Tijd voor iets nieuws: .50 klasse benzine!

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door brutus, 16 feb 2015.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat geloof ik direct.... Vergt een hoop ervaring met de motor in kwestie (precies weten bij welke gasstand het ding wat rijker of armer moet) maar het zijn echt maar héél kleine beetjes....
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen maar eens aan de heli gaan sleutelen, is al hééél lang niet meer nodig geweest (goeiekope chinese meuk, maar nog verrassend qua levensduur of mechanische problemen), maar nu dus even wel want de koppeling had het begeven.

    Uiteraard, als iets lang niet uit elkaar geweest is, kom je andere problemen tegen, C.Q. veroorzaak je door het sleutelen problemen die je anders niet gehad zou hebben.
    Dat begon al bij de uitlaat, die nog brandschoon aan de buitenkant, en volledig lekvrij was, maar nu dus niet meer:
    IMG_20180905_160626.jpg

    Voor de geïnteresseerden, deze uitlaat word onder meerdere namen verkocht, en die ringen zijn siliconen temperatuurbestendige ringen, maat 19 x 3,5 mm
    Kosten ongeveer 4,50 per stuk in losse bestellingen, vermoedelijk wat goedkoper als je er 100 bestelt, maar ik had geen zin in voor 300 euro ringen te bestellen...
    Dus twee tientjes incl verzend, heb ik twee setjes.

    Bij deze heli is de motor relatief eenvoudig te verwijderen, bodemplaat los plus vier schroefjes in het frame (en uiteraard alle slangen en draadjes losmaken) en dan staat de motor met landingsgestel en bodemplaat en al op tafel.
    IMG_20180905_164112.jpg

    Pas als de motor vrij in de hand ligt, kun je het ding enigszins beoordelen qua "aanvoelen" van lagers, compressie, viezigheid en dergelijke.
    Eerste indruk, tweede indruk en nadere inspectie leverden eigenlijk hetzelfde beeld op: Compressie zonder meer indrukwekkend na al die draaiuren bij toch wel extreem hoge temperaturen, lagers nog helemaal tip-top, geen voelbare speling in het big-end en tamelijk schoon. Voor wat dat laatste betreft, meer de indruk dat de olie die ik zag afkomstig was van de "olienevel" waar een brandstofheli nu eenmaal altijd een beetje in rondzweeft, want het zat niet op plaatsen waar je lekkage kunt verwachten (koppakking, uitlaatpakking, backplate, neuslager), maar gewoon "ergens middenop het huis"...

    Dikke prima dus, die motor, of hij nu goed of slecht loopt, aan degelijkheid en materiaal kwaliteit ligt het dus niet. Alweer: goedkope chinese meuk, maar beter dan je zo zou denken. Een van de redenen om het toch de moeite waard te vinden hiermee door te prutsen, want wees eerlijk: ik heb al ontzettend veel plezier van het apparaatje gehad, en het ziet er naar uit dat er nog HEEL veel draai-uren uit het machientje te halen zijn..

    Eigenliijk volkomen knudde, dat de fabrikant van dit machientje er alweer een tijde geleden mee opgehouden is, want het zijn kwalitatief uitstekende dingen, te oordelen aan wat dit ding allemaal overleeft....

    Toch even naar de bougie gekeken... dat gaf toch wel een beetje een :eek:gevoel:
    IMG_20180905_163940.jpg
    HEEL erg vies.... kon ook best wel eens wat invloed hebben.... :D
    Schoongemaakt, en vrolijk verder naar waar het eigenlijk om ging, de koppeling:
    IMG_20180905_164810.jpg

    De simpele kartonnen voering die ik er een tijd geleden in gezet heb (en waar ik al eens wat over geschreven had) ziet er eigenlijk prima uit.
    Het vliegwiel daarentegen, had last van onderdelen die hun eigen weg gingen. IMG_20180905_164838.jpg
    deze kant zit er nog op, de andere kant ontbreekt.
    Daar gaan we wat aan doen. Gelukkig heb ik ooit, omdat ze toch zo goedkoop waren, nog 2 van deze heli's, plus motoren en een bult onderdelen (waaronder gelukkig meerdere koppelingen) laten aanrukken, dus ik kan nog wel even vooruit.
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2018
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Kut-koppelingen, bij mijn Schluters braken die ook altijd, en meestal op een demo. Het gekke is dat ik na de Schluters zo een 20 jaar met Vario en of Graupner/Heim heb gevlogen en daar niet 1 koppeling kapot heb gehad. Ik denk dat de klem conus en de lange krukas toch wel een goed idee was.
     
  4. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Die koppeling was geloof ik zo beetje het enige zwakke punt in Schluter z'n helis. Prefereer ze nog steeds boven bijv een align. Fantastische machines.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voering van de koppelingtrommel te dun?
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop

    De klemkonus heeft er niks mee te maken, en de voeringsdikte ook niet, maar het feit dat de koppelingsklok fysiek op dezelfde as zit als de koppeling, dát is het geheim van de smid. Zodra de koppeling op de motor-as gelagerd is, mogen de koppelingslagers zelfs (binnen redelijke grenzen) speling hebben, maar de koppeling blijft heel.

    Bij Schlüter, maar ook bij alle daarvan afgeleide merken, is de koppeling gelagerd in het frame, en zit de motor daar op uitgelijnd, en dat is nooit 100% zuiver. Met name als er een heel klein hoekverschil is (motor-as en koppelingsas niet parallel) ruineert koppelingen.

    En nu nét dat perfecte systeem van Ewald Heim, wat Vario ook gebruikte, dáár worden uitgerekend geen motoren meer voor gemaakt :( :( :(

    Ondertussen zit de heli weer in elkaar en uiteraard kon ik mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen...

    De koppeling geeft nu de rotor vrij stationair (was met de vorige koppeling niet, dus die zal al wel een tijdje niet zo goed zijn geweest) en dat maakt een en ander stukken prettiger.
    Maar de aanpassing aan de naald heeft uitermate goed effect gehad, want ik kan nu de motor stationair stellen met "normale" mengsels en gasklep-opening, terwijl bij het optoeren de motor toch overgaat naar een mooi vet mengsel. Geen ingewikkelde truuks meer om hem door zijn vette stationair heen te trekken, gewoon de idle-up schakelaar omhalen, en de heli is met een seconde of 5 a 10 op toeren, zoals het hoort.
    25 minuten gevlogen, ongeveer 2/3~3/4 tank leeggestookt, motor is van volle tank tot lege tank niet anders gaan lopen, bleef mooi op ongeveer 100 tot 105 graden boven omgevingstemperatuur (dus 120 tot 125 graden actueel) hangen, en het was geen enkel probleem om de heli neer te zetten, en een minuutje of twee, drie stationair te zetten (peukenpauze), en met slechts de schakelaar omzetten, hop weer de lucht in.
    Vanaf vliegend middels de ontsteking de motor uitgezet, en ook dan is hij probleemloos weer te starten.

    Al met al, best een productief dagje geweest.

    Één ding is wel heel vreemd: het stationair gaat heel vreemd op en neer, in een tamelijk regelmatig ritme. Ik denk dat dat komt door het kniestukje tussen motor en carb: als de luchtsnelheid daar laag is, verwacht ik dat de olie niet als nevel, maar druppelgewijs in de motor terecht komt. Ik geloof niet dat het kwaad kan, en hij blijft min of meer eindeloos stationair draaien, maar "apart" is het wel....

    Ik realiseer me opeens, dat vanavond eigenlijk dus een droeve dag was, want.... eigenlijk is de heli nu gewoon goed (voor mij tenminste, een 3D vlieger heeft er niks aan natuurlijk). Ik ben met getankte heli van huis gegaan, heb hem gestart, ben gaan vliegen, heb tussendoor de heli stationair weggezet om een shaggie te draaien, schakelaar omgehaald en ben weer verder gevlogen... Ongeveer zoals je je auto start, stukkie gaat rijden, pauze houd, en weer verder rijdt....

    Saai....
     
    Jonkje, HeliKoper en ron van sommeren vinden dit leuk.
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dagen bezig om allerlei storingen weg te krijgen en alles zo optimaal mogelijk te maken en dan is het eindelijk zo ver.................

     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja.... naar he?
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ook nu, met een getankte heli van huis, zender en starter mee, niet eens een schroevendraaiertje voor een sproeier te kunnen verstellen bij me...:

    Video is niet bewerkt, eerste start van de dag....

     
    Jonkje vindt dit leuk.
  10. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Zo he, die loopt nu inderdaad erg mooi The gasoline converter strikes again!
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Die loopt lekker zeg ! Stationair wat onrustig nadat hij warm werd, maar dat zijn details. Goed bezig !
     
  12. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ja, dat is echt een probleem. ;)
    Ik heb het even niet helder, maar er zit toch nog geen governor op, kan je het daar niet een beetje mee in de war brengen?
    Je zou altijd nog de gas suite van FrSky kunnen installeren, dan kan je gaan meten hoeveel ml je per kilometer verbruikt of zo:zoeken:

    Groeten

    Arie
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zit wél een governor op, maar die is niet actief bij stationair...
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, gek he? Ik krijg dat ook niet weggesteld eigenlijk.... Hij doet het als hij heet is, dus wat ik DENK dat er gebeurt, is dat een deel van de brandstof direct in de carburateur verdampt, en een deel in de olie achterblijft. Die damp, die mengt met lucht en daar loopt ie op, die druppels olie, die verzamelen in dat elleboogje, en iedere keer dat er een druppel olie in de hete motor terecht komt verdampt de benzine die nog in die olie zit, en maakt dat hij eventjes heel rijk loopt.
    Is dat weer weg, dan loopt het toerental weer op, zuigt hij weer harder, en komt er weer een volgende druppel....
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is dat ding eigenlijk al eens op de markt?

    Niet dat ik er wat aan heb, enige interessante voor mij zou de brandstofverbruiksmeting zijn, maar dat ding kan niet eens in de buurt van "langzaam genoeg".... Ding meet niet lager dan 20 ml/min en zelfs de heli (de grootste zuiplap van het stel) komt niet boven de 17 ml/min....
     
  16. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ik heb hem op een paar plaatsen te koop gezien.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Duur?
     
  18. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... dat is mij teveel geld voor alleen een brandstofmeting.... En dan is het nog maar de vraag, of die sensor in mijn geval (geen pompcarburateur) de stroming niet hindert en het mengsel niet beïnvloed....
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nu we het toch over telemetrie hebben: Aanvankelijk had ik de temperatuurvoeler op de carburateur als volgt gemonteerd:

    IMG_20180905_164112.jpg
    Gewoon een simpel kleombeugeltje onder een van de bevestigingsschroeven. Eigenlijk zag ik daar zelden wat anders dan de omgevingstemperatuur op.
    Wel logisch, want slechts éénzijdig contact met het carburateurhuis, en verder blootgesteld aan de open lucht, en érg dicht bij de leklucht van de koelfan…
    Maar volgens mij zou daar méér op te zien moeten zijn...

    Dat heb ik gisteravond aangepast, door een groefje in de carb body (radius 1,5 mm) te vijlen, en daar een stukje Alu-buis in te lijmen (buitendiameter 3 mm uiteraard) zodat er goed metaal op metaal contact is. De temperatuurvoeler zit mooi strak in dat buisje.
    IMG_20180907_133517.jpg

    Dat gaf al gelijk een hele verandering in het temperatuurbeeld.
    Je moet maar van me aannemen dat het ding 19 graden aangaf vóór ik de motor startte, en dat de buitentemperatuur ongeveer 18 graden is volgens mijn buitenthermometer (en die geeft juist aan, die heb ik al vaak genoeg gedubbelchecked).
    IMG_20180907_133527.jpg

    Links is cylinder, rechts is carburateur....
    Deze daling zag ik vroeger nooit.
     

Deel Deze Pagina