Thunder Tiger Mil Mi-24 "Hind" elektro

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door bruteforce, 31 mei 2015.

  1. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Sinds kort heb ik er weer een droomheli bij, de machtige en tot de verbeelding sprekende Russische gevechtshelikopter HIND.

    Omdat die van Matthias Strumpf net een budgetje te ver is zal ik me moeten behelpen met de Thunder Tiger versie, die tot enkele jaren geleden te koop was voor het Raptor 50 mechaniek.

    Het grote voorbeeld
    [​IMG]

    Het model is vormgegeven naar een voorbeeld wat in Afganistan heeft gevlogen
    [​IMG]

    Daar is tie dan
    [​IMG]

    Deze romp krijgt vaak wat kritiek over kleurstelling en detaillering, maar ik vind hem erg goed gelukt met door de fabriek aangebrachte weathering tussen de panellines. Hij ziet er "vies" uit en dat is wat mij betreft de bedoeling. Natuurlijk kan het met wat liefde voor detail altijd beter, netter, completer. Ik heb geen enkele ambitie er een écht full-scale heli van te maken maar wil wel enkele eenvoudige zaken verbeteren zoals volledige cockpit met piloten.

    ...En hij moet elektro worden want de romp is een enorme galmbak en dat doet de verschijning geen goed vind ik.

    Oproepje: Als iemand ervaring heeft met deze rompset, meld je even. Ik ben met name geïnteresseerd of er iemand is die tips heeft om de "3-belt + haakse overbrenging" aandrijving naar de staart tip-top te krijgen.
     
  2. Pizzaman

    Pizzaman

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Grootegast
    Gaaf zeg, weer eens wat anders. Wat een bakbeest is dat man!
    Ziet er echt ruig uit. Eigenlijk moet je dan de mitrailleur beweegbaar maken,
    en er een vonklicht-LED in zetten.... vervolgens ook een TAKAKAKAKA geluid...
    Kijken wie er dekking gaat zoeken op het veld.

    Ik weet niet of dat handig is, een 3-belt overbrenging.
    Lijkt me veel weerstand geven, en behoorlijk rottig om op te spannen.
    Als dat gaat slippen of er knapt er een, nou... BOEM!

    De staart is behoorlijk ruim, wellicht is een flex-drive beter?
     
  3. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Ik snap de kritiek niet helemaal hoor, het ziet er zeer goed uit, net die échte geweatherde look.. zo moet het!

    Mss nog een 5 blad erop om de zaak compleet te maken? Nice :)


    Groeten,

    Didier
     
  4. Pizzaman

    Pizzaman

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Grootegast
    Die kritiek, dan moet je gewoon een paar echte raketten er onder zetten...

    Voor vijfblad moet je bij Bert wezen.
    Die weet ook wel meer van die torque tubes.
    Overigens had mijn pa dat vroeger ook al, het was zo ongeveer het enige wat heel bleef.
    Heel de heli aan barrels maar de torque tube, niks mis mee. 2,5 mm verenstaal in een teflon buis.

    NB: of zoiets: http://www.rcpioneer.com/product2.asp?id=1423&type2=51

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2015
  5. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Bedankt voor de complimenten mannen. En die 5-bladskop, daar vlieg ik al jaren mee op mijn Hughes 500. Die komt nu op deze heli te staan, en als ik een leuke 3-blads staartrotor kan vinden dan komt die er ook nog bij.

    Ik denk op zich niet dat het een slecht systeem is, die staart aandrijving. Hij heeft er ook al mee gevlogen, er was een filmpje van bij de vorige eigenaar. Ik denk wel dat hoe meer overbrengingen erin zitten hoe meer verliezen.

    Intussen de heli opengemaakt en het mech er voorzichtig uitgehaald.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Laatste keer dat de brandstof aandrijving te zien is!
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gaaf ding, Marco!

    Ik zou niet weten hoe je dat bij een Raptor anders op zou moeten lossen, die staartaandrijving.
    Ik zie wel wat mogelijkheden om vanaf de eerste riem met een haakse overbrenging en een flexdrive o.i.d. te gaan werken, maar of het daar betrouwbaarder van wordt, betwijfel ik, en aangezien je de eerste riem sowiso niet kunt laten schieten, blijf je met meerdere overbrengingen zitten. Een torque tube, en zeker eentje met een knik naar boven via tandwielen, loopt niet lichter of stiller dan een riem....

    Ik ken deze romp niet qua mechanische opzet: Is de romp dragend v.w.b. de start en de riemspanning? of zit de oude staartbuis er nog in? want in het laatste geval zou een as of flexdrive nog een gewichtsbesparing op kunnen leveren. Maar als hij de buis nodig heeft om de kracht van de hekrotor terug te koppelen naar het frame, dan heeft het verder weinig zin de boel te gaan verbouwen.

    Groet, Bert
     
  7. Pizzaman

    Pizzaman

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Grootegast
    Oh dan komt het wel goed met die vijfblad...
    Is die van je Hughes wel groot genoeg, of is dat "een andere schaal".
    Soms heb ik er geen idee van welk mechaniek nu waar in zit/past.
    Domweg heb ik aangenomen dat deze 2x zo groot was als die MD500E.
     
  8. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    De romp is dragend voor de staartaandrijving, de riem wordt dus "in de ruimte" gespannen. Ik wil nog wel een verbinding maken van mech naar de rand vd romp achterzijde om vervormen tegen te gaan.

    Dit is een 50-size nitro heli en dus ca. gelijk in afmetingen aan een 600 size elektro. De rotordiameter wordt ca. 1370mm met de 5-blad. Hij oogt erg fors omdat je die langere knikstaart hebt en de vleugels etc. Wel lekker veel ruimte in de romp!

    Ik ga eerst de aandrijving zoals hij nu is perfect afgesteld proberen te krijgen en dan testen. Intussen ben ik me met het intrekbare landingsgestel aan het bezighouden, dit wordt door totaal 2 servo's bediend. De achterste LG deurtjes worden door dezelfde servo's aangestuurd en wellicht dat ik dat op een aparte servo ga doen met sequencer. Ziet er ook beter uit in de vlucht.
     
  9. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Knap man!
    Heb een zwak voor Russische heli's. Zo eentje zou ik ook graag bij mijn verzameling voegen. Veel plezier er mee!

    In mijn Marvel Crafts Bell 412 schaalbody (600-size met T-Rex600 mechaniek) zit ook een systeem met 3 belts om de verhoogde staart aan te drijven.
    Eerst een korte riem die een haakse mechaniek aandrijft om van de ESP-mechaniek te zakken naar de lage staartboom van een Bell 412. Van daaruit vertrekt een lange riem die dus in de staartboom zit. Achteraan zit dan weer een tandwiel om van de lange riem naar een korte over te gaan die in het staartstuk omhoog zit.
    Loopt wat zwaar maar werkt wel.
    Ben ook al aan het kijken geweest voor een flextube of torque tube maar na verschillende meningen gehoord te hebben en wat nagedacht denk ik dat de riemen nog niet zo slecht zijn. Is eerst even zoeken naar de juiste spanning en bij het optoeren durft ie al eens geluid te maken (de belts die hun werkpositie zoeken) maar vliegt perfect en stil.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan ben je volledig vrij om te doen en laten wat je wilt, want dan is de romp méér dan sterk genoeg.
    Je kunt vanaf dat tussen-asje net achter het hoofdmechaniek met een haakse overbrenging en een as naar achteren gaan, en dan kun je vervolgens kiezen of je dat met een flex-as wilt doen, of met twee assen en (bijvoorbeeld) Vario's 40 graden overbrenging er tussen.
    Maar je hebt dan wel een ander hekrotor mechaniekje nodig. Ik denk, dat een standard kunststof SkyFox hekrotorhuis stukken compacter is dan een riemaangedreven origineel, of een Align TT hekrotor.
    Ik denk dat dat lichter kan zijn dan de ortiginele constructive, mógelijk een tikkeltje lichter kan lopen, maar ik ben bang dat het wel meer geluid gaat maken.

    Enige ECHTE voordeel wat ik zie, is dat je van het spannen van de riem af bent (is toch iedere keer een "possible failure", en over het algemeen sowiso een pain in the ass in rompen...).

    Groet, Bert
     
  11. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Er zijn best wat vernuftige spanmethodes in het mech verwerkt door Thunder Tiger, dus eerst ga ik het originele systeem proberen en zien wat er van komt.

    Intussen veel tijd gestopt in de retracts, deze heeft 2 servo's. Er is 1 servo voor de combinatie van de poot rechtsachter en de voorpoot, de andere doet de linker achterpoot en de deurtjes. Dat werkt wel maar vooral de deurtjes zijn lastig, raken de pootjes en/of wielen en dat ziet er gewoon niet uit. Daarom een 3e miniservo voor de deuren toegevoegd met een sequencer. Nu gaat het helemaal super, ook de aanslagen van de servo's heb ik veranderd zodat de retractservo's in de "down" stand vergrendeld staan en je dus niet door de poten zakt als er geen spanning op de heli staat. De deuren moeten juist vergrendeld staan als de deuren dicht zijn, dit geeft altijd wat mechanische spanning en op deze manier is het miniservootje ontlast.



     
  12. SAR Scott

    SAR Scott

    Lid geworden:
    8 jun 2011
    Berichten:
    527
    Locatie:
    Dilbeek Belgium
    veel mooier en realistischer met dat derde servootje erbij. voor een 50 size is dit eigenlijk wel nog een hele mooie romp!!!
     
  13. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Thanks SAR Scott, het is idd een mooie romp. Als je echter naar echt scale gaat kijken dan is er wel het één en ander aan te merken. Maar daar is ook wel weer eenvoudig wat aan te doen, zoals de nog lege cockpit en het landingsgestel zelf. Dat lijkt totaal niet op wat de echte heeft, zo staat de echte veel breder op zijn poten, heeft een dubbel neuswiel en de gehele romp staat achterover. Komt goed!

    Ik heb de elektro aandrijving inmiddels klaar en ook de as is geboord voor de 5-bladskop.
     
  14. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Intussen is de elektro-ombouw klaar.

    [​IMG]

    Omdat de vleugels graag flapperen in de flexibele wand heb ik aan weerszijden een klein spantje aangebracht. Dit zit tijdelijk vast met Endfest 300, de rest van het frame moet ook nog vastgemaakt worden met 23h-epoxy. De bouwer heeft nl. de voor- en achterkant van het houten frame vrijgelaten omdat het dan voor enige vering zorgt in het landingsgestel. Maar omdat de heli een jaar op zijn poten heeft gestaan, is het hele frame banaanvormig geworden en moet dus vastgezet worden.

    [​IMG]
     
  15. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant


    Leuk filmpje in HD van de Hind, weliswaar een moderner "V" type.

    Het mechaniek is klaar en voorzien van 5-bladskop en accudragers. Deze passen precies in de romp en de accu's kunnen door de zijdeuren gewisseld worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook met de cockpit begonnen, hier de beide piloten in schaal 1:10. eigenlijk moeten ze 1:12 zijn maar die zijn niet zo makkelijk te vinden. Deze piloten vallen klein uit dus vandaar.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oei.... ook nog een bevelgear er tussen.... dat zijn alweer vier punten van verlies, in plaats van 3.... Ik snap de reden van die constructie (vrijer qua hoogte van de plaatsing achterin) maar dat had ook heel anders opgelost kunnen worden, bijvoorbeeld door de poelie rechtsstreeks op de vertical as te zetten en in hoogte vrij verstelbaar te maken. De riem kan die 90 graden verzet wel hebben, doen ze in pod&boom versie ook....
    Ik denk dat als je kans ziet die onderste as 90 graden te draaien zodat hij naar achteren wijst en je er een flex-as aan koppelt, dat je dan een merkbare hoeveelheid vliegtijd terugkrijgt voor de gedane moeite (bij mijn 450 size BO105 scheelde het anderhalve minuut vliegtijd, van 7 minuten naar 8 1/2)

    Groet, Bert
     
  17. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Mooi Marco, vooral die vijf blads. Voor de volgede Eibergen dag :)

    Groeten Cor

    Ps ik heb nu ook 2 6s 1.3 kwh in parallel er op en onder zitten :)
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Welke motor zat er eigenlijk oorspronkelijk in? een Thunder Tiger?
    Is op zich een mogelijke kandidaat voor benzine-conversie i.v.m. de isolatorplaat tussen body en carburateur....
    Heb je die nog en zo ja, wil je hem voor een zacht-zeep prijsje kwijt?

    Groet, Bert
     
  19. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    @Cor: hoop dat-ie wel wat eerder vliegt dan de volgende Eibergen oldiemeet!

    @Bert: er zat een splinternieuwe TT Redline 52 onder, deze wordt spare voor mijn eigen TT Koala Raptor 50.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geeft niks, want ik had er toch (i.v.m. het extra werk en het risico) hooguit tientjes voor over gehad....

    Ik kan de benzine-test ook doen met een ASP van 5 tientjes... ;)

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina