Those Magnificent Man in their Flying Machines .

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Énke Blériot, 18 apr 2015.

  1. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    45
    Locatie:
    limburg
    Beste Ron van Sommeren,

    Het staat er inderdaad niet echt handig.
    Kan dat toch volgende keer beter beschrijven,
    mogelijk met een tabel die laat zien welke branderpitten voor welke materiaaldikte/massa bedoeld zijn.

    Het gaat immers om een Propaan-zuurstofbrander waarbij de warmte opbrengst gekozen wordt door de laspitgrote.
    (Kerntemperatuur blijft altijd gelijk ca. 2850 graden celsius.)

    Sorry.
    Willum
     
  2. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    45
    Locatie:
    limburg
    Graag gedaan.
     
  3. Baumflieger

    Baumflieger

    Lid geworden:
    6 sep 2016
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Rees
    jef, HBZWEEF, Énke Blériot en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    45
    Locatie:
    limburg
    Énke Blériot

    En dan stond er nog een antwoord open:
    Brandgasflesje menggas 15-25 euro per per busje op kleinhardsoldeersetje naast volwassen 4 liter zuurstof HWTS.
    Op mijn mobile ranseltjes staat een 4 of 5 liter zuurstof (200 bar) naast een BBQ gasflesje van 5 kilo.
    Het reduceer dat ik gebruik voor hardsolderen zuurstof propaan is 30 Mbar, dus BBQ reduceer.
    Op deze manier brand mijn "Lilliput Gloor" prima tot pitgrote No. 6.

    upload_2018-2-12_13-13-57.png
    Verder is het natuurlijk ook mogelijk met een passend reduceer met alleen propaan te zachtsolderen uit de zelfde fles.

    Groet,
    Willem

    Vragen hierover dan hoor ik het wel.
     
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    949
    Locatie:
    Zwolle
    Domenjoz Blériot

    De boventoren is gereed....ankerplaat met de spanners en de wingwarping katrollen zitten er op...

    547.JPG 548.JPG 549.JPG



    Ook aan de inlaatkant is de zaak op orde. Met twee bochten kun je (bijna) overal komen....
    550.JPG

    Nu komt er een leuke klus...het in elkaar zetten van het uitlaat en demper systeem...veel hardsoldeerwerk dus eerst maar eens naar de bouwmarkt om een paar rolletjes
    zilver te scoren.
     
    Demaic vindt dit leuk.
  6. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    45
    Locatie:
    limburg
    Ziet er allemaal zeer goed uit, strak werk.
    En dat hardsolderen komt heel zeker ook dik voor mekaar.
    Na goed schoonmaken fluitje van een cent.

    Succes en veel plezier,
    Willum
     
  7. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.707
    Locatie:
    Den Haag
    Ik vind die wijzerplaten toch het allermooist! :D

    Hoe krijg je 'm trouwens de deur uit?!?!?!? :eek:

     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    949
    Locatie:
    Zwolle
    Boven- en onder toren er af...motor er uit...hele Lg er af en dan blijft er een handzaam pakket over welke via het grote raam en aan de kabelbaan naar beneden kan.....
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2018
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    18.583
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ben een beetje laat, maar....

    Ja... ikke....
    Het gemiddelde motorkoppel is ongetwijfeld 69 Nm (Ik heb het niet nagerekend maar ik geloof je op je woord), maar aangezien het een 2-cylinder viertaktmotor is, heb je een koppelpuls van ruwweg 180 graden per omwenteling, en ook een negatieve koppelpuls per omwenteling van ruwweg 180 graden (als de prop een zuiger omhoog drukt tegen de compressie in).
    Werkelijk optredende koppel piek is dus een behoorlijk eind hoger en minstens het dubbele (hij moet al verdubbelen om alleen al zonder negatieve puls het gemiddelde te bereiken, hij word nog wat hoger omdat de uitlaatklep ruim voor ODP opent, en dan komt de compensatie voor de negatieve puls er nog bijop).

    Ik denk dat het nog steeds wel zal gaan, maar je marge is kleiner dan je denkt.
     
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    949
    Locatie:
    Zwolle
    Ahha....ja...een onregelmatig koppel kan ik me wat bij voorstellen. Gelukkig staat er 300 Nm voor de klembus en over de helft van de lengte van de propnaaf komt een joekel van een spie. Het mes van de grasmaaier zat uitsluitend op de spie geborgd met een M12 bout in de kop van de as om er af vallen te voorkomen. Dat mes zal zo af en toe bij het raken van een steen e.d. ook het eea aan krachten op de as hebben gegeven en van daar uit zou je haast denken dat de bevestiging van de prop ook uitsluitend dmv de spie zou kunnen. Maar...dan is er niets om de trekkracten op te vangen want alleen die M 12 bout is wat weinig. We zullen zien...


    UITLATEN deel 1

    De twee uitlaten bestaan uit twee delen:
    - vooraan een expansie deel
    - en er achter een absorptie deel

    Passen en meten...het triplex plaatje is de positie van de achterrand van de prop...moet er natuurlijk wel langs kunnen....
    551.JPG



    Flens aan stukje rechte buis en twee 1/4 bochten aan elkaar gezet ( zitten onder een kleine hoek aan elkaar). De dubbele bocht zit nog niet vast aan het rechte stukje bij de flens want dat kan pas wanneer de demperpot op zijn plaats zit...
    552.JPG


    Spuitnippel er uit gehaald....
    553.JPG


    Gat rond 28 mm in de bovenzijde en in de onderzijde van de bussen gemaakt en de afdichtdoppen welke in de centrale buis komen gedraaid. Die doorgaande buis wordt onderweg twee maal afgedicht, maar hoe dat zit zien we later...
    554.JPG
     
    Demaic vindt dit leuk.
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    27.643
    Locatie:
    Druten / NL
    Wat is effectiever qua demping, elke cylinder eigen absorbtiedemper, of één (evenredig grotere) demper voor beide cylinders?.
    Ik denk nu een beetje als elektrotechneut: een geluidsdemper is (ook) een laagdoorlaat filter, hogere frequentie van de ontbrandingen, dus meer/betere demping.
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2018
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    949
    Locatie:
    Zwolle
    Tja.....kweenie...

    Maar twee bouwt wel lekker in en past beter in het geheel. Dempers bouwen is overigens een vak op zich...en ik doe net alsof ik er ook wat van af weet...maar das nie so...

    Bij de 2/3 zitten wat eenvoudiger dempers in en daar haalde ik de geluidsnorm..nu maak ik er dus wat meer werk van.
     
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    949
    Locatie:
    Zwolle
    Uitlaten deel 2

    Het randje van de bodem doorgeschuurd (alleen bij de achterste bus) en dan valt de bodem er zo uit....en die boden heb ik later weer nodig...
    555.JPG



    De "ruggegraad" van de demper is niet de mantel maar de centrale buis...die geeft de sterkte. Zou ik de buizen in stukjes maken en aan de mantel solderen dan gaat het geheid stuk door trilling. De 4 sets gaten zijn goed te zien en er tussen zit dus de afdichtprop...maw de gassen moeten lekker moeilijk doen...en hoe meer werveling hoe beter...Het gezamelijke oppervlak van de geboorde gaten is net iets groter dan de doorlaat van de buis zodat de gassen niet gesmoord worden...
    556.JPG


    Het expansie deel is hiermee gereed...voor het absorptie deel is het wachten op de dempermat...maar die komt morgen als het goed is. Kan al wel vast een kooi maken om de buis met ongeveer 15 mm ruimte er tussen..en daar om heen komt dan weer de dempermat....maar das pas morgen...
    557.JPG
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2018
    Demaic en HBZWEEF vinden dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    18.583
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat ziet er knap uit....
     
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    949
    Locatie:
    Zwolle
    Dank je Bertus!!

    Uitlaten deel 3

    Vanmorgen om 9.00 h kwam het eerste Valentijns pakje binnen...de dempermat..


    Eerst een kooi gemaakt van fijn gaas...gewikkeld om een stokkie en de W5 spuitbus heeft precies de gewenste diameter van 45 mm...
    558.JPG


    Het gaas om de spuitbus gewikkeld en met cellotape vastgezet...smelt later wel weg. Dan een stuk dempermat er om heen. Deze mat is speciaal bedoeld voor uitlaten en is een afersales part uit de motorfiets wereld. Dan het geheel in de demper schuiven....en de spuitbus er weer uittrekken....
    559.JPG


    Een mooie absorptie mantel....
    560.JPG


    Nu kan dat stukje bodem er weer in wat ik bewaard had en de zaak is opgesloten....
    561.JPG




    Alles aan elkaar gesoldeerd en de opdruk van de bussen gehaald (want dat brand anders weg en is ook je hitte bestendige verf er weer af)...
    562.JPG




    Één maal links....
    564.JPG


    ...en één maal rechts...het zwarte touwtje is de onderrand van de motorkap dus...alleen het uitlaatbochtje is straks te zien...
    565.JPG

    Tijd voor de "finishing touch"..
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2018
    HBZWEEF, Zeiler, renetl50 en 5 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina