Thunder Tiger 120 slaat af

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door gijsber58, 12 mrt 2018.

  1. gijsber58

    gijsber58

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    180
    Ik heb pas een vliegtuig gekocht met een Thunder Tiger 120 met pomp de motor start goed, bij het gas geven pakt deze goed op en vol gas doet de motor het ook goed echter bij stationair lopen slaat hij af. Ik kan volgens mij enkel de brandstof toevoer met stelnaald regelen.
    Mijn vraag is hoe kan ik dit probleem oplossen.
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik zou beginnen met een nieuwe plug.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Hoe stopt de motor?
    A. Als je hem stationair zet stopt hij dan direct?
    B. Als hij wel stationair draait gaat hij dan steeds langzamer en pruttelend lopen en stopt dan na korte tijd?
    C. Loopt hij wel (een soort) stationair maar vrij hoog toerental en als je nog iets langzamer wilt stopt de motor?

    In geval A kan het zo zijn dat de stationair sproeier te ver dicht zit en de motor geen brandstof meer krijgt. Het is ook mogelijk dat de gloeiplug niet de juiste is. Bij lage toerentallen wordt de plug te koud en kan hij niet meer voor de ontsteking zorgen.
    In geval B staat hoogstwaarschijnlijk de stationair sproeier te ver open. Hij krijgt te veel brandstof en "verzuipt" zogezegd.
    In geval C staat de stationair sproeier te arm, hij blijft wel (even) lopen maar krijgt toch te weinig brandstof en stopt daardoor.

    Deze motor heeft wel degelijk een stationair sproeier. Deze zit in de "gasschuif" en je kan hem verstellen met een schroefje wat je kunt bereiken aan de kant waar het gashandeltje zit voor de servo aansluiting.

    Hieronder de afstelprocedure zoals ik het in een (veel) ouder draadje al eens heb omschreven.
    Zorg er voor dat beide sproeiers redelijk rijk staan, draai de stationair sproeier voor de zekerheid een kwart slag en de hoofd sproeier een hele slag verder open.
    Sluit de brandstoftank aan en zet het gas helemaal open. Houdt met een vinger de carburateur dicht en draai de prop een aantal keren rond om de brandstof aan te zuigen. Kijk naar het slangetje om te zien of de brandstof naar de motor gaat.
    Zet het gas nu ongeveer half open en sluit de gloeiplug aan. Start de motor en als hij draait geef dan voorzichtig volgas. Als alles goed is zal de motor blijven lopen maar veel te rijk.
    Draai nu voorzichtig de hoofdsproeier beetje bij beetje dicht tot de motor maximum toeren draait. Doe het echt beetje bij beetje en geef de motor steeds de tijd om de overtollige brandstof te verwerken voor je de sproeier verder dicht draait. Als je in één keer de sproeier dicht wilt draaien zal je geheid op een te arme afstelling uit komen.
    Als de motor nu goed draait kan je de hoofdsproeier twee of drie tandjes opendraaien omdat hij anders in de lucht te arm zal staan.
    Nu moet je de stationair sproeier afstellen. Trek het gas voorzichtig dicht en let op wat de motor doet. Blijft hij lopen maar gaat hij steeds langzamer lopen en gaan "pruttelen" (het meest waarschijnlijke) dan staat de stationair sproeier te rijk. Zet de motor weer volgas en draai de stationair sproeier een klein stukje dicht.
    Met een klein stukje bedoel ik ook echt een klein stukje, iets van 1/8 omwenteling!
    Trek het gas weer voorzichtig dicht en kijk weer wat de motor doet eventueel de stationair sproeier weer iets verder dicht zetten.
    Herhaal dit tot de motor ook stationair rustig en zonder "pruttelen" blijft draaien en als je dan het gas opentrekt moet de motor netjes vloeiend op toeren komen zonder in te houden of te "pruttelen".
    Zolang hij nog "pruttelt" staat de stationair sproeier nog te rijk. Gaat de motor bij het gasgeven inhouden en dreigt hij af te slaan dan staat de stationair sproeier te arm en moet hij dus verder open.
    Denk er om dat de stationair sproeier heel gevoelig is en dat een hele kleine verandering al veel invloed kan hebben.
    Staat de stationair sproeier goed dan moet je de hoofdsproeier nog even controleren en eventueel iets bijstellen. Daarna zullen afstellingen altijd maar miniem zijn. De weersinvloeden hebben een klein effect dus je kan onder bepaalde omstandigheden de hoofdsproeier een klein stukje open of dicht moeten draaien. Ook als je andere brandstof gaat gebruiken, een andere prop of een andere gloeiplug dan kan een kleine bijstelling nodig zijn. Grote afstellingsveranderingen zijn normaal gesproken nooit nodig.
    Succes.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een tuinder Tiger? is dat een motor die in het weekend op een vliegtuig zit maar doordeweeks in het westland in de kassen werkt?
    Er zit hoogstwaarschijnlijk in het hart van het gasheveltje een heel klein stelschroefje waarmee je het stationair mengsel kunt afstellen...
     
  5. gijsber58

    gijsber58

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    180
    Bedankt voor het bericht. Welke gloeiplug zou ik voor deze motor het beste kunnen gebruiken? Ik had gezocht naar het tweede schroefje maar helaas niet gevonden.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je deze carb hebt, zie je het schroefje zitten in het "hart" van de gashendel...

    https://www.google.td/imgres?imgurl=http://www.radiocontrolmodels.co.uk/EngineGallery/Other/OtherEnginePhotos/EG3326A.jpg&imgrefurl=http://www.radiocontrolmodels.co.uk/EngineGallery/Other/Page3326.htm&docid=d4O-Ga8HHTd6qM&tbnid=H_OJ3DrybLnBZM:&vet=10ahUKEwjSlfi7uunZAhWBr6QKHa_iCekQMwg-KA8wDw..i&w=640&h=480&bih=974&biw=1920&q=thunder tiger 120&ved=0ahUKEwjSlfi7uunZAhWBr6QKHa_iCekQMwg-KA8wDw&iact=mrc&uact=8

    Bij deze zit hij naast de hoofdsproeier, vrij duidelijk zichtbaar
    https://www.google.td/imgres?imgurl=http://mms.tiger.tw/upload/2012-10/201210114726.jpg&imgrefurl=http://stock.thundertiger.com/products_list/7____1.html&docid=I30f78SVwtU70M&tbnid=zuqy9KsBlvhA5M:&vet=10ahUKEwjSlfi7uunZAhWBr6QKHa_iCekQMwg1KAYwBg..i&w=800&h=600&bih=974&biw=1920&q=thunder tiger 120&ved=0ahUKEwjSlfi7uunZAhWBr6QKHa_iCekQMwg1KAYwBg&iact=mrc&uact=8

    Hier zit hij ook duidelijk "IN" de gashendel

    https://www.google.td/imgres?imgurl=https://c1.staticflickr.com/3/2868/10563191753_67468099ec_b.jpg&imgrefurl=https://www.flickr.com/photos/john_dickison/10563191753&docid=IDgHQi7O1_LfRM&tbnid=poWfl6tqHgKNeM:&vet=10ahUKEwjSlfi7uunZAhWBr6QKHa_iCekQMwg0KAUwBQ..i&w=1024&h=683&itg=1&bih=974&biw=1920&q=thunder tiger 120&ved=0ahUKEwjSlfi7uunZAhWBr6QKHa_iCekQMwg0KAUwBQ&iact=mrc&uact=8

    Ik weet niet wat ik er nog meer van moet zeggen....
     
  7. gijsber58

    gijsber58

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    180
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Gijsber58 er is iets mis gegaan met je antwoord. Je hebt twee keer de reactie van Brutus aangehaald en daarbij het haakje sluiten ] achter het woord QUOTE per ongeluk gewist. Klik even op "Bewerk" onderaan je reactie dan kan je het weer in orde maken.
    Of een no8 een goede plug is kan ik je niet vertellen omdat die nummering niet standaard is en per merk dus verschilt. Een Rossi 8 is anders dan een OS 8 en weer anders dan een merk X 8.
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2018
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D ALLE pluggen zijn goed.... of ze ook juist zijn is vraag twee.
    Maar een OS #8 (gokje maar een van de meest gebruikte pluggen) zou wel ongeveer juist moeten zijn...

    Voor alle duidelijkheid: het is NIET het schroefje NAAST het gashendel, maar het schroefje IN het gashendel...
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Nee hoor dat is niet waar! Er zijn ook pluggen die niet goed zijn. Defecte pluggen. :cool::cool: :(:( :rolleyes::rolleyes:
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... Doh!

    Zucht...:rolleyes:
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Sorry Brutus maar ik kon het niet laten.:oops::rolleyes:
     
    beemstra vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    No need for sorry... :D Ik vond hem wel grappig...
     
  14. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    in zo'n grote motor, OS F plug!
     
  15. gijsber58

    gijsber58

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    180
    Allemaal bedankt voor het meedenken. Mijn motor is die zoals Brutus in foto 3 laat zien. Als ik het goed heb moet ik het schroefje in de gashendel hebben voor de stationair afstelling. Ik neem aan dat naar links draaien de brandstof toevoer meer wordt. Waar dient de schroef voor aan de zijde van de cilinder?
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Correct: het is net een kraantje: linksom is open=meer brandstof.
    Verstelling in hele kleine stapjes doen: 5 "klokminuten" per keer...
    Dat is niet meer dan een "stift" die in een schuine groef in de gasklep loopt, en die dient om de gasklep naar binnen of naar buiten te schuiven als je het gas dicht of open zet. Daar moet je verder niet aankomen, tenzij je de carburateur helemaal wilt demonteren.
     
  17. gijsber58

    gijsber58

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    180
    Bedankt. Ik ga het zodra ik vrij ben allemaal proberen.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Succes!
     
  19. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    En?????
    probleem al opgelost????
     
  20. gijsber58

    gijsber58

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    180
    Helaas nog niet kunnen testen. De reden is dat ik een clublid, die om medische reden geen auto mag rijden, op haal om naar de vliegclub te gaan. Hierdoor past mijn romp van 2 meter niet in de auto. Zodra ik het weet of de motor goed is mail ik dit. Bedankt voor je interesse.
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2018

Deel Deze Pagina