Tips met betrekking tot keuze draaibank

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door wiggie, 28 aug 2006.

  1. ahjwinth

    ahjwinth

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Beemster (Noord Holland) En Beesd in Gelderland,
    Wij hadden op school ook een EMCO staan dit was de enige machine die nog maatvast wast na jaren mishandeling door leerlingen. Op deze machine kon ik een H passing draaien precies binnen de tolleranties die er voor staan. Dat lukte op de andere machines niet meer. Een ding heb ik wel geleerd tijdens het draaien je moet niet te voorzichtig zijn met de aanzet. Als de beitel een goede aanzet heeft (voor je gevoel veels te snel als beginnend draaier) dan werkt hij het mooist en werk je het oppervlak het mooist af. Als de aanzet te langzaam is krijg je vaak een slechtere afwerking dan met een hoge snelheid.
     
  2. victorymarc

    victorymarc

    Lid geworden:
    8 feb 2003
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Zeeland
    Dat kan ik als amateur bevestigen. Met alum kun je vaak nog wel "sprokkelen", zuiver staal (zilverstaal etc) en andere hardere metalen draaien is ook een kwestie van "durven". Nadat ik van een ervaren draaier tips had gekregen, heb ik er sindsdien geen moeite meer mee om de beitel ook echt te gebruiken. Trouwens zonder metaal-opleiding is het toch al niet zo eenvoudig om het allemaal effe te doen. Over de schouder mee-kijken is dan wel zo praktisch :wink:
     
  3. ahjwinth

    ahjwinth

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Beemster (Noord Holland) En Beesd in Gelderland,
    De leraar zij altijd als we staal aan het draaien waren dat hij blauwe spaanen wilde zien. En daar had hij gelijk in dan kreeg je het beste resultaat. Het oppervlak was mooi glad en als de machine goed was ingesteld was het op maat.
    Dat kon ook makkelijk omdat al onze beitels van wida waren en niet hss staal. Daardoor kon je met een hogere aanzet draaien en de stand tijd was langer als met HSS beitels.
    Het op maat stellen was altijd eenvoudig want we hadden een digitale uitlezing op de machines dat vereenvoudigt het allemaal.
    Er was een simpele procedure. Een keer je bijtel langs je werkstuk halen. De maat die je net heb afgedraaid opnemen met je schuifmaat en vervolgens de waarde invoeren in de digitale uitlezing. Vevrvolgens kon je werkstuk draaien en was de maat altijd goed zolang je maar geen beitel hoefde te wisselen. Natuurlijk altijd tussendoor nog even controleren en zeker voor de laatst snede.
     
  4. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Als er langsvoeding op zit is hij ook te gebruiken.
    De voeding om draad te snijden is heel wat anders,en dat heeft bijna niemand nodig.

    Het bed polijsten kan geen verbetering in de nauwkeurigheit geven.
    Dat is technisch niet mogelijk.
    Speling kun je daar niet mee reduseren
    De slee zo misschien wat beter glijden maar dat doet een spuitje olie ook.

    Iemand die het draaien wil oefenen en leren kan rustig met zo een beginnen.

    Mvg Johan[/quote]

    Hier wil ik even op reageren;

    doordat men veel vlak achter de klauwplaat draait is de slijtage van hetr bed op dat gedeeltje van het bed het grootst.
    Er onstaat een zogenaamde "zak' in het bed.
    Door middelvan het gehele bed weer vlak te laten slijpen bij een gereedssachapsslijperij haal je deze zak weer weg en kun je weer over de gehele lengtevan he tbed netjes draaien zonder dat er maat ineens een paar 100ste verspringt.
     
  5. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  6. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    [/quote]

    Hier wil ik even op reageren;

    doordat men veel vlak achter de klauwplaat draait is de slijtage van hetr bed op dat gedeeltje van het bed het grootst.
    Er onstaat een zogenaamde "zak' in het bed.
    Door middelvan het gehele bed weer vlak te laten slijpen bij een gereedssachapsslijperij haal je deze zak weer weg en kun je weer over de gehele lengtevan he tbed netjes draaien zonder dat er maat ineens een paar 100ste verspringt.[/quote]


    Dat heb Ik in mijn leven nog niet meegemaakt dat een prismenbet een "zak" heeft door slijtage.
    Een Prismenbet is normaal geslepen en gehard.
    Het laten slijpen van een prismenbet kost meer dan een goedkope draaibank.

    Mvg Johan
     
  7. BigBoat

    BigBoat Guest

    Een cnc-productie-draaibank kan die zgn *zak* wel hebben omdat op zo'n bank productie gedraaid wordt.
    Wanneer er honderdduizend keer per dag over het zelfde stukje bed heen en weer gegaan wordt is de slijtage ter plekke inderdaad groter.
    Bij een normale draaibank zal je dit echter nooit tegenkomen.
     
  8. Rob Haan

    Rob Haan

    Lid geworden:
    11 jul 2009
    Berichten:
    200
    Locatie:
    spaarndam
    Ik ben in het bezit een Buitelaar draaibank typen 125-550 De draaibank is goed. Allen het nonius (verdeelschijf van het suport) is moeilijk mee te werken een verdeling van0,004 mm 0,0025 mm was beter geweest. GrtRob.
     
  9. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Draaibank

    Reeds twee jaar een HBM 180-V in mijn bezit en deze bank voldoet voor mijn hobbygebruik uitstekent. Helaas was het bereik van de klauwplaat (100mm) wat te klein maar met een tussenflens en een 125mm klauwplaat is de bank echt een juweeltje.

    Een ander aspect wat ik in dit draadje niet ben tegengekomen is het gewicht van de draaibank. Bij mij moest hij naar de eerste etage met ellebogenstoom dus het gewicht sprak ook een woordje mee, het gewicht van 65 kg is met enige moeite door twee man naar boven te sjouwen.

    Inmiddels is er een HBM BF16 freesmachine bijgekomen, deze is geleverd met een digitale diepteaflezing. Van een 300mm digischuifmaat de langsaflezing gemaakt, nu nog de dwarsaflezing.

    Overigens gebruik ik draaibeitels van HBM met wisselplaatjes, op Ebay betaal ik ongeveer 20 euro voor een doosje van tien plaatjes, heel handig die plaatjes: 4 beitels voor de prijs van 1!

    mvg,

    Paul
     
  10. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Toen ik dit las dacht ik dat je over de vloerbelasting zou beginnen :) Ik meen dat voor een gewoon woonhuis deze wordt berekend op 150 kg/m2. 65 Kg voor deze bank komt daar op zich niet in de buurt maar ik kan me voorstellen dat dit voor andere typen wel gaat meespelen en met een paar van die apparaten bij/ tegen elkaar kan het vlug oplopen.
     

Deel Deze Pagina