Thunder Tiger E700

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door wrobijns, 12 sep 2013.

  1. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Hierbij de laatste stand van zaken:

    Zo ziet mijn installatie eruit, Mezon 135rpm op de zijkant, evenals de Jeti RSat2 satelliet. Packs kan ik van achteren insteken zonder de canopy af te halen.

    [​IMG]

    Hier maak ik verbinding met de Rx pack. Omdat de 4400 45C Gens Ace vrij licht zijn, zit de rx pack helemaal vooraan, bovenop de vluchtlipo. Ik heb nu twee flight lipo's met elk dus een Rx lipo aan de voorkant erbij.
    [​IMG]

    De voorste tray opbouw heb ik niet nodig met mijn inbouw maar heb ik er later wel opgezet omdat hij bij mij nog een klein beetje tail heavy was. Op deze foto's zit hij er dus nog niet op. De voorste servo's halen de Vbar zonder verlenging.
    [​IMG]

    De gyro plaat heb ik naar achteren verhuisd. Daar past de Fullsize Vbar incl sensor op. De stekkers steken nog net boven het frame uit.
    [​IMG]

    Bluetooth module aan de andere kant:
    [​IMG]

    Mijn maiden was afgelopen weekend. Eerste indruk: deze machine is heel comfortabel met welke beweging je er ook maar op los laat, hij doet het schijnbaar zonder enige moeite.
    De besturing voelt precies en de heli voelt licht, maar zeker niet fladderig aan. Stall turns gaan nog steeds heel hoog. Crispy stops vereisen relatief weinig pitch input, dat voelt lekker.
    Op een gegeven moment deed ik snelle zijwaartse tictocs tijdens een flyby en betrapte me erop dat ik hardop stond te lachen, dat ging echt heel lekker.
    Ik heb alles van X7 naar E700 overgeheveld, behalve motor en accu's. Het enige wat ik heb veranderd in de Vbar was de gain voor cyclic en tail, beide zijn nu 3 punten verlaagd. Optimizers opnieuw ingeregeld, staart optimizer is nu iets van 27 vs 33, netjes.
    (Natuurlijk ook de 135deg swash setup doorlopen.)
    Bladen zijn 696mm Rails en 116mm Rails
    Het geluid is smooth, doet me denken aan de L600.

    Hier een filmpje van de laatste vlucht die dag (Willow schoot hem voor mij), ik doe nog steeds een beetje rustig aan vanwege de nieuwe lipo's.
    Max rpm is 1930:


    Hoogst gemeten stroompiek was 187A, ongeveer op 1:52, net als ik na die "diamond" oefeningen achterover wegvlieg, de rest van de spikes zijn rond 130-140A.
    Mezon temp (intern gemeten) nam toe tot max. 58graden, ook op 1:52. Daarna afnemend tot 39graden aan het eind van de vlucht. Ook wel logisch omdat ik daarna veel meer big air vlieg en de regelaar veel lucht vangt.
    Het was die dag 9graden buiten.

    Kortom: een hele fijne machine!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Da's een clean setup
    Ik persoonlijk zou dit niet zo doen met de VBAR.

    Zowel de controller als de sensor zijn nu erg exposed aan de achterkant.
    Met een goede crash en of tailstrike kun je deze onthoofden.
    Dit heb ik al eens gedaan met een gyro die achterop zat :(
    Dus een hele Vbar unit in "gevaar" brengen zou IK niet doen.

    Maar het ziet er wel clean uit :p
     
  3. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    Precies wat ik ook dacht. Is er geen ruimte ergens tussen het frame voor de mainunit en ook de regelaar ?

    Gr bas
     
  4. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    Bert
    super gevlogen zeg.
    pffffffffffffffffffff
    erg kunstig zeg
     
  5. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Eind vorig jaar mijn eerste zware crash met de E700, volgas de grond in gestuurd. Zo lag hij erbij:
    [​IMG]

    Schade viel eigenlijk nog mee, frames waren nog heel, evenals alle elektronica. Bladen en kap dus afgeschreven. Met de crashkit kon ik veel herstellen. Daarnaast nog een kapotte battery tray, en wat klein goedkoop spul.
    Ergste was dat alles onder de modder zat, heb de hele heli compleet moeten strippen om alles schoon te maken.

    De HK-4235 motor liep blijkbaar soms aan tegen een van de carbon frame helften, dus meteen maar een goedkope mod aan het frame doorgevoerd om de boel te verstijven. Benodigdheden: 2x gyro tray, 2x frame post, 6 extra torx boutjes en een 3mm boortje. De 2 platen bij de motor zijn dus toegevoegd t.o.v. de stockversie. Nu zijn ook de akkukabels beter afgeschermd van de motoras.
    [​IMG]

    Canopy was ook aan gort dus op zoek gegaan naar wat anders.
    Mijn nieuwe kappen van Fusuno, ze zijn zelfs een paar gram lichter dan het origineel:
    [​IMG]

    Hij vliegt weer:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2014
  6. TdeB

    TdeB

    Lid geworden:
    5 jun 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Noord-Holland
    Mooie canopies, Bert!

    Even een vraagje aan de V-bar vliegers:
    Welke instellingen voor de swash lay-out gebruiken jullie?
     
  7. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Deze:
    [​IMG]
     
  8. helihenk

    helihenk

    Lid geworden:
    4 apr 2004
    Berichten:
    443
    Locatie:
    Etten-Leur
    Ik heb pas de canopy met een spuitbus onder handen genomen ivm de zichtbaarheid .
    Niet helemaal 100% omdat de afplak tape niet de juiste was , maar in de lucht zie je dat niet ,....
    [​IMG]

    TOP heli !!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    WOW, ik lees nu pas van de crash....
    Das een heftige.

    De kappen zijn mooi. Persoonlijk had ik dan nog wel voor de hogere contrast versie gegaan.
     
  10. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Laatste nieuws: Timo Wendtland is overgestapt op Thunder Tiger heli's en gaat de E700, E720 en E820 vliegen.

    Nick Maxwell experimenteerd er lustig op los met de E700:

    Drieblads rotorkop. Hij vliegt nu nog met een Jr rotorkop maar Thunder Tiger gaat er dus eentje uitbrengen voor de E700. Er komt hiervoor ook een 3blads set van de Helix bladen (erg licht met 110gr per stuk)


    Hier wat meer info over de 3-blads uitvoering:


    De max bladlengte op de E700 is ~700mm. Nick heeft de heli een beetje gestretched en vliegt hem met 715mm bladen (2-blade setup):
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Voor degenen die het nieuws op andere fora niet volgen:

    Er is een tijdje terug een V2 geometrie uitgekomen voor de kop. Het grootste verschil dat dit geeft is een wat duurzamere/robuustere aansturing doordat de hevels wat langer zijn geworden (kleinere krachten op de links). Het geeft een nog iets meer lineair stuurgedrag.
    Inmiddels wordt deze geometrie ook in de huidige kits meegeleverd.
    Mocht je willen "upgraden" naar V2, dan heb je de volgende parts nodig:
    1x PV6049
    1x PV6048
    1x PV0580
    Wat meer info met plaatjes kan je hier zien:
    TT E700 V1 vs V2 | Fast Lad Performance Flight Team

    Er komt binnenkort een V2 kit uit van de E700. Daarin zit een kap met nieuw kleurenschema (rood/oranje-achtig) en een nieuwe tailfin (iets langer en meer afgeronde vormen). Daarnaast een versterkte autoratatie-overbrenging omdat de oude wat aan de zwakke kant was.
    [​IMG]

    Ook komen er binnenkort twee nieuwe gears uit voor de autorotatie-overbrenging. Hiermee wordt de tail gear ratio verhoogd van 4.27:1 naar ruwweg 4.7:1 en wordt het vliegen met 105mm tail blades mogelijk.
    Deze parts zijn optioneel en komen niet mee in de kits.

    Ook gaan er geruchten dat er een ~15mm langere staartbuis komt waarmee ook 715mm bladen gebruikt kunnen worden. (nu is 700mm nog het maximum)
     
  12. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Wie vliegt deze eigenl momenteel nog.. nog steeds tevreden van...? vind het een prachtig ding :) vooral de canopy van de v1 heeft echt wel iets apparts.
     
  13. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Ik en met mij nog 2 vliegmaatjes. Zeer fijne heli.
    Heb zelf 562 vluchten gelogd inmiddels en het ding blijft maar gaan.
    Zeer onderhoudsvriendelijk, robuust en goedkoop in onderhoud.
    Ik vlieg hem inmiddels met een extreem gewikkelde Pyro 650 (330gram!) en dat gaat uitstekend:
     
  14. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Mooi mooi :) bij ons op 2de hands stond er nog 1tje leeg te koop (v1) maar ben nog wat aan het twijfelen.. de V1 kan je bijna niet meer nieuw kopen dacht ik.. vliegen jou maatjes de eerste of 2de versie en zijn de verbeteringen aan de 2de echt noodzakelijk? Vlieg wel wat acro/sport maar geen zwaar 3d werk.
     
  15. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    We vliegen allemaal V2. Die van mij is omgebouwd: ik gebruik nog wel de oude staartfin en onversterkte tail gears, geen problemen mee.
    V2 heeft met vooral iets andere washout arms en bladhouder armen op de kop wat de boel nog wat robuuster zou maken. Als je crashed kan je dat altijd nog vervangen, de oude parts zullen wel niet meer te krijgen zijn.
    De nieuwe 4.71 tail gear ratio tandwielen zitten sowieso niet in de V2 kit, moet je toch los kopen als je dat wilt. Hiermee kan je dan 105mm blades vliegen. De stock ratio is voor 115-116mm bladen bedoeld tot max 2000rpm.
    Nadeel van 115mm is dat de bladen sneller de grond raken. Ik heb de oude tailfin om die reden meer naar de grond verdraaid (gaatje in fin bijgeboord, levert toch bijna 1cm op, met de nieuwe fin kan dat niet) en ik heb de achterste skids ongeveer 5mm spacers gegeven zodat de heli meer voorover staat.
     
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    leuke vogel, en leuk gevlogen ook, respect !

    Groet
    Uwe
     
  17. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Ja je knalt m goed door de lucht, hij zou bij mij een iets rustiger leven hebben ;) want zo'n niveau gaat niet haalbaar zijn voor mij :)

    Maar als ik zo'n vliegstijl zie weet ik al 2 dingen zeker:

    A) dit ding zit goed in elkaar
    b) respect voor zo een snelle hersenwerking en de juiste reacties . Voor of tegen 3d, ik zeg altijd, probeer het maar is zelf..

    Ok dus de V2 heeft effectief wel degelijke verbeteringen tov de V1.

    Raar eigenl dat zoveel mensen zo trex gebonden zijn,trex 700 genoeg maar raptors 700 zijn een stuk zeldzamer.. raar,lijkt me echt een goed en goedkoper, betrouwbaar ding.
     
  18. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Een paar tips nog voor als je gaat bouwen:

    In de staartas en in de as van de voorste torque tube gear zitten stelschroeven. Deze fixeren de stiften die de kegeltandwielen vasthouden en ook de kleine autorotatietandwiel vasthoudt.
    Die fixatie-pennetjes hebben bij sommige mensen de neiging om zich uit de as te werken.
    Omdat de stelschroefjes heel diep zitten is het belangrijk om vooraf al loctite in de gaten te doen, zo diep mogelijk: anders is de loctite al van de schroef af voor hij in positie is.
    Wat ik voor extra zekerheid doe is een heel klein beetje dunne secondenlijm (op de punt van een naald) aan de buitenkant op de kopse kanten van de pennetjes doen.

    De pinion van de motor heeft een opstaand randje aan 1 kant. Dat is de onderkant en deze rand behoort op het tegenlager te rusten. Het is niet nodig de pinion in hoogte uit te lijnen met de (visgraat) main gear, de maingear heeft wat verticale speling op de main shaft en zoekt de pinion vanzelf op. Belangrijk is wel dat je daar een beetje mee speelt als je de tandwielspeling instelt: als de main gear toevallig net te hoog staat kan je bv veel te veel speling introduceren. Dus: even speling voelen, maingear beetje omhoog/omlaag vershuiven, weer voelen, etc.

    Ontvet de gaten van de feathering shaft goed, anders werken de bladhouder schroeven zich naar buiten.

    Bestel een extra zakje tail pushrod steuntjes, het is beter 5 stuks te gebruiken dan de 3 die in de kit zitten: het voorkomt uitknikken van de pushrod. Deze tip is van Nick Maxwell.

    De canopy rubbers (die zijn wit/grijs) zijn ok als ze nieuw zijn maar ze verweren/slijten nogal snel. Het schijnt dat die van de Logo 500 ook passen, dat is de normale zwarte soort. Edit: ik hoor dat ze inmiddels ook in het zwart verkrijgbaar zijn.

    De lagers in het frame voor de bellcranks kan je spelingsvrij plaatsten met een beetje nagellak. Ik doe dat zelf niet maar ook deze tip is van Maxwell.

    De E700 is zeer gebaat bij smering van de tandwielen, je hoort dat duidelijk terug in een heel smooth geluid.

    Vermijd de rode loctite die in de kit meegeleverd wordt maar gebruik gewoon 243 Loctite.
    De enige plaats waar de rode loctite wel handig is: de 2 bouten die de autorotatiegear op de main shaft houden. Die mag je nl niet te hard aandraaien omdat anders het kunststof splijt.

    Verder opletten met de balletjes voor de ball links: de balletjes hebben M2 draad en dat is behoorlijk kwetsbaar: goed loctite erop en met beleid aandraaien.
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2015
  19. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    na lang twijfelen en onderhandelen over de prijs is het er dan toch van gekomen.. ik ben in het bezit gekomen van een E700 Raptor :)

    Nick M motor erop, castle regelaar, align hv servo's, radix blades. fusuno canopy en de originele v1 canopy ook

    het is een v1 maar grotendeels al V2.

    fbl controller zou een beastX worden, nu zag ik net dat bij swash keuzes in de beastx er geen 135 graden bij staat.. is de 140 graden keuze ok of gaat dit ongewenste stuur-afwijkingen geven..

    mvg
     
  20. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Gefeliciteerd!
    Idd gewoon 140 graden gebruiken, het verschil met 135 is echt miniem.
     

Deel Deze Pagina