tips bekleden vliegtuig ivm dilemma

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door serge pot, 26 dec 2010.

?

bekleden waarmee

Peiling gesloten op 10 jan 2011.
  1. oracover ,spuiten

    70,0%
  2. glasdoek ,ps100 ,schuren ,spuiten

    20,0%
  3. bespanpapier(tissue),ps100 ,schuren ,spuiten

    10,0%
  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    wat doet oracover per vierkante meter aan gewicht ?
     
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    hartstikke dank
     
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    gezien de gewichten van oracover en mijn teststukje ,van glassen met houtlijm welke zelfs nog dik gespoten was .ga ik toch voor glassen met houtlijm .

    ook gezien het fijt dat ik nog genoeg glasdoek heb liggen en de sterkte resultaten ,en het feit dat ik gisteren nog voor een verfwinkeleigenaar een setje webers afgesteld had in ruil voor verf (hij blij ik blij )
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    haarscheur vuller van alabastine
    idd bij de praxis en formido te verkrijgen,tevens ook zeer fijne balasa plamuur
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2011
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat is echt erg zwaar.

    Dat is dus nog erger dan ik al vreesde, gemiddeld ~75 g/m2
    Oratex ~100g/m2 :nooo: en dat willen sommige mensen dan ook nog een keer lakken......:confused:
    Het enige dat ik zou proberen is dan Oralight.

    Ik denk dat het wel duidelijk is, toch? I rest my case....:thumbsup:
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Er zit toch 100 dm2 in een m2? Eens even kijken....mijn 4m ASW20 heeft een vleugeloppervlak van 62dm2=0,62 m2 en weegt 4200 gram.
    Zonder Oratex, of eigenlijk zonder bespanning is er dus 1,24 m2 winst te halen (vleugel heeft een boven- en een onderkant). Dat is 124 gram. Bespan ik hem met papier dan komt er weer 66 gram bij. Ik vind het niet echt schokkend...... of reken ik verkeerd?

    Een klein kistje van 1 meter spam met een koorde van 10 cm heeft een totaal oppervlak van 0,2 m2. Oratex is dan 20 gram, papier 11 gram. Laten we voor het gemak de romp etc meerekenen en het oppervlak verdubbelen dan wordt het 40 om 22 gram. Op een vlieggewicht van een kilo (?) ook niet echt schokkend.

    Wat doe ik fout?
     
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    met die 91 gram had ik zwaar gespoten op dat stukje ,en dat gebruik ik dus als algemene rekenfactor ,kan het alleen maar lichter uitvallen .
     
  9. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Ga nou niet 'klooien' met houtlijm, maar pak gewoon G4, PS100 of epoxy. Houtlijm droogt anders op, hardt nooit helemaal uit, krult op als je het gaat schuren, enzovoort.

    Er is een reden waarom de hele wereld glast met een lak of epoxy ;)

    Haarscheurfiller van alabastine niet gebruiken voor het afwerken van glas. Reden: het is niet waterbestendig, en als je echt een mooi resultaat wilt hebben, en nog een beetje prettig wilt schuren, is nat schuren prettig. Zeker na de eerste laklagen.

    Wat je dan gaat krijgen is dat zodra je ergens ook maar even iets door de laklaag heengaat, komt het water er onder, lost de haarscheurvuller op.. nou ja.. de rest laat zich raden.

    Wil je makkelijker dan lakken/schuren... de spuitplamuur van motip is iets dikker dan die van alabastine en vult meer. Voor een grote kist wordt dat al snel te duur (A EUR 10 per spuitbus) maar voor een klein kistje als deze, is het een overweging waard.

    @Bruno: hoe groot schat jij de kans dat iemand die dat nog nooit gedaan heeft, 55gr/m^2 haalt met zijde/papier, etc?
     
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    het was me juist te doen omgeen knal hard en dus bros oppervlak te verkrijgen , balsa is het sterkste als het veerkrachtig blijft net zoals onder folie .

    toestel wordt afgespoten met duplicolor spuitbussen welke ook waterdragend zijn .en de houtlijm die ik gebruik is na uitdroging ook waterbestendig (ja ik lees de etiketten )ondanks dat de houtlijm waterdragend is .

    de alabastine gebruik ik enkelt om kleine oneffenheden op te vullen daarna is er nog een laagje houtlijm over heen ,welke enkelt licht geschuurd is tot het hele oppervlak dof is en dus spuitklaar
     
  11. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Ik heb beide gedaan, geglassed en papier met spanlak
    Glassen vond ik VEEEEEL lastiger, zeker in de hoekjes en kantjes, dan papier, spanlak.


    Maar glassen is wel veeeel slijtvaster en zal beide methodes naast elkaar gebruiken even als folieën.

    Omdat een kleiner toestel veel hokjes en kantjes heeft zal ik zelf dat nooit met Glas afwerken.


    Dit is mijn mening en mijn ervaring zo als iedereen zijn ervaring en mening heeft.
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ongeveer 50% hoger dan wanneer hij het met glas + epoxy zou proberen, en 100% hoger dan met Oratex.

    Ik had het niet duidelijker kunnen zeggen.
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2011
  13. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Tsja, ik kan het niet vergelijken, ik heb alleen nog maar geglast en daarbij is 'het probleem' mijn niet opgevallen, maar de redenatie kan ik wel volgen, papier/zijde/tissue, het is vaster van structuur, glas trek je al snel scheef of krijg je openingen tussen afzonderlijke draden etc. Ik geloof dus zeker dat het makkelijker aan te brengen is, geef alleen aan dat glassen volgens mij ook nog wel meevalt.

    Het is het glad krijgen en spuiten daarna wat de grootste hobbel is, als je het over gewicht hebt, als je het mij vraagt.

    Ik had gestemd op 'Oracover' en sta daar nog steeds achter, simpelweg omdat het de makkelijkste en snelste methode is, waarbij het gewicht minder afhankelijk is van bouwvaardigheden.

    mbt Oracover:

    http://images.rcuniverse.com/forum/upfiles/25029/Nl29534.pdf
     
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    daarom hebben wij een forum,iedereen is vrij om zijn mening te geven .

    en 55gr/m tegen die tijd dat ik dat haal ben ik wel wat verder met bouwen
     

Deel Deze Pagina