tips over het bouwen van een ketel

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Finn.s, 10 nov 2017.

  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 13 nov 2017
  2. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
  3. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
  4. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Goede vraag
    Ik heb geen idee wat de formule is voor de berekening van de flens hoogte.
    Ik heb in mijn boeken gekeken maar kan het nog niet vinden.
     
  5. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Complimenten, dit soort vakwerk gaat mijn kunde te boven. Is wel oud Nederlands, maar ik wist zo snel geen betere uitdrukking.
     
  6. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Dit was een roodkoperen plaatje diameter 100 mm.x 1,5 mm en door het koper te drijven gaat het nu een stoomdom worden met en diameter van 30 mm.heel leerzaam voor de beginnende (jonge) modelbouwer die nog niet in het bezit zijn van een draaibankje,maar zeker ook bij het bouwen van grotere stoomketels om flensen te drijven.
     
  7. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    (ik mag het verhaal graag lezen)

    Toch kom jij er wel maat, komt vast goed.

    Mvg monsterdiesel
     
  8. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    DSC00707.JPG Ontlaten met een benzinebout Sievert uit het jaarblok,het hoeft in het begin niet altijd duur te zijn,zeker met het maken van een stoomketeltje,gewoon met geduld eraan beginnen...je ben goed bezig Finn.s
     
  9. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    ik heb hem wel 5 keer uitgegloeid tijdens het meppen , waarom is 8 aan de korte kant, het was toch 3 keer de materiaaldikte[/QUOTE]
    Je moet wel op de juiste plaats slaan en zeker niet meppen Finn.s, je moet het koper drijven en op tijd uitgloeien,het koper moet stuiken bij het drijven,nu heb ik het over rood koper.
     
  10. Finn.s

    Finn.s

    Lid geworden:
    10 nov 2017
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Electro,6 uur in de week, maar daarbij krijgen wij ook 2 uur installatietechniek en 2 uur metaaltechniek in de week omdat deze 2 vakken ook in het examen voor komen.
     
  11. Finn.s

    Finn.s

    Lid geworden:
    10 nov 2017
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Zuid-Holland
    ik heb het met een hobbybrandertje van hbm gedaan van 20 euro
     
  12. Finn.s

    Finn.s

    Lid geworden:
    10 nov 2017
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Zuid-Holland
    [​IMG]

    Hier een foto van mijn werkplek dan hebben jullie een indruk van welke gereedschappen ik ter beschikking heb
     
  13. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Finn,

    Die genoemde wanddikte van de fronten is te dun als je het mij vraagt. De diverse boeken die hier in dit topic zijn aangeraden geven heel andere waardes aan. Los van mijn mening over de standaarden die genoemd worden lijkt het me verstandig om deze aangegeven waardes wel te volgen. Dit zal straks veel meer plezier geven in het stomen van de ketel op locaties waar meer mensen zijn dan alleen vader en moeder.

    Doe maar eens een beroep op je gezonde verstand: wat gaat een vlak ketelfront doen als je dit onder druk zet? Juist, hij gaat bol staan. Dat moet je compenseren in vorm of dikte. Hoe je hier mee om wil gaan heb ik helaas nog niet gezien in dit verslag.
    Los van het gezonde verstand zijn er goede richtlijnen in omloop waarmee je veilig een ketel kan bouwen. Die gebruik ik ook om later voor teleurstellingen behoed te zijn.

    Het is echt zonde van de tijd en het geld om nu te snel te gaan bouwen zonder dat je je weet waar alles aan moet voldoen. Ik kan niet voor jou spreken maar persoonlijk heb ik beiden niet 'over'.

    Als je wat van je ontwerp wil delen wil ik, en misschien andere forumleden wel meedenken, maar met de informatie die je nu geeft en de plannen die je hebt stuit je bij mij op weerstand om verder veel tips te geven. Ik ben dan bang dat het totaal de verkeerde kant op gaat en dat er ongelukken van komen.

    Ik kijk er naar uit!
     
  14. Finn.s

    Finn.s

    Lid geworden:
    10 nov 2017
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Zuid-Holland
    ja ik wil het best dikker maken maar dan is er weer een tegenslag, dat het moeilijker te bewerken wordt. bovendien was mijn plan om de doppen bol te maken en niet vlak te maken
    mijn opa is er trouwens van overtuigd dat het sterk zat is
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    zucht



    edit:
    sorry, zal wat uitleg erbij geven
    Er zijn mensen die al 70 jaar een ooit aangeleerd kunstje uitvoeren en er van overtuigd zijn dat het goed is.
    Echter tijden veranderen en bewerkingsmethodes veranderen.
    Dit wil dus niet zeggen dat een kunstje van 70 jaar geleden nu nog steeds goed en veilig is.
    Overlap is inderdaad 3 tot 4 keer de materiaaldikte.
    Minder dan 3 zou te weinig soldeer oppervlak kunnen zijn en met meer dan 4 kan je krijgen dat het zilver niet ver genoeg de naad in wil.
    Verder hoeft 5 keer gloeien niet voldoende te zijn. het hangt maar net af van het aantal vervormingen die je uitvoert.
    Uitgloeien moet je gaan doen als je merkt dat het koper (te) taai wordt.
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2017
  16. Finn.s

    Finn.s

    Lid geworden:
    10 nov 2017
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Zuid-Holland
    dag zeiler, hoe krijg jij die randen van die ketel die je aan het maken bent zo mooi rond
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    boek van dort en oegema blz 280
     
  18. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Mits allemaal juist uitgevoerd is het dikker niet erg veel lastiger te vervormen. Heb je mijn bouwverslag van de stoomketel al helemaal gelezen? Daar staat in principe in wat ik gedaan heb, als je specifieke vragen hebt hoor ik die graag. Maar tot nu toe krijg ik niet het idee dat je iets doet met de tips die je krijgt.

    Verder blijf ik bij wat ik eerder zei, namelijk:

    Het is niet dat ik je enthousiasme wil temperen maar ik wil je graag voor kostbare en onveilige fouten behoeden.
     
  19. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Wat heb jij al een fantastische werkplaats,hier is een technisch vakman van 15 jaar bezig,(waar momenteel een enorm tekort aan is) er zijn voortaan weinig jeugdige die hier nog interesse in hebben om hun handjes daarmee vuil te maken.....laat je niet ontmoedigen door al die technische berekening betreffende het bouwen van een hobby stoomketeltje,het belangrijkste is nu voor je.....het op de juiste manier koper bewerken.....de meeste gereedschappen hiervoor zijn aanwezig,zo te zien!
     
  20. Finn.s

    Finn.s

    Lid geworden:
    10 nov 2017
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Zuid-Holland
    ik heb het dus precies zo gedaan , houten malletje en er omheen tikken en elke keer weer uitgloeien . maar toch ging het materiaal enorm stuiken, misschien kan ik ze morgen op school zo ver krijgen dat ze me een stuk rond staal geven om een mal te maken, in de hoop dat het daar beter mee gaat
     

Deel Deze Pagina