Bouwverslag Tiger Moth DH 82A G-AJHS

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door MichielNED676, 10 jul 2017.

  1. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Mooie kist!

    Mvg,

    Bart
     
  2. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    De Tiger Moth is klaar en hangt aan het plafond. Nu wachten tot het voorjaar voor de maiden. Filmpje wordt gepost.
     
    chickinox en jve vinden dit leuk.
  3. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    [​IMG]

    [​IMG]


    Zwaartepunt in orde. Bijna klaar voor de maiden!
     
    E.hof vindt dit leuk.
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Dat ziet er strak uit! :thumbsup:


    jan
     
  5. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Mooi man, hij hangt er mooi bij, nu de laatste loodjes nog :thumbsup:.
    Moest je nog wat ballast toevoegen of kwam je goed uit zonder?

    Groeten, Ralf
     
  6. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Met de accu ver achter het zwaartepunt (3 lipo's in de kofferbak (die open staat) hoefde er niets bij) !! Best bijzonder.
     
  7. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.417
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Mooi Michiel, ik zou toch iets voorlijk beginnen .
    Tot op de maidendag!!
     
  8. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Volgens de bouwbeschrijving dient hij horizontaal te hangen met halve tank, die is hier overigens leeg!
    @ralf: welke uitslagen op de roeren had jij ongeveer?
     
  9. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Ik zou gewoon de uitslagen op tekening/handleiding volgen.
    Rudder had ik maximaal, hoogteroer ook aardig wat, ca. 40-45 graden, ik gebruik wel expo en trek eigenlijk alleen vol up na het landen.
    Ailerons had ik naar boven toe iets meer dan naar beneden.
    Hij reageert overigens redelijk direct op zijn roeren en vliegt echt heerlijk :thumbsup:

    Mooie piloot ook trouwens!

    Groeten, Ralf
     
  10. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Vandaag een perfecte dag voor de maiden.

    Was het een paar weken geleden al van plan, maar die dag leek mij niet geschikt. Bij het laden van de accus hoorde ik op de radio dat er boven Willemstad twee Pipers waren gecrasht. Die dag overleed de eigenaar van de echte G-AJHS waar ik veel contact mee had. Hij plaatste in augustus 2017 een reactie in dit bouwdraadje dat hij de eigenaar was en boven mijn huis vloog. Sindsdien hadden we veel contact.

    Maar hij was er bij, zie het filmpje. Met dank aan Frans Kienhuis die de film heeft gemonteerd.

     
    mac, Hans V, Han en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Mooi filmpje Michiel! Je mag trots zijn op de bouw van deze mooie kist :beer:
    Naar dat je een goede vriend bent verloren, sterkte.

    De Valach loopt mooi en heeft een prachtig passend geluid voor de Tiger.
    Heel veel goede vluchten gewenst!

    Groeten, Ralf
     
    MichielNED676 vindt dit leuk.
  12. Modelvliegclub The Hawks

    Modelvliegclub The Hawks

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    139
    Locatie:
    De zeeg, Nieuwkuijk
    Bijzonder verhaal Michiel met een prachtige succesvolle maiden, geniet ervan en heel veel mooie vluchten toegewenst.
     
  13. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Gefeliciteerd met de eerste vlucht en dat er nog vele mogen volgen.:wave
    De Valach lijkt wel gemaakt voor de Tiger Moth.

    Ton
     
  14. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    https://vliegendmuseumseppe.nl/

    Dank mannen voor de reacties. Zit nog steeds na te genieten! De Valach loopt prachtig. Zit nog in de inloopfase met vettere brandstof. Moet nog iets afstellen. Af en toe van stationair naar half gas houdt hij even in. Zal de L schroef zijn. Opstijgen met 3/4 gas, tijdens het vliegen op 1/4! Vermogen genoeg. Teveel zelfs! Maar is prima.

    Heb alleen iets down moeten trimmen, en twee tikjes op het richtingsroer. Verder met landen ben ik gewend dat hij in een glijvlucht komt en mooi in lijn naar de grond. Nu moet ik echt even tikje down geven. Wat denken jullie, beetje lood erbij voorin? Of er aan wennen?
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2019
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.549
    Locatie:
    Ede
    Ligt aan de stand van je hoogteroer tov stabilo. Is dit 1 lijn niks aan doen. Staat ie iets down. Lood in de neus tot stabilo en hoogteroer 1 lijn zijn
     
    jve vindt dit leuk.
  16. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Dank je Serge. Dan moet er iets lood in. Moest klein beetje down trimmen namelijk. Met hoeveel zal ik beginnen? 150 gram?
     
    serge pot vindt dit leuk.
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.350
    Locatie:
    Woerden
    Lood in de neus moet je zo veel mogelijk zien te vermijden, dat is allemaal nutteloos gewicht. Het probleem zit in een te grote instelhoek van de vleugels en/of van het stabilo. Daardoor heeft de vleugel al een heleboel lift bij een lage voorwaartse snelheid en blijft hij maar zweven bij de landing.
    Er staat een flinke prop op die ook bij vrij lage toeren nog best trekkracht levert, dat maakt het landen ook niet makkelijker. Een wat kleinere prop, vooral de spoed, zal hier verbetering in brengen. Het probleem kan alleen zijn dat je topsnelheid lager zal uitkomen maar ik heb het idee dat je met deze kist nooit volgas zal vliegen. De motor zal alleen bij de start even vol gas komen en als je iets gaat slepen misschien maar anders niet.
    Tijdens het vliegen zal een klein beetje gas geven de snelheid iets verhogen. Dit zal zo veel meer lift opleveren dat de kist meteen gaat klimmen en je dus "down" moet trimmen. Verkleinen van de instelhoek zal dit effect ook minder sterk maken.
     
  18. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    De instelhoek kan niet meer veranderd worden zoals je zal begrijpen. Die stel je in bij de bouw van het toestel. Die is tot de tiende graad nauwkeurig volgens de tekening gebouwd. Als ik gas geef tijdens de vlucht gaat hij niet omhoog. Bij dit soort grote bakken maakt het niet zoveel uit dat er iets lood in moet. Power genoeg. Die kleinere spoed kan ik nog wel proberen. Overigens met het downtrimmen waren het 5 klikjes omhoog.

    Maar misschien laat ik het wel zo. Als ik de landing inzet, vliegt hij mooi rechtdoor. Tikje down op de zender en dan in de glijvlucht. Is even wennen voor mij, was ik niet gewend.

    En ik moet zeggen dat het 3 landingen waren met bijna crosswind op ons veld. Na de eerste tegenwindse landing kan ik het echt zeggen.
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2019
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.549
    Locatie:
    Ede
    Als het de tc tigermoth is dan kloppen alle instelhoeken op de tekening. Inclusief motordomp.
     
  20. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Het is de TC moth. Instelhoeken zijn allemaal goed. Hij vliegt ook goed. Ga eens met de spoed en beetje lood aan de gang. En een in de windse landing!
     
    serge pot vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina