Tips en tutorials Metaal draaibank

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door corvl, 3 apr 2011.

  1. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Duidelijk, ... dank Jef ......
    Ik wou dat ik zulke meesterwerken als jij laat zien in verslagen kon maken.


    Cor
     
  2. Marco.M

    Marco.M

    Lid geworden:
    12 apr 2008
    Berichten:
    119
    vraagje

    heb een stuk rond aluminium 25mm
    nou wil ik dat wat afdraaien in het midden van de as naar 22mm
    nu wil ik aan beide zijde een mooi schuine kant van plus minus 60 graden

    hoe kan ik dat het beste doen gewoon met een punt beitel ???
     
  3. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
  4. Marco.M

    Marco.M

    Lid geworden:
    12 apr 2008
    Berichten:
    119
    bedankt heb dus een round nose nodig voor dit werk

    waar kopen jullie je beitels

    bedankt
     
  5. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
  6. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Hallo Allen,

    Ik vroeg mij af wat jullie doen om het geluidsniveau van jullie machines te beperken. Volgens mij werkt merendeel van jullie op een zolderkamer of in ieder geval dicht bij het "woongedeelte" van het huis. Ik ben (tot nu toe) alleen nog maar bekend met de grotere freesmachines/draaibanken welke toch redelijk wat lawaai maken.

    Nu vroeg ik mij af of jullie (hobby)machine dat ook doet (een machine met tandwielen heeft natuurlijk nog een flink verschil ten opzichte van een snaar of band) en of er maatregelen zijn getroffen rondom jullie werkplek.

    Dit omdat ik zelf ook een machine aan wil gaan schaffen en zit met een werkplek. De zolderkamer is natuurlijk het lekkerste, maar als jullie allen aangeven dat het geluid behoorlijk veel is zal ik op zoek moeten naar een alternatief.

    Alvast Bedankt,
    Japie
     
  7. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    draaibanken in de hobby klasse werken eigenlijk altijd met snaar en daar maakt de beitel vaak meer herrie dan de bank zelf.

    Freesbanken zijn net koffiemolens of je moet ze voorzien van een HF spindel alleen dan hou je nog de herrie van de frees zelf.
     
  8. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Drachten
    Lawaai met een EMCO Compact 5 ( een echte hobbydraaibankje) valt wel mee.
    Sta op zolder en durf ook nog wel te draaien als de kinderen een verdieping lager slapen.
     
  9. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Bedankt voor de antwoorden, hier heb ik zeker wat aan!
     
  10. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Het zal er ook van af hangen hoe je de boel installeert. Ik had ooit eens een modelbouw-draaibankje op een plank staan die aan de muur was vastgeschroefd. Daar waren de buren aan de andere kant van die muur niet zo over te spreken.
     
  11. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Drachten
    Ja en dan hangt het er ook nog vanaf in welk huis je woont. De muren tussen de buren staan steeds verder uit elkaar.
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Je zou maar buren hebben, wat een armoe. :p
     
  13. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    Al staan de muren 10 meter uit elkaar, als er verbinding is dan resoneert alles door.

    Heb hier het balkon moeten laten renoveren en kan u vertellen dat het gehele huizenblok om 8:30 wakker was toen de boorhamer erin ging op zaterdag ochtend.

    Je kon buiten gaan staan en naar de andere kant van het huizenblok lopen en daar nog de resonantie horen.
     
  14. Marco.M

    Marco.M

    Lid geworden:
    12 apr 2008
    Berichten:
    119
    wie heeft er een tip

    ik wil een stuk rond afdraaien op diverse diameters
    hoe kan je nu twee de zelfde maken

    ik bedoel dan de langs geleiding
    de diameter is netjes werken en meten

    de langs geleiding vind ik wel lastig

    alvast bedankt
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat is altijd lastig, maar ik plak een micrometer (meetklok) op het bed en stel dat tegen de slede.
    Als je echter meer dan 10 mm verschuiving moet volgen zal je het anders moeten doen of de klok tussentijds zeer nauwkeurig moeten verzetten.
    Je zou ook een klok op je beitelsupport kunnen zetten.
    Normaal zou werken op de nonius voldoende moeten kunnen zijn.

    Hangt van de grootte van je werkstuk af.
    Op de emco 8 had ik op de langsvoedingspindel ook een nonius.
    Het grote werk deed je met de langsvoeding tot net voor de juiste maat.(heel goed wel de omwentelingen tellen!)
    (net als met draadsnijden, niet de voeding uitkoppelen maar de motor achteruit laten draaien.)
    Eenmaal op dikte schakel je die voeding los van de koprotatie en draai je met de langsvoeding ingeschakeld (dmv de slotmoer) aan de tandwielen (die nu los staan van de vaste kop) totdat de nonius zuiver op de gewenste stand staat.
    Je zou dan de slede kunnen vastzetten en na op nul zetten van je beitelsupport-nonius , daar de rest op maat kunnen steken.

    En anders met een lange schuifmaat meten totdat je op de juiste lengte zit.
     
  16. rweust

    rweust

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Enschede
    Positie langsgeleiding bepalen

    Hallo Marco,

    Zelf heb ik een magnetische liniaal onder de langsslede aan het bed bevestigd. Je kunt de positie van de langsslede dan altijd uitlezen op het uitleeskastje. Deze werkt op een batterij, heeft magneten en klik je zo ergens aan de machine. Werkt in mm en inchmaten, zowel absoluut als incrementaal op ongeveer 0,02 mm nauwkeurig en onthoudt de laatste waarde, ook na uitschakelen.

    De liniaal en opnemer niet in de volle koelvloeistofstroom monteren, maar ik werk toch grotendeels droog of met een beetje snijolie aan de kwast. Het werkt bij mij al meer een jaar naar tevredenheid. Je kunt de liniaal eenvoudig met de zaag inkorten op elke gewenste lengte.

    [​IMG]


    [​IMG]

    Volgens mij heb je geluk en zijn ze nu voor EUR 59,- te koop bij HBM.

    HBM 500mm Digitale liniaal met Uitleeskast | HBM Machines
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat is een mooie tip.
    €60. kan je niet voor tobben.

    Ik had al jaren een soort schuifmaat meet geval van 15 cm voor het dwarssupport, maar voor de slede is dit wel heel ideaal.
    (wel weer jammer dat er geen netvoeding aanzit.)
    Die stomme dingen zijn altijd op de meest onhandige tijden leeg.
    De 900 is zelfs dezelfde prijs, misschien morgen maar weer even langs gaan.
    Jaren terug waren die dingen nog vreselijk duur. (vond ik)
    Kan ik meteen dat taphulpje aanschaffen. :banana:
     
  18. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Besten avond allen,

    De laatste tijd ben in nog steeds zoekende naar een draaibank voor in de nieuwe hobbyruimte, na getob over een klein type toch maar besloten om voor een grote te gaan, richting de Emco 8, qua draaidiameter en TDC afstand.

    Nu zie je op site als Marktplaats, enzovoorts, heel veel klonen van dit merk langskomen. Van Ferm tot Huvema tot WVM en allerlei andere merken. Ik vraag mij af, aangezien dit klonen zijn, wat de kwaliteit hiervan is. Ik weet ondertussen dat Huvema gewoon een goede kloon is en dat er ook enkele merken zijn welke "rommel wezen".

    Niet lullig bedoeld richting de mensen welke een machine hebben van HBM of VDH, maar mijn ervaring met de afwerking van deze "chinese" producten is vaak niet naar mijn standaard, aangezien ik redelijk perfectionist ben.

    Nu zag ik een machine voorbijkomen met de naam MJ-480A. Deze is dezelfde kleur groen als een Huvema, heeft een omkeerinrichting voor de langsvoeding en lijkt voor de rest exact op de Emco 8. Maar op internet valt er behoorlijk weinig te vinden over dit merk/type. Weet een van jullie hier meer over?

    Alvast hartelijk dank!
    Japie
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kun je beter een nieuwe discussie voor starten, anders krijg je discussie in een tips/trucs/tutorials draadje. En jij krijgt meer input dan.
    Over aanschaf van draaibank OR draaibanken, merken, tips, overwegingen, ervaringen.
     
  20. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Mijn excuses
     

Deel Deze Pagina