Thunder Tiger Mil Mi-24 "Hind" elektro

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door bruteforce, 31 mei 2015.

  1. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Jammer van de 5 blads kop....

    misschien word die je ergens weer terug geplaatst,
    zou leuk zijn !

    Groet
    , Uwe
     
  2. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    De Hind is weer helemaal hot zag ik onlangs op TV, de Russen bestrijden er IS mee in Syrië! Inderdaad komt de Hind het best tot zijn recht als je er hard en laag mee rondknalt... Mijn Hind heeft ook toevallig nr. 23 net zoals die in het filmpje.

    We zijn weer een aantal maanden verder en de Hind is steeds beter geworden na nog een paar mods.

    De heli weegt ca 6,3 kg. Dat is erg veel voor een 600. ThunderTiger geeft voor de iets lichtere brandstof uitvoering een advies-koptoerental van 1500rpm op. Als ik dat op de Castle ESC met setRPM inregel op de Hind dan heb ik ca 7 graden nodig om te hoveren. Dat vliegt uiteraard niet goed. Het toerental waarbij de Hind wél goed vliegt is ca. 1700RPM, alleen geeft dit veel meer geluid en resonanties door trillingen in de romp en vleugels. Het ziet er ook niet "scale" uit.

    Nadat ik er eens even over nagedacht had heb ik besloten er als test 700 size bladen op te monteren (had ik toch liggen) met een koptoerental van 1500RPM. Dat past makkelijk en bewijst dat het oorspronkelijke 600 size mech eigenlijk te klein is gekozen voor deze romp?
    Deze mod zorgt ervoor dat de heli veel rustiger en stiller is geworden en ook een realistischer vliegbeeld heeft. En hover-pitch is nu ca 4,5 graad! Die bladen zijn dus een blijvertje.

    Hierna heb ik de motor vervangen door een Align 600MX met 510kV omdat deze voor dit toerental/gearing beter paste. Het relatief lage stroomverbruik liet dit makkelijk toe en het scheelt ook nog eens ruim 150 gram t.o.v. de 700 size Scorpion motor.
    Zoals je ziet heeft de 5-bladkop ook een nieuwe bestemming gekregen.

    [​IMG]

    Omdat ik een keertje de schakelaar voor het landingsgestel verkeerd had staan waren de wielen bij inschakelen meteen ingeklapt met gevolg dat de breekbare deurtjes stuk gingen. Nadat ik dat (moeizaam) hersteld had heb ik meteen de heli van mijn Futaba T7 omgezet naar mijn nieuwe Spektrum DX7. Daar zit een checklist en voice-alert op zodat ik nooit meer de schakelaar verkeerd heb staan. Bovendien zit de schakelaar op een handigere plek zodat ik niet elke keer een stuurreactie op de heli veroorzaak bij het bedienen van de schakelaar.

    [​IMG]

    DSMX satellietje verstopt achter de piloot, dit geeft een cool oranje licht in de cockpit tijdens vliegen in de schemering
    [​IMG]

    Ook een voltmeter geïnstalleerd omdat ik een keer met erg lage RX spanning bleek te hebben gevlogen
    [​IMG]

    Het einige wat er nu nog qua problemen over is, is een onbalans in de hoofdrotor waardoor de vleugels nog steeds trillen. Dat ligt niet aan de perfect gebalanceerde bladen (ander setje maakt ook geen verschil) maar is toch op te heffen door een stukje tape op 1 van beide bladen te plakken. Zelfs een nieuwe as en het nieuwe alu rotorkop middenstuk maakt niks uit. Ik vermoed dat er een shim o.i.d. mist aan 1 kant in de kop. Dat moet eerst volledig gecheckt & opgelost worden voordat we weer de lucht ingaan.

    Machtige heli!
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2015
  3. SAR Scott

    SAR Scott

    Lid geworden:
    8 jun 2011
    Berichten:
    527
    Locatie:
    Dilbeek Belgium
    Nice nice leuk nog eens wat te horen van aanpassingen na een tijdje vliegen...... je ziet hierbij ook nog eens dat het zeker niet verkeerd is om zelf wat te gaan experiminteren.... de fabricant maakt niet altijd als eerste een vliegend model. Zie maar bij het grote merk VARIO. Als zij met een nieuw model uitkomen is de eerste piloot die hem maakt de experimenteur..... het is natuurlijk zoals ze zelf ook zeggen (beweren) zij geven een goede basis en de rest moet je zelf maar doen.......
     
  4. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hoi Scott,
    Experimenteren is idd leuk, gelukkig wordt hij daar ook steeds een beetje beter van. Met deze romp wil ik wel altijd op zeker spelen omdat hij eigenlijk niet te vervangen is.
    Ik krijg gaandeweg steeds meer de indruk dat de Raptor50 en deze romp niet per se voor elkaar bestemd waren...

    Groeten, Marco.
     
  5. SAR Scott

    SAR Scott

    Lid geworden:
    8 jun 2011
    Berichten:
    527
    Locatie:
    Dilbeek Belgium
    Hey Marco, ja idd de raptor is mss niet geschikt maar op zich wel een aeer goede mekaniek...... ja een romp wil je niet zomaar verliezen dat snap ik maar soms is er hier of daar wel eens een risicootje nodig...
     
  6. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    MMmmmmmmm erg mooie heli en goede uitleg over het wel en wee van dit model wat toch ook weer veel nuttige info geeft voor mogelijk volgende modellen . Grtjs Blitske
     
  7. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Afgelopen zondag heb ik de Hind weer gevlogen, deze keer met de originele as en het originele kunststof rotorkop middenstuk. Nu was de onbalans geheel weg. Ik heb blijkbaar eerder een oorzaak weggenomen (600 bladen met enige onbalans?) en eentje toegevoegd (alu middenstuk) mét afwijking.

    Maar er deed zich een nieuw probleem voor, alhoewel, niet helemaal nieuw want ik had dit "verschijnsel" al eerder in iets mildere mate waargenomen.
    Wat is er aan de hand: De heli "jittert" af en toe, daarmee bedoel ik dat er een soort geluid & trilling optreedt dat doet denken aan zenuwachtig getjilp maar dan vanuit de motor. Uiteindelijk wordt dit door de Castle HV80 regelaar veroorzaakt!

    Deze keer was het heel erg en dan zodanig dat de heli erop begon te reageren tot het punt dat ik dacht dat de vleugels eraf gingen vallen. Ik vermoed dat de motor op 2 fasen liep en 1 thyristor van de regelaar niet- of verkeerd aangestuurd werd. Iemand dit al eens meegemaakt?

    Als remedie heb ik nu de regelaar omgewisseld met die van mijn naar elektro omgebouwde Raptor90. Die regelaar is zeker weten goed en dan kan ik de defecte regelaar beter bekijken (en evt. foutcodes die hij knippert) op de Raptor.

    Wordt vervolgd.
     
  8. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Marco
    Je omwisseling van regelaar zal je zeker snel duidelijk maken waar het zit , hoop ook dat je het kan oplossen op deze super mooie heli !
    Mogelijk nog een oorzaak als het er toch nog zou zijn , ik had dit weekend ook een motor '( van een simpel indoor vliegtuigje ) die een stotterend ook beetje raar geluid makende motor had als hij beetje warm was , na de motor even open te maken bleek er een magneetje los te zitten !!
    Dit terug vastgeplakt met drupje zap en motortje loopt terug als een zonnetje . wie weet ? zeker dan ook is na kijken .

    Grtjs Blitske
     
  9. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Evt. losse magneten in de motor zou inderdaad oorzaak kunnen zijn, echter ik heb het probleem voor de motorwissel ook al eens even gehad.
     
  10. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hierbij een filmpje van vliegmaatje Stefan (waarvoor dank) van afgelopen weekend. Het was een erg winderige dag en dat zie je af en toe aan de heli.



    Het "jitteren" wordt niet door motor- of regelaar veroorzaakt maar door het "wringen" van de tailbelt op het grote voorste tandwiel. Als dit perfect uitgelijnd is dan is het weg.
    Tevens grotere Spinblades 105mm half-symm tailblades gemonteerd waardoor de staart nu veel beter houdt. Geeft wel een venijnig geluid zoals te horen in het filmpje.
    Geweldige heli om mee te knallen!
     
  11. Pizzaman

    Pizzaman

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Grootegast
    Nou dat vliegt goed, gefeliciteerd!
     
  12. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Idd mooi vliegbeeld en realistisch . :thumbsup:
     
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    genieten !
    leuk man :friends:
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die vliegt inderdaad schitterend, Marco!

    Hoe hij in het echt klinkt kan ik niet beoordelen (meeste filmpjes vervormen het geluid nogal heb ik gemerkt), maar het geluid wat er uit de speakertjes van mijn kleine laptopje komt, is zéér overtuigend "schaal"....
     
  15. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Thanks mannen! *trots*
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  16. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Het is alweer behoorlijk lang geleden dat ik wat gepost heb over de Hind. Dit komt omdat het reeds eerder genoemde "jitteren" van de heli te pas- en te onpas terugkeerde. Soms kon ik heel de middag vliegen en had hij nergens last van, soms kwam ik de eerste vlucht niet eens opgestegen omdat de heli zichzelf dreigde te desintegreren met heftig geflapper van de wings. Ook waren er in de vlucht regelmatig "knak" en "kraak" geluiden te horen die nergens vandaan leken te komen.

    Dus ga je niet met een gerust hart vliegen en staat hij vaker op de plank dan dat-ie eraf komt.

    Omdat ik alles al geprobeerd had leek een ander mech de voor de hand liggende mod. Bij toeval kon ik een mech overnemen van een clublid waarvan ik een Trex600 ESP in een Airwolf romp had gebouwd. Zijn meegeleverde "pasmaak" mechaniek, een Trex600E met beltdrive (eerste type met grijze alu zijplaten) leek na wat voorzichtige metingen ook gewoon te passen in de Hind. Een deal was snel gemaakt en het mech ook erg snel en eenvoudig ingebouwd. Ik maak gebruik van de originele Align belt en het originele laatste stukje overbrenging van Thunder Tiger naar de hoogliggende staartrotor.

    Het resultaat: Alle problemen opgelost en een veel stillere heli door de schuine vertanding op de main gears. Ik kan het niet geloven maar ik be nu zo'n 10 vluchten verder en alles is dik in orde. Nu wil ik hem elke keer wel meenemen, clubleden zijn ook helemaal weg van het realisitische vliegbeeld!

    Hier een korte clip op ons BVL clubveld.



    Ook heb ik nog een derde servo geplaatst voor het voorste intrekbare wiel, zodat het stangetje van achter- naar voor kon vervallen en er dus meer plaats was voor de LIPO's. Bij het afstellen vande voorste retract kwam het geregeld voor dat een blokkerende retract servo de spanning zodanig onderuit trok dat er een brownout optrad! Dus de spanningsvoorziening van de retracts op een aparte accu gezet, die was toch al voorhanden voor de nav-verlichting en de ingebouwde koelfan.
     
    MDM vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat vliegt inderdaad heel mooi, Marco! Top!
     
    bruteforce vindt dit leuk.
  18. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Heeel netjes!

    Geluid vd rotorbladen is ook zalig...nog veel plezier ermee!

    grtz,

    Didier
     
    bruteforce vindt dit leuk.
  19. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Om het topic compleet te maken hierbij nog wat mech foto's.

    TT rotorkop op Trex600 mech


    [​IMG]


    [​IMG]

    Koelfan voor de motor
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En een extra filmpje van de instelvlucht.


    Excuses voor de lage kwaliteit video, ik maak nog wel n's een HD fimpje.
     
    MDM vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina