Theorie Angle of Attack [Physics Exam]

Discussie in 'Aerodynamica' gestart door bkwb, 19 jun 2011.

  1. bkwb

    bkwb

    Lid geworden:
    3 apr 2007
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Gooik, België
    Hey

    Als Belg ben ik spijtig genoeg nog niet af van m'n examens en bijgevolg ben ik vollop bezig met het leren van "Fysica". Zeer interessant, maar toen ze over bernoulli bij vliegtuig vleugels begonnen is het licht toch even uitgegaan bij mij.

    In ons handboek wordt de 'angle of attack' beschreven als 'de hoek waarmee de vleugels omhoog gekanteld zijn'. Hier wordt echter geen verschil gemaakt tussen de inplanting van de vleugel op het vliegtuig en de vliegrichting van het vliegtuig.

    Mijn eerste vraag is dus ook, wat is de 'Angle of Attack' nu eigenlijk precies?
    is dat het aantal graden de vleugel positie afwijkt van de aslijn van het vliegtuig;
    het aantal graden het toestel afwijkt van "horizontale" vlucht;
    of de som van de twee voorgaande samengeteld?

    't Is zonder twijfel een geniaal boek, maar het stuk over dynamische lift komt toch wel zeer chaotisch over.. De rest over laminaire stromingen over gebogen opervlakten en de maximale invalshoek (15% btw) laat maar achterwegen..

    Maar dat ze bij 'ondersteboven vliegende vliegtuigen' schrijven dat ze toch lift kunnen ondervinden als de invalshoekhoek voldoende groot is om de laminaire stromingen naar boven te dwingen vind ik toch ook een beetje ongelukkig. Telt het type vleugel dan niet meer mee? :(

    Maar de uitspraak heeft me wel aan het denken gezet, is het trouwens uberhaubt mogelijk om met ieder soort vleugel ondersteboven te vliegen?
    (met ondersteboven vliegen bedoel ik echt lift veroorzaken, niet omhoog gaan op motorkracht)

    Zit over die laatste vraag nu al even na te denken. Dat docenten nu nog eens durven beweren dat studenten niet begaan zijn met hun leerstof. :p

    grts



    Wouter
     
  2. joren95

    joren95

    Lid geworden:
    13 aug 2009
    Berichten:
    312
    Locatie:
    W-Vlaanderen
    De angle of attack is volgens mijn nog altijd de hoek die gemaakt wordt tussen de horizontale rechte en de "rechte van de vleugel".(bij symetrische vleugels ligt deze in het midden)
     
  3. bkwb

    bkwb

    Lid geworden:
    3 apr 2007
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Gooik, België
    dus eigenlijk de som van de "afwijking" van de vleugel tov de aslijn vn het vliegtuig en de afwijking van het vliegtuig tov een horizontale vliegrichting?
     
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    volgens mij gebruiken we in het nederlands twee termen:

    - instelhoek: De hoek waaronder de nullijn van de vleugel ten opzichte van de nul-lijn van de romp is gemonteerd. Dit is dus een vaste waarde.

    - invalshoek: De hoek waaronder de lucht op de vleugel aanstroomt (dacht dat dit als "angle of attack" wordt beschouwd) deze is dus variabel en afhankelijk van hoe het vliegtuig door de lucht beweegt.
    http://www.komanetskyaviation.com/Education/ManeuveringSpeed/index.htm
     
  5. bkwb

    bkwb

    Lid geworden:
    3 apr 2007
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Gooik, België
    dan lijkt die tweede mij dus de 'angle of attack' te zijn.. (of toch als ik het verlijk met de heli termen van FMS of dergelijke..)

    Spijtig dat al mijn hoofdstukken niet zo interessant zijn. :(
     
  6. sokolum

    sokolum

    Lid geworden:
    8 feb 2009
    Berichten:
    189
    Hier een thread over vleugels, tot nu toe het enige thread die ik tegen ben gekomen waar ik iets aan heb voor het ontwerpen van vleugels op modelbouw niveau voor een conventioneel vliegtuig. Ik hoop dat het je helpt.

    Alleen (vrijwel) symmetrische vleugels zijn geschikt om onderste boven te kunnen vliegen, zoals de clark-Y vleugels.

    Wat betreft om de 'angle of attack', dat geldt voornamelijk alleen voor de vleugels, onder welke hoek stroom de lucht over de vleugels. Uiteraard zal de stabilo en de motoren tov van de vleugel in een juiste hoek moeten staan. Die drie moeten tov elkaar goed staan.

    Wat betreft de romp, in feite doet een romp niets (nou niets, niet waar natuurlijk), het zijn de vleugels dat voor de lift zorgen. In principe kan je de romp plaatsen zoals je wilt als je uitgangspunt van een vliegtuig van een conventioneel vliegtuig is, aka boing 737, etc). Bij een F16 doet de romp wel weer mee of wat dacht je van delta vleugels, romp en vleugels in één, als je dat zo wilt zien.

    http://www.modelbouwforum.nl/forums/algemeen-modelvliegen/4605-wat-zijn-acceptabele-waarden-qua-vleugelbelasting.html
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  7. MartinT

    MartinT

    Lid geworden:
    24 aug 2008
    Berichten:
    116
    Het enige juiste antwoord! :yes:

    Dit is niet helemaal waar, symmetrische vleugels zijn optimaal om inverted (de Engelse luchtvaart term voor "ondersteboven") te vliegen, maar het is met iedere vleugel weldegelijk mogelijk! (zie ook volgende punt)

    De AOA (angle of attack) wordt ALLEEN gemeten voor de vleugel. (Die andere waardes zijn natuurlijk o.a. wel van belang hoe goed een vliegtuig inverted zal kunnen blijven (sustained) vliegen (m.a.w. hoelang ie het volhoudt)) (maar dat is van nog meerdere factoren dan bovengenoemde afhankelijk)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  8. Acropilot

    Acropilot Guest

    wat studeer jij Wouter als ik vragen mag?
     
  9. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Beste Wouter: alhoewel al gezegd herhaal ik het nog want hierover is veel begripsverwarring en aanleiding tot misverstand in discussies.

    Angle of attack betekent invalshoek en is de hoek tussen de richting van de hoofdluchtstroming en de koorde.
    Hierin is de koorde de rechte die de neuspunt van een profiel en het eindpunt verbind. Ook het stabilo heeft dus een (aparte) invalshoek.

    Incidence is instelhoek: dit is iets anders: is de hoek tussen een draagvlak en de aangenomen nullijn van een vliegtuig en is van ondergeschikt belang.

    Instelhoekverschil is het onderlinge verschil in hoek tussen een vleugel en een stabilo: dit is van belang voor de stabiliteit.

    Nagenoeg alle profielen (tot holle toe) kunnen op zijn kop lift genereren, alleen de efficientie verschild uiteraard.
    het grote misverstand hierachter schuilt in de aanname dat lift door ongelijke weg over het profiel wordt gegenereerd.
    Hierin lijkt jouw boek ook niet helemaal kosher.
    Niet waar dus, en een Clark-Y profiel is nu net een typisch voorbeeld van een a-symetrisch profiel.
    Hopelijk een beetje duidelijker zo?:)
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Kleine precisering:
    Instelhoekverschil is het verschil tussen de invals- of instelhoeken van stabilo en vleugel. Het maakt geen verschil welke van de twee je neemt, als je maar bij beide dezelfde neemt.

    Het is in samenhang met de ligging van het zwaartepunt van belang voor de stabiliteit.

    Dirk.
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Met name in (vaak uiterst klungelige) vertalingen van engelstalige documentaires wel aangeduid met het onjuiste anglicisme 'aanvalshoek'.
     

Deel Deze Pagina