Tijd voor iets nieuws: .50 klasse benzine!

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door brutus, 16 feb 2015.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik begrijp je ontwerp probleem.... Maar de reden dat ik er toch op hamer, is omdat reeds bij de oude MFA Sport 500, dit het verschil maakte tussen een heli die continue warm liep en eentje die fatsoenlijk koelde.... De lucht kroop bij de verkeerde vorm helemaal langs de zijkant van de blaasmond, en de ene kant van de motor werd gekoeld en de andere kant niet....
    En die fan had niet eens een volute, gewoon een concentrisch huis. Dat werkte 30 jaar geleden dus al slecht....

    Uiteraard lukt het opeens niet meer om een foto te uploaden van wat ik bedoel.... Klote internet verbinding....
     
  2. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Ik heb het inderdaad al opgelost.
    Zou zelf nog een schoep er in kunnen zetten die deels de lucht afbuigt zeg maar 2 cm vanaf die wand zodat het meer langs de zijkant geforceerd word.
    Een probleem daarmee is dat het dan helemaal lastig printen word OF achteraf er in lijmen.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik begrijp je ontwerp probleem m.b.t. die knik.... Maar de reden dat ik er toch op hamer, is omdat reeds bij de oude MFA Sport 500, dit het verschil maakte tussen een heli die continue warm liep en eentje die fatsoenlijk koelde.... De lucht kroop bij de verkeerde vorm helemaal langs de zijkant van de blaasmond, en de ene kant van de motor werd gekoeld en de andere kant niet....
    En die fan had niet eens een volute, gewoon een concentrisch huis. Dat werkte 30 jaar geleden dus al slecht....

    Uiteraard lukt het opeens niet meer om een foto te uploaden van wat ik bedoel.... Klote internet verbinding....

    Die verhoging in het huis, lijkt me uitstekend!
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik begrijp je ontwerp probleem m.b.t. die knik.... Maar de reden dat ik er toch op hamer, is omdat reeds bij de oude MFA Sport 500, dit het verschil maakte tussen een heli die continue warm liep en eentje die fatsoenlijk koelde.... De lucht kroop bij de verkeerde vorm helemaal langs de zijkant van de blaasmond, en de ene kant van de motor werd gekoeld en de andere kant niet....
    En die fan had niet eens een volute, gewoon een concentrisch huis. Dat werkte 30 jaar geleden dus al slecht....

    Uiteraard lukt het opeens niet meer om een foto te uploaden van wat ik bedoel.... Klote internet verbinding....

    Die verhoging in het huis, lijkt me uitstekend!
     
  5. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Volgensmij gaat het niet helemaal goed met de internet verbinding van je bert
    Veel dubbelposts
     
  6. Kleijntje

    Kleijntje

    Lid geworden:
    25 jun 2015
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Halderberge
    Ja, hij valt in herhaling
     
    nunspeter vindt dit leuk.
  7. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Ik ook een beetje.
    Nog maar wat aanpassingen.
    Materiaal (soortelijk gewicht verder geen reden)
    Oogje gemaakt voor een tyrapje om de bougiekabel aan vast te zetten (moet nog 90 graden gedraaid worden)
    Verticale deel 10mm langer gemaakt zodat nu de hele kop in de tunnel zit.
    Wat leuke lettertjes er op omdat het kan.

    Ach plaatjes zeggen meer.
    Letters en oogje
    IMG_20160730_001139.jpg

    Letters
    IMG_20160730_001206.jpg

    Duidelijk boven aanzicht voor bert :)
    IMG_20160730_001251.jpg

    Zie alleen dat solidworks hem in spiegelbeeld heeft gedraaid....
    Kan ik dat weer gaan oplossen, geen ide hoe dat precies gekomen is haha
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als het een bovenaanzicht is, dan is hij NIET in spiegelbeeld, hoor....

    Maar het ziet er eerder uit als een bovenaanzicht van een doorsnede....
     
  9. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Het is een doorsnede van het bovenaanzicht.
    Volgensmij draait de motor toch met de klok mee van boven af gezien of ben ik nu gek?!?!

    Zal straks wel kijken, misschien vergis ik me
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... van boven af (of bij een vliegtuig van voren gezien) draait een modelmotortje tegen de klok in. Je hoofdrotor draait immers met de klok mee?
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, by the way, als hij past mag je er ook gelijk wel eentje voor mij printen. Zeg maar wat dat moet kosten.... Dat knikje trek ik er zelf wel uit met wat plaatmateriaal (ABS toch?)
     
  12. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Welk knikje heb je het over?
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Post 627, onderkant plaatje, waar de volute overgaat naar de rechte lijn richting de bocht naar beneden. Die knik zit me gevoelsmatig niet lekker....
    Als het ding uit ABS geprint wordt, is dat met wat ABS plaat simpel te verhelpen
     
  14. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Daar komt nog een los plaatje welke er na het printen ingelijmd word.
    Ongeveer een cm of 1.5 a 2 van de rand dan komt de lucht er wel recht uit.

    Knikje weg is weg efficientie
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat betwijfel ik ten zeerste als ik kijk naar hoe alle centrifugaal fannen hier aan boord ontworpen zijn, maar ik heb het gevoel dat niet duidelijk is wat ik bedoel....
     
  16. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Jawel wat jij wil comprimeerd de lucht weer in de fan waardoor je 20% efficientie verliest.
    Heb afgekeken bij een aantal lucht blowers met uitgang op het hart (zoals deze ook is) en allemaal hebben ze het zo plus een schot op ³/⁴ van de rand af.

    De volute kan niet eficienter maar ga ik niet klooien aan de grootste onderste radius word die weer minder efficient. (Overdruk stremt de instroom van lucht aan de onderkant)
    Schotje levert de meest gelijke luchtstroom op van radiaal naar recht (al gecheked)

    Het kan wel wat jij wilt en bedoeld maar dan zul je de motor met een offset van 2 cm ten opzichte van de kop moeten monteren.
    Je kan niet het hart van de fan op dezelfde plek hebben als het hart van de tunnel en een efficient systeem krijgen.
    Alle gewone blowers waar jij op doelt hebben het hart naast de uitgaande tunnel zitten.
    Zoals deze bovenkant https://m.dutch.alibaba.com/p-detai...ugal-Hot-Air-60279393003.html?hasRedirected=y

    Neem van mij aan dat dit het eficientste is en dat de lucht na de fan geleiden beter is dan de lucht te gaan comprimeren aan het einde van de volute.
    Het is ook te krap om het anders te doen ivm de bocht naar beneden.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik begrijp werkelijk niet waar je het comprimeren vandaan haalt.... Wat ik voor ogen heb maakt de volute alleen maar wijder, dat comprimeert niks.

    Of de offset.... Dat heeft er ook niks mee te maken, je kunt gewoon een andere uittreehoek kiezen.

    Kijk nou gewoon naar hoe de shroud van een T-rex, zoals je die laatst zelf linkte, hoe die verloopt.
     
  18. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Die trex volute loopt door de bocht in, dat krijg ik niet voor elkaar.

    Enige wat kan zonder knik is van het laatste stukje volute een recht stuk maken daardoor word de diameter kleiner met als resultaat dat die gaat comprimeren. (Allemaal gesimuleerd)
    Het kan niet anders getekend worden en als je het wilt proberen ga je gang.

    Andere hoek kiezen betekend de zaag in de heli zetten, net wat ik probeer te voorkomen.
    Wiskundig klopt de volute nu perfect.

    Je wil hetzelfde als ik hier getekend heb
    Kijk is hoe mooi dat comprimeerd doordat de ruimte tussen volute en fan kleiner word.
    Tevens past dat niet voor de bocht, heb ik al lang en breed geprobeerd.
    Het word zols die nu is met het geleidings stripje er in ik weet wat ik doe. (En heb er al een echte engineer naar laten kijken die kwam daar mee)
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zie werkelijk niet waar je op doelt met de ruimte tussen volute en fan die kleiner wordt of je moet dat kleine knikje boven in bedoelen, maar DAAR doel IK weer helemaal niet op.

    Maakt ook niet uit, zoals ik al zei, wat me dwars zit knutsel ik er zelf wel uit. Print hem maar gewoon....

    Ik heb per slot van rekening ooit in een grijs verleden geleerd zelf al die hoeken en snelheden uit te rekenen en waaiers en volutes te ontwerpen.... Dat komt wel goed.
    Ik kan alleen niet CAD tekenen (wel met pen en papier maar daar heb je zo weinig aan v.w.b. 3D-printen) maar ik ben toevallig wel zelf OOK een "echte engineer"....
     
  20. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Ik behoelde een cad engineer.
    Als ik hem van onderin tot aan het begin van de bocht recht laat lopen levert dat problemen op met de efficientie.
    Is allemaal doorgerekend en de software vind het prima.
    Begint mooi rood bij het begin van de volute en word langzaam aan blauw
    Ja zonder geleiding word die niet strak langs de rand heen geleid maar zodra ik daar een vin in zet gaat het perfect.
    Dan komt er over de hele breedte even snelle lucht zonder wervelingen.

    Doe ik een rechte lijn zoals jij aangeeft dan begint die rood, gaat naar blauw weer naar rood en krijg je wervelingen voor die blauw word.
     

Deel Deze Pagina