Those Magnificent Man in their Flying Machines .

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Énke Blériot, 18 apr 2015.

1. Énke Blériot

Énke Blériot verslagschrijvers

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Bedankt Ton...Mendel ken ik en daar ga ik eerdaags op bezoek

2. Blitske

Blitske

Lid geworden:
    2 dec 2011
    Weer knap bezig Henk , je weet moeilijke dingen zo makkelijk en met simpel materiaal op te lossen en daar heb ik zo veel bewondering voor .
    Doe zo verder Grtjs

3. Fuel Monkey

Fuel Monkey

Lid geworden:
    6 jun 2010
    Wat een fantastisch verslag is dit.
    Ik geniet van iedere update.
    Ook voor mij valt hier heel veel te leren.

Grt John

4. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Bedankt jongens!!!

Nog één detail van het hoogteroer:

Ik had al ergens gezegd dat alle verbindingen die te maken hebben met transport montage/demontage met de blote vingers gerealiseerd kunnen worden. Hier een voorbeeld...de diagonaal kabels van de romp naar het stabilo zijn afneembaar ter plaatse van de strut...
    238.jpg

Zoals je ziet zit er een borgpen met fokkernaald in ipv een bout....EN...mensen willen altijd graag helpen met de montage/demontage. Dan kun je wel zeggen "doe maar niet"...of zoals de Duitser zeggen: "ist von alleine schon schwer genug"..maar daar kom je niet mee weg.

Dus bij deze kist worden alle borgpennen aan een draadje gehangen...knappe kerel die het nu nog kwijt weet te raken:p:p

Laatst bewerkt: 14 okt 2016
    Ariel vindt dit leuk.
  5. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Soms moet er ook even aan wat anders dan de modellen gebouwd worden....

De kar wordt aan de voorzijde iets uitgebouwd zodat de beide Blériots er in kunnen...5 november naar Ton en de Schaalmeeting...en dan willen ze beide mee...

100_5052.jpg

100_5053.jpg

Laatst bewerkt: 23 okt 2016
  6. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Alle balkjes zitten er aan....

100_5054.jpg

....en het zeildoek kan er weer op....

100_5056.jpg

Laatst bewerkt: 24 okt 2016
  7. max z

max z Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Wow... Je kunt 'm ook nog over het dak van je auto uitbouwen, dan kan nr.3 er ook nog bij ;)

8. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Domenjoz Blériot

Jullie kennen toch allemaal het spreekwoord : wie niet groot is moet slim zijn...of uhhh... nou ja laat maar..

In de cockpit moet nog een "hoepel" komen. Die had ik al eens gelamineerd van laagje grenen en in de gewenste U- vorm gezet. Maar ook in het andere vlak moest er een welving komen dus aan onder- en bovenzijde extra lagen opgelijmd daar waar nodig en zo is er na het in model schuren een dubbele kromming ontstaan.

Nu moet de hoepel nog een ronde doorsnede krijgen...zo dus...
    Bekijk bijlage 223300

Nou...met een radius frees de kanten mooi afronden en hier het begin...

239.jpg

Alleen...de hoepel is wel groot in vergelijking met de tafel van mij hobbyfreesbankje maar....met een MDF plaat en een paar balkjes hoef je dus niet groot te zijn indien je het slim aanpakt...

240.jpg

Zo ...nu maar meters maken...komt vast goed...toch?

Laatst bewerkt: 1 nov 2016
  9. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Domenjoz Blériot

Het volgende projectje is het maken van de brandstof toevoer regelaar...het kwadrant aan de rechterkant van de romp.

39.1.jpg

De regelaar bestaat uit een boog met afsluiterhuis en een handle. Het zal worden vervaardigd dmv zandgieten in aluminium.
    Om een indruk van de afmeting te krijgen..de boog heeft een buitendiameter van 140 mm.

Voor de eerste keer ga ik samen met Max en Onno gebruik maken van de modernste technieken...ja ja..je valt van je stoel dat die Henk toch plotseling in 2016 is beland.:eek:

De bovenste laag van de boog...daar waar de vertanding zit...gaat dmv 3D printen gemaakt worden. De rest van de gietmal is conventioneel in hout vervaardigd. Het is de bedoeling eea op de scale meeting bij Ton ( a.s. zaterdag) te gaan gieten.

Nu eerst met Onno en Max verder werken aan de maatvoering van de schil die dus later op de houten mal gelijmd gaat worden....straks/morgen wat plaatjes van het ontstaan van de mal...

Laatst bewerkt: 1 nov 2016
  10. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Het maken van gietmallen is boetseren met de materialen die voor het grijpen liggen..

De halve maan krijgt al vorm...triplex boog...blokjes Abachi... prop van een bezemsteel...en een sluitring om het reliëf aan voorzijde te maken...
    241.jpg

De boog is nog heel dun ( 1,5 mm triplex) maar daar komt dat 3D geprinte segment op. De ronde prop is het begin van het huis waar nog twee platte vlakken bij op gemaakt moeten worden tbv de leiding aansluitingen. Verder is die prop afneembaar...de onderkant van de twee spaken en de boog is het deelvlak van de mal en in de gietkast...anders is de holte niet te vormen.
    Morgen meer details er aan en de mal voor de handle maken.

Wat over de werking van de brandstofregelaar:

39.3.jpg

De leiding die aan de bovenzijde van de regelaar is aangesloten komt van de kleine linker brandstoftank. Deze tank is opgedeeld in twee compartimenten tw benzine en olie.
    De onderste leiding is de retourleiding ( naar de motor). Met de handle kan de hoeveelheid brandstof een beetje geregeld worden. De middelste leiding komt van de grote rechter tank ( tbv lange vluchten) en kan met het kraantje desgewenst afgesloten worden.

Aan de stuurkolom zit ook nog een handle...dit is het ontstekingstijdstip. Vol gas is dus ontsteking optimaal en brandstof helemaal open...dwz zover open dat de motor lekker loopt. Gas dicht...uhh tja... dat bestaat in principe niet bij een rotatie motor...maar door de ontsteking veel later te zetten en de hoeveelheid brandstof te verminderen kon het toerental enigzins verlaagd worden...en een nog lager toerental is gewoon spelen met de contact schakelaar...

Laatst bewerkt: 11 feb 2017
  11. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Een voorbeeld van ons "achter de schermen"-werk: Henk vroeg me om een 3D tekening van de getande halve ring te maken zodat Onno een 3D print kan maken zodat Henk op zijn beurt die weer op zijn houten mal kan plakken en het hele ding kan gieten. Hier dan vast de tekening:

Max.

HBZWEEF vindt dit leuk.
  12. onno10

onno10

Lid geworden:
    28 sep 2013
    How its made:

Bedankt Max.

HBZWEEF vindt dit leuk.
  13. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De jongens van The First Aviators zijn lekker bezig...toch??

Laatst bewerkt: 3 nov 2016
    MikeMohawk en verfbrander vinden dit leuk.
  14. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Domenjoz Blériot

Vandaag lekker door kunnen werken en dit is het resultaat...

De mal voor de brandstof regelaar is klaar. De boog en het afsluiterhuis zijn twee delen want anders wil het niet plat op de vormplaat liggen.

Aangezien er een bochel in de handle zit komt dat kleine stukje ( waar het boutje even in zit) er onder te liggen..dan is het weer een plat vlak en kan de eerste kasthelft gevormd worden...na zaterdag meer hierover...
    242.jpg

De hoepel zit in de romp...geschroefd aan de liggers en gebonden aan de dwarsligger
    243.jpg

Dan de voorste ligger ophanging..de liggerproppen komen in een buis. Stuk partytent buis van rond 34 mm ( bij toeval exact de juiste maat) op lengte gemaakt en twee schetsplaten gezaagd. Ze kunnen enkele mm's heen en weer ivm de juiste positie van de achterste ligger in het beslag. De overige drie gaten komen bouten in maar...pas wanneer de vleugels er ooit een keer aan gaan...
    244.jpg

De oren omgezet...
    245.jpg

Dan de zaak omtrekken....
    246.jpg

Het oor moet binnen de 90 graden staan dus...tussen de strippen en niet rechtstreeks op de plaat hameren maar met een stukkie alu er tussen...
    247.jpg

En nu liggen de oren netjes tegen de buis...
    248.jpg

Morgen de zaak maar eens aan elkaar solderen...als ik tenminste niet de hele dag moet stofzuigen en huishoudelijke klusje van de directie moet doen....want die heeft soms een héééééél andere planning :eek::eek::eek::oops::oops::oops:

Laatst bewerkt: 4 nov 2016
    strutter vindt dit leuk.
  15. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Henk heeft de andere TFA leden weer gevraagd om assistentie bij het maken van een mal voor het "stuurhuis" zoals ik het noem. Dat is het deel wat onder het vliegtuig hangt waar de rolbesturing omgezet wordt in het spannen en lossen van de tuidraden naar de vleugel, waardoor deze verdraaid wordt.
    Hierbij wat plaatjes van mijn 3D tekenwerk:

De complete constructie met de as waarop aan de ene kant een kettingwiel komt, en aan de andere kant de pullies voor de spandraden. Het groene vlak geeft aan waar e.e.a. na het gieten gedeeld wordt:

Het kale gietstuk, na de nodige afschuiningen en afrondingen om het geheel gietbaar te maken:

Rechts op het plaatje de halve mal, zoals die geprint gaat worden. Henk maakt dan nog de kernstukken voor de uithollingen waarin de buizen komen, en stelt het geheel samen tot een gietmal.

Max.

Demaic vindt dit leuk.
  16. onno10

onno10

Lid geworden:
    28 sep 2013
  17. onno10

onno10

Lid geworden:
    28 sep 2013
  18. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Domenjoz Blériot

De voorste vleugelligger ophanging zit er op...bij deze kist ben ik voor het laksysteem overgeschakeld op Rust-Oleum...mooi spul ( hogere dekking en krasvastheid dan 1K autolak) en hier lokaal verkrijgbaar:
    http://www.home-dzine.co.za/crafts/craft-ro-products.htm

330.jpg

254.jpg

De brandstof bedieningsunit zit er ook in ( dat ding wat ik op de schaalmeeting bij Ton heb gegoten)...
    251.jpg

En zoals je mogelijk hebt gezien zijn we de gietmallen voor het stuurhuis ( wat onder de kist aan de ondertoren komt) aan het tekenen en 3D printen...das nix voor mij dus doen de whizzkits dat....:koud:

Kan ik het even wat rustiger aan doen en dacht de betreffende buizen in een handomdraai on-line te bestellen.......
    Dit bedoel ik...die puntige ellips buis en dan ook nog precies op 32 x 16 mm...
    25.jpg

Maar je voelt hem al aankomen...noppes...nergens...maar...ik kreeg een idee...!! Dat soort buis zit in de voorwielophanging van een F1 racewagen...
    rlnsusp.jpg

En volgens mij had ik laatst gezien dat er ergens nog wel een stukkie kon liggen wat goed genoeg voor mij was...
    112950.jpg

Dus even gebeld:

"Ja...wie belt mij??

"ik ben het ...Henk...!!

"hoi die Henk...met Jos..."

Hoi Jos...is Max er ook.?

Nee...die is een stukkie rijden maar...misschien kan ik je helpen..??

Ja graag.... ik heb ongeveer 150 cm van dat voorwielbuis nodig uh wel 32 x 16 mm hoor!!

Zal even met Max overleggen...bel je zo weer...

Na een haldf uurtje:

"Nee hebben we niet maar we kunnen het wel voor je maken...kost € 25"....

Ok doe maar...!!

Huw..ik bedoel € 25 per centimeter...!!

Slik...

Dus.......kernen frezen van hout...
    252.jpg

253.jpg

En hoe ik ze op de Max Red Bull kwaliteit krijg zie je de volgende keer....

Laatst bewerkt: 8 nov 2016
    Demaic vindt dit leuk.
  19. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Ik hoop dat je bedoelt 31 x 15 mm, want dat gaf je eerder op en daar is de gietmal op gebaseerd.

Andere Max.

20. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De hout kern is 31 x 15...daar komt nog een dun laagje omheen (zoals besproken).

De holte ( in het zand) kan ik wat mee spelen...door iets met de mal te schudden kan ik het groter maken...de inlegkern moet nog gemaakt worden en pas ik waar nodig aan om een wanddikte van 2,5 tot 3 mm te krijgen in het gietstuk...en het uiteinde van de strut kan ik natuurlijk plaatselijk aanpassen om die goed in het gietstuk te laten passen. Dus enige aanpassing op elkaar is mogelijk.

Laatst bewerkt: 8 nov 2016

Deel Deze Pagina