Tic-Tocs dwalen af - MSH Brain

Discussie in 'Flybarless' gestart door Sven75, 9 nov 2015.

  1. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... ik had het zelf met een Oxy 3, maar als je het goed insteld met de v-Bar is het goed, veel suc6 Heli-Habit
     
  2. Heli-habit

    Heli-habit

    Lid geworden:
    18 jun 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Den Haag
    Bedankt voor je snelle antwoord. Je bedoelt natuurlijk een tikkie aileron ;)

    Helaas heeft MSH’s Brain alleen tail pre compensatie. Ik probeer in de sim tijdens tick-tocks met de aileron te sturen zodat ik die ‘bug’ zelf leer compenseren. Evenals bij pitch pumps, tijdens het afstoppen de aileron corrigeren. Ik vind het bezopen maar goed.. gelukkig heb ik een sim.

    Bedankt Uwe!
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat nog kan..
    Ik heb een tijdje een 250 fbl, zonder stabilisatie gevlogen, en heb nog steeds een 450 nostab..
    Viel me op dat de hoofdbladen extreem veel invloed hebben op het optreden van fbl specifieke nukken..

    Met name lichte hoofdbladen verergden het.. tot het punt dat het echt bijna niet meer controleerbaar was.

    Bij de 450 kwam ik met een hoop testen erachter dat lang niet alle bladen even zwaar zijn.. sommige zijn 2x zo zwaar als een concurrent
    Test eens met een set zware bladen?
    Vroegah was bv edge erg goed,maar die is er niet meer

    Gaat iig om gewicht in de rotordisc, centrifugale krachten..gyro effect
     
  4. Heli-habit

    Heli-habit

    Lid geworden:
    18 jun 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Den Haag
    Bedankt voor het meedenken. Ik ga het verder uitzoeken op helifreak want als vbar een pre compensatie heeft, heeft de Brain het zeker! Al is het onder een ‘afwijkende’ naam. Tegen de tijd dat ik dit geval moet gaan zoeken in het gewicht van de bladen, gaat die fbl unit de prullenbak in. Op al mijn heli’s zitten Brains met verschillende bladen. Ik neem aan dat je toch niet bedoelt dat de bladen onderling van gewicht moeten verschillen om het banken tegen te gaan!? :confused:
    Je had het trouwens over dat Edge niet meer zou bestaan maar op Zeals na komen voor zover ik weet alle A bladen uit dezelfde koker: Rotortech. Morgen komen ze onder een andere naam op de markt.
    Als ik antwoord heb zal ik het hier posten om, zoals de bedoeling was, tegelijkertijd dit draadje compleet te maken voor diegene die het wèl ervaren tijdens het pitchpumpen. Nogmaals bedankt voor de moeite!
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    het gaat meer om het feit dat veel "3d specifieke" bladen VEEL lichter zijn dan andere bladen.
    toendertijd bij de 450 heb ik 4 sets getest..
    flybar bladen.. die hebben het evenwichtspunt (in de lengte, dus van boutgat tot punt) op halverwege, of korter bij het boutgat zitten.

    Fbl bladen hebben het evenwicht veel meer naar de punt zitten.
    kracht x arm = meer gyroscopisch effect
    ik heb er toen een keer een serieus 3d blad op gehad, en die was erg licht in verhouding tot de rest.
    moet ook, gewicht in de rotor is de vijand van vlot positie veranderen.
    alleen was de heli toen dermate fel dat ik hem amper kon controleren.
    voor de grap eens op de fbl met estab geprobeert, en die heli ging ook rare kuren vertonen met die bladen.

    toen de align 3g bladen, was wat beter.
    edge, was gewoon goed.
    en ik heb nog curtis youngblood erop gehad, zwaarste van het stel. maar daar werd hij een beetje traag van.

    als laatste heb ik nog a symmetrische spinblades erop gezet. en daar ben ik bij blijven hangen. vloog erg goed.


    Punt wat ik wil maken, is dat soms de hardware wat aandacht nodig heeft ;-)
    lijkt me sterk dat een standaard lege brain bij al jouw heli's gewoon goed werken na wat kleine tweaks.. en dat het op deze heli opeens zoveel afwijkt.
    evt eens bladen van een andere heli overzetten?
     

Deel Deze Pagina