Those Magnificent Man in their Flying Machines .

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Énke Blériot, 18 apr 2015.

1. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    Mooie beelden en een machtig geluid !

2. onno10

onno10

Lid geworden:
    28 sep 2013
    Dat zwarte in de cilinder achter te uitlaatklep lijkt mij niet goed. Lekke klep ??

3. Énke Blériot

Énke Blériot verslagschrijvers

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Dat zwarte in de cilinder en nog wat tussen de kleppen op het kopvlak is een plasje olie wat daar naar toe gezakt is.

Kleppen en zuiger/cilinder zijn pico bello!!

Laatst bewerkt: 15 jul 2018
  4. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Domenjoz Blériot...rompbekleding.

Dat is nog een hele klus en de bekleding bestaat uit :
    - afneembare motorkap (1 mm triplex)
    - cockpit kap (1 mm triplex)
    - gedeelde zijpanelen waarvan het voorste deel afneembaar is (1 mm triplex)
    - romp zijpanelen van linnen
    - bodemstuk van linnen

10.JPG

air & space (25).JPG

Ik ben maar eens begonnen met het bodemstuk onder/achter de stoel...lekker op de kop werken....pfff. Nu hoor ik je al denken..."dan draai je de kist toch gewoon even op zijn kop"...

Eh...echt nie...

Eerst maar eens een stuk doek opgespannen in een frame ( zodat ik het aan beide kanten kan lakken) en van 2 lagen lak aan de binnenkant- en 5 lagen aan de buitenkant voorzien....
    602.JPG

Ondertussen een sjabloon van behang papier gemaakt...
    603.JPG

De lap op maat gesneden met een zoom van 1 cm...en die omgeslagen en gelijmd. De doorvoer in het midden is tbv de hoogteroer kabels...
    604.JPG

En ook voor de diverse spanbeugels zijn gaten aangebracht....
    605.JPG

Gisteravond zat de laatste laklaag er op en vandaag moest de bekleding onder de romp. Want tijdens de komende dagen hard de lak niet alleen maar uit... het krimpt het ook nog een klein beetje en nu het al rimpelloos op zijn plek is gespijkerd gaat het zich nog verder spannen...
    606.JPG

Laatst bewerkt: 18 jul 2018
    Demaic vindt dit leuk.
  5. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Vervolg rompbekleding

Na al dat vakantie houden moet er maar eens weer gewerkt worden....

Voor de rompzijkant ook eerst een papier sjabloon gemaakt en dat overgebracht op het in een frame gelakt stuk doek. De laatste laklaag zat er gisteren op en nu moest het doek er op want het spanproces duurt nog rond de 7 dagen voort en derhalve is het zaak eea zo snel mogelijk op te spannen zodat het nog strakker komt te staan.
    Alle uitsparingen...gaten en zomen er van te voren in gemaakt en vervolgens de lap met blauwkopjes op de romp gespijkerd...
    607.JPG

608.JPG

Rondom het gietstuk waar de achterste ligger in komt wordt nog een triplex plaatje gespijkerd en dan is het hier even stil want de andere zijkant is aan de beurt,

Zodra ik met de motorkappen begin gaan we verder met de verslaglegging.

Laatst bewerkt: 29 aug 2018
    Demaic, MichielNED676, Bitchin en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. michel pet

michel pet

Lid geworden:
    8 dec 2004
    dat mensen handen het kunnen maken mooi toch.

7. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Half schaal Blériot

We grijpen even terug...op de Dawn Patrol had de kist een andere agenda en gaf op de 3e dag vliegen kort na de start de pijp aan...tja wie ook alweer.

De diagnose was snel ( te snel) gesteld...het moest de koppakking wel zijn. Maar..

Het zat me toch niet lekker en vandaag de nieuwe koppakking er op gezet. Van de oude was ik al niet vrolijk...dwz ik zag er toch niet dat aan wat het toerenverlies kon rechtvaardigen en zo langzaam maar zeker dacht ik een andere oorzaak:

Ik had bij het starten van de motor voor die vlucht toch een enorme terugslag gehad...zo erg dat het startkoord me uit de vingers werd geslagen en zelfs een paar koelribben van de dummy cilinder af hakte...

Stel nu dat...dat die terugslag iets met het vliegwiel had gedaan..het vliegwiel waar ook de magneten voor de ontsteking in zitten...en stel dat de axiale 4 mm diameter stiftspie er nu eens niet meer in had gezeten en stel dat door die terugslag het vliegwiel wat los was komen te zitten en tijdens de vlucht nog verder verdraaid was..

Tja dat kon alleen in het onwaarschijnlijke geval dat de spie al langere tijd weg was en de borgmoer van de achteras (tegen het vliegwiel) wat losser was gaan zitten ( vliegwiel zit met een conus op de uitgaande as).

Hebbes!!! De spie is weg...en het gat in de as is niet meer te zien...dus het vliegwiel is verdraaid!!
    100_6527.JPG

De moer er af gehaald en het vliegwiel voorzichtig weg geschoven....zat minstens 10 tot 15 graden verdraaid. Tja met zoveel afwijking op de timing is het niet verwonderlijk wanneer je geen vermogen meer over hebt.

Overigens kon die spie er alleen uitvallen indien de grote moer los zit...wat het geval was.
    Ik heb er nu een wat kortere stift ingezet en de gaten aan de ingang aan weerszijden met een drevel iets dicht gedrukt...en de moer met locktide geborgd.

Eerdaags maar eens proefvliegen met de TFA jongens.

Laatst bewerkt: 10 sep 2018
    J.B vindt dit leuk.
  8. Bitchin

Bitchin

Lid geworden:
    29 nov 2012
    Goed dat je de oorzaak gevonden heb en heb kunnen verhelpen, hoop dat het gaat helpen

9. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002

Laatst bewerkt: 11 sep 2018
    Bitchin vindt dit leuk.
  10. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Dilemma Domenjoz motorkappen

Vanmorgen kwam er een giga doos aan met daarin een opgerolde 1 mm triplex plaat van 1,55 x1,55 meter...dus aan de slag met papiermallen en de 4 zijplaten nabij de motor zijn nu op maat en de eerste even met een paar spijkers vastgezet ( worden later geschroefd met messing bolkop).

Nu zit ik al een tijdje met het volgende dilemma...moet ik die beplating schilderen in een tint nagenoeg gelijk de bekleding ( zoals origineel) of...

...of zal ik de platen beitsen in de kleur van het frame?

Er zijn meerdere pré WW! en aanvang WW1 kisten die de motorbeplating gebeitst hebben. Bv de Bristol Scout in de naturel uitvoering heeft gebeitste beplating.

En bij de modellen...die mooie BE2e van Ralf...ik vindt dat zo super mooi staan..

Dus...wat zeggen de experts er van? Iemand plaatjes van wat ik bedoel?

609.JPG

strutter vindt dit leuk.
  11. strutter

strutter Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    17 sep 2006
    Het mooie van beitsen is dat het hout prachtig 'tot leven' komt en de kist karakter krijgt.
    Schaal of niet schaal (wie zal het jou moeten vertellen? :hammer: :beer:(!)) Ik zeg beitsen die panelen :):banana:

Groeten, Ralf

12. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    1-0 voor beitsen.

Gebeitst kan altijd nog geschilderd worden...omgekeerd niet!!

13. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Wat beschermt het hout het best tegen weer en olie?

14. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Geen verschil..gebeitst ( 2 lagen) wordt afgedekt met 3 lagen transparante zijdeglans buitenbeits.

Dit vindt ik bv heel mooi..
    14.jpg

Voor de Blériot zou dat dan als volgt kunnen worden:
    - voorste motorpanelen (zijkant) gebeitst
    - bovenkap en horizontale flenzen ( randen) triplex 1 mm ( kap=enkele kromming) grijs (hamerslag?) geschilderd
    - neus van de bovenkap ( dubbel gekromd) hout/bekleed/grijs (hamerslag?) geschilderd.

De neussectie is dubbel gekromd...
    3.jpg

Hier zie je de randen aan de bovenkap. Hoewel de kap een enkele kromming is zijn de randen ook gekromd en samen is het een dubbele kromming. Uit metaal plaat alleen te doen indien het in een mal geperst wordt

Dus moeilijk uit een stuk te maken maar indien zowel de randen als de de kap van hout zijn ( randen 2x1 mm triplex en kap 1 mm triplex) dan is het maakbaar. De lijm verbindingen gaan vlekken geven indien je die beitst....derhalve deze bovenkap met randen dus geschilderd in een alu lookalike...
    43.jpg

Laatst bewerkt: 11 sep 2018
  15. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Beitsen en daarna aflakken met eiglans blanke lak. Zo heb ik mijn Klemm 25 D van Krick ook afgewerkt.

Na enkele testen met diverse soorten beits zoals vuren en grenen bleek licht eiken het beste resultaat te geven.

H.B.Busking en Énke Blériot vinden dit leuk.
  16. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Een druk kleurenschema is ook mooi...maar dit ( mijn mening) is kippenvel!!! Dus...2-0 voor beitsen.

17. Henri Kaper

Henri Kaper verslagschrijvers

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Wat ook wordt/werd gedaan is het triplex vooraf kleuren met koffie. Vooraf, want dan krijg je geen lijmvlekken. En daarna blanke lak erover.

Énke Blériot vindt dit leuk.
  18. J.B

J.B Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    22 jun 2011
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  19. Henri Kaper

Henri Kaper verslagschrijvers

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Maar zal ammoniak niet slecht zijn voor de sterkte van het hout?

20. J.B

J.B Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    22 jun 2011
    waarvoor ik het gebruikte ---in mijn werkzame leven in de restauratie van oude gebouwen--- , was meer het grote werk , eiken planken en balken en die werden er echt niet minder sterk van .
    En een paar klappen met een zak met stalen kogels, zand er op , wat klappen met een hamer enz, maakte het oud nog ouder .

Deel Deze Pagina