Tiger II Carl Goldberg - Bouwverslag

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Viper 01, 16 jul 2017.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Shear webbing moet ruimte tussen de ribben volledig vullen. Waar zich geen webbing bevindt, is de vleugel minder bestand tegen knikken.
     
  2. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Ben ik het mee eens Ron maar het staat gewoon op tekening dat er ruimte tussen zit
     
  3. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Hoi finn, normaal zet ik de sheer webbing strakken tussen de ribben, dit voegt extra torsie stijfheid toe. Je hebt ze nu al gelijmd zie ik, anders een plankje bij hobby in halen van 2 mm waar ze je van kan snijden, verder mooi verslag.
    Ben benieuwd of je al een kleuren schema bedacht hebt.
    Gr rinie
     
  4. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Zag dar ron dit ook al schreef , dubbel advies dus.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En buigstijfheid. Torsiestijfheid komt vooral uit beplanking en/of krimpfolie.
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2017
  6. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Als je de vleugels tegen elkaar gaat lijmen let er dan op dat de vleugels 100% recht tegen elkaar komen.
    Zorg voor een goede en vooral rechte ondergrond. Check van tevoren de bouwplank en / of tafel of deze 100% recht is.

    Grt,

    Arnoud.
     
  7. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Hi Rinie, leuk dat je mijn bouwverslag leest.
    Ik snap wat je bedoeld, ik kan proberen die shear webbing er nog af te halen en zelf maken, moet ik even kijken.

    Kleurenschema? Ik denk dat ik hem helemaal zwart wil met stickers erop.




    Bedankt voor je reactie Arnoud, ik heb de vleugels gisteren aan elkaar gelijmd. Zonder probleem en alles is goed gegaan al heb ik het wel in 3 delen gedaan. Ik heb het triplex plaatje wat aan de voorkant zit eerst aan de ene vleugel gelijmd, toen aan de andere anders krijg je dat nooit op die 2mm priegel steun. Daarna heb ik een stukje rest ligger tussen de 2 bovenste liggers gelijmd omdat ik anders te kort kwam van ligger. Daarna heb ik het triplex plaatje wat aan de andere kant van de ligger moet aangebracht. Alles met 30minuten HK Epoxy vastgemaakt. Ik hoop deze week nog de wing pin te kunnen aanbrengen en de andere kant van de vleugel te kunnen beplanken. Maar geen haast, als het niet lukt is het ook niet erg.
     
  8. Egbertje

    Egbertje

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Hardenberg
    In het verleden is gebleken dat de fundatie van het landingsgestel (rib doubler op de tekening) niet stevig genoeg is en dat het is aan te raden om de hoeken van de rib met de fundatie extra driehoeken te plaatsen om de krachten zo beter op te vangen.
    Bij de latere bouwdozen van Goldberg zat ook een extra informatie sticker met deze informatie.
    Doe er je voordeel mee en succes verder.
     
    Viper 01 vindt dit leuk.
  9. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Oei, helemaal zwart is wel erg zwart hoor. Dat vliegt niet fijn. Ik zou in ieder geval een goed contrast aanbrengen met de onderkant van de vleugel. Ook de vleugeltippen en wat puntjes van de staart zou ik van wat kleur voorzien zodat je de oriƫntatie beter kan zien.
    Bouw ze verder!
     
    Viper 01 vindt dit leuk.
  10. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Bedankt voor je reactie Egbert! Hier kan ik wat mee, ik ga dat ook verstevigen dan.

    Ik denk dat ik de basiskleur zwart wil doen, voor de rest weet ik nog niet precies maar zoiets als @Ramses ook heeft. Alleen dan meer extra kleur en stickers erop.
    Thanks!

    Morgen ga ik misschien weer verder, weet ik nog niet. Misschien ga ik morgen vliegen, ligt aan het weer.
     
  11. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Heb 2 weken vakantie, dus ik heb flink wat geschuurd en de roeren op de vleugel gedeeltelijk gemaakt. Foto's volgen nog.

    Alleen nu kom ik op een punt dat ik de roeren op het richtingsroer en hoogteroer worden gemaakt. Ik heb geen idee welk scharnier erop moet. Er moet midden in het roer zegmaar een scharnier komen. Uit de kleindelen die in de doos zaten kwam ik er niet uit. Toen ging ik op internet zoeken en toen kwam ik ook deze scharnieren tegen, zou het dit niet zijn?

    [​IMG]

    Deze zitten er namelijk wel genoeg in de doos.

    Onderstaande afbeeldingen de bouwbeschrijving zorgt misschien voor meer duidelijkheid.

    image1.jpeg

    Groet,
    Finn
     
  12. Egbertje

    Egbertje

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Hardenberg
    dat zijn inderdaad de scharnieren die je kan gebruiken je steekt ze voor de helft in de sleuf en vervolgens laat je aan de boven en onderkant wat dunne secondenlijm in de gleuf lopen.De lijm gaat een reactie aan met het scharnier en deze komt zo vast te zitten.
    Je kunt vervolgens als extra zekerheid een gaatje door het hout en het scharnier boren en deze dan met bv een cocktail prikker extra te borgen.

    Succes verder.
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Goede tip. Altijd doen.
     
  14. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  15. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Perfect filmpje, niets aan toe te voegen. Bij CA scharnieren is het belangrijkste element om een pinnetje halfweg te plaatsen TIJDENS het installeren zodat het scharnier niet wegschuift.
    Weersta ook de verleiding om eerst de helft van het scharnier al in te lijmen. Pas lijmen als het volledige scharnier ingebouwd is.

    Tot middelgrote toestellen gebruik ik ze enorm veel, zonder problemen eigenlijk.
    O ja, als je de snedes maakt waar je de scharnieren in plaatst: maak die snedes niet te breed (snij niet teveel hout weg) want CA werkt pas goed als er eigenlijk full contact is.
     
  16. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    hoe staat het met de tiger 2 Finn ?
     
  17. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ben ook erg benieuwd. Heb nog een tiger 2 staan van mijn opa. Dingetje moet ooit nog eens gerestaureerd worden. Was toendertijd net uit, en het laatste toestel wat die ooit heeft gebouwd. 22 jaar oud is die. Wat ik van mijn vader begreep vloog hij erg goed.

    Mooi verslag trouwens. nette bouw vaardigheden heb je

    Groetjes Niels
     

Deel Deze Pagina