Tip van de week

TITA

In Memoriam
Ik heb hier een tipje i.v.m. verlijming van depron.
Voorheen haalde ik lijmspray van bison bij de gamma voor bijna 15 euro.
Bij de Acion een iets kleinere bus voor 2 euro.
Het verschil is dat het iets agressiever is, maar voor grote opp. zoals
vleugels kan je op een afstand van 30 a 40 cm spuiten geen problemen krijgen.

lijmspray.JPG

Hans.

ik gebruik de action spray al sinds dat ik in de modelbouw ben. en kan niets anders dan goede dingen zeggen. ook prima om bouwtekeningen op balsa/hout te plakken. en je trek het er ook zo weer af(mits je niet veel te veel erop gespoten hebt)

Wat ik even niet volg, wat verlijm je hiermee dan? bv. een depron vleugel noem je als voorbeeld, wat lijm je daar dan nog op?!

bouwtekening voor het uitsnijden van vleugels, je zou misschien spanfolie erop kunnen plakken(miss meer stevigheid + gladder oppervlak)

Bij het maken van vleugels van jet-vliegtuigen plak ik twee vleugels depron
van 3 mm met de vezels in verschillende richtingen op elkaar, dat geeft een
extra versteviging dan inplaatst van 1 X 6mm. tussen in plak ik de koolstaaf.

f16-5.jpg

f16-6.jpg

f16-8.jpg

Het werkt ook op piepschuim, wel op veilige afstand spuiten i.v.m.
de agressieve werking.

Hans.

Laatst bewerkt:
In hetzelfde stramien:
Ik heb vroeger wel eens een spuitbus met spuitlak gekocht in de hobbywinkel, speciaal voor schuim; heel prijzig. Bij de gewone verfwinkel nog steeds vrij prijzig.
Bij Handyman plm. 5€ per (grote) bus, en alle materiaal waar ik het tot dusver op heb geprobeerd gaat prima...
Heel veel ongezonde vluchtige stoffen mogen vandaag de dag niet meer in (spuitbus)verf gebruikt worden, dat betekent dat de kans heel groot is dat je een willekeurige verf op Depron of EPP of kan gebruiken. (Natuurlijk wel even een proefje doen op een niet-riskante plek...)

Hier nog een tipje.
Bij de xenos eierwekkertjes voor 2 euro. Gebruik ik al jaren,
grote display luide biebjes en in verschillende kleuren 7 X 7 cm.
Nu weer volop te krijgen.
Normaal heb ik ook een timer op mijn zender maar als je op de baan
staat met al het andere lawaai hoor ik het niet meer.
Het komt natuurlijk ook dat ik wat ouder word.

timer.JPG

Hans.

Dan nog maar een tipje voor de zelfbouwers. Bij de Blokker verkopen ze op dit moment voor 3 euro kleine laserwaterpasjes. Deze werken op 2xAAA batterijen en geven een mooi rood streepje. Ideaal om je rompspanten mee uit te lijnen en je stabilo en kielvlak netjes te plaatsen.

Ook is de action goed voor kleine tubetjes seconde lijm van rond de 50 cent per 4. En ik haal er spuitverf, spuitbussen in Wit, Zwart, Goud, Zilver, blanke lak, en primer(weet niet of ze die nogsteeds hebben?). 2 euro per bus. Ook dun en op een afstandje goed op foam te gebruiken, 3x een dun laagje en er is niks aan de hand.

edit:
Evenals de potten en tubes acrylverf in verschillende kleuren, geloof zo rond 2 euro voor 400 ml pot en de tubes zijn wat kleiner en goedkoper

Verlichtingsgaten in depron maken. Dit niet gaan doen met een aluminium buis die scherp gemaakt is aan het eind. Er zijn schuursteentjes verkrijgbaar voor dremel,roze van kleur. Zo krijg je een net rond gat zonder rafels.

w9cltx.jpg

Ik kom ook wel op de bazar in Beverwijk.
In de chinese hal zijn veel winkeltjes voor spullen voor nepnagels, ik heb daar gekocht:
1) tube 2K epoxy (nog niet getest in de startkist), 1 euro
2) 5 mini tubes CA lijm (ook in de startkist), 1 euro
3) penselen voor die nepnagels, in echt alle formaten 20 cent per stuk (al heel veel gebruikt!)
Die penselen zijn echt een aanrader!

Zo zie je maar dat er hier en daar toch nog wat leuke tips van elkaar kunnen gebruiken.
Dat van Acion is i.d. mij ook opgevallen dat je daar voor je hobby bruikbare dingen goedkoop kan kopen.

Hans.

Laatst bewerkt:
ik haal in princiepe alles bij de action!
lijm
verf
tape
maar ik heb nog iets
ik wet niet of het er al bij staat maar ik heb het ook zelf bedacht
ik kreeg een keer van een baas van mij een zak met allemaal oude fietsonderdelen.
dat was nog in de tijd dat ik soldaatje dag en nagt speelde en dus de mooiste geweren heb gemaakt!
imag4614.jpg

ik was(en ben het nog steeds aardig) heel creatief en zag overal iets in (look @ mijn helm, gemaakt van een dienst helm uit '78, een gekregen landmacht t-shirt en een stofbril en zie daar, een lucht mobiel helm, zo heb ik dus heel veel troep liggen tot ergernis van mijn moeder:( ) zo zag ik ook iets in de tas met fiets onderdelen die ik kreeg of werd weg gegooid. namenlijk 2 versnellingspoken voor een fiets.. de ene was kapot want er zat geen veetje meer in en de andere dient als trekker op de dimaco C8 (3e geweer van boven) maar dat was neit het enige wat in de tas zat. er zaten nog allemaal lampen, reflectoren, een standard, die ik op mn laatste mitrialeur heb gezet als lader, en..... en overvloed aan spaken. egt als je die zak zet zou je denken dat mijn baas fietsen maker is geweest.
nou die spaken heb ik gebruikt voor het differentieel van mn vrachtwagen, voor de breedte lichten van mn vrachtwagen en voor de antennes van mn rc truck. maar dat zijn 7 spaken op een zak van 196 spaken(ruwe schatting) die maar in de grzie ligt waar mn vader een bloed hekel aan heeft want hij heeft ook een hekel aan troep in de grazie. dus nou had ik laatst een pilatus pc-9 besteld bij conrad en ik was hem aan het bouwen, en toen had ik een servo stang veel te kort afgeknipt. ik baalde als een stekker en heb het hele huis op zn kop gezet voor sterk ijzerdraad totdat mn vader begon over de gevrezede woorden "schuur opruimen". maar die dag was het niet eens zo erg want ik kwam op een super ID
ze zijn dan soms wat dikker en je moet er wat van af knippen maar fiets spaken werken perfect als servo stang!!!
gewoon als je niet zolang stuk nodig heb en je heb een dochter, zoon, broertje of zusje van een jaar of 6, met een spaak eruit rijden die fietsjes ook nogwel hoor:D

dat was mijn tip ik hoop dat julie er wat mee kunnen

HUUUU

geweren , fietsbellen kettingen spaken
ik weet het niet meer, maar het is een lange typeversie van een tip;)
Je moet alleen even goed lezen dan zie je hem

gr Albert

Mijn tip van de week:

Bij het verlijmen van depron gebruik je UHU POR of ook wel UHU CREATIV genoemd.
Ik heb al ZOOVEEEL soorten lijm geprobeerd en deze blijft toch nog steeds veruit de beste.
foamglueuhu.jpg

Op de 2de plaats komt foam-safe CA van zapp (samen met foam-safe kicker)
Zap-o-Foam-Glue-ZAP14.jpg

PT28.jpg

En op de laatste plaats Bison model plastic
af993e0fc2c7dd2dc07c3d.gif

"Modelbouwlijm voor polystyreen bouwmodellen." staat er op de verpakking.
2druppels op 6mm depron en 5 minuten later heb je 2 gaten :p

Foam-safe CA van zapp SUCKS!

Sorry hoor, maar dat is een van de slechtste fome save ca lijmen die ik heb gehad.
Hobbycity Online R/C Hobby Store : Super Gold Thin Odorless CA 2. oz (Foam Safe) $14.76 Is zoveel beter, veel vloeibaarder, droogt uit zichzelf ook redelijk snel, waar zap de volgende dag droog is...

De spray van zap is wel prima, maar dat flesje heb ik aangevuld met deze enorme fles: Hobbycity Online R/C Hobby Store : Insta-Set CA Accelerator 8. oz $7.20 werkt ook. (zap ruikt lekkerder)

Ze hebben daar ook een uhu por achtige lijm, vloeibaarder maar wel geelig.

Back