Thomas 8 jaar wil graag leren modelvliegen.

Discussie in 'Beginners' gestart door Gerard VLC, 9 mrt 2009.

  1. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ah jammer....

    Je woont in Veendam zie ik, heeft de familie Knol niks op voorraad?:)
     
  2. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    niet voor een 4cc os max, als het nu een extra 300 met dito boxer motor was :D

    ooit ....................................
     
  3. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    Gisteravond was het prachtig vliegweer en we zijn naar het vliegveld gegaan.
    Daar de boel opgebouwd en startklaar gemaakt.
    Thomas samen met een instructeur aan de kabel maar hij vond het toch wel heel erg spannend en hij vond het toch wat te eng gisteravond.
    En aangezien niks moet maar het vooral leuk moet blijven heb ik de zender maar overgenomen en lekker met de charter gevlogen.
    na de perfecte landing het model weer volgetankt en de motor weer gestart, een instructeur erbij geroepen om me bij te staan en de reactie was " hoezo bij je staan? heb je het A brevet nog niet dan?"
    nog 2 andere instructeurs erbij geroepen en ik heb afgevlogen voor m'n A-brevet.
    Het is best vreemd, sta je altijd ontspannen te vliegen en als het dan moet onder toezicht dan gaan de zenuwen toch wat opspelen.
    maar goed, ik heb het felbegeerde papiertje binnen.

    Nu met Thomas maar weer lekker op de sim oefenen, dan wordt het echt vliegen misschien minder spannend en anders bouwen we wel voor een paar euro een slowflyer voor hem, dan maakt een crash ook niet zo veel uit.
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Met goed resultaat neem ik aan? gefeliciteerd.

    En Thomas kotm er ook wel, belangrijkste is dat ie nu gewoon plezier erin heeft en zeker niet gepushed wordt.

    Veel vliegplezier samen.
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Gister m`n zoon (bijna 3) voor het eerst met een X-Twin laten vliegen, damn hij deed het nog beter dab verwacht.

    Heb hem al beloofd dat als ie een keer erbij is met het modelvliegen dat hij even aan de kabel mag :)
     
  6. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    Het is een tijdje stil geweest in dit topic maar dat komt omdat we vaak vliegen :cool:

    het lessen ging uitstekend tot afgelopen zaterdag.

    Thomas vloog keurig z'n rechthoeken en achtjes todat een zeer ervaren vlieger het luchtruim koos.
    De wat oudere man met een vliegzicht van een meter voor en achter z'n kist ramde in de lucht dwars door de vleugel van Thomas z'n perfect vliegende charter. Het gevolg laat zich raden.
    een loodrechte duikvlucht op het veld waarbij de romp met motor zich zo'n 15 cm diep in de grond boorde.
    Erg veel schade, de volledige neus is versplinterd tot voorbij de cockpit van de romp, de vleugel is 25 centimer smaller en door de klap is van de andere vleugelhelft de servo uitgescheurd.
    Gelukkig is de motor en de apparatuur nog heel.

    De andere kist die Thomas z'n vleugel raakte is volgas schuin op het veld gecrasht en is volledig afgeschreven.

    Al met al een trieste zaak en Thomas was er heel erg verdrietig van.

    Afgelopen zondagochtend nog aan het electrovliegen geweest en daar trof ik nog een paar clubleden waarvan 1 nog een charter op zolder heeft staan,
    die kunnen we overnemen voor een prikkie en wordt vanavond opgehaald zodat we weer samen naar het veld kunnen.

    ik ga een poging wagen om de charter te redden zodat we een kist op reserve hebben.
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Ow wat zonde.. maar misschien dat Thomas inmiddels wel toe is aan wat meer uitdaging dan een charter? Je kunt het ook gebruiken als mogelijkheid om een model verder te gaan..
     
  8. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Ik hoor altijd zeggen dat je na zo'n klap de apparatuur niet meer moet vertrouwen en gewoon vervangen moet?
     
  9. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    mwah, ik ben met 150km+ (vlak na een 187 meting) de grond in gegaan zonder apparatuur schade. ook een goede 15cm+.

    Ik ben het met hezik eens, een mooi moment om om een stapje verder te gaan. Beloon die jongen na dit drama ;)
     
  10. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    gisteravond een charter van een clublid overgenomen, compleet met servo's en motor (OS MAX 6cc viertakt) en ook nog een volle can brandstof, de ontvanger erin gezet en alles werkt :thumbsup:.
    zo dadelijk even een nieuwe ontvanger accu solderen en opladen.
    kunnen we morgen gelijk weer vliegen.

    @nando en hezik,

    Thomas krijgt pas een ander type vliegtuig als hij z'n brevet heeft.
    laat hij eerst maar bewijzen dat hij met de charter echt heel goed overweg kan, (is ook een beetje clubbeleid).
    Vergeet niet dat hij pas 8 jaar oud is en het vliegen elke keer weer een beetje spannend vind. Beter langzaam opbouwen en een hobby voor het leven dan te snel een moeilijk vliegtuig keer op keer de grond in vliegen en er dan vervolgens de brui aan geven.
     
  11. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,


    Jammer van het modelletje.
    Mid-air kan gebeuren al valt het me op dat veel vlieger niet vooruit kijken maar alleen hun eigen model zien als ze aan het vliegen zijn.
    En dat geeft vaak dit soort situaties.

    In een enkel geval is het gewoon pech maar vaak is het te voorkomen als iedereen een beetje rondkijkt waar het overige zich bevind. Leerling hoeft die verantwoording niet te nemen maar een gevorderde wel.

    Nu moet ik zeggen dat ik ook een calmato trainer uit de lucht heb gevlogen. Zag hem ook net wat laat en stuurde wel weg maar schampte hem waardoor er een stuk vleugel brak. Ik kon landen met beperkte schade.

    Succes met je nieuwe modelletje.
     
  12. Sven-Boxmeer

    Sven-Boxmeer

    Lid geworden:
    15 mrt 2009
    Berichten:
    222
    Wat betreft vertrouwen van electronica na een harde klap. Er kunnen scheurtjes zitten in bv "moederbord" (weet even geen betere naam) van ontvanger/regelaar of aansluitingen van pinnetjes. Eigenlijk geld: als het nog werkt is het nog goed, het meeste kan je ook openmaken en nakijken. Servos kan je makkelijk controleren en even openmaken.

    Het enige dat ik wel eens gehoord heb is dat je je kristal wel weg moet gooien, geen idee of het ook echt moet of dat het een indianen verhaal is.
     
  13. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    Gisteravond samen met Thomas de 2e hands charter gevlogen, de kist vliegt prima maar hangt alleen een beetje in de staart. even nauwkeurig uitwegen en misschien nog wat afstellen aan de instelhoek.
    De OS max viertakt had een aantal jaren stilgestaan, even choken, 1 tik en hij draait, afstellen was niet nodig.
    Blijft toch wel het beste spul, OS max.
    Thomas vond de kist wat lastiger sturen zonder rolroeren en het duurde eventjes voordat hij er vertrouwen in had maar verder ging het prima.
    Om half acht werd het toch echt te donker maar totaal toch 3 vluchten gemaakt.

    We zijn weer blij :D
     

Deel Deze Pagina