Tjerck Hiddes K.N.R.M.

Als eerste zal ik mij even voorstellen, ik ben Frank van der Winden en ik woon in Friesland. Ik ben in het verleden wat met vliegtuigen bezig geweest en ik wil nu de Tjerck Hiddes gaan maken.

Deze IJsselmeervlet wil ik gaan maken in de schaal 1 : 20 en ik heb hiervoor een polyester romp van 74 cm besteld bij S.M.B. rompen.

De levertijd is 3 tot 4 weken dus ik moet nog even geduld hebben.

Aangezien ik weinig van boten weet zou ik graag gebruik maken van de kennis die aanwezig is op dit forum.

Frank.

Hallo

Miss is het handig om je woonplaats te posten miss woont er een bouwer
In de buurt. Ik kom uit nijland en er is nog een handige man , jan die woont in sneek

Mark 19: ik heb mijn woonplaats inmiddels ingevuld.

Sleper: leuk dat je hem ook wilt gaan bouwen, misschien kunnen we elkaars informatie gebruiken. Ik krijg bij de romp een model tekening, wat dat is moet ik nog afwachten. Wat voor tekening heb jij?

Frank.

ik heb die van de KNRM gekregen, maar nu moet ik nog kiesen welke het word (denk de Jansje Baart of de Knokkels).

Niels

Ik heb nog de volgende borstelloze motor liggen, met regelaar uit een vliegtuig. Deze wil ik gaan gebruiken. Wel wil ik dan een andere regelaar, met achteruit.

Ik kom, na wat googelen, wel veel zware en dure speedboot regelaars tegen maar weinig lichtere regelaars met achteruit. Ook hebben ze vaak waterkoeling, moet je hier een pompje op aansluiten? kan je wel mooi een waterstraalje achteruit laten komen.

iemand tips voor een regelaar? Ikzelf ben deze tegengekomen: http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTE4OTc5OTU1NTk=?direkt_aufriss_area=SHOP_AREA_37367&~template=PCAT_AREA_S_browse&p_page_to_display=&catalogs_sub_id=sub3&aktiv=3&navi=oben_2

Laatst bewerkt:
Inmiddels is de romp alweer enige tijd geleden aangekomen en heb ik een begin gemaakt met het vaarbaar maken van de boot:

Ik heb de motor met trillingsdempers bevestigt en met een getande riem gekoppeld aan de as, ondanks dat de overbrenging 1:2 is vaart de boot nog erg snel.

Ik heb van 10 lidle 4000 mah accu's een pakket gemaakt, 12 volt dus misschien moet ik er maar een paar accu's afhalen.

De roerkoker en besturing is klaar, ik moet nog wel een roerblad maken.

Frank.

Frank,

Ben je al uit je regelaar??? kijk anders eens bij robbe, de BL-Control serie.
kleine regelaar met achteruit.

Robert

ik had persoonlijk dat buisje van het roer wat hoger boven de waterlijn laten uikomen

vertraging is wel mooi gemaakt

mvg

Robert-10: ik heb een vrij goedkope 30 ampère autoregelaar gekocht, doet het redelijk goed.

Ben44: de foto van het roerbuisje vertekent een beetje, ik moest hem wel inkorten anders kwam hij boven het dek uit. (zit er nu net onder). Zit nog wel ruim boven de waterlijn en zou ook waterdicht moeten zijn d.m.v. een 0-ring.

Vandaag moest ik in Lemmer zijn en heb toen de "Knokkels" even opgezocht, mooi scheepje!! Volgende keer maar eens wat foto's maken.

Verder ben ik opzoek naar foto's en/of tekeningen van de onderkant en vooral van de bescherming van de schroef: dit is de duidelijkste foto die ik kan vinden:

Groet, Frank.

Frank,

Leuk dat je bent begonnen met de bouw van de tjerck. Ik ben hem zelf ook aan het bouwen, het wordt wel een statisch model voor in het KNRM boothuis op Marken. Ik heb hier een aantal foto's van het roer en de aanpassingen aan het schip. Zoals je kunt zien is er onder de schroef een zogenaamde "urker plaat" gekomen. Deze diende ervoor om de schroef te beschermen als het schip zou vast lopen. Ook is er een "loef bijter" opgelast. Deze kun je goed zien op jou foto, het is die plaat die voorop het schip zit, deze zorgde ervoor dat de kop niet steeds wegwaaide.

Groeten,

Justin

Laatst bewerkt:
Hoi Justin,

erg bedankt voor de foto's. Hier ga ik zeker mee aan de slag. Ik ben ook erg benieuwd naar jouw vorderingen!!

Op jouw foto's zie je net achter de kimkielen, een groot gat. Dit heb ik niet eerder gezien, weet je ook waar dit voor dient?

Weet je ook of de andere ijselmeervletten dezelfde aanpassingen hebben gekregen?

Groet, Frank.

Frank,

Volgens mij wel. Dat gat wat er zit zijn afvoeren voor het buiswater, als het goed is zie je op de tekening op het achterdek twee roosters zitten. In dat gat zat dan een grote witte bal die diende als "terugslag klep".

Dit is mijn tjerck;)

Groeten Justin.

Hé Justin, je weet er veel vanaf!! En je Tjerck Hiddes ziet er al mooi uit.

Je hebt het over een tekening waarop de roosters zichtbaar moeten zijn, is dat een tekening die bij een bouwpakket hoort?

Ik heb bij mijn romp een werf tekening (zijaanzicht) van de Jantje Baart gekregen. Die ligt echter nog bij de copyshop, moest namelijk 1 : 20 gemaakt worden. (was 1 : 25)

Ik heb wat foto's gemaakt van de Knokkels in Lemmer. Ik ben nu nog bezig met de aandrijving, als dat klaar is ga ik wel wat meer foto's maken van de onderdelen waarmee ik bezig ben.

Hieronder alvast een paar foto's,

Frank.

Laatst bewerkt:
Ik heb een kogellagertje in een lagerhuisje op de as geplaatst dit om het glijlager van de as te ontlasten.

Ik wil nu nog het 25 tanden tandriemwieltje vervangen door één met 40 tanden. Dan zal de topsnelheid wat afnemen en de minimum snelheid ook.

Ik had er al één besteld met 40 tanden maar ik heb er één met 60 gekregen van conrad, dus die gaat terug. Er moet dan nog wel een vulbusje in aangezien de as 4 mm is en het gat 8 mm.

Hoi Indoor vlieger,

Ik heb er inderdaad al mee gevaren, en hij vaart best wel goed alleen toch nog wat snel. De originele boten halen 9 knopen. Ik heb er al twee cellen afgehaald, nu vaar ik dus op 9,6 volt.

Ik wil echter vooral de minimum snelheid nog wat verminderen.

Heb je al een bootje voor je dochter?

Frank.

Ah, op die manier. Dan is een grotere vertraging inderdaad een goede optie, het stationair toerental van je motor kun je niet aanpassen, maar op die manier wel het aantal omwentelingen van de schroef.

Houd er wel rekening mee dat met het plaatsen van de opbouw en dergelijke je nog gewicht toevoegt, en dat ook de snelheid kan drukken.

Ik heb een bootje op het oog, alleen is het iets te ver om even op en neer te gaan om te halen, zeker nu mijn vrouw al meer dan een week met rugklachten zit.

Back