. ( doet het in Lemmer nogal snel ;)

    Zodra er een datum bekend is hoor ik graag zodat ik kan vrij vragen...
     
  12. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    zo, eindelijk weer wat nieuws. Deze winter doen Jaap Hogeboom en ikzelf er ook een bouw clinic bij, wellicht zelfs 2 of meer. eea is afhankelijk van de animo hiervoor. Tijdens deze bouw clinics willen we graag het ''afbouwen'' van een nieuwe kist behandelen, tevens zal er een clinic gegeven worden hoe kleine schade te herstellen. Bijvoorbeeld wanneer je een paaltje hebt geraakt, je kielvlak hebt gekrakt, rompbreuk, werpstift die loskomt etc.
    Een kleine vergoeding zal voor deze clinics wel gewenst zijn, de andere clinics op het veld zijn en blijven gratis, hoewel een donatie ook dan zeer welkom is.

    de bouwclinics zullen in Huissen gld. gehouden worden, verdere info omtrent de datum komt asap. De clinics zullen hoogstwaarschijnlijk in de avonduren gehouden worden.

    Lokatie en datum voor de ''veld'' clinics wordt nog volop aan gewerkt en gaat zeer zeker lukken, nog ff geduld;)
     
    fusionsound en tunderman vinden dit leuk.
  13. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Zo, de 1e clinic is gedaan. geweldige dag geweest, super weertje!
    Ik had graag nog wat meer over het vasthouden vd thermiek vertelt en laten zien, maar de clinic was inmiddels lang genoeg geweest. Wellicht een goed punt om verder te gaan op de 2e clinic.

    Vandaar ook deze post, graag hoor ik van jullie wat te behandelen op de 2e clinic. Wellicht vraagt een al behandeld thema meer uitleg? of een kleine uitleg voorbereiding voor wanneer je een 1e wedstrijd van plan bent te gaan vliegen. kan ook.;)

    schroom niet en post je suggesties hier. Ook wanneer je tips hebt om de clinics beter/leuker te maken!

    f3k forever!
     
    tunderman en HBZWEEF vinden dit leuk.
  14. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    Jouw "vliegen en praten" vind ik voor herhaling vatbaar. Veel dingen weet je wel (min of meer) maar het eens van een ander horen en zien is zeker verhelderend.
    Afhankelijk of er nieuwelingen in de groep zijn, zou ik ook Jaap zijn thermiek/wind verhaal nog een keer herhalen (Voor wie de 'third vector' helemaal nieuw was: hier is Joe W himself aan het woord:

    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2970843-Learning-all-about-Thermals-from-Joe-Wurts

    (Joe heeft zo ongeveer de thermiek uitgevonden...) :cool:;)
    Ik heb zo'n visstok met enkele meters videotape, als we er enkele hebben, kunnen we het eens in de praktijk uittesten.

    Wat ook gezegd was: een beetje wedstrijd voorbereiding. Alle taken behandelen is misschien veel, maar timen is met jullie klokjes bijna kinderspel. ('proefwedstrijdje', misschien onder begeleiding van enkele ervaren rotten)

    In Jorn z'n handboekje staan de taken ook goed omschreven: http://www.f3k.nl/index.php?id=220

    Wellicht is het vaak herhaling, maar als je met DLG begint is het allemaal nieuw. Tijdens je leercurve is er misschien nog wat bij te schaven. En als je 'het allemaal wel weet' ga je lekker vliegen tijdens de clinic...

    - zwaartepunt (hoe beoordeelde jij dat er wat gewicht uit de neus van mijn vlieger kon? Voor zover ik me herinner, was mijn duiktest redelijk OK)
    - vliegsnelheid (wat is teveel, wanneer is het te traag)
    - Ik heb al wat geexperimenteerd met (negatieve) differentieel op je ailerons, voor anderen is het misschien nieuw
    - expo: waarom wel, waarom niet, hoeveel.
    - gebruik van richtingsroer (OK, jij dan niet...;)) apart, of gekoppeld aan je rollen?
    - dead air of in een bel: veel flaps of net niet
     
    tunderman vindt dit leuk.
  15. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Bedankt voor de aanvulling, die links zijn idd super!

    De punten die je aangeeft zijn vooral de algemene afstelling, ik zal proberen het in het kort samen te vatten. de volgorde heb je al goed gepost;)

    Ik kon aan het vliegbeeld van je kist zien dat er wat uit de neus kon. 1. omdat ik hetzelfde type uitvoerig heb gevlogen en getrimd . 2. door de vliegsnelheid, deze lag wat hoog voor het weertype. Je gaf ook al aan dat ie nog was afgesteld voor meer wind. differcieel, expo, allemaal open voor debat, ik kan enkel aangeven hoe ik het doe en waar ik op let; mooie bochtjes maken. iedereen heeft zijn of haar eigen voorkeur. mee mixen van rudder kan heel goed helpen om de bochtjes wat mooier te maken. Flapstanden ook weer zoiets, de ene deadair is de andere niet en kan dus met een verschillende flapsetting gevlogen worden. Ik kom erachter bij mijn kisten door het domweg uit te proberen. zoek de grens op en ga weer terug, zo kom je vanzelf een keer langs de beste setting, kunst is om kritisch te kijken en te timen, zeker bij deadair is het laatste belangrijk. tijdens de thermiek is de stelregel dat je meer flap kan hebben. soms door middel van letterlijk een paar mm meer constant of met de snapflap-mix, flaps aan je hoog-laag gekoppeld. bij ''up'' krijg wat meer flaps. persoonlijk geef ik de voorkeur aan het laatste, met de kanttekening dat dit echt kist en piloot gebonden is.het hoeft zeker niet voor elke kist en piloot zo te zijn dat dit de setting is.

    gaan we zeker verder op in op de volgende clinic!
     
  16. Crazylegscrane

    Crazylegscrane

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    544
    Locatie:
    De Ronde Venen
    Afgelopen jaar ben ik regelmatig wezen kijken bij de wedstrijden, en (deels) meegedaan aan een paar clinics...
    Zoals Vincent al aangaf is veel terug te voeren naar simpelweg veel en vaak doen.
    Wat ikzelf met name op Terlet heb ervaren is de instelling van je zender erg belangrijk is. Zoveel piloten, zoveel manieren van instellen dat besef ik met terdege.
    Ik ben toch op zoek naar een (voor mij) optimale zender instelling. Dat begint met wat wil je met welke stick(stand) of schakelaar bedienen.
    Niet elke zender heeft dezelfde hardware setup...... Veel vliegers gebruiken als preset een veerschakelaar op de kop van de zonder....om maar eens wat te noemen.
    Daarnaast een 3 standen schakelaar.....tja.... Welke vliegmodus programmeer je daarop...enz enz flaps ........ nog zo een....met n ame op welke schakelaar/stick...
    Op dat enorme wijde web worden talloze manieren uitgelegd......maar wat is het nou....?? Ik vlieg met een multiplex zender wel handig dat je elke schakelaar of stick aan een willekeurige functie kan toewijzen, maar de soorten/plaats van de schakelaars zijn niet zo handig..
    Ik zou daar best graag mee op weg geholpen willen worden. De fine tuning kan alleen door inderdaad veel en vaak vliegen onder verschillende omstandigheden.
    Zou dat een onderwerp voor tijdens een Clinic kunnen zijn, of kan/mag ik dat hier eens aansnijden?

    Iedereen alvast fijne dagen gewenst!!

    Grt

    Martin
     
  17. tunderman

    tunderman

    Lid geworden:
    21 okt 2007
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Gemert NB
    @Martin,
    Ik ben ervan overtuigd dat iedere vlieger een andere setting en bediening van schakelaars fijn vind. Dus ik denk dat er niet een echte stelregel is wat het beste is. Het is meer wat je gewend bent en wat je makkelijk vind. Iedere vlieger zal best een eigen denkwijze hebben voor het waarom.

    Als je “durft” kan je ook de schakelaars van je zender vervangen door een veerschakelaar op de plek te zetten waar je zelf wilt. Ik heb dit deze week zelf ook gedaan omdat mijn veerschakelaar op een plek zat waar ik hem moeilijk kon bedienen met gooien. Ik zeg “durft” omdat niet iedereen zijn zender open maakt en daar iets wil veranderen. Het stelt niks voor zolang je maar voorzichtig bent. Gewoon bij diverse vliegers vragen hoe ze de setting hebben zitten en waarom.

    Hopelijk heb je hier iets aan. :)

    Mvg. Richard.
     
    Crazylegscrane vindt dit leuk.
  18. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Ik zou een volgende keer wel graag iets meer willen weten over tactiek: waar ga je zoeken, welke lift ga je op cirkelen en wat negeer je misschien, hoe voorkom je dat je dezelfde lucht meermalen doorzoekt, hoe kom je terug als je ver achter de wind beland etc. Dit ook in relatie tot wedstrijdtaken. Dat kan via praten en vliegen (dat was zeer leerzaam) maar ook dmv een oefenwedstrijdje, of misschien oefenen in duo's?

    Wat betreft het instellen van de vliegtuigen en zenders is het denk ik moeilijk om dat in een clinic te onderwijzen omdat er zoveel parameters zijn. Verschillende vliegtuigen met wisselende eigenschappen, persoonlijke voorkeuren van vliegers, de omstandigheden van de dag... Daar helpt vooral inderdaad veel trial and error en kritisch blijven kijken en voelen of er iets te verbeteren valt. Maar het kan echt veel uitmaken. Ik heb bijvoorbeeld gemerkt dat ik een voorkeur heb voor neutraal vliegen, dus zwaartepunt vrij ver achter en geen of nauwelijks recovery uit een duiktest. Dat betekent wel dat de elevator heel gevoelig wordt. Ik heb veel geëxperimenteerd met uitslagen en expo en ben de afgelopen maanden van veel expo met grote uitslagen (vliegbaar maar wat "wollig") via geen expo en 60% uitslagen (veel preciezer maar bij lage snelheden net te weinig reactie voor saves en stall recovery) uiteindelijk uitgekomen op 15% expo met volle uitslagen en maximaal aangedraaide veer op de stick zodat die veel stijver aanvoelt. De laatste oplossing bevalt me veruit het beste maar het duurde even voordat ik daarop kwam en ook mee overweg kon in alle omstandigheden. Ik vond de tutorial van RCGroups over DLG instellen wel verhelderend, het verhaal is wat streng verwoord maar ook wel weer lekker duidelijk en consequent.

    @Crazylegscrane [beetje off-topic maar welja]: ik vlieg ook met een Multiplex zender (Royal Evo 9) dus misschien heb je iets aan mijn setup. Ik zag uit een ooghoek zondag dat je een Royal Pro of SX hebt, klopt dat? Die heeft volgens mij nagenoeg dezelfde layout. Ik gebruik graag de schakelaars aan de linker zijkant: drukknopje (M) om de launch preset te activeren als ik hem ingedrukt houd. Met de driestanden switch direct daarboven (O) kies ik de overige vliegstadia, van boven naar beneden cruise, thermiek en speed. Als ik gooi kies ik speed en houd ik M in met mijn wijsvinger. Direct na de worp (zodra de baan omhoog steil genoeg is) laat ik M los en op het moment van pushover knik ik met mijn wijsvinger O ofwel in thermiek (1 tikje omhoog) of cruise (2 tikjes). Werkt voor mij erg goed. Behalve wat timerfuncties is dat eigenlijk alles waarmee ik vlieg afgezien van de sticks. Ik had voorheen op L dual rates zitten en op N roer/aileron koppeling maar allemaal gedeactiveerd omdat ik het toch niet gebruik. Ik ben ook wel tevreden over mijn simpele flaps stick mod aka "elastonator": een simpel veertje en stukje gitaarsnaar binnenin de zender trekken de stick altijd terug naar neutraal. Daarmee weet ik zeker dat ik nooit per ongeluk kan werpen of vliegen met getrokken flaps en ik vind het fijner doseren tijdens de landing. Zie foto. Mocht je vragen hebben PM me gerust.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 23 dec 2017
    Crazylegscrane vindt dit leuk.
  19. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    mooie input en goede vragen. Wat de zender betreft zou een lesje ''ergonomie en f3k'' wenselijk zijn;) maar zoals aangegeven, iedere piloot heeft zijn eigen voorkeur. Er zijn echter factoren bij f3k die beslissend zijn voor de positie van specifieke functies. Vooral met de pre-set tijdens de launch lijkt me dit het geval. zeker wanneer je doorstarts wil gaan doen is de positie hiervan essentieel om dat VEILIG en goed te kunnen doen. Naar mijn mening is een veerschakelaar hiervoor het best geschikt, voor rechtshandigen te bedienen met de linker wijsvinger. Een 3 standen schakelaar voor de overige vluchtfasen is het meest praktisch, positie; ergens waar je het ten allen tijde makkelijk kan bedienen, in mijn geval links bovenop de zender net boven de eerder besproken veerschakelaar. Over het hoe en waarom kan ik heel goed laten zien op een clinic, dit punt staat zeker genoteerd.

    dank voor de reacties, maar post er gerust nog meer!
     

Deel Deze Pagina