Tips voor 'wild' vlieglocaties

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Roeland010, 22 jun 2008.

  1. piloot

    piloot

    Lid geworden:
    24 dec 2009
    Berichten:
    69
    Locatie:
    De Steeg (Rheden)

    Ik lag ook dubbel van het droge commentaar! Knap dat je dat zo laconiek oppakte (meestal dan).

    Ik ben zelf net begonnen met een heli en net zo eigenwijs:)

    Ik geef toe, ik heb wel eens wat schade maar ik hover al aardig en ga zelfs al de hoogte in probeer circuits te doen. Geen minuut op de simulator. Echt is veeeel leuker! Dus ik ben het niet met je eens, je kunt best zelf leren vliegen.
     
  2. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    geweldig!! heb je die vriendin nog Roel? of is ze voor zichzelf begonnen met maken van filmpjes..
     
  3. DJLeonardo

    DJLeonardo

    Lid geworden:
    24 jun 2009
    Berichten:
    2.210
    Locatie:
    Bollenstreek
    Omdat ik naast mijn auto's toch ook erg getrokken wordt door het (electrisch) RC vliegen ben ik eens gaan rondneuzen hoe en wat.
    Mijn vraag welk vliegtuig is eigenlijk al min of meer beantwoord dus ik zal niet het zoveelse topic openen met "welk vliegtuig?"

    Om ook niet het zoveelste topic te hoeven openen met een vraag als "modelvliegclub of niet?" of " waar kan ik vliegen?" ben ik eerst eens gaan zoeken wat nou precies de regels zijn in NL. Naast een leuk stukje op internet vind ik ook deze discussie. Het ziet er naar uit dat er een ware woordenvete is tussen de clubvliegers en de wildvliegers. Daar wil ik me verder niet mee bemoeien. Alhoewel ik er wel een paar vragen over heb.
    Het is me inmiddels duidelijk dat het z.g. wildvliegen bij de luchtvaartwet niet verboden is mits je je aan de wet houdt (afstand, woonwijk, niet 's nachts etc) Die wet heb ik inmiddels gelezen.
    Het is me ook duidelijk dat er een hoop clubs zijn die brevetten uitdelen, contributie vragen en een veldje hebben, gerunned worden door enthousiast vrijwilligers etc. Persoonlijk vind het wel leuk om het vliegen te leren van iemand met ervaring. Ik heb alleen in eerste instantie niet zo'n behoefte aan een clubverband om een aantal redenen:
    De belangrijskte is eigenlijk wel dat ik wil gaan vliegen in het buitenland (vakantiehuis in Frankrijk) en verder doordeweeks of in het weekend toch weinig tijd heb. Een RC auto haal je even uit de schuur voor een halfuurtje maar naar een club rijden kost wat meer tijd en het spreekt me eerlijk gezegd ook niet direct aan. Ik snap dat er contributie geheven moet worden maar ik begrijp dat het meeste daarvan naar de KNVvL gaat en ik vind het eigenlijk en beetje onduidelijk waarom ik daar lid van zou moeten zijn. De manier van commentaar geven van sommige voorvechters van het clubvliegen heeft me nou ook niet bepaald een lekker gevoel en ik stond al bijna op het punt om het op te geven toen ik die posts las. Gelukkig zag ik dit draadje (alhoewel ik na 5 pagina's bekvechten ook maar even naar het eind van het draadje gesprongen ben)
    Dan nog het feit dat het wildvliegen nou precies is wat mij zo leuk lijkt (en tot nu toe met kleine vliegtuigjes gedaan) Met de auto's rijdt ik ook in het wild en heeft een club me ook nooit aangrtrokken. Dus eigenlijk vraag ik me gewoon af:

    Waarom is er eigenlijk geen club voor wildvliegers? Dat zou mij wel aanspreken en ik zou er zelfs contributie voor over hebben :D
    Ik zou best graag op weg geholpen willen worden met een 4 kanaals trainer. Misschien dat er iemand in de omgeving bollenstreek zin heeft (als het wat warmer is uiteraard)
    Ik heb ook nog geen vliegtuig maar ik ben aan het kijken naar een leuke trainer van 2.5 kilo met een BL motor en DX6.
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2010
  4. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Dat het meeste van de contributie naar de knvvl gaat is niet waar, er zijn heel wat clubs die niet bij de knvvl aangesloten zijn, en als de club dat wel is gaat nog het grootste deel normaalgesproken naar de club zelf, tenzei de contributie erg laag is. warom een club erbij aangesloten is ga ik hier niet uitleggen, is nogal een lang verhaal, maar 1 heel erg simpele reden is de verzekering. En waarom je als persoon lid zou willen zijn, ook voor wilvliegers worden er dingen gedaan, die wetten die je hebt kunnen lezen, ik weet niet of er iets geregeld was voor modelvliegen zonder de knvvl.

    Waarom denk je eigenlijk dat lid zijn van een club het wildvliegen uitsluit?
    Ik ben al 9 jaar lid, maar vlieg toch ook af en toe wild. En dat doen een aantal bij mij op de club.

    Mijn advies, ga naar een club, kijk eerst een paar keer of de sfeer bevalt. bevalt het, word lid, laat je kist keuren, leer vliegen. Bevalt het na een paar maanden toch niet, zeg je lidmaatschap op.
    Zonder bij een club te zijn geweest kun je er niet over oordelen.
     
  5. DJLeonardo

    DJLeonardo

    Lid geworden:
    24 jun 2009
    Berichten:
    2.210
    Locatie:
    Bollenstreek
    Na nog wat meer lezen zie ik dat het onderwerp toch al wel behoorlijk uitgekouwd is en er idd alleen maar dezelfde adviezen worden gegeven. Ik heb ook geen zin om dezelfde weg als Roeland af te leggen en waarom zou ik het dan zonder brokken doen? En je denkt dat je toch al een tijdje meegaat op diverse fora en toch ben je weer een noob als je erens nieuw aan begint. Weet nog niet of ik er nu nog wel zin in heb maar dat zal ik nog wel zien. Het vooruitzicht dan maar naar een club te gaan ontneemt me de lust volledig maar misschien valt het mee, zure appel etc.
    Echt jammer dat de sfeer rond dit onderwep zo vijandelijk is, met name vanuit een paar mensen. Bij wat verder doorlezen rond het onderwerp zie ik helaas steeds weer dezelfde mensen zuur reageren. Jammer.
    Overigens zei ik niet dat wildvliegen een clublidmaatschap uitsluit. Het lijkt me ook niet dat een club na een maand of 2 je contributie gaat terugegeven dus "even" lid worden en opzeggen als je het niks vind lijkt me wat lastig.
    Uiteraard heb ik even gekeken naar clubs en idd begrijp ik nu de reservering die de TS had bij alle "regeltjes". Nog maar eens over nadenken. Maar een kist kopen en lekker gaan proberen dat zit er idd niet in...
     
  6. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Je bent idd gelijk voor een jaar lid normaalgesproken, maar als je maar 2,3 maanden gaat en daar een paar vluchten hebt kunnen maken met een sterk verminderde kans op crashen, is het toch het geld al waard geweest imo.

    Tja, dat licht dan toch echt aan jezelf. Volgens mij heb je een beetje een verkeerd beeld van wat zoon club is.
    Wat je in de vorige post schreef over een wildvlieg club is ook eigenlijk wat zoon club is, een aantal mensen die graag vliegen en dat graag gezamenlijk doen. Dat er een veld is dat onderhouden moet worden en regeltjes en verzekeringen enz is alleenmaar bijzaak.
     
  7. Roeland010

    Roeland010

    Lid geworden:
    28 feb 2008
    Berichten:
    1.039
    Locatie:
    Rotterdam
    Het woord club en vereniging kreeg ik eerst ook een beetje kippevel van... Waarom vraag ik me nu af. Maar ik kan mij nog wel inbeelden dat ik dat ook had...

    Er zijn inderdaad veel vreemde reacties te lezen wanneer het woord wildvliegen voorbij komt, en wanneer beginners met eigenwijze vragen komen die vervolgens afgeblaft worden. Dit is volgens mij een eigenaardig kenmerk van de modelbouwereld, deze typen zijn goed vertegenwoordigd in de modelbouwereld! Ik moest er even aan wennen en ben het als amusement gaan zien... Op de club is de gesprekstof; vliegen, techniek, maar voornamelijk slappe gesprekken en humor. ik herken daar niets van de 'toon' die je hier soms leest...

    Feit is dat ik vaker wildvlieg dan naar de club ga! We hebben wel vijf verschillende locaties rond Rotterdam waar we regelmatig vliegen en wat geen enkel probleem oplevert. Ik zit bij de club omdat ik het leuk vind om anderen te zien vliegen, en soms extreme praktijken zien uithalen en omdat ik nergens anders terecht kan met mijn 50cc brandstof kist.

    Als je al bekend bent met auto's en lipo's en dergelijken scheelt ook al een behoorlijke hoeveelheid kennis!!!! Daardoor snap je dingen veel eerder en heb je veel minder begeleiding nodig! Je kunt het prima proberen alleen, al zou je er geen spijt van krijgen om er iemand bij te hebben die de eerste paar keer even voor je landt en opstijgt, zwaartepunt even bekijkt en trimt etc... Die zouden er genoeg te vinden moeten zijn hier op het forum. Je kunt ook als je het vliegtuig hebt een keer onze kant op komen, wij helpen je graag op weg, alleen maar leuk om te doen...

    In ieder geval niet laten ontmoedigen, je weet niet wat je mist! vliegen is echt zwaar verslavend en vet...

    Of als je een zender hebt, kun je gratis FMS downloaden, een simulator. Hier kun je dan even je reflexen opbouwen en ik weet 80% zeker dat je dan redelijk uit de voeten kunt met bijvoorbeeld een minimag of iets in die trend. Je moet dan alleen een paar basisregels onthouden; niet om jezelf heen vliegen maar voor je blijven vliegen, probeer nette lijnen te vliegen zodat je niet achter het vliegtuig aanvliegt maar echt de controle probeert te nemen, niet tegen de zon in vliegen, vergeet je gas niet terug te nemen bij je landingspogingen :D misschien hebben andere nog tips...

    Hoever ligt de bollenstreek van Rotterdam? Of Rozenburg, kom eens kijken op onze club in het weekend, als je dan geen leuke dag hebt betaal ik je benzine kosten...
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2010
  8. DJLeonardo

    DJLeonardo

    Lid geworden:
    24 jun 2009
    Berichten:
    2.210
    Locatie:
    Bollenstreek
    Ja Roeland. Ik heb inmiddels je hele relaas gelezen en kwam tot de conclusie dat ik op het punt stond dezelfde "fout" te gaan maken (fout, wat is fout...) Je verwoordt het goed.
    Mijn doel was gewoon een leuk vliegtuig in Frankrijk neer te leggen en als ik er ben te gaan vliegen (want met 2 kleine kinderen en een drukke baan lijkt dat het enige moment te zijn dat het kan)
    Probleem is idd alleen dat je eerst moet leren vliegen. Een silverlitje is natuurlijk geen leren vliegen dus dat telt niet echt mee. En hoewel ik wel eens een echte stuurknuppel heb vast gehad is RC natuurlijk weer heel anders. De prijs van en lidmaatschap idd is de prijs van een foamie die ik als probeerkist wilde aanschaffen. Zo'n Parkzone P51 BL. Maar die heeft alleen en 27 mHz zendertje en is bovendien maar 3 kanaals. Ik ben dan ook bang dat als ik daar aan ga wennen de overstap naar 4 kanaals stiekum alleen maar lasiger wordt.
    Eigenlijk wilde ik het liefst gelijk een goeie trainer kopen, de E-Flite T34. Wordt van gezegd dat je daar mbv een instucteur wel mee kan beginnen omdat die echt op rails vliegt en heel voorspelbaar en gemoedelijk vliegt (schijnt) En er zit ook gelijk een DX6 bij ook.
    Dan doe ik dat liever dan dat ik eerst 2 kisten aan gort vlieg voorrdat ik fatsoenlijk weg kom. De tijd vinden is alleen nog het probleem... Ik kan alleen op zondagen en ik hoor nu m'n vriendin al als ik zeg dat ik even ga vliegen :bad-words:

    Maar... ik neem graag je uitnodiging aan om eens te komen kijken bij jullie. Dan neem ik m'n zoontje wel mee. Vliegen jullie op zondag met mooi weer?
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Normaal wel. Houd anders deze in de gaten;

    emcr-rozenburg-verzameltopic
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  10. Roeland010

    Roeland010

    Lid geworden:
    28 feb 2008
    Berichten:
    1.039
    Locatie:
    Rotterdam
    Als het mooi weer is op zondag, ben ik in 80% van de gevallen bij EMCR te vinden! :D

    Maar dat kun je inderdaad in het draadje van EMCR wel terugvinden wat Alexzzz tipte.

    Wellicht als je van te voren aangeeft dat je komt, kunnen we een paar vluchtjes aan de kabel regelen met een instructeur...

    We hebben tegenwoordig toch een 'clubkist' alexzzz?
     
  11. DJLeonardo

    DJLeonardo

    Lid geworden:
    24 jun 2009
    Berichten:
    2.210
    Locatie:
    Bollenstreek
    Ok dat klinkt goed. Ik zal het eens in de gaten houden idd. Moet het wel maar eens een keer wat mooier weer gaan worden :rolleyes:
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hm, die is er wel geweest, maar dat zou je even moeten vragen aan Ron K.....
     
  13. Erik1980

    Erik1980

    Lid geworden:
    12 jan 2009
    Berichten:
    1.430
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Volgens mij is die er nog.
     
  14. oersaai

    oersaai

    Lid geworden:
    18 jun 2013
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Wervershoof
    Ik ben ook om... En bedankt ;)

    Hallo beste mensen,

    Ik lees al een flinke tijd met jullie mee en heb (mede door alle info en kundigheid hier) de knoop nu maar eens doorgehakt om echt te beginnen met modelvliegen.
    Op de sim (Phoenix) heb ik de afgelopen jaren eindeloos veel uren gemaakt en ik hoop maar dat ik daar in de praktijk iets aan heb.

    Eigenlijk was ik voor 90% vastbesloten om zelf te leren vliegen, zonder tussenkomst van een club.
    Misschien wel aardig voor jullie om te weten dat met name dit 'draadje' voor mij de doorslag heeft gegeven om het maar direct goed aan te pakken.

    Het zal dan misschien allemaal wat langer duren met een club, maar uiteindelijk verwacht ik zo meer plezier van mijn hobby te krijgen :)
    Ik ben bezig met de aankoop van een 2e hands Calmato sport met verbrandingsmotor en hoop hier in de buurt een leuke club te vinden.

    Ik woon vlakbij Enkhuizen en Medemblik in Noord Holland.
    Na vele jaren wikken en wegen gaat mijn jongensdroom dan toch starten en ik hoop jullie nog vaak te spreken in de nabije toekomst!!
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In Enkhuizen zit Pegasus, kleine gezellige club.
    Ik ben alleen bang dat je door je oefenen op de sim heel veel foute dingen aangeleerd hebt en dat is de schrik van menig instructeur.
    Iemand verkeerde dingen afleren is veel moeilijker dan iemand dingen goed aanleren.

    Maar ik zou zeggen, neem zo snel mogelijk contact op met een club in de buurt en ga lekker buiten vliegen, weg achter die computer!

    En.. veel vliegplezier!

    GJ
     
  16. oersaai

    oersaai

    Lid geworden:
    18 jun 2013
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Wervershoof
    Dank je wel! Ja, dat foute aanleren.... Daar was ik al bang voor inderdaad.....
    Ik ga mijn uiterste best doen iig:) Zal eens kijken hoe ik Pegasus kan bereiken.
    Thx :)
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En het modelvliegen ook onderschat. Sim gebruiken naast het echte vliegen.
     

Deel Deze Pagina