Tijd voor iets nieuws: .50 klasse benzine!

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door brutus, 16 feb 2015.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vandaag is de heli aan een vuurproef onderworpen, er is 60 minuten les mee gegeven, en ik kan alleen maar zeggen dat het ding vlekkeloos functioneerde: Starten, optoeren, vliegen. Einde les, tanken, herstarten, optoeren, en verder vliegen.
    Verbruik 700 ml op ruim 60 minuten "idle-up tijd" (dus daarnaast ook de stationair perioden voor de uitleg, aanwijzingen etc etc, die niet op de timer verschijnen).

    Helemaal happy....

    Tijd om de nagelnieuwe heli met nagelnieuwe motor óók op te bouwen....
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Lijkt wel of het ding steeds koeler gaat lopen (maar het weer zal er ook mee te maken hebben) want vanmiddag is hij eigenlijk 90% van de tijd niet boven de 110 graden geweest, met zo nu en dan een hobbeltje richting 115 graden....
    Dat is, vergeleken met Maandag, RUIM 10~15 graden lager bij slechts 3 graden lagere buitentemperatuur.
    Verklaren kan ik het niet, meestal houd de motortemperatuur redelijk gelijke tred met de buitentemperatuur.

    Ik had Maandag al de indruk dat hij wat koeler liep dan de keer daarvoor, en toen was de buitentemperatuur beide keren 20 graden, Maar toen was het mischien 5 graden, en dat zegt niet zo heel veel.

    Maar je hoort me niet klagen....
    Wat wel vervelend is: ik heb de koppeling moeten vervangen, en de oude koppeling was natuurlijk mooi glimmend geschuurd, maar de nieuw koppeling is dat nog niet. En nu wreekt zich dat ik karton als voering gebruikt heb, want die slijt zienderogen.
    Maar eens op zoek naar kurkfineer....
     
  3. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... zoiets werkt ook uitstekend... het is alleen niet op voorraad :( anders had het al in mijn winkelmandje gezeten....

    Want kurkfineer vind je ook niet overal in voor mij bruikbare hoeveelheden.

    EDIT: geen zin om te gaan zoeken naar kurk, dus via e-bay wat laten komen... relatief duur, maar jammer dan....
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2018
  5. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Oh, had ik niet gezien,

    Laatst had ik er 1 bij Albertino gehaald, maar weet nr even niet, misschien even bellen, was voor Shuttle, maar was ruim genoeg voor een grotere.

    Groeten
    Arie
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh... Damn… ik meende dat die link van Albertino was.... :hammer: weer eens niet goed gekeken! :frustie:

    EDIT: Ik kan op de site van Albertino geen clutch liner vinden...
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2018
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... Heel voorzichtig een beginnetje gemaakt voor de ombouw van mijn oude Vario Bell 47G naar benzine.
    Deze heli werd altijd aangedreven door een OS FS91 Surpass II, die een aantal jaar met gloeiplug gedraaid heeft, een aantal jaar met vonkontsteking, maar dusdanig krap in zijn vermogen zat (altijd al) dat ombouw naar benzine alleen daarom al volkomen onmogelijk zou zijn, laat staan dat de temperatuur dat toe zou laten.
    Deze viertaktmotor heb ik heel lang geleden al eens door medeforummer Ingoo een beetje laten aanpassen, zodat er een standaard Vario koppeling op zou passen: Vario had een speciale viertaktkoppeling met voor schaaltoepassing uiterst ongunstige overbrengingsverhouding (rond de 6,5:1), aanpassen van de motor liet toe dat ik veel vrijer was in de overbrenging, en hij draait nu met ergens in de buurt van de 8,5~9:1

    Een jaar of zo geleden, mischien twee, had HobbyKing nog ASP .91 helimotoren in de aanbieding, die dingen gingen voor 5 tientjes de deur uit, en daar kon ik mij eigenlijk om twee redenen geen buil aan vallen: A, dat geld, je lacht je een krul in je lul voor die prijs, en B, de maten die er toe doen bij een Vario heli (boutgat afstanden en afstand van motorbevestiging tot voorste lager) waren identiek aan die van de OS viertakt. Mooi toch?

    Nou... dat viel tegen, want de heliversie had dus een extreem korte krukas.... Daar ging ik niks mee kunnen.
    Na flink wat heen en weer mailen met Andrew van JustEngines, bleek de vliegtuigversie een langere krukas te hebben, maar zoals het leek, zou die verder gewoon in de motor moeten passen. Slag, lagermaten, afstand tussen de lagers, allemaal identiek, maar een langere astap met meer schroefdraad.
    Met ASP prijzen (25 of 30 euro voor een krukas geloof ik) kun je dat risico wel nemen, dus rap besteld, en de verrassing was groot, dat de krukas van de vliegtuigversie, voor wat betreft het "uitstekende deel", toevallig weer volkomen identiek was aan de originele krukas van een OS FS91 Surpass II....

    NU begint het ergens op te lijken :D :D :D
    Het toeval wil, dat Ingoo vroeger bij me in de buurt woonde, en nu nog steeds, dus de vraag was vlug gesteld....

    Zo gezegd, zo gedaan, Ingoo dat ding mee naar huis, en in de draaibank gespannen. De OS krukas destijds was knalhard, en had wat bewerking met een slijpsteen nodig om de gehardde laag er af te krijgen, maar daar had de krukas van de ASP geen last van, dus het klusje was verrassend snel geklaard. Tsja... die prijs moet natuurlijk érgens vandaan komen....

    Dus... nu hebben we een redelijk unieke motor, namelijk een 15 cc ASP in heli-uitvoering, met een "systeem Heim Krukas"...

    IMG_20180924_214903.jpg
    Links een volledig ongewijzigde OS viertakt (dus NIET met aangepaste krukas), geheel rechts de oorspronkelijke krukas die in de ASP zat, en in het midden de ASP, met aangepaste krukas.

    Ik ben benieuwd hoe dit project gaat uitpakken....
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2018
    Jonkje vindt dit leuk.
  8. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    En hopelijk met een goede uitlaat Mooi projectje weer Bert!


     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, was van plan die uitlaat die ik van jouw overgenomen had (die grijze Merker) er op een of andere manier aan vast te knopen....
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Over uitlaten gesproken: Ik had nog min of meer alle spullen liggen voor een complete tweede .50 benzine heli, een van de weinige dingen die ik miste was een originele uitlaat voor die GO GH56.

    Dat was nog een lang verhaal, na lang zoeken op internet (ben ik niet erg goed in, dus het kan goed dat ik niet goed gezocht heb), lukte het me om in totaal 5 stuks te localiseren, 1 in Taiwan maar die winkel had geen internationale webshop (lukte dus niet om hem te kopen) en vier stuks in Amerika, bij een handelaar waar ik al eerder bij gekocht heb, Bellgate Distributors. Alle andere verkoopsites waar ik het ding tegen kwam, bleek hij onveranderlijk reeds forse tijd niet meer in voorraad te zijn.

    Volgens de website kostte de demper zelf 125 dollar, maar de goedkoopste verzend-optie maar liefst 130 dollar.... Schrik!

    Toch maar een e-mailtje aan gewaagd of dat nu niet wat minder kon, en na een paar dagen kwam een offerte van 28 dollar verzendkosten.
    (Twee jaar geleden een pakketje van vergelijkbare grootte, prijs en gewicht bij deze zelfde handelaar gekocht, verzenden kostte toen 15 dollar. Lang leve president Gump).

    Hoe dan ook, hoop geld, maar een super-uitlaat en erg zeldzaam.

    En gisteren lag hij op de deurmat:

    IMG_20180930_233230.jpg

    Helemaal happy, en komende winter maar eens een tweede benzine heli op pootjes zetten...
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... dat was dus al weer een hele tijd geleden (8 maanden, zie ik....), en steeds kwam er wat tussen, maar afgelopen week, tussen de omgebouwde motoren door tijd gevonden om de clutchliner te vervangen, en Donderdag en Vrijdag alles bij elkaar minstens 60 minuten vliegtijd gescoord.

    Fantastisch spul, dat benzine! Geen vastzittende motor, geen gedoe, gewoon peut er in keilen, de starter er op, en vliegen... en vliegen.... en die tank is nog niet leeg, dus nóg maar weer een beetje verder vliegen....
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En gisteravond laat nog eens wat zitten prakkedenken, en puzzelen, en goed "herbeleven" waar de motor ongeveer rijk en arm loopt, en uiteindelijk toch de knoop doorgehakt en de vorm van de LS naald wat aangepast. Een haartje stompere konushoek er in geslepen, heel voorzichtig. Dat is (vind ik tenminste) uitermate spannend, want het is en blijft een beetje "gokken" en "op gevoel werken", maar het resultaat mocht er zijn, want niet alleen draait de motor in de vlucht een redelijk beetje koeler, maar hij knijpt nu tenminste voldoende ver af om de motor enigszins fatsoenlijk stationair te laten lopen NA het vliegen, en hij heeft nu ook vrijwel geen vervelende overgangen tussen viertakten en tweetakten meer, dat verloopt allemaal veel vloeiender nu....
    Het filmpje in post #729 laat zien dat bij (relatief) koude motor er nog alleszins sprake is van een bruikbare stationairloop en een vlot en betrouwbaar optoeren, maar bij bedrijfstemperatuur het stationair alle kanten uit vliegt, en alleen met kunst en vliegwerk weer terug op te toeren valt. Dat is nu min of meer geheel weg. Nog niet 100% perfect (hij slaat nog steeds af na een minuut of 3 a 4 stationair) maar hij laat zich tot die tijd zonder problemen weer optoeren. En dat maakt alles opeens prettig bruikbaar.

    Qua vliegen is er niks veranderd. Dat doet hij al sinds minstens 3 jaar méér dan uitstekend. 100% betrouwbaar, maar het was tot nog toe in bepaalde opzichten best een lastige motor in de omgang: iedere keer dat je na het vliegen iets af wilde stellen, moest je ook weer opnieuw starten. Op zich geen probleem, maar je word er wat flauw van.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zie dat het alweer meer dan een jaar geleden is dat ik meldde dat de heli nog uitstekend vloog en de motor prima draait (relatief prima, het is en blijft een verhaal apart), en ik kan vandaag alleen maar melden dat hij dat nog stééds doet.
    Hoeveel er ondertussen mee gevlogen is weet ik echt niet meer, maar het is VEEL... En het blijft leuk. Vergeleken met de vliegtuigen "zuipt" hij wel, want ik heb vanmiddag zomaar achteloos 700 ml brandstof weggestookt. Maar ook dat is niet echt veranderd.

    Wel grappig om terug te lezen wat er allemaal met dit ding gedaan is. De goedkope Chinese heli vliegt alweer 5 jaar, en afgezien van een koppeling, en een paar koppelingsvoeringen, is er eigenlijk nog maar heel weinig aan de heli vervagen wegens slijtage. Ik heb een keer een hoofdtandwiel gesloopt door de tandspeling niet goed in te stellen, maar verder heb ik mischien her en der een kogellinkje vervangen, meer ook niet. Uiteraard wel een of twee keer een setje bladen vernaggeld, dat soort dingetjes, maar alle lagers zijn nog origineel, tandriem, etc etc, eigenlijk houdt het zich prima. Nu vlieg ik wel relatief heel erg rustig, dat wel.
    De motor is een hoop mee geprutst en gepield, heeft goed 3 jaar op 1:5 mengsmering gedraaid, maar loopt indertussen alweer goed 2 jaar op 1:10, en dat gaat eigenlijk beter dan 1:5, de motor draait er fors koeler op.
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2020
    Raymond3D, jjdehaan en Jonkje vinden dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Snif....

    7 jaar heeft ie het volgehouden.... En toen knapte een haak van mijn zendertuigje, viel mijn zender half uit handen en was de pret over....

    Hij is repareerbaar (als ik de onderdelen kan vinden tenminste), en ik heb sowiso nog een volledig onaangeraakte kit liggen, maar ik heb er even volledig tabak van.
    De heli heeft me veel werk gekost om hem goed te krijgen, maar de afgelopen 4 jaar heeft hij vrijwel volledig onderhouds- en reparatievrij (1 of 2 keer een koppelingsvoering, meer niet) altijd trouw zijn rondjes gedraaid...
     
    Raymond3D vindt dit leuk.
  15. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Ai, een ongeluk zit in een klein hoekje. Ik heb zelf heel wat keren gehad dat het ringetje van de omhangriem niet goed zat en dan tiefde de zender soms een cm omlaag. Dan schrok ik me het apelazerus. Ik kan vermoeden wat er door je heen gaat als de zender helemaal onderuit gaat...
    Ik hoop dat je ondertussen de schrik weer wat te boven bent en je heli weer wilt gaan opbouwen. Je hebt zulke heftige avonturen beleeft met de ontwikkeling van een netjes lopende benzine motor... Die kan je niet zomaar vaarwel zeggen ... Enne ,..petje af. Ik heb de afgelopen week je hele verhaal eens doorgelezen en met veel plezier. Ik zie toch wel grote overeenkomsten tussen onze doortastendheid en oneindige fabriek gedrag om van niets iets te maken. Heerlijk!
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, de heli zal wel weer gaan vliegen, denk ik: Ik heb sowiso nog een complete machine nieuw in doos liggen (heb er destijds drie gekocht, waarvan één doorverkocht is aan iemand die in Almere vloog, de andere kit heb ik nog), en ik heb destijds ook een paar crash-onderdelen gekocht, sterker, ik heb een compleet nagelnieuwe motor inclusief uitlaat liggen...

    Vliegen gaat ie ooit wel weer.
    Maar aangezien het helivliegen de laatste paar jaar ook om andere redenen op een relatief laag pitje staat, kan dat nog wel even duren.

    Toeval wil dat ik afgelopen maand mijn oude Paso 750 ook weer tot leven gewekt heb na een aantal jaar niet gereden te hebben, en dat slokt ook wat tijd en aandacht op.
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  17. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Tja dat is ff schrikken,komt wel goed denk ik, Leuk dat de Paso weer tot leven komt
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hij rijd nog net zo gaaf als dat ie 28 jaar geleden deed. Ik weet dat er ondertussen VÉÉÉÉL betere brommertjes te koop zijn, maar deze dame heeft nog steeds mijn hart, het design is voor mij tijdloos...

    IMG-20220512-WA0002[1].jpg

    En ja, ik heb al wat om die duct tape op te lossen, ze gaat most definitely NIET "ducttapie" heten...
     
    jjdehaan en AHoogendijk vinden dit leuk.
  19. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Vaak op een paso gereden vroeger....blijft een mooi ding, ik rij tegenwoordig ook op een oldie BMW R1100RT van 1997 met net 30.000 op de teller,en ja ik weet dat er tegenwoordig aardig wat betere brommers zijn maar hou nu eenmaal van nostalgie (zo ook mijn campertje van 1992 hahaha)
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Weet je wat zo bizar is? Ik ken veel méér mensen die ooit een Paso gehad hebben dan statistisch mogelijk zou moeten zijn (want die ken ik niet vanwege zo'n Paso, of via de ducati club of zo, gewoon mensen die ik leer kennen en waarvan ik er bij toeval achter kom dat ze er ooit een hadden...) en dat is best bizar als je bedenkt dat er ooit maar 281 op kenteken gezet zijn in NL...
    Uitgezonderd de mensen die ik via de club ken(de), buiten de club om nog minstens 6, nu met jou mee 7...
    Van de 750 zijn er totaal maar 4600 gebouwd, en alle versies bij elkaar (750, 906 en 907i.e.) kom je net aan de 8000 stuks totale productie. Relatief dus best een zeldzame fiets.

    Mijn ouwe italiaanse doos is van 86, en heeft nu bijna 87000 op de teller. Dat is niet de werkelijke stand, want ik heb hem gekocht met een kapotte kilometertellerkabel, en de vorige eigenaar had geen flauw idee hoelang die al kapot was... Ik heb hem met 11000 km op de teller gekocht, ze was toen 7 jaar... Viespeuk ben ik toch, he?.
    Ze heeft best wel rare defecten en malheur gehad in de loop der jaren, maar ze heeft me letterlijk ALTIJD thuisgebracht. En hoewel electrisch niet perfect (benzinemeter doet het soms wel maar meestal niet, en momenteel doet het neutraal-lampje het niet), blijft alles verbazend goed werken.

    Hele fijne en tamelijk betrouwbare fiets.
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2022

Deel Deze Pagina