tj + ff9

mensen.
ik heb een paar onduidelijkheden tov een tj pro icm een ff9.
ik heb een tj pro gekocht en zojuist op mn heli gemonteerd. ik had nog nooit met een gouverner gevlogen , althans , niet met een brandstof heli.
nu heb ik alles klaar , gekalibreert zoals beschrijving vermeld en hoef alleen mn zender in te stellen .
nu heb ik een paar dingen wat ik niet begrijp omtrend het in en uitschakelen .

ten eerste ; ik heb een 3 standen schakelaar [c] waar ik normal/idle1/idle2 altyd mee vlieg , wat doe ik daarmee , laten staan ? curve aanpassen ?

ten tweede : in het governor menu , kun je dus een schakelaar toewijzen , moet dit dan een andere schakelaar zijn , of kan dit gewoon op dezelfde ?

ten derde ;in het governor menu zie ik dan de instelbare rates staan voor de geselecteerde schakelaar , daarin kun je dus een waarde opgeven die je wilt draaien , en de waardes van het aantal atv procenten zijn gerelateerd aan het motortoerental , die in een schema in de beschrijving zijn terug te vinden [verschilt dus per merk] , maarr , hiermee kun je de gouvenor dus niet uitzetten ? ik sprak net mario [holco] en die heeft in zn 12fg menu wel een mogelijkheid hiervoor , kan dit in een ff9 ?

ik hoopte dus dat je met een tj gewoon je idle schakelaar kon gebruiken , en daar per stand een toerental aan kon toewijzen en klaar , maar ik moet nu 2 schakelaars gaan bedienen denk ik .

mvg ferry

dank je mario , ik vat hem .
wat ik eruit op maak , is dat een waarde van 50 in je govmenu , de jockey uitzet , en boven 53 % is ie actief , en laat dus de headspeed oplopen met het opdraaien van de procenten . wat ik warrig vind , is ,de waardes in je menu lopen van 0 naar 100 [% dus ligisch]
maar van 0 tot 49 doet ie dan niets en is dat hele gebied nvt ?

ATV JR FUTABA HITEC SANWA
10 9480 9600 9420 9420
20 10140 10380 9840 10020
30 10620 11200 10380 10500
40 11280 12240 10920 11100
50 11900 13700 11640 11820
60 12720 15000 12420 12600
70 13500 16500 13200 13500
80 14700 18060 14100 14520
90 16080 18500 15240 15720
100 17340 18500 16620 17160

dit staat erbij , hoe moet ik deze zien ? want zoals ik het begreep , doet ie het pas bij waardes boven de 53 % en niet daaronder ? of mis ik nu iets?
en is dit motortoerental ?
ik hoop dat iemand met een ff9 en jocky pro hier op zou willen reageren.
bij voorbaat dank , ferry

wat ik eruit op maak , is dat een waarde van 50 in je govmenu , de jockey uitzet , en boven 53 % is ie actief , en laat dus de headspeed oplopen met het opdraaien van de procenten . wat ik warrig vind , is ,de waardes in je menu lopen van 0 naar 100 [% dus ligisch]
maar van 0 tot 49 doet ie dan niets en is dat hele gebied nvt ?

dit staat erbij , hoe moet ik deze zien ? want zoals ik het begreep , doet ie het pas bij waardes boven de 53 % en niet daaronder ? of mis ik nu iets?
en is dit motortoerental ?
ik hoop dat iemand met een ff9 en jocky pro hier op zou willen reageren.
bij voorbaat dank , ferry

Je hebt hem BIJNA....
Een "Normale zender" :) gaat met de curve van -100 0 +100
Een Futaba niet, die gaat van 0 50 100.
Dus gewoon even vertalen
0 Futaba = -100 andere zender
50 Futaba = 0 andere zender
100 Futaba = 100 andere zender

Dit in mind:
Een TJ staat uit in "midstick", 0 op andere zenders = 50 in Futaba's
Dan werkt hij zowel naar boven, als naar onder.
DWZ (In futaba praat) 80% is dezelfde snelheid als 20%.
Een TJ wordt pas actief boven 25% throttle = 62,5% Futaba (of 50-12,5% natuurlijk)
Hij gaat dan nog niet het toerental overnemen.
Dit doet hij pas als het toerental van de heli in de range van 20% in de buurt zit van het ingestelde toerental.
Hierdoor neemt de TJ pas controle over als de kop al bijna het gewenste toerental draait.
Dit maakt het optoeren dus relaxter.

Wat doe je nu:
Zet je AUX ATV op 0-100 en toggle hiermee je TJ in calibratie mode.
Calibreer hem door het te "leren" wat gas volledig dicht en open is.
STEL je zet het AUX kanaal op een 2 standen schakelaar.
Je wilt hem dan uit OF aan hebben
AUX ATV 50 = uit (onderste stand van schakelaar dus verhogen van 0-> 50)
AUX ATV 85 = BV gewenste toerental (Bovenste stand dus)

Begin laag, met BV 70% want dan hoor je snel dat hij het gas overneemt.
Dan weet je dat hij werkt en dan ga je de bovenste AUX ATV verhogen totdat je het gewenste toerental hebt.

Een lang verhaal, maar ik hoop wel duidelijk.

dank je voor je wederom duidelijke uitleg walter .
dus als ik het goed begrijp is het met die waarde van 50 als uit zijnde dan zo , dat bijv een waarde van 30 hetzelfde is als een waarde van 70 ? want deze zitten evenveel van de 50 af , toch? en daar zit verder in de werking geen enkel verschil tussen ?

dan kan ik dus het beste en het veiligste mn heli optoeren in normal mode met een lage headspeed , terwijl ik de tj op een 2 standen schakelaar heb met bijde waardes op 50 [uit dus] en dan in het gov menu , terwijl mn heli 0 pitch staat te draaien , de waarde opdraaien , totdat ik hoor dat de gov het overneemt . dan kan ik met de schakelaar ten alle tijden de jocky deactiveren mocht dat nodig zijn , correct verhaal ?

mvg ferry

Precies !!!!
Helemaal correct.

ls je dit doet met je er wel rekening mee houden dat de TJ altijd het toerental probeer gelijk te houden. Pas als je onder 25% throttle komt gaat de TJ uit.
Dus bij landing/ einde vlucht heb je 3 opties:
- Throttle hold
- TJ uitzetten
- In een flightmode ONDER 25% uitkomen.

Ik zou het eerst op een 2 standenschakelaal instellen.
Als dit werkt kun je de TJ mixen op flightmodes/Idle-ups
Bv:
Idle 0: TJ uit= 50% ATV
Idle 1: TJ op 1600 RPM = 70% (voorbeeld, geen feit)
Idle 2: TJ op 1900 RPM = 85% (voorbeeld, geen feit)

ok , daar ga ik vanavond eens mee aan de slag.
en in de praktijk als je zegmaar altyd met governor vliegd en al niet meer anders weet ,
wat voot 'backup' curve heb je dan op je idle 1 en 2 ?
ik vlieg in idle 2 bijv met een curve van 95-70-45-70-95 . is het handig om ze gewoon zo te laten staan en daar een headspeed bij te zoeken , of is het beter en handiger om beneden midstick een aflopende te hebben zoals 25-25-45-70-95 ?
ervan uitgaande dat de tj en idle switch tezamen op een 3 standen schakelaar zitten.
mvg ferry

Je moet altijd een backup curve hebben.
Stel dat je op de kop hangt en de sensor valt uit, of de magneet.
Dan heb je een curve nodig om je te redden.
De enige eis is dat de curve in de 20% buurt komt van de TJ toerental.
Anders neemt de TJ het niet over.
Vooral de V-curve houden als backup.
Ik heb in Idle1 wel een aflopende curve 40-45-50-60-80-100 of zo.
Die gebruik ik voor afstellen.
Afstellen doe je namelijk altijd ZONDER governor.

Curves doen NIETS, tenzij de TJ uitvalt, dan heb je het nodig.

geweldig , hij doet het !!!
ik heb het voor mekaar , alles ingesteld en gaaan . ik heb idle 1 op 64 % staan , als ik nu de atv weer op 100 % zet [moest volgens beschrijving met calibreren op 90% kan 7] dan verandert die 64 % ook toch? dat word dan een hogere headspeed , of heb ik dat fout ?
walter , enorm bedankt voor je hulp , word zeer gewadeerd
mvg ferry

Zorg dat je END-points in je Futaba zender voor de AUX (kanaal waarop je de governer aanstuurd, bij mij uit mijn hoofd kanaal 7) op 95/95 zet ! Dit staat in de handleiding van de Throttle Jockey !

Dit doe je al voordat je de Throttle Jockey calibreert.....

Erg handig bij het afstellen van dit prachtige stukje techniek is het lampje dat aangeeft dat de Throttle Jockey actief wordt (dus het toerental volledig voor je gaat regelen).
Dit werkt ook al op de grond zonder draaiende motor (lampje aan / uit). Deze zet ik zeker na nieuwe instelling even op een andere aparte schakelaar zodat ik in de lucht kan proberen of het toerental wordt geregeld (en alles goed werkt).
Eventueel schakelaar laten bedienen door een "hulp" die naast je staat.

Dus, in normal mode totaal geen throttle jockey (lampje mag absoluut niet aan wanneer je gas/pitch stick omhoog brengt).

Mogelijk heb je hier nog wat aan...... Beetje laat, maar mogelijk toch nuttig.....

goed advies is nooit te laat :]
ik heb alles op de rit en werkend .
ik heb de jockey op scakelaar c gezet , net zoals mn normal en idles.
nu vraag ik mij alleen nog af , kan ik in de ff9 niet nog een schakelaar toewijzen om de jockey gewoon op inh te zetten , voor als ik bijv gewoon op een gascurve wil vliegen ?
mvg ferry

goed advies is nooit te laat :]
ik heb alles op de rit en werkend .
ik heb de jockey op scakelaar c gezet , net zoals mn normal en idles.
nu vraag ik mij alleen nog af , kan ik in de ff9 niet nog een schakelaar toewijzen om de jockey gewoon op inh te zetten , voor als ik bijv gewoon op een gascurve wil vliegen ?
mvg ferry

Helaas Ferry,

De functie "INH" /"ACT" op schakelaar gaan zetten is in mijn ogen niet mogelijk. Je hebt blijkbaar een FF9 Super want je kunt functies toewijzen aan andere schakelaars....

Heb zelf de schakelaar "C" heel lang als losse "Toerenregelaar" uit, aan, aan hoog gehad.
Nu net (omdat de motor goed loopt op de throttle curves) omgezet naar mijn idle schakelaar als volgt:
Normal (geen Throttle-jockey)
Idle1 (throttle jockey normal 1750 toeren)
Idle2 (throttle jockey standje belachelijk 1900)

het is wel heel anders vliegen met een jockey vind ik , maar das mss even wennen.
kan iemand met een jockey en een futaba mss even posten op hoeveel% van de jockey je vliegd en welk toerental dat is en welke overbrenging je heli heeft zodat ik mijn vermoeden kan narekenen .
ik heb idle 1 op 65 % en heb een overbrenging van 1:7.76 .
volgens de tabel in de beschrijving is 60 % een motortoerental van 15000 , of moet ik het zien als 20 % omdat 0% 50 gain is in futaba en 100% 100 % ? zodat dus 60% dan eigenlijk 20 % is en het toerental dus 10380 is ?
als je t nog kan volgen hoor ik t graag ! :]
mvg en een goed weekend , ferry

hallo mensen , effe schopje ivm ; is er iemand die met een tjpro vliegt met futaba zender ?
zou je dan aub willen posten welke headspeed je vliegd en hoeveel % dat in je menu is ?

mvg ferry

Hey all,

Eindelijk weer eens een momentje gevonden om mijn heli af te maken. Hij staat al veel te lang stil :(

Als ik in het Governor-menu zit op mijn FF9, dan staan daar de volgende opties:
RATE-UP > 50.0%
CNTR > 50.0%
DOWN > 50.0%

SW > C

Dit betekent, als ik het goed begrijp, dat de TJ bij alle standen inactief is. Klopt dat? Wil ik een stand actief maken, dan moet ik deze verhogen naar een waarde hoger dan 62,5%, toch?

Ga ik echter door in het menu van de Governor, dan kom ik deze opties tegen:

MIX > ACT
CUT-CH > CH7
DIR > +Limit

Wat is dit? En wat moet ik hieraan afstellen/veranderen?

Ook wordt hierboven gesproken over het veranderen van de AUX ATV. Maar ik krijg niet echt duidelijk wat daarmee bedoeld wordt en wat ik dan precies in moet stellen/veranderen...

En ja, I know this: :rtfm:, maar die snap ik dus juist niet :(

*piepklein schopje om het draadje nogmaals onder de aandacht van wrobijns en/of ferro en/of anderen te krijgen* :rolleyes:

Ok, nog even een antwoordje van mij.......

MIX > ACT ----> Je "Governer" mix staat aan (wel zo handig, anders doet TTJpro niks)

CUT-CH > CH7 ----> Throttle Cut channel, geeft je zender aan dat channel 7 je "AUX" channel is en dat de zender weet waar hij mee moet werken wanneer je bijvoorbeeld Throttle Hold gebruikt

DIR > +Limit ----> Direction, ofwel de richting van verhogen. 0 naar 100 is +Limit en 100 naar 0 is..... Je raad hem al....

Rate-Up : 50 % -> zo had ik de 3 standenschakelaar naar boven ook staan. Het lampje van je throttle jockey staat nu UIT en de unit regelt GEEN toeren (dus volledig vliegen op je zender throttle curve)
C(e)NTR(a)L : 50 % -> lampje staat nu dus nog steeds volledig uit (middelste stand van je 3 standen schakelaar)
Down : 50 % -> lampje staat nu dus nog steeds volledig uit (onderste stand van je 3 standen schakelaar)

Kortom, na goed kalibreren en houd er rekening mee dat simpele trage servo's ALTIJD een GROEN ledje geven, zorg je gewoon dat je schakelaar op bovenste stand op je throttle jockey geen ledje gaat branden (=50 %).

Dan CNTRL en DOWN gewoon verhogen rond 65 %. Als je de schakelaar naar die 2 standen zet moet het ledje gaan branden (en dus de regelaar gaan werken).

Lekker kalibreren was bij mij destijds een probeem.... Dus dat moet eerst GOED gebeuren. Dus onderkant MOET je de throttlecut indrukken en dan pas volledig naar vol gas.

Als je alles zo hebt afgesteld (losse schakelaar, bijvoorbeeld C) en alles werkt prima, dan kun je heel gemakkelijk deze mix verplaatsen naar je Normal, Idle1, Idle2 schakelaar. In Normal zal er dan GEEN governer aanstaan (lampje op TTJpro uit) en ga je naar Idle1 en Idle2 dan gaan de standen (CNTRL en DOWN) ook mooi mee.

Have fun..... Uiteindelijk als je zo ongeveer alles fout hebt gedaan lukt het je en kun je gaan genieten van dit fantastisch stukje techniek... Het is ECHT de moeite waard !!

Hmmm, toch weer een heel verhaal geworden... Jongens, hier werk ik nog aan.... Ooit in de verre toekomst zal ik wat scherper antwoorden....

Wat mij betreft; hoe meer verhaal hoe liever! Ik ben, zoals je misschien al wel gemerkt hebt, nogal onzeker als het aan komt op electronica enzo.

Dus wat ik nu doe voor het kalibreren is;
1. zender aanzetten
2. heli aanzetten en direct de C-schakelaar (daar hem ik 'm aan toegekend) 2x op en neer bewegen
3. throttle van helemaal beneden (incl throttle-cut) tot helemaal boven en weer terug naar beneden bewegen. En dan weer helemaal omhoog (ik gebruik 9252's).
4. weer 2x de C-schakelaar op en neer bewegen.

Dat is alles....?

(En ja, de END-points staan al op 95/95)

Ja zo heb ik het ook gedaan met mijn TJ pro. Alleen op een andere zender dus programmering in de zender weet ik niet helemaal.

Tot op heden nog niet gelukt. Het enige wat hij blijft doen is geel branden :( (behalve als ik de throttle-cut inschakel, dan gaat het lampje uit)

Back