Oproep Tips om veilig te forummen.

Discussie in 'MBF Nieuws' gestart door Robert, 7 jun 2012.

1. Robert

Robert Administrator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Medeforummers,

Het zoveelste bericht dat er weer grote website is gehacked (LinkedIn) Doet mij altijd weer de schrik om het hart slaan, webshops, Community's en andere sites blijken altijd gewilde slachtoffers van hack-pogingen. In het verleden hebben wij er ook al eens te maken mee gehad..

Bij deze een oproep van mij om alsjeblieft op te passen dat je hier geen wachtwoorden gebruikt die ook op andere website's worden gebruikt, uiteraard blijft dit altijd je eigen verantwoordelijkheid. Ik kan natuurlijk nooit voor de volle 100% garanderen dat wij nooit slachtoffer van een dergelijke actie zouden kunnen worden, er zijn nu eenmaal slimmere mensen op deze aardkloot die andere hobby's hebben dan het mooie modelbouwen.

Wees jezelf bewust van je online activiteiten, uit gemak ben je gauw geneigd overal dezelfde wachtwoorden te gebruiken, daar ben ik soms zelf ook niet vies van..

Hier toch even wat tips om toch even bij stil te staan, het is natuurlijk niet verplicht:

1. Kijk goed of je je volledige naam als naam op het forum wilt gebruiken, veel mensen stellen dat op prijs maar soms kan het verkeerd uitpakken.

2. Plaats alleen informatie waarvan je het niet erg vindt dat het in Google terechtkomt. Zelfs als wij posts of accounts hebben verwijderd, is de informatie nog steeds op Google te vinden.

3. Gebruik bij voorkeur een speciaal mail adres op het forum waar niet je volledige naam in staat. Het is handiger om een e-mailadres speciaal voor het forum aan te maken. (bijvoorbeeld bij gmail)

4. Houd er rekening mee dat de moderators dingen als je ip-adres kunnen zien. Uiteraard doen wij er niets mee, tenzij er bijvoorbeeld een ip-ban wordt uitgedeeld. Dan blijft het natuurlijk ook onder de mods.

5. Geef je wachtwoord niet weg aan anderen.

6. Modelbouwforum.nl is een open site, dus iedereen kan hier rondneuzen

7. Let ook op met het plaatsen van foto's, zeker als je anoniem wilt blijven. Ook hier geldt punt 2.

Heb je vragen over accountaanpassingen, schroom je dan iet niet om mij te benaderen. bij voorkeur via mail op robert@modelbouwforum.nl of schiet een van de andere mods aan.

Doe er mee wat je wilt, wij doen ons best om de boel veilig te houden. Zo zullen we binnenkort ook overstappen op de nieuwste versie van vBulletin. Op de achtergrond zorg ik er altijd voor dat wij zo recent mogelijke software gebruiken op de web/database server.

Groet,

Robert

2. hoogvlieger

hoogvlieger Guest

een goede wake up call Robert, ik weet hoe erg dat kan uitpakken...

een paar jaar terug werd de site van de luchtvaart vereniging waar ik lid van was gehackt, en ook daar stonden gegevens op die je liever niet aan een vreemde geeft...

misschien een sticky maken van dit draadje???

groet,
    Hoogvlieger

Deel Deze Pagina