Tijd voor iets nieuws: .50 klasse benzine!

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door brutus, 16 feb 2015.

1. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    ??? Hoe kom je daar nu weer bij??? Als de brandstof minder olie bevat, word het dunner: er stroomt dan (bij onveranderde afstelling) méér brandstof door de openingen, en hij loopt dus juist vetter...

Maar de hele lineariteit verandert er door, dus "simpel wat armer" zetten lost een en ander slechts gedeeltelijk op.
    Ik moet de balans tussen hoofd en stationair weer terug vinden.
    Heb de stationairloop al weer deels terug, maar er zullen nog wel een of twee middagen overheen gaan voor dat weer goed is.
    Momenteel loopt hij bovenin nog een haartje te vet, maar dat komt vanzelf beter, hij liep vanmiddag al weer beter dan Woensdag.
    Kwestie van iedere vlucht één klikje armer gaan.

2. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    :yes:

3. toostbeek

toostbeek

Lid geworden:
    6 dec 2014
    Grappige conclusie eigenlijk. Minder olie dus loopt hij stationair minder vet.

Misschien even toelichten voor de minder ervaren techneuten hier, maar als we het bij mengselsamenstelling hebben over mager en vet dan praten we niet over de smerende werking maar over de hoeveelheid brandstof die gemengd wordt met lucht. Een mengsel met veel brandstof noemen we vet en een mengsel met weinig brandstof noemen we mager. Soms worden ook de termen arm en rijk gebruikt.

Een vet mengsel smeert dus niet per definitie beter dan een mager mengsel

4. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    En vliegen doet 'ie! Gisteren toch wel minstens 30 minuten heli-tijd, van de 2 uur sticktijd totaal... (brandstofkosten: 3/4 liter ofwel een haartje minder dan 2 euro over de hele middag). Motortemperatuur leek ook wat lager dan Woensdag overigens.

Vanmiddag verder met finetunen....

5. Pizzaman

Pizzaman

Lid geworden:
    25 mei 2015
    Volgens mij heb je gelijk - anyway het probleem had je ook al door. Nou kijken of je het goed gesteld krijgt, inderdaad.
    Soms moet je de sproeiers verwisselen als je het niet genoeg bijgeregeld krijgt, bedoel ik.

6. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Je zult niet veel "andere" sproeiers vinden voor modelmotoren... :D het is geen brommertje....

Maar de afstellingen beginnen alweer in de buurt te komen.
    Kijkend naar hoe de motor van vliegmaat Sake loopt, heeft het er alle schijn van dat ik erg voorzichtig ben qua temperaturen (gemeten op hetzelfde punt, loopt zijn motor minstens een graad of 20 heter, met pieken tot 160 graden), dus hoogstwaarschijnlijk kan ik nog wel een haartje schraler.
    Stationair begint al weer wat terug te komen, maar het is best opvallend, dat een of twee klikjes verstellen, echt 5 minuten vliegen vergt om de zaak geheel opnieuw te laten stabiliseren....

Ook bijvoorbeeld simpele dingen zoals de hoeveelheid olie op het model na het vliegen: het is niet in één keer weg, het word geleidelijk aan steeds minder. Blijkbaar bevind zich in de uitlaat heel veel olie, die slechts langzaam naar buiten komt.

7. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Humpfh!

Zit ik me daar een partij te kloten met de sproeierafstellingen en me zorgen te maken dat 1:10 wellicht te schraal is (wat gewoon niet zou moeten kunnen, want hij hééft er op gedraaid, en lang genoeg om te weten dat het geen kwaad kan, maar je raakt toch onzeker....)

Blijkt de vlitclunk dichtgeslibt te zijn....

Dus wachten tot dat weer in orde is, en dan de afstellingen weer terug zien te vinden....

jjdehaan en bobt vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina