Those Magnificent Man in their Flying Machines .

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Énke Blériot, 18 apr 2015.

1. willum

willum

Lid geworden:
    6 jun 2017
    Beste Ron van Sommeren,

Het staat er inderdaad niet echt handig.
    Kan dat toch volgende keer beter beschrijven,
    mogelijk met een tabel die laat zien welke branderpitten voor welke materiaaldikte/massa bedoeld zijn.

Het gaat immers om een Propaan-zuurstofbrander waarbij de warmte opbrengst gekozen wordt door de laspitgrote.
    (Kerntemperatuur blijft altijd gelijk ca. 2850 graden celsius.)

Sorry.
    Willum

2. willum

willum

Lid geworden:
    6 jun 2017
    Graag gedaan.

3. Baumflieger

Baumflieger

Lid geworden:
    6 sep 2016
    jef, HBZWEEF, Énke Blériot en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. willum

willum

Lid geworden:
    6 jun 2017
    Énke Blériot

En dan stond er nog een antwoord open:
    Brandgasflesje menggas 15-25 euro per per busje op kleinhardsoldeersetje naast volwassen 4 liter zuurstof HWTS.
    Op mijn mobile ranseltjes staat een 4 of 5 liter zuurstof (200 bar) naast een BBQ gasflesje van 5 kilo.
    Het reduceer dat ik gebruik voor hardsolderen zuurstof propaan is 30 Mbar, dus BBQ reduceer.
    Op deze manier brand mijn "Lilliput Gloor" prima tot pitgrote No. 6.

upload_2018-2-12_13-13-57.png
    Verder is het natuurlijk ook mogelijk met een passend reduceer met alleen propaan te zachtsolderen uit de zelfde fles.

Groet,
    Willem

Vragen hierover dan hoor ik het wel.

5. Énke Blériot

Énke Blériot verslagschrijvers

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Domenjoz Blériot

De boventoren is gereed....ankerplaat met de spanners en de wingwarping katrollen zitten er op...

547.JPG 548.JPG 549.JPG

Ook aan de inlaatkant is de zaak op orde. Met twee bochten kun je (bijna) overal komen....
    550.JPG

Nu komt er een leuke klus...het in elkaar zetten van het uitlaat en demper systeem...veel hardsoldeerwerk dus eerst maar eens naar de bouwmarkt om een paar rolletjes
    zilver te scoren.

Demaic vindt dit leuk.
  6. willum

willum

Lid geworden:
    6 jun 2017
    Ziet er allemaal zeer goed uit, strak werk.
    En dat hardsolderen komt heel zeker ook dik voor mekaar.
    Na goed schoonmaken fluitje van een cent.

Succes en veel plezier,
    Willum

7. Henri Kaper

Henri Kaper verslagschrijvers

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Ik vind die wijzerplaten toch het allermooist! :D

Hoe krijg je 'm trouwens de deur uit?!?!?!? :eek:

8. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Boven- en onder toren er af...motor er uit...hele Lg er af en dan blijft er een handzaam pakket over welke via het grote raam en aan de kabelbaan naar beneden kan.....

Laatst bewerkt: 13 feb 2018
  9. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik ben een beetje laat, maar....

Ja... ikke....
    Het gemiddelde motorkoppel is ongetwijfeld 69 Nm (Ik heb het niet nagerekend maar ik geloof je op je woord), maar aangezien het een 2-cylinder viertaktmotor is, heb je een koppelpuls van ruwweg 180 graden per omwenteling, en ook een negatieve koppelpuls per omwenteling van ruwweg 180 graden (als de prop een zuiger omhoog drukt tegen de compressie in).
    Werkelijk optredende koppel piek is dus een behoorlijk eind hoger en minstens het dubbele (hij moet al verdubbelen om alleen al zonder negatieve puls het gemiddelde te bereiken, hij word nog wat hoger omdat de uitlaatklep ruim voor ODP opent, en dan komt de compensatie voor de negatieve puls er nog bijop).

Ik denk dat het nog steeds wel zal gaan, maar je marge is kleiner dan je denkt.

10. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ahha....ja...een onregelmatig koppel kan ik me wat bij voorstellen. Gelukkig staat er 300 Nm voor de klembus en over de helft van de lengte van de propnaaf komt een joekel van een spie. Het mes van de grasmaaier zat uitsluitend op de spie geborgd met een M12 bout in de kop van de as om er af vallen te voorkomen. Dat mes zal zo af en toe bij het raken van een steen e.d. ook het eea aan krachten op de as hebben gegeven en van daar uit zou je haast denken dat de bevestiging van de prop ook uitsluitend dmv de spie zou kunnen. Maar...dan is er niets om de trekkracten op te vangen want alleen die M 12 bout is wat weinig. We zullen zien...

UITLATEN deel 1

De twee uitlaten bestaan uit twee delen:
    - vooraan een expansie deel
    - en er achter een absorptie deel

Passen en meten...het triplex plaatje is de positie van de achterrand van de prop...moet er natuurlijk wel langs kunnen....
    551.JPG

Flens aan stukje rechte buis en twee 1/4 bochten aan elkaar gezet ( zitten onder een kleine hoek aan elkaar). De dubbele bocht zit nog niet vast aan het rechte stukje bij de flens want dat kan pas wanneer de demperpot op zijn plaats zit...
    552.JPG

Spuitnippel er uit gehaald....
    553.JPG

Gat rond 28 mm in de bovenzijde en in de onderzijde van de bussen gemaakt en de afdichtdoppen welke in de centrale buis komen gedraaid. Die doorgaande buis wordt onderweg twee maal afgedicht, maar hoe dat zit zien we later...
    554.JPG

Demaic vindt dit leuk.
  11. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal (NL)
    Wat is effectiever qua demping, elke cylinder eigen absorbtiedemper, of één (evenredig grotere) demper voor beide cylinders?.
    Ik denk nu een beetje als elektrotechneut: een geluidsdemper is (ook) een laagdoorlaat filter, hogere frequentie van de ontbrandingen, dus meer/betere demping.

Laatst bewerkt: 14 feb 2018
  12. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Tja.....kweenie...

Maar twee bouwt wel lekker in en past beter in het geheel. Dempers bouwen is overigens een vak op zich...en ik doe net alsof ik er ook wat van af weet...maar das nie so...

Bij de 2/3 zitten wat eenvoudiger dempers in en daar haalde ik de geluidsnorm..nu maak ik er dus wat meer werk van.

13. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Uitlaten deel 2

Het randje van de bodem doorgeschuurd (alleen bij de achterste bus) en dan valt de bodem er zo uit....en die boden heb ik later weer nodig...
    555.JPG

De "ruggegraad" van de demper is niet de mantel maar de centrale buis...die geeft de sterkte. Zou ik de buizen in stukjes maken en aan de mantel solderen dan gaat het geheid stuk door trilling. De 4 sets gaten zijn goed te zien en er tussen zit dus de afdichtprop...maw de gassen moeten lekker moeilijk doen...en hoe meer werveling hoe beter...Het gezamelijke oppervlak van de geboorde gaten is net iets groter dan de doorlaat van de buis zodat de gassen niet gesmoord worden...
    556.JPG

Het expansie deel is hiermee gereed...voor het absorptie deel is het wachten op de dempermat...maar die komt morgen als het goed is. Kan al wel vast een kooi maken om de buis met ongeveer 15 mm ruimte er tussen..en daar om heen komt dan weer de dempermat....maar das pas morgen...
    557.JPG

Demaic en HBZWEEF vinden dit leuk.
  14. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dat ziet er knap uit....

15. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Dank je Bertus!!

Uitlaten deel 3

Vanmorgen om 9.00 h kwam het eerste Valentijns pakje binnen...de dempermat..

Eerst een kooi gemaakt van fijn gaas...gewikkeld om een stokkie en de W5 spuitbus heeft precies de gewenste diameter van 45 mm...
    558.JPG

Het gaas om de spuitbus gewikkeld en met cellotape vastgezet...smelt later wel weg. Dan een stuk dempermat er om heen. Deze mat is speciaal bedoeld voor uitlaten en is een afersales part uit de motorfiets wereld. Dan het geheel in de demper schuiven....en de spuitbus er weer uittrekken....
    559.JPG

Een mooie absorptie mantel....
    560.JPG

Nu kan dat stukje bodem er weer in wat ik bewaard had en de zaak is opgesloten....
    561.JPG

Alles aan elkaar gesoldeerd en de opdruk van de bussen gehaald (want dat brand anders weg en is ook je hitte bestendige verf er weer af)...
    562.JPG

Één maal links....
    564.JPG

...en één maal rechts...het zwarte touwtje is de onderrand van de motorkap dus...alleen het uitlaatbochtje is straks te zien...
    565.JPG

Tijd voor de "finishing touch"..

ko v d heuvel, HBZWEEF, Zeiler en 6 anderen vinden dit leuk.
  16. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Domenjoz Blériot

De laatste lootjes voordat er bekleed kan gaan worden...

De dubbele ontsteking zit er op...eerst een magneetarm gemaakt...
    568.JPG

Toen de zaak ingesteld op 27 graden voorontsteking...
    569.JPG

En de beide pick ups en ontstekingsunits er aan gehangen...
    571.JPG

STROOM VERZORGING

Voor de stroomverzorging van alle systemen is de keuze gevallen op twee 4000 mAh lipo's van Powerbox. Deze lipo's hebben een ingebouwde balancer en de laad- en accustatus kan worden afgelezen op het info panel van de Powerbox Royal.
    100_6236.JPG

Voor verdere info over dit systeem zie:

https://www.powerbox-systems.com/produkte/akkusysteme/powerbox-battery-4000-jr.html

Nu kan ik de accu bakken gaan maken en natuurlijk komt daar de nodige Vintage look klimbim bij kijken..

17. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    Henk..nog even een vraagje over de mooie uitlaten.... hoe en waarmee heb je die (dicht) gesoldeerd?

18. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De uitlaten zijn voor die verbindingen die ik gemaakt heb met zilver hard gesoldeerd. De warmste plek zit tot halverwege de eerste 180 graden bocht ( van de flens aan het blok tot de ingang van de demper). Dit is waar te nemen aan de kleur van de verkleuring in het gebruik. Die kleur vertelt je ook de temperatuur die daar ontstaat en dat is ver beneden de maximale waarde die een hardsoldeer verbinding langdurig mag hebben. Een auto uitlaatspruitstuk wordt veeeeel warmer en wordt soms (donker) roodgloeiend...deze motoren blijven veel koeler mede door de positie van de uitlaat ( voorkant in vliegrichting gezien) en de koelwind van de prop die er dus net voor zit....

De bestaande verbindingen ( felsranden van de bodem van de spuitbussen, etc) is niets aan gedaan. Ik heb er de nodige ervaringen mee en een tiental van dit soort uitlaten gemaakt. Nieuw bij deze is het gebruik van nieuw professioneel absorptie materiaal. In het begin paste ik glaswol toe....daarna sloopte ik oude auto uitlaten om het daar uit te halen en nu dus de kant en klaar doeken uit de motorfiets wereld.

Mede door de ervaring van het bouwen van uitlaten op ULV's ( Ultra lichte vliegtuigen) wat ik bij de intrede van dit soort vliegtuigen in Nederland vele jaren geleden heb gedaan is de kennis ontstaan wat er vast en wat flexibel moet zijn om scheuren door trilling tegen te gaan. Het toeval wil dat de bochten en rechte buizen van Krumscheid mooie getrompte ingangen hebben en na de eerst bocht maak ik daar dankbaar "misbruik" van door de koppeling naar de ingang van de pot niet te solderen maar los te houden. Helemaal aan het uiteinde van de uitlaten zit een veer naar het frame zodat de uitlaat naar voren gedrukt wordt..het lijkt dus behoorlijk op de kogelkoppeling in je auto direct na het spruitstuk.

Laatst bewerkt: 5 mrt 2018
    verfbrander vindt dit leuk.
  19. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    Mooi opgelost op deze manier...
    Inderdaad de nodige eigenbouw dempers in het donker vliegend (oeps) donkerrood zien gloeien..zeker bij Helies welke relatief weinig koeling over de demper ontvangen, was dat mooi te zien.
    Met name de afscheur oplossing inzake de buis, is zeker mooi gevonden.
    Kan zo de Simplon over...

20. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ik ben op zoek naar gegevens ( foto's tekeningen) van een trilbobine...tot nu alleen dit gevonden op het internet..wie heeft er meer gegevens??

Originele-trilbobine-van-een-t-ford-86377.jpeg

Mogelijk dat deze ook op de WWI kisten hebben gezeten....

Deel Deze Pagina