Tijd voor iets nieuws: .50 klasse benzine!

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door brutus, 16 feb 2015.

  1. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Na 22 uur en 38 minuten de kop maar eens losgehaald.
    Iets donkerder dan verwacht maar verder spiegeltje glad.
    IMG_20160728_133247.jpg

    IMG_20160728_133212.jpg

    IMG_20160728_133204.jpg

    Word wel tijd voor en nieuwe bougie, hij begint wat afgerond te raken.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die kop ziet er ongeveer net zo uit als die van mij, maar de zuiger lijkt me wat heviger aangeslagen dan die van mij (te oordelen aan de foto's van Maart dit jaar, al is het daarop niet heel goed te zien).
    Die zou ik als ik jou was, heel voorzichtig met een stukje koper o.i.d. proberen schoon te krabben.
    Kool kan gaan gloeien en voorontsteking in de hand werken.

    Is dit de eerste keer dat de kop er af ging?
    Mogelijk is die aanslag nog van de dino-juice olie...
     
  3. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Ja dit is de eerste keer dat de kop er af gegaan is.
    Het is niet echt kool lijkt meer op castor aanslag.
    Heb er met wat pluisvrije doek het ergste er af gepoetst en de kop er weer opgezet.

    Misschien toch iets te heet?
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoeft niet.... Volsyntheet koolt nauwelijks aan, maar minerale olie dus wel.... en daar heb jij er best een plons van doorheen gefietst....
     
  5. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Ja maar die semi syntheet is inmiddels al 10 motor draaiuren geleden, dat zou er inmiddels toch wel uitgebrand moeten zijn lijkt me?

    Ohja nog steeds machine sporen in de zuigerveer maar wel iets minder dan nieuw.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... dat brand bijna niet weg... Als kool er eenmaal in zit, brand het alleen weg als het gaat gloeien, en dan loopt hij niet meer vanwege de voorontsteking.
    Gelukkig moet het héééél gek gaan voordat het gaat gloeien....

    De volsyntheet houd wel de motor tamelijk schoon van nieuwe aanslag, maar het "wast" niet de reeds zittende kool weg.
     
  7. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Komt bij de 35 uur stripdown wel of als ik besluit er een v2 kop op te zetten voor die tijd.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, zeker.... hij loopt er nu nog niet verkeerd om, en met die volsyntheet word het er ook niet erger op: die OS van mij blijft werkelijk brandschoon van binnen....
     
  9. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Voor diegene die zich afvragen waarom ik de motor er uit gehaald heb.
    Zie hier de volgende modificatie van de vele.

    Een van de eerdere versies

    Zoals die er nu voor staat


    Moet hem nog deelbaar maken, deels afronden op de hoeken binnen en buiten, montage punten er aan, extra schotjes er in en nog een manier bedenken om het deel onder de fan demontabel maar toch goed afgesloten te monteren.
    Daarna nog geschikt maken om hem te printen met ABS.

    De standaard koeltunnel kun je net zo goed niet monteren zo slecht is die en deze is een heel stuk efficienter.
    Deels gejat van de trex 600n, goblin nitro en henseleit nitro plus een beetje eigen idee
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... da's ook een beetje overdreven he? ;)
     
  11. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Scheelt niet heel veel.
    Montage ogen toegevoegd alleen een foutje gemaakt, schoepje die een klein deel van de lucht over het carter blaast.
    Enige probleem is het deelbaar maken van die schoep, misschien daar een veerverbinding in tekenen.

    IMG_20160729_011101.jpg

    IMG_20160729_011134.jpg

    Al met al wel een leuk projectje als eerste zelf getekende 3d print
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Denk dat dat schoepje weinig uithaalt. Hele kleine koorde en dus maar weinig effect.
    Denk dat voor het effect die schoep wat naar boven doorgetrokken moet worden zodat hij samen met de onderplaat een kanaal vormt. (dus een stukje parallel met de "binnenbocht" mee laten lopen tegenstrooms de tunnel in).

    Maar ziet er verder absoluut heel goed uit!
     
  13. Kleijntje

    Kleijntje

    Lid geworden:
    25 jun 2015
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Halderberge
    Mooie :koud:tunnel

    Ik ben ook geïnteresseerd als hij in productie gaat. Tenminste als deze voor een Raptor 50 is.
     
  14. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Zal eens simuleren met flowworks wat het schoepje doet bert.
    Was ook niet de bedoeling om heel veel lucht bij de kop weg te halen om richting het carter maar vooral de carb te blazen.

    Hij is voor de TZ 50v2, misschien dat ik er ook een ontwerp voor de raptor als deze werkt.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Schoepje is erg small, en met luchtstromingen werken de dingen nu eenmaal niet op schaal, een schoepje moet een bepaalde breedte hebben om effectief te zijn.
    Denk dat het effect tegen valt....
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bij een gewone Raptor is de koeltunnel toch in het frame geintegreerd? Die kun je bij mijn weten helemaal niet vervangen.
    Dacht bij de Raptor Titan wel.... (maar dat weet ik niet, met dat type ben ik volledig onbekend)
     
  17. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Ohja dat is waar ook ja.
    Ook bij mijn titan is die in het frame geintergreerd....

    Maar bert wat vind je van de final?

    IMG_20160729_163217.jpg

    Dit is de enige maat die volgebs de interference check onder de 1.5 mm zit.
    IMG_20160729_162920.jpg

    Gesplit dus demontabel.
    Monteren om de fan en daarna motor plus tunnel monteren.
    Gaten 3.2 voor de frame montage ogen en 1.3 voor de middelste ten behoeve van de originele parkers

    IMG_20160729_165410.jpg
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Schoepje is stukken beter zo, je "vangt" nu meer lucht in een separaat kanaal. Mogelijk dat je de uittree hoek nog iets schuiner naar beneden kan zetten voor mijn gevoel blaast hij nu meer richting de voet van de carb, dan tegen de cylinder aan... Maar dat kan gezichtsbedrog zijn.

    Persoonlijk zou ik de knik zoals je die ziet in de tweede afbeelding aan de bovenzijde, gewoon recht door trekken, want nu moet de lucht weer een afbuiging maken in een richting die het eigenlijk niet wil (de lucht komt uit de fan, volgt de wand en opeens wijkt de wand met een knik naar opzij. Stroming laat los en er ontstaan in die hoek wervelingen). Gevolg zou kunnen zijn dat je aan die kant een wervelschaduw krijgt en de ene kant van de kop meer lucht krijgt als de andere kant.

    Mogelijk dan je een beetje rekening moet houden met kleine verstellingen vanwege dat ene punt waar de boel zo dicht langs elkaar heen draait.

    Ik heb alleen één ding wat me hogelijk verwondert, en wat volgens mij bij dit ontwerp fout gaat.
    Het originele fanhuis van JS volgt de uitsparingen in het frame, en de hoogte van het huis t.o.v. de motor ligt dus vast.
    Zo te zien, volgt jouw ontwerp dezelfde lijnen.
    Bij mij ligt de dekplaat van de fan precies op dezelfde hoogte, wat voor mij de reden was dat ik het gat in het originele fanhuis zodanig heb moeten vergroten dat de dekplaat precies in dat gat ronddraait.
    Aan jouw ontwerp te zien heb je de fan een stuk lager in het huis getekend, en volgens mij gaat dat niet goed komen.

    Ik had daar een "verhoging" in het fanhuis verwacht, en ik denk dat het daar nog mis zou kunnen gaan.
     
  19. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Ja dat stukje wat jij recht wil zit er met een reden.
    De volute door laten lopen tot de max maar dan zit er gelijk de bocht welke mij in de problemen bracht.
    Ik kreeg dat niet netter geregeld met mijn beperkte cad kennis. (Meest complexe wat ik ooit getekend heb)

    Ik weet niet precies hoe die fan etc uit gaat vallen, print er eerst een op lage kwaliteit om te kijken wat is goed en wat moet er nog anders.
    Waarschijnlijk moet er nog een hapje uit het frame vanwege de volute maar ook dat zie je alleen als je of het product in handen hebt of de rest van de heli ook getekend hebt.

    Toch maar weer aan het prutsen geweest.
    Mijn ervaring is dat de fan 1 mm te hoog is dus 2.5 mm verhoogd plus wat ronde kantjes er aan gemaakt.
    Zit nu een behoorlijke speling in, bij defenitieve versie na de test zal ik de tolleranties wat kleiner maken.

    IMG_20160729_194717.jpg

    Ohja hoekje ook maar weggepoetst met en radius van 5mm zoals je kan zien.
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2016
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik begrijp je ontwerp probleem.... Maar de reden dat ik er toch op hamer, is omdat reeds bij de oude MFA Sport 500, dit het verschil maakte tussen een heli die continue warm liep en eentje die fatsoenlijk koelde.... De lucht kroop bij de verkeerde vorm helemaal langs de zijkant van de blaasmond, en de ene kant van de motor werd gekoeld en de andere kant niet....
    En die fan had niet eens een volute, gewoon een concentrisch huis. Dat werkte 30 jaar geleden dus al slecht....

    Uiteraard lukt het opeens niet meer om een foto te uploaden van wat ik bedoel.... Klote internet verbinding....
     

Deel Deze Pagina