throw: hoe te berekenen?

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Frits37, 6 sep 2015.

  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Bij bouwinstructies staat vaak een maat voor 'throw' aangegeven (maximale uitslag van bijv. ailerons). Hoe wordt dat bedoeld? Vanuit het midden gemeten of de totale maximale uitslag? Bijvoorbeeld 14 mm, is dat 14 of 28 mm tussen max up en max down?
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ligt aan de tekening.
    staat het in mm, is het meestal vanaf de rechtstand van het stuurvlak, tot de bedoelde aantal mm.
    soms is onder zelfs anders dan boven...
    dus minder uitslag omlaag dan omhoog.
    dus altijd meten uit de rechtstand.

    dan heb je nog roeren die niet overal even breed zijn. vaak moet je dan meten op het breedste stuk van het stuurvlak. maar meestal staat dat er bij op de tekening..

    men geeft het ook nog aan in graden trouwens. ook vanaf rechtstand
     
  3. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    pierreke vindt dit leuk.
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    De uitslag wordt vrijwel altijd vanuit de middenstand opgegeven, vaak wordt dit duidelijk doordat er bv ±12mm staat of +12, -10.
    Als het niet expliciet is aangegeven zou ik ervan uitgaan dat het dus vanuit de middenstand gemeten is en altijd op het breedste punt van het roer.
    Op de tekening staat 9 mm aileron en 12 mm hoogteroer, hetgeen dus ±9 en ±12 zal zijn.

    Rick
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    je moet het niet te moeilijk maken ;-)

    Eerst alles recht instellen.
    servo haaks, en je linkages zo afstellen dat het vlak recht staat.

    Even het toestel een beetje vast zetten (dat het iig niet zomaar wegwaait of iets dergelijks)
    Liniaal achter het stuurvlak.
    en vol elevator trekken. opletten dat je geen aileron meeneemt..
    en dan moet je het zo afstellen dat de elevator 12 mm wordt.

    kom je er op uit dat je de endpoints ergens op 50 hebt staan of zo, probeer dan de linkage een gaatje dichter bij de servo te zetten op de hevel.
    weer even midden goed afstellen. en weer controleren, tot je zo dicht mogelijk bij de servo zit en zo dicht mogelijk bij de 100%.

    idem voor aileron.

    en op het eind even een kleine test of de aileron nog wat doet als je vol elevator trekt.
    heb er dus wel eens eentje gehad die bij vol elevator gewoon de aileron op bijna 0 zette.
    alleen aileron ging goed, alleen de combinatie ging niet goed ;-)


    daarnaast, zeker bij toestellen zoals die van flitetest is uitslagen geen exacte wetenschap.
    zo zuiver mogelijk afstellen, en zeker zorgen dat links en rechts gelijk zijn..
    maar kan makkelijk dat jij hem beter vind vliegen als er 15 mm op de aileron staat.
    de tekening is een uitgangspunt, waarmee je redelijk zeker bent dat het goed moet vliegen voor de eerste vlucht.
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  6. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Bedankt, daar kan ik mee verder :)
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    o ja, kleine toevoeging op mijn voorgaande verhaal ;-)
    Omdat jij 2 functies op 1 stuurvlak zet, natuurlijk even vol aileron en elevator proberen..
    kijken of je de totale uitslag wel haalt, en er niets klem loopt.

    kom je tekort, linkage gaatje naar buiten. heb je alsnog veel te veel uitslag van de servo, linkage dichterbij.

    dit verhaaltje even om compleet te zijn ;-)
     
  8. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Misschien een domme opmerking van mij, maar hoe verder je naar binnen gaat, hoe groter de uitslag toch? ( door het hefboomeffect) Of heb ik dat mis?
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    naar binnen heb je idd meer uitslag op de servo om dezelfde uitslag van het stuurvlak te krijgen.

    We willen die uitslag zo groot mogelijk hebben.
    waarom?
    zet je de linkage helemaal op het buitenste gat, heb je bv 2 mm servobeweging nodig om het stuurvlak voldoende te laten bewegen.
    maar. een servo centreerd niet 100% (wel dicht bij), dus alles wat er aan speling in de servo zit, alles wat hij een haartje niet lekker centreert, zie je dan meteen terug in de stand van het stuurvlak.
    ook speling in een stuurvlak is niet goed, en kan bij vlotte modellen het toestel zelfs uit elkaar trekken ivm flutter

    daarnaast kan de servo zijn koppel niet goed ontwikkelen. alle kracht op het stuurvlak wordt op een klein aantal tandwieltjes overgebracht (slijtage, kans op breken)
    en de meeste (al dan niet alle) servo's werken met een potmeter, om intern te weten waar de servohevel staat.
    dat is een ding wat ook kan vervuilen, of rotte plekken kan ontwikkelen.
    een servo die dus maar zo weinig beweging heeft, kan vrij vlot een rotte plek ontwikkelen, waardoor hij in dat gebied heen en weer gaat slaan of juist stopt.


    gebruikt de volle servoweg (zoveel mogelijk), en je gebruikt het volle koppel, het interne materiaal wordt gebruikt zoals bedoelt.
    soms kun je niet anders. maar dan weet je dat, en kun je misschien door een andere servo te kiezen de nadelen oplossen.
     

Deel Deze Pagina