Tijd voor iets nieuws: .50 klasse benzine!

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door brutus, 16 feb 2015.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ??? Hoe kom je daar nu weer bij??? Als de brandstof minder olie bevat, word het dunner: er stroomt dan (bij onveranderde afstelling) méér brandstof door de openingen, en hij loopt dus juist vetter...

    Maar de hele lineariteit verandert er door, dus "simpel wat armer" zetten lost een en ander slechts gedeeltelijk op.
    Ik moet de balans tussen hoofd en stationair weer terug vinden.
    Heb de stationairloop al weer deels terug, maar er zullen nog wel een of twee middagen overheen gaan voor dat weer goed is.
    Momenteel loopt hij bovenin nog een haartje te vet, maar dat komt vanzelf beter, hij liep vanmiddag al weer beter dan Woensdag.
    Kwestie van iedere vlucht één klikje armer gaan.
     
  2. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    :yes:
     
  3. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Grappige conclusie eigenlijk. Minder olie dus loopt hij stationair minder vet.

    Misschien even toelichten voor de minder ervaren techneuten hier, maar als we het bij mengselsamenstelling hebben over mager en vet dan praten we niet over de smerende werking maar over de hoeveelheid brandstof die gemengd wordt met lucht. Een mengsel met veel brandstof noemen we vet en een mengsel met weinig brandstof noemen we mager. Soms worden ook de termen arm en rijk gebruikt.

    Een vet mengsel smeert dus niet per definitie beter dan een mager mengsel
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En vliegen doet 'ie! Gisteren toch wel minstens 30 minuten heli-tijd, van de 2 uur sticktijd totaal... (brandstofkosten: 3/4 liter ofwel een haartje minder dan 2 euro over de hele middag). Motortemperatuur leek ook wat lager dan Woensdag overigens.

    Vanmiddag verder met finetunen....
     
  5. Pizzaman

    Pizzaman

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Grootegast
    Volgens mij heb je gelijk - anyway het probleem had je ook al door. Nou kijken of je het goed gesteld krijgt, inderdaad.
    Soms moet je de sproeiers verwisselen als je het niet genoeg bijgeregeld krijgt, bedoel ik.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je zult niet veel "andere" sproeiers vinden voor modelmotoren... :D het is geen brommertje....

    Maar de afstellingen beginnen alweer in de buurt te komen.
    Kijkend naar hoe de motor van vliegmaat Sake loopt, heeft het er alle schijn van dat ik erg voorzichtig ben qua temperaturen (gemeten op hetzelfde punt, loopt zijn motor minstens een graad of 20 heter, met pieken tot 160 graden), dus hoogstwaarschijnlijk kan ik nog wel een haartje schraler.
    Stationair begint al weer wat terug te komen, maar het is best opvallend, dat een of twee klikjes verstellen, echt 5 minuten vliegen vergt om de zaak geheel opnieuw te laten stabiliseren....

    Ook bijvoorbeeld simpele dingen zoals de hoeveelheid olie op het model na het vliegen: het is niet in één keer weg, het word geleidelijk aan steeds minder. Blijkbaar bevind zich in de uitlaat heel veel olie, die slechts langzaam naar buiten komt.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Humpfh!

    Zit ik me daar een partij te kloten met de sproeierafstellingen en me zorgen te maken dat 1:10 wellicht te schraal is (wat gewoon niet zou moeten kunnen, want hij hééft er op gedraaid, en lang genoeg om te weten dat het geen kwaad kan, maar je raakt toch onzeker....)

    Blijkt de vlitclunk dichtgeslibt te zijn....

    Dus wachten tot dat weer in orde is, en dan de afstellingen weer terug zien te vinden....
     
    jjdehaan en bobt vinden dit leuk.
  8. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Hoe is het met dit "project" laatste bericht weer van 12 sept 2017
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Eerlijkheid gebied te zeggen, dat hij sinds eind september vanwege werk, vakantie in indonesie, en daarna het boxerproject eigenlijk niet meer van de plank is geweest.
    Afgelopen verlof heb ik hem wel in handen gehad, want ik had nog een idee wat ik nog niet eerder geprobeerd had.

    In het kort: heb lang geleden (mengsel was toen nog 10:1) tankdruk geprobeerd zonder governor, dat werkte goed in de zin van dat de motor door bleef lopen, maar verder slecht, omdat de tankdruk een seconde of twee achterliep op de gaspositie, waardoor iedere keer dat je gas trug nam, het mengsel tijdelijk zeer rijk werd en het toerental even angstig ver inkakte. Ik had toen nog geen governor en vloog met gascurves. Tankdruk dus verwijderd, en overgestapt op mengsel 5:1
    Dat werkte goed, al liep de motor er wel vrij onregelmatig op (in de zin van dat dezelfde gaspositie niet altijd hetzelfde toerental opleverde). Daarna kwam de governor aan de beurt, werkte uitstekend om het toerental constant te houden, maar de motor liep er wel wat hakkerig van. Bij sportief vliegen liep de motor nog wat heet.
    Daarna de koeling aangepast, en de motor bleef gewoon een hele tank doorlopen, hoe hard ik ook vloog. Motor liep nog wel wat hakkerig, vanwege dat er nog teveel motorwarmte richting de carburateur kwam.
    Heb daarna de carburateur op een verlengstuk gezet om de warmte beter bij de carb weg te houden, werkte uitstekend, de motor liep nu ook regelmatig, in plaats van hakkerig.
    Dacht dus alles onder controle te hebben en ben van mengverhouding 5:1 overgestapt naar 10:1, maar dat was helaas een achteruitgang wegens terugkeren van het vapour-lock syndroom. Motor liep prachtig, maar begon weer neiging te krijgen om met minimale waarschuwing in een keer stil te vallen.

    Ontdekte inmiddels vanwege het vliegtuig gebeuren, dat tankdruk de brandstof zwart maakt en de viltclunk dicht liet slibben, wat OOK deze heli (zonder tankdruk) problemen veroorzaakte omdat ik dezelfde brandstof uit dezelfde kan overal in gebruik en dus de viezigheid uit de vliegtuig uitlaatjes ook de brandstof voor de heli vervuilde. Dat is het laatste bericht van sept 2017.
    Dat probleem is nu opgelost doordat alle vliegtuigen van een "craptrap" voorzien zijn, de brandstof blijft nu dus schoon.
    Wil nu de combinatie tankdruk via craptrap, met governor proberen om door middel van de druk de vapourlock te onderdrukken, maar dat is gestrand op een kapotte ontvangeraccu, en wat probleempjes bij het regelen van een nieuwe LiPo (heel dom, ik weet het, maar het had nu eenmaal geen prioriteit).

    Lipo is onderweg, en volgend verlof gaat deze heli weer gewoon vliegen, want hij is verder mechanisch nog 100% in orde..
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, hèhè... Eindelijk weer eens wat tijd en motivatie gevonden... Dus naast een nieuwe ontvangeraccu (de oude had ik vakkundig om zeep geholpen) een craptrap op de heli gehangen, en de uitlaat-druk aangesloten.

    Vroeger al eens met tankdruk gevlogen, maar dat was vóór de governor en het knie-stuk tussen motor en carb. Toen werkte het niet heel goed: tankdruk heeft tijd nodig om op te bouwen en af te vloeien, en vooral dat laatste had heel vervelende effecten, met name dat na een klim, als je vermogen reduceerde, de boel een a twee seconden baggervet ging lopen en het toerental volledig in elkaar kakte. Daar word je heel onzeker van, om het maar plastisch te omschrijven.

    Ik heb de stiekume hoop, dat de governor dit verschijnsel onderdrukt. Met wat geluk, morgen testen, al schijnt het morgen nog slechter weer te worden dan vandaag...

    Een korte testrun achter huis (niet gevlogen, alleen gestart en voorzichtig opgetoerd) leek toch veelbelovend....
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2018
    Jonkje vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... kan eigenlijk alleen maar zeggen dat, hoewel het me een beetje tijd kostte om de juiste afstellingen terug te vinden, en die afstellingen ook wel redelijk nauw luisterden, dat de motor gewoon prima vloog op het 1:10 mengseltje. Wellicht nog een paar kleine verfijningen aan het craptankje (is nog niet helemaal "handig en practisch"), maar verder liep het allemaal prima, met heel acceptabele temperaturen (130 graden aan de boostpoort, ongeveer, redelijk wat het voorheen ook was).

    De hoeveelheid rook is zichtbaar niet echt veranderd, maar de hoeveelheid olie uit de uitlaat is toch wel zichtbaar minder, tenminste, aan het schoonmaken na plm 25 minuten vliegtijd te oordelen.

    Hij lijkt ook wat zuiniger, maar daar heb ik niet echt specifiek op getest.

    Na 25 minuten viel het luchtfilter er af, en waren de afstellingen dus een beetje zoek. Dus maar ingepakt, en thuisgekomen een groef in de carb-hals gemaakt. Je kunt de heli nu (bijna) aan het luchtfilter optillen....
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2018
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... het luchtfilter blijft in ieder geval nu zitten....

    Toch nog wat kleinigheidjes op te lossen met de afstelling (die is niet zo stabiel als ik gehoopt had) maar we komen er wel....
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... hier had ik dus toch wat dingetjes fout gedaan....
    In een grijs verleden, de ontluchting van de tank (toen nog zonder tankdruk) naar de bodem van de tank verlegd zodat de druk aan de carburateur constant zou blijven.
    Uitleg: met de ontluchting op de bodem van de tank, is de onderdruk in de tank exact gelijk aan het brandstofniveau, en "ziet" de carburateur een tank met een constant brandstofniveau. Maar dat niveau ligt dus wel ongeveer 5 cm onder de sproeiernaald...
    Dat werkte kort gezegd, uitstekend met de 1:5 mengsmering, maar bleek niet te werken met de 1:10 mix. Vermoedelijk dat de lichte onderdruk, en de dunnere mengsmering toch weer wat dampbelletjes veroorzaakte.

    Ik had die ontluchting aanvankelijk zo gelaten, omdat ik redeneerde dat die niveau-vereffening hopelijk ook wel zou werken met tankdruk.

    Waar ik geen rekening mee heb gehouden, is dat met tankdruk, die druk op en neer gaat met het vermogen (wat bij de vliegtuigen dus zo goed werkt) en dat leidde er toe dat na een klim, waarbij de druk tijdelijk piekt, in de er op volgende afdaling de uitlaatdruk weer daalt, en de druk in de tank wil dan ook weer afnemen. Alleen door die ondergedompelde ontluchting word dan wat brandstof naar het craptankje geperst.... Dat vult dus langzaam op, en dat verstoort de regelmaat. Het loopt tien minuten perfect, en dan begint het mengsel te verlopen....

    Dus heb ik de ondergedompelde ontluchting maar ongedaan gemaakt, in de hoop dat die uitlaatdruk zodanig hoog is dat het brandstofniveau in de tank wat verdoezeld word, net als bij de vliegtuigen.

    Heel gepiel, maar ach... het houd me van de straat :D
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En.... uiteraard was alles ontregeld van die laatste verbouwing, maar gelukkig kostte het me een minuut of tien, om dat weer op de regel te krijgen.
    Daarna nog minstens 40 minuten verdeeld over 3 sessies gevlogen, en het motortje ging eigenlijk alleen maar steeds beter lopen (zelfs zonder aan de instellingen te komen), met een mooie 120~130 graden aan de cylinder, en geen gekke neigingen.

    Eigenlijk gewoon prima, al gebied de eerlijkheid te zeggen dat ik niet langdurig hard heb kunnen klimmen dus het vollast mengsel is nog een héél klein beetje een gokje, maar in hoover en gewoon wat rondkrauten liep het beestje vanmiddag héél behoorlijk.

    Wel blij dat ik wat aandacht aan de bevestiging van het luchtfilter gegeven heb, is keurig blijven zitten, en was ook nodig want sommige delen van het veld waren flink stoffig.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Motortje loopt goed, maar de carburatie is nog niet naar mijn zin: Midrange goed, resulteert in een baggervet stationair, wat de heli lastig op te toeren maakt.
    Stationair mager genoeg voor een fatsoenlijk optoeren levert een te schraal midrange op.

    Helaas kan ik dat niet aanpakken met modificatie van de groef in de gasklep, dus moeten we dit keer toch proberen de tapsheid van de LS naald aan te passen....

    Helaas ging de koppeling ook kapot na veel mishandeling (valt me nog mee dat hij het zo lang uitgehouden heeft) dus sleutelen moeten we sowiso….
     
  16. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    302
    Maar je bent er dan ook pas krap 3,5 jaar mee bezig :) .
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... leuk toch? Nog nooit zoveel lol gehad van zo weinig geld.... En het ding heeft daarnaast ook absoluut VEEL gevlogen (alleen al sinds Zaterdag ongeveer 75 minuten).

    Houd me van de straat en ik blijf nieuwe dingen leren....

    Drieënhalf jaar alweer.... waar blijft de tijd.... Toch best wel indrukwekkend dat dat goedkope chinese apparaat al die tijd gewoon heel gebleven is eigenlijk...

    Overigens, dit is het naaldje wat aangepast moest worden:

    IMG_20180904_194900.jpg
    Kreeg de boel niet scherp gesteld van dichterbij. Ter indicatie: het "dikke" deel is 3 mm dik, en van het dunne tapse gedeelte moet de laatste 3 mm een haartje stomper.
    Ik heb het ding maar in de Dremel ingespannen (bijna slingervrij) en met een sleutelvijltje heel voorzichtig een dun veegje afgehaald, Dit kreeg ik niet echt lekker op de foto.

    Morgen de koppeling vervangen, en wie weet kan er nog even getest worden.
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2018
    verfbrander vindt dit leuk.
  18. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Echt lachen dit...met minimale middelen leuke aanpassingen maken.
    Toevallig vorige week nog gedaan (naald niet lineair gemaakt) voor een 4t Kymco 49 cc snor scootert.
    Overigens niet gelukt..kuch.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... soms lukt iets, soms ook niet. Gebeurt mij ook vaak genoeg. Lang niet altijd de moeite van het vermelden waard, soms wel.

    De eerlijkheid gebied te zeggen, dat die lineariteit van de carburateur niet eens zo heel slecht is, want ik krijg zonder problemen een "mooi" loopgedrag, alleen houd de koeling dat niet bij, en daar schiet je dus weinig mee op, want dan stopt hij er na een paar minuten mee...

    Vliegmakker Sake (Ekas op dit forum) heeft zijn motor in een T-Rex zitten, en die heli heeft gewoon betere koeling. Verder heeft hij het aanbrengen van extra koel-oppervlak wat rigoreuzer aangepakt als ik, en hij draait nog gewoon 1:5.
    Ik ben wel eens jaloers op hoe strak zijn motor draait.... :D

    Maar ik ben nu eenmaal eigenwijs, wil per sé 1:10 draaien, en dan moet je compromissen sluiten.
     
  20. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    302
    Ik heb wel eens een artikel gelezen over het aanpassen van de gasnaalden bij de Bing carburateurs van BMW, dat deden ze door de naald in een (kolom)boormachine te spannen en dan heel fijn schuurpapier (of -spons) tussen duim en wijsvinger te houden.
     

Deel Deze Pagina