Toerental limiter of governer voor Pylonracers

Bij de afgelopen jaarvergadering van de afdeling Pylonracen kwam het onderwerp weer ter sprake: de governer of toerental limiter.

De bedoeling is om de verschillen te beperken tussen deelnemers in dezelfde klasse om op die manier een "accu" wedloop te voorkomen.

Hierbij doen zich een paar problemen voor:
-Kosten: een geschikte Calste Creations regelaar kost al snel € 130,- Voor dat geld koop je een prima Chinese regelaar en een paar goede accu's

-Beschikbaarheid: als deze regelaar wordt vervangen is het maar de vraag of de opvolger geschikt is voor pylon racen.

-Soft start: Bij het inschakelen van de governer hoort ook een soft start. Prima voor een heli, lastig voor een racer.

The Quest - het vinden van een betaalbare oplossing die goed verkrijgbaar is.

Een governer startup kan je ook op snel zetten.
Nu weet ik alleen niet hoe snel hij hem oppakt.

Mocht hij snel genoeg oppakken dan zou je een Himodel of Sunrise ICE regelaar kunnen kopen.
(gewoon 1 kopen en testen).
Dat zijn kopieen (of originelen) van de YGE regelaars.
Een ICE100 koop je onder de 50 euro en de progcard is een euro of 5.
Die kan je makkelijk belasten tot 150A.

Een andere mogelijkheid is om contact op te nemen met Stefan Merz van SM Modellbau en hem vragen of hij software kan maken voor de Unilog2.
Je zou dan wel de regel europees in moeten voeren, dan is het voor hem ook de moeite waard.
Een Unilog2 met rpm sensor is ongeveer 100 euro maar je kan alles meten en de wedstrijdleiding kan ook controleren of er niet gerommeld wordt met de setup.

GJ

Ik heb de betaalbare oplossing al gevonden, maar er hangen voor- en nadelen aan, per klasse verschillend. Even geduld, ik heb toegezegd voor 1 maart mijn bevindingen te presenteren, en dat zal ik zeker doen. Wellicht eerder, het gaat goed en de informatie stroomt binnen.

Hugo

In principe is het een klein stukje electronica, dat het toerental meet en waar nodig corrigeert. Deze wordt voor het seizoen geleend aan de deelnemers, en op de wedstrijden door de wedstrijdleiding omgeruild bij twijfel. Ik wacht nog op wat input, misschien dat ik voor het komende weekend al een voorstel presenteer. Het ziet er naar uit dat zowel de maten als gewichten, en de kosten behapbaar blijven.

Hugo

Back