Tips voor 'wild' vlieglocaties

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Roeland010, 22 jun 2008.

  1. Roeland010

    Roeland010

    Lid geworden:
    28 feb 2008
    Berichten:
    1.039
    Locatie:
    Rotterdam
    Beste,

    Het is precies gegaan zoals iedereen hier op het forum zei, ik had nog nooit gevlogen en dacht wel even te gaan vliegen. Na drie crashs (de laatste R.I.P.) in totaal misschien 200 meter gevlogen...

    Toch de smaak te pakken... Nieuwe trainer en alles erin gezet... Een simulatie kabeltje gekocht, 10 uurtjes geoefend wat resulteerde in drie succesvolle vluchten op het strand Slufter, inclusief looping en drie landingen, waarvan 1 de motor afsloeg op 100 meter hoogte, toch keurig geland... Moet toegeven dat bij de laatste landing het landingsgestel het begaf, dit moet ik nog repareren. Dit komt volgens mij omdat het strand toch niet zo'n geschikte locatie is... :( Dat brengt me op het volgende onderwerp, of er mensen zijn die bereid zijn wat tips te geven voor geschikte locaties, dit is toch erg moeilijk... Heb al uren rondgereden...

    Thanx,

    Roel
     
  2. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Jammer van de moeilijke start, maar je bent in ieder geval doorgegaan :D.

    Met de vrije vlucht modellen en een x-twin die ik heb vlieg ik bij voorkeur op industrieterreinen in aanbouw. Daar zijn weinig mensen in de buurt, heb je veel ruimte. Een ander voordeel is dat het lokaties zijn waar men rekening houd met allerlei soorten overlast. Dus een modelvliegtuig zal dan weinig klachten opleveren.

    Ik wil me ook aansluiten bij een modelvliegclub wat ook weer het extra voordeel heeft dat je gelijk een veldje hebt om te vliegen en praktijkbegeleiding voor het "grotere" RC vliegen.

    Succes met de zoektocht, het is lastig een echt goede lokatie te vinden heb ik gemerkt.
     
  3. Roeland010

    Roeland010

    Lid geworden:
    28 feb 2008
    Berichten:
    1.039
    Locatie:
    Rotterdam
    De locaties moeten wel geschikt zijn voor brandstof vliegtuigen had ik erbij moeten vermelden.

    Vliegclub ga ik me ook wel bij aansluiten, maar ook daarnaast lijkt het me leuk om op verschillende locaties te vliegen...
     
  4. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Vliegclub is noodzakelijk!

    Vliegen met een zware brandstof kist op een klakkeloos terrein is onverantwoord.

    Komt tevens niet ten goede naar de mensen die wel netjes op een club vliegen ivm veiligheid e.d.

    Zorg in ieder geval voor een stevige verzekering ;)

    gr,
    niels
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.882
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Goede lokatie om te vliegen is Noordzeeweg 7 in Rozenburg.
    Kost je een stuk minder en je leert er goed vliegen.
    Dat geld voor de sim en kabeltje had je beter in een lidmaatschap kunnen steken.

    GJ
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik weet niet of ik je nu moet (uit)lachen of met je mee moet rouwen Roel? Enfin, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald ;) Club dus!
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2008
  7. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Als je dat doet met een parkflyer, een shockflyer of een zwevertje ... okee. Maar ga niet met een zwaarder model, of het nou brandstof of electro is, op een plek vliegen waar mensen rond kunnen lopen.

    Je moet niet te licht denken over wat een modelvliegtuig kan aanrichten als het mis gaat:
    BBC NEWS | UK | England | Kent | Girl killed by model plane

    Ga bij een club! Zodra je je brevet hebt kan je af en toe als gastvlieger bij andere clubs vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2008
  8. Roeland010

    Roeland010

    Lid geworden:
    28 feb 2008
    Berichten:
    1.039
    Locatie:
    Rotterdam
    Gewoon blijven lachen... Doe ik ook!

    De flight simulator is goed besteed geld, ik denk dat de rest het daar wel eens is...

    Ik snap dat voorzichtigheid erg belangrijk is, maar strand bij slufter, afgezien van het feit dat er zand ligt, is bijvoorbeeld een prima plek! Heb daar nu drie keer gevlogen, en 1 keer iemand zijn hond zien uitlaten... Ik heb hem gevraagd op te letten omdat ik niet echt kan vliegen...
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.882
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Roeland, volgens mij mag je al jaren niet meer vliegen op de Maasvlakte, dus ook niet bij de Slufter.
    Ooit eens gehoord van wat mensen die daar vlogen.
    Werd verboden ivm terrorisme of zo (olie opslag, kwetsbaar gebied).

    En sowiezo vind ik het niet slim om alleen te gaan kloten, vraag dan iemand van het forum of ie je leert vliegen, als je niet naar een club wil, die nog geen 10 km van de Slufter ligt.

    GJ
     
  10. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Dit is gewoon iop een club gebeurt, ik zie de link met wildvliegen niet....
     
  11. Roeland010

    Roeland010

    Lid geworden:
    28 feb 2008
    Berichten:
    1.039
    Locatie:
    Rotterdam
    Misschien is Nederland wel te ingericht... en moet ik me daar maar bij neerleggen...

    iig bedankt voor de reacties...
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.882
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, Nederland is te vol gebouwd en te veel op voetbal gericht.
    dat is de enige sport waar wel plek voor vrijgemaakt word.
    Modelvliegclubjes en alles wat gemotoriseerd is wordt de kop ingedrukt.

    Maar aan de andere kant is Nederland te soepel.
    Als je in Duitsland gaat wildvliegen heb je een probleem.
    Ooit eens bij een vlieger in Duitsland geweest met een mooi stuk grond voor de deur dus ik stelde voor om daar voor zijn huis te gaan vliegen.
    Maar wildvliegen is daar zwaar verboden en je krijgt ook een flinke dauw als je het wel doet.

    Valt hier dus nog erg mee hoor!

    GJ
     
  13. Roeland010

    Roeland010

    Lid geworden:
    28 feb 2008
    Berichten:
    1.039
    Locatie:
    Rotterdam
    Een club?

    Tja er zit weinig anders op... Wat vervelend is aan een club...? Je komt aan lopen, dan staan er drie borden, het eerste wat je ziet... Regels aan regels en regels en regeltjes...... pfffff

    Gewoon een tikje vermoeiend, je kunt niet vliegen zonder brevet, dus daar ben je eerst drie of vier maanden mee bezig...

    Dan worden je spullen afgekraakt, elk schroefje wat potentieel nog beter vast kan zitten.... bladieblabla...

    Volgens mij zijn er best wat vliegers die niet aangesloten zijn, alleen willen ze hun 'geheime locaties' niet weggeven...

    Er lijkt wel een soort taboe op te heersen... dat Wildvliegen...
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.882
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Roeland, ik vlieg ook wel eens wild.
    En ik zit bij een club en ben lid van de KNvVL en heb brevetten en ben instructeur.
    Dus erg fout.. in de ogen van de "wildvlieger".

    Maar als jij je rijbewijs haalt heb je ook allerlei regels.
    Op school heb je regels, op de fiets heb je regels..

    Bij die club zijn er regels om op terug te vallen.
    Als er geen regels zouden zijn zou het een zootje worden.

    Als je vliegtuig goed gebouwd is zal er niemand iets afkraken, misschien wel zeggen... dat had je ook zo kunnen doen of je moet nog even daar naar kijken.

    Allemaal om ervoor te zorgen dat jij zo goed mogelijk en met zo min mogelijk schade en dus geld leert vliegen.

    Als je die tips niet serieus neemt moet je een andere hobby gaan zoeken,
    autootjes of zo.
    Maar ga dan niet naar een circuit want daar zijn ook regels, bijvoorbeeld allemaal linksom rijden, als je je daar niet aan houdt heb je ook een probleem.
    Zelfde als op een vliegclub.

    GJ
     
  15. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Valt wel mee, ik vlieg ook graag wild, kist in de hand naar het veld toe, kijkt men vreemd van op, 1,5m kist van 2,5kg maargoed daar heb ik me nog nooit wat van aangetrokken.
    Veld is "klein"(vergeleken met een echt veld) en slecht gemaait, ik land op een soort pad dat er door loopt met een greppel ernaast. Het enige echte nadeel eraan is dat mensen je vragen stellen. En als je een club gewent bent mis je de gezelligheid van een club.

    Dat gezecht ik heb een brevet en ben instruckteur. Als ik niet bij een club was aangesloten was de hobby bij nooit echt ver gegaan.
    Ik kan zou mij ook niet bij een club willen aansluiten waar spul word afgekraakt, ik zie het hier niet gebeuren.
    Bijvoorbeeld als je je roeren niet borgd zal er gevraagd worden dat te doen en vertellen we de voordelen van wel borgen.
    Maar zolang we ze er niet vanaf kunnen trekken mag je ermee vliegen. Zelfde geld voor al dat soort dingen. Als je daar niet tegen kan is dat jou probleem.
     
  16. sjoerd

    sjoerd

    Lid geworden:
    12 okt 2006
    Berichten:
    856
    Locatie:
    sibculo
    ben ik met je eens..
    ik zelf zit wel bij een club maar vlieg 80% wild ,
    ik woon in een boerendorpje dus ruimte zat.
    vaak stijg ik met electro kistjes voor m`n huis op loop naar de overkant van de weg
    waar ik prima kan landen in het weiland :D ( word sinds kort ook nog eens gemaaid door de gemeente ook:D).
    en bij die club zit ik eigenlijk gewoon voor het vliegen met brandstof toestellen.
    verder vind ik het ook gezeik, vooral als beginner word je dood gegooid met het advies : ga bij een club.
    tuurlijk leer je er wel veel maar noodzakelijk is het niet.
    je kan jezelf prima leren vliegen met een electro beginners kistje, het forum , en een sim.
    en ik denk als je even rond rijd dat je zat mooie locaties ziet.
    ( wel op letten dat je niet bij een club in de buurt zit)
     
  17. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)

    Vergeet ook de golfclubs niet die de laatste jaren als paddestoelen de grond uit schieten.
    Daar zijn ook heel wat hectares mee gemoeid.
    Maar ja, dat is het grote geld eej..... :-(
     
  18. ahjwinth

    ahjwinth

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Beemster (Noord Holland) En Beesd in Gelderland,
    Ik ben het niet met je eens.
    Sinds vorig jaar ben ik lid geworden van een club nadat ik ben begonnen met wild vliegen (wie niet) op een prive terein van familie. Bij de club werdt ik met open armen ontvangen en er werdt niks afgekraakt over de trainer die ik meebracht. Her en der werden er wat verbeter puntjes gegeven. Dezelfde avond heeft een instructeur voor het eerst met mijn kist gevlogen en daarna meteen de eerste les gehad.
    Door dat je les krijgt wordt je er tenminste op gewezen wat je fout doet. Helaas vlieg ik de laatste tijd weinig door werk en prive omstandigheden en dat kan ik merken en vraag af en toe nog wel eens wat ik fout doe ondanks dat ik een brevet heb.
    Ik zie er alleen maar voordeel in dat ik lid ben geworden van de Aeroclub Kennemerland en zou het iedereen willen aanraden om ieder geval eens te gaan kijken en een paar lessen te nemen.

    En als er commentaar wordt gelevert moet je jezelf eens afvragen of dat bedoelt is om je weg te jagen bij de club of dat ze proberen je te helpen en te voorkomen dat je kist crasht.
    En natuurlijk kan je altijd kritisch zijn en bij jezelf denken dat boutje komt niet vanzelf los of zit wel vastgenoeg de tijd zal het leren of je dan gelijk heb of niet.
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2008
  19. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Ja, dit is op een club gebeurt. Na onderzoek bleek dat deze modelvlieger het kielvlak verkeerd had bevestigd. Tijdens het vliegen kwam het los, waarna kielvlak, richtingsroer en hoogteroer in elkaar verstrikt raakten ... hierna ging het model in een duik naar beneden ... recht op het hoofd van een jong meisje.

    Laat ik het zo stellen ... het kan zelfs op een club gebeuren! Maar denk je niet dat een beginner in z'n eentje nog meer gevaar loopt? Al was het alleen maar dat je jezelf kan verwonden met het starten van je motor.

    Ik bedoelde dus geen link met wildvliegen te leggen. Het illustreert dat het belangrijk is dat je weet waar je mee bezig bent. Als beginner weet je gewoon niet wat er allemaal fout kan gaan; weet je niet wanneer iets wel of niet goed is gebouwd of bevestigd; kan je geen situaties inschatten; heb je nog geen idee van aerodynamica en wat dat tijdens het vliegen met je toestel doet; en als beginner zal je zo gefocused op je model zijn dat je onmogelijk ook nog de omgeving in de gaten kan houden.

    Kortom, als beginner heb je gewoon iemand nodig die je het leert en erop toe kan zien dat een en ander veilig verloopt, of dat nou een instructeur van een club is of een zeer ervaren wildvlieger ... maar toch liever op een club zou ik zeggen.

    Daarentegen wil ik het best geloven dat je het met een simulator en een parkflyer best zelf kan leren, maar die zijn niet zo zwaar en snel, waardoor de kans op ernstige verwondingen klein is. Maar met een trainer van een paar kilo zwaar moet je het niet alleen proberen.
     
  20. Vliegeniertje

    Vliegeniertje

    Lid geworden:
    4 dec 2006
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Eindhoven NB
    Hee broeder, 200 meter is een best begin. Keep it up :pim:

    p.s. maar niet met grasmaaiers van 10 kilo eej.....
     

Deel Deze Pagina