Tijd voor iets nieuws: .50 klasse benzine!

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door brutus, 16 feb 2015.

  1. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.217
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ??? Hoe kom je daar nu weer bij??? Als de brandstof minder olie bevat, word het dunner: er stroomt dan (bij onveranderde afstelling) méér brandstof door de openingen, en hij loopt dus juist vetter...

    Maar de hele lineariteit verandert er door, dus "simpel wat armer" zetten lost een en ander slechts gedeeltelijk op.
    Ik moet de balans tussen hoofd en stationair weer terug vinden.
    Heb de stationairloop al weer deels terug, maar er zullen nog wel een of twee middagen overheen gaan voor dat weer goed is.
    Momenteel loopt hij bovenin nog een haartje te vet, maar dat komt vanzelf beter, hij liep vanmiddag al weer beter dan Woensdag.
    Kwestie van iedere vlucht één klikje armer gaan.
     
  2. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.634
    Locatie:
    Blijham,Groningen
    :yes:
     
  3. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    469
    Grappige conclusie eigenlijk. Minder olie dus loopt hij stationair minder vet.

    Misschien even toelichten voor de minder ervaren techneuten hier, maar als we het bij mengselsamenstelling hebben over mager en vet dan praten we niet over de smerende werking maar over de hoeveelheid brandstof die gemengd wordt met lucht. Een mengsel met veel brandstof noemen we vet en een mengsel met weinig brandstof noemen we mager. Soms worden ook de termen arm en rijk gebruikt.

    Een vet mengsel smeert dus niet per definitie beter dan een mager mengsel
     
  4. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.217
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En vliegen doet 'ie! Gisteren toch wel minstens 30 minuten heli-tijd, van de 2 uur sticktijd totaal... (brandstofkosten: 3/4 liter ofwel een haartje minder dan 2 euro over de hele middag). Motortemperatuur leek ook wat lager dan Woensdag overigens.

    Vanmiddag verder met finetunen....
     
  5. Pizzaman

    Pizzaman

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Grootegast
    Volgens mij heb je gelijk - anyway het probleem had je ook al door. Nou kijken of je het goed gesteld krijgt, inderdaad.
    Soms moet je de sproeiers verwisselen als je het niet genoeg bijgeregeld krijgt, bedoel ik.
     
  6. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.217
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je zult niet veel "andere" sproeiers vinden voor modelmotoren... :D het is geen brommertje....

    Maar de afstellingen beginnen alweer in de buurt te komen.
    Kijkend naar hoe de motor van vliegmaat Sake loopt, heeft het er alle schijn van dat ik erg voorzichtig ben qua temperaturen (gemeten op hetzelfde punt, loopt zijn motor minstens een graad of 20 heter, met pieken tot 160 graden), dus hoogstwaarschijnlijk kan ik nog wel een haartje schraler.
    Stationair begint al weer wat terug te komen, maar het is best opvallend, dat een of twee klikjes verstellen, echt 5 minuten vliegen vergt om de zaak geheel opnieuw te laten stabiliseren....

    Ook bijvoorbeeld simpele dingen zoals de hoeveelheid olie op het model na het vliegen: het is niet in één keer weg, het word geleidelijk aan steeds minder. Blijkbaar bevind zich in de uitlaat heel veel olie, die slechts langzaam naar buiten komt.
     
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.217
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Humpfh!

    Zit ik me daar een partij te kloten met de sproeierafstellingen en me zorgen te maken dat 1:10 wellicht te schraal is (wat gewoon niet zou moeten kunnen, want hij hééft er op gedraaid, en lang genoeg om te weten dat het geen kwaad kan, maar je raakt toch onzeker....)

    Blijkt de vlitclunk dichtgeslibt te zijn....

    Dus wachten tot dat weer in orde is, en dan de afstellingen weer terug zien te vinden....
     
    jjdehaan en bobt vinden dit leuk.
  8. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.634
    Locatie:
    Blijham,Groningen
    Hoe is het met dit "project" laatste bericht weer van 12 sept 2017
     
  9. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.217
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Eerlijkheid gebied te zeggen, dat hij sinds eind september vanwege werk, vakantie in indonesie, en daarna het boxerproject eigenlijk niet meer van de plank is geweest.
    Afgelopen verlof heb ik hem wel in handen gehad, want ik had nog een idee wat ik nog niet eerder geprobeerd had.

    In het kort: heb lang geleden (mengsel was toen nog 10:1) tankdruk geprobeerd zonder governor, dat werkte goed in de zin van dat de motor door bleef lopen, maar verder slecht, omdat de tankdruk een seconde of twee achterliep op de gaspositie, waardoor iedere keer dat je gas trug nam, het mengsel tijdelijk zeer rijk werd en het toerental even angstig ver inkakte. Ik had toen nog geen governor en vloog met gascurves. Tankdruk dus verwijderd, en overgestapt op mengsel 5:1
    Dat werkte goed, al liep de motor er wel vrij onregelmatig op (in de zin van dat dezelfde gaspositie niet altijd hetzelfde toerental opleverde). Daarna kwam de governor aan de beurt, werkte uitstekend om het toerental constant te houden, maar de motor liep er wel wat hakkerig van. Bij sportief vliegen liep de motor nog wat heet.
    Daarna de koeling aangepast, en de motor bleef gewoon een hele tank doorlopen, hoe hard ik ook vloog. Motor liep nog wel wat hakkerig, vanwege dat er nog teveel motorwarmte richting de carburateur kwam.
    Heb daarna de carburateur op een verlengstuk gezet om de warmte beter bij de carb weg te houden, werkte uitstekend, de motor liep nu ook regelmatig, in plaats van hakkerig.
    Dacht dus alles onder controle te hebben en ben van mengverhouding 5:1 overgestapt naar 10:1, maar dat was helaas een achteruitgang wegens terugkeren van het vapour-lock syndroom. Motor liep prachtig, maar begon weer neiging te krijgen om met minimale waarschuwing in een keer stil te vallen.

    Ontdekte inmiddels vanwege het vliegtuig gebeuren, dat tankdruk de brandstof zwart maakt en de viltclunk dicht liet slibben, wat OOK deze heli (zonder tankdruk) problemen veroorzaakte omdat ik dezelfde brandstof uit dezelfde kan overal in gebruik en dus de viezigheid uit de vliegtuig uitlaatjes ook de brandstof voor de heli vervuilde. Dat is het laatste bericht van sept 2017.
    Dat probleem is nu opgelost doordat alle vliegtuigen van een "craptrap" voorzien zijn, de brandstof blijft nu dus schoon.
    Wil nu de combinatie tankdruk via craptrap, met governor proberen om door middel van de druk de vapourlock te onderdrukken, maar dat is gestrand op een kapotte ontvangeraccu, en wat probleempjes bij het regelen van een nieuwe LiPo (heel dom, ik weet het, maar het had nu eenmaal geen prioriteit).

    Lipo is onderweg, en volgend verlof gaat deze heli weer gewoon vliegen, want hij is verder mechanisch nog 100% in orde..
     
    jjdehaan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina