Tiger II Carl Goldberg - Bouwverslag

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Viper 01, 16 jul 2017.

  1. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Dan is dit ook weer een leermoment om dit soort dingen van tevoren altijd te passen.

    De staart? Vandaag voor de rest niks aan gedaan, ik wil nu de romp ook verder maken.
    Dit was mijn laatste vakantiedag, van t weekend denk ik weer verder maar dan wil ik eigenlijk ook ff verder aan de romp als dat kan. Bij de staart heb ik ook een latje verkeerd gesneden dus die moet 'k even via een plank snijden of zoiets, een clublid wou mij er ook al bij helpen.[​IMG][​IMG]
     
  2. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Het is weer een tijdje dat ik eraan heb gewerkt, vandaag was het slecht weer dus op de club was er ook niks te doen dus ik heb weer wat verder gebouwd.
    Ik ben begonnen met de vleugel, de basisconstructie is inmiddels af, morgen verder. Ik vind hem goed gelukt.[​IMG][​IMG]

    De buitenste latjes moeten nog wel ingekort worden.

    Finn
     
    ramses en ron van sommeren vinden dit leuk.
  3. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    lekker bezig weer Finn, top! :thumbsup:
    Maar volgens mij ben je al iets verder dan op deze foto`s.... ;)

    Groeten, Ramses
    .
     
  4. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Thanks! Hahaha ja nu wel ja!
    Ben vandaag verder gegaan met de vleugels, de beplanking zit er nu redelijk op, hierbij wat foto’s:
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    Volgende keer verder.

    Finn
     
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Proper!

    2 kleine opmerkingen:
    -wordt er webbing voorzien? Dan is nu het moment om hem vast te lijmen
    -vermijd een beetje het constant losmaken van de bouwplank voor het nemen van foto's e.d. je kan namelijk gemakkelijker een verdraaiing erin krijgen dan eruit. Als je D-box gemaakt is (webbing en beplanking) wordt de vleugel veel stijver en kan je hem makkelijker manipuleren.

    Maar je bent weer lekker bezig, en dat is leuk om te zien!
     
  6. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Dankjewel voor je reactie Dries!

    De vleugel wordt wel voorzien van webbing, ik bouw hem vanaf een goed duidelijk bouwbeschrijving, daar staat dat ook in beschreven alleen hun doen dat nee iets later. Wel voor de andere kant ook beplankt wordt maar eerst werken ze de vleugel aan elkaar of zoiets.

    En wat bedoel je precies met die verdraaiingen? ik begrijp het niet zo goed.

    Finn️.
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Hoi Finn, met de verdraaiingen bedoel ik het volgende:
    het is heel gemakkelijk om je vleugel te torderen nu en een foutje te laten insluipen.
    Hou je vleugel dus op je bouwplank waar hij mooi recht is en ga niet teveel rondzeulen met dat vleugeltje voor de foto's ;-)

    Eens je de webbing aanbrengt wordt de vleugel stijf, dus pas je webbing aanbrengen als je vleugel in de goede positie ligt.
    Vraag me niet hoe ik dat weet....
     
  8. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Dankjewel voor je reactie Dries!

    Is inderdaad een goede tip, ik heb nogal wat staan rondzwaaien met die vleugels

    Zelf zie ik geen probleem om de shear webbing eerder in te lijmen, zal dat van ‘t weekend dan ook doen.

    —Finn—
     
  9. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Ik heb herfstvakantie dus ik kan weer lekker gaan bouwen, heb vandaag veel gedaan!

    Ik heb de beplanking van het midden van de vleugel vandaag gedaan en daarna de vleugel aan elkaar gelijmd met 30 minuten Epoxy, het was een werk maar ik ben blij!
    Er komt zo ook nog even een ervaren modelbouwer kijken naar de constructie!
    [​IMG][​IMG][​IMG]

    Ik laat het voor de rest heel de nacht drogen en ga morgen de shear webbing inlijmen.
     
  10. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Uh....op de foto is het niet heel duidelijk. Maar zit er wel V-stelling in de vleugel ?

    Succes verder met bouwen !

    Grt,

    Arnoud.
     
  11. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Heel goed gezien Arnoud!
    Er is dus net iemand langs geweest met veel meer ervaring als ik, hij zag het meteen.

    [​IMG]

    In pricipe moeten de 2 vleugel helften op dit steuntje allebei steunen, er zitten dan op de tips ook nog steunen die lager zijn waardoor V stelling wordt gecreëerd. Dit heb ik niet gezien en ik vond het te onmogelijk om de 2 vleugel helften op dat 2 mm steuntje te krijgen.
    Toen heb ik hem gewoon gelijmd zonder V stelling erin te zetten.

    De Epoxy was net nog droog dus we hebben hem nog los kunnen krijgen.
    Domme fout, ik heb dit helemaal over het hoofd gezien.

    Morgen ga ik het schuren en het opnieuw doen.
     
  12. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Ah...Top ! mooi dat het opgelost is. Prettig dat je iemand hebt die je om raad kunt vragen.

    Van je fouten kun je leren. Ik ben ook ooit zo begonnen en ben ook tegen diverse zaken aangelopen.
    Waarschijnlijk is er ook uitgelegd waar de V-stelling voor dient ? Als je het niet weet wil ik het je wel uitleggen.

    Kijk altijd even goed in de bouwbeschrijving als je naar een volgende stap gaat en probeer altijd te doorgronden wat er bedoeld wordt en waarom, is heel belangrijk, krijg je een goed en stevig model van.
    Moedig dat je zelf bouwt. Velen kopen tegenwoordig alleen maar ARF en hebben hierdoor geen / weinig kennis van bouw- en reparatie technieken.

    Succes verder met bouwen, ik blijf je volgen !

    Grt,

    Arnoud.
     
  13. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Dankjewel voor je reactie Arnoud!

    Ik heb nu al veel fouten gemaakt, ook in mijn vorige bouw en ik blijf er toch steeds van leren!

    Ik weet een beetje wat V-stelling is, enigste wat ik weet is dat het voor meer stabilisatie zorgt.

    Dat is juist een probleem, die bouwbeschrijving is niet echt gedetailleerd en alles staat er in het Engels met inches, daarom kijk ik ook altijd goed naar de plaatjes maar alsnog bedankt voor de tip!

    Er is ook een ARF te koop van deze kist maar die is duurder en ik heb voorlopig genoeg om mee te vliegen dus extra bouwervaring is altijd goed!

    Leuk dat je me volgt! Er zal voorlopig veel gebouwd worden.

    Finn.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Middenversteviging tussen slechts twee ribben lijkt me niet voldoende.
     
  15. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Lol, wat bedoel je Ron? Er moet nog webbing tussen komen!
     
  16. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Mmm...middenversteviging staat zo in het manual :
    upload_2017-10-17_21-21-56.png
    Zou in principe voldoende moeten zijn.
    Zelf zou ik een glasmatje nemen dat net iets breder is en dat met een klein beetje epoxy aanbrengen, weet je zeker dat het stevig genoeg is. Aan gewicht voegt dat bijna niets toe.

    V-stelling is inderdaad voor stabilisatie. Een laagdekker is door de positie van de vleugel standaard instabieler dan een hoogdekker. De V-stelling zorgt voor een kleine stabilisatie waardoor het model netjes zijn koers houdt.
    Ga je later als gevorderd vlieger meskant vliegen dan is V-stelling heel erg belangrijk. Teveel V-stelling zorgt ervoor dat het model naar de cockpit toe afwijkt. Te weinig V-stelling zorgt ervoor dat het model van de cockpit af afwijkt. Er is nog veel meer, maar daar zal ik je niet mee vermoeien.
    Voor nu is belangrijk dat je de V-stelling aanbrengt die aangegeven staat in de handleiding / tekening. Beetje schuren inderdaad en dan opnieuw lijmen. Komt goed....

    Grt,

    Arnoud.
     
    blaauwen vindt dit leuk.
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De triplex versteviging die voor tegen de liggers is gelijmd.
     
  18. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ter aanvulling op deze prima post,
    Het werken met epoxy kan een fikse knoei partij worden als je niet uitkijkt. Ik doe het als volgt. Ik meet het glasmatje af op de vleugels, dit is gewoon twee streepjes met een zacht potlood op de indekking een op het rechterdeel en op het linkerdeel. Hierdoor komt het netjes in het midden te zitten en is de kans op scheef gaan geminimaliseerd. Daarna zet ik het begin van het matje vast met CA lijm vast op de achterlijst. Dan span in het matje om de vleugel en zet matje vast aan de voorlijst van de vleugel en daarna doe ik hetzelfde met de achterlijst.

    Om te voorkomen dat ik de vleugels onder knoei pak ik de vleugel daar waar ik niet hoef lijmen in met gewoon kranten. Ik doe met schilderstape afplakken naast het matje. Verder gebruik ik half uur epoxylijm en verdun die met een weinig alcohol/spiritus. Daarna kun je het met een verfkwastje netjes opbrengen. Het hoeft geen hele dikke laag te zijn maar een net dun laagje waarin je het totale matje bedekt.Verfkwastje krijg je goed schoon met spiritus is mijn ervaring.
    succes met de bouw.
    Mvrgrt, Aad dB
     
  19. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    er komt in het midden aan de voorkant en achterkant een Triplex plaatje, als shear webbing zeg maar maar dan met een triplex plaatje aan alle 2 de kanten.
    Dan moet het toch wel stevig genoeg worden? aan in het midden tussen de 2 achterlijsten komt ook nog een triplex plaatje in een V-stelling. Als het dan nog niet stevig genoeg ik moet ik daar dan even naar kijken, voorlopig ben ik daar nog niet.


    Ja, aan alle 2 de kanten.

    Bedankt voor je reactie Blaauwen!

    In de bouwbeschrijving staat ook dat je de uiteinden moet vastmaken met CA, dat doe ik dan ook en dan zal ik het voor de rest doen op de manier hoe jij het net hebt uitgelegd. Vind ik een goede manier maar daar moet ik nog wel even de bouwbeschrijving op dat punt goed bij doorlezen.
     
  20. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Ik ga vanavond met mijn vader de vleugels opnieuw aan elkaar lijmen. Ik wou vandaag toch wat doen dus ik heb alvast de shear webbing ingelijmd, ik ben een plankje kwijt geraakt dus die moet ik even opnieuw maken, komt niet zo heel erg precies met de shear webbing dus dat gaat wel. Er zijn dus nog 2 plankjes niet ingelijmd, ik heb er een extra niet gedaan om hem over te kunnen trekken.[​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     

Deel Deze Pagina