Tomboy bouwdoos en MP-Jet 0,6cc diesel

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door FOX35, 16 okt 2009.

  1. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Afgelopen week ben ik, op weg naar Tsjechie, op de modelbouwbeurzen in Leipzig en Praag geweest. Bij de Tsjechische firma Classic Models heb ik een bouwdoos (in dit geval verpakt in een kartonnen koker) van de Tomboy gekocht voor 800 kronen, wat momenteel ongeveer 32 euro is! Het bouwdoosmodel is geschikt voor een MP-Jet 'classic' diesel van 0,6 cc, die (nieuw natuurlijk) 1300 kronen, ofwel 52 euro kostte.

    Ik heb nog geen tijd gehad om de kwaliteit van de bouwdoos ( -koker) te bekijken, maar over de MP-Jet hoef ik niet te twijfelen, dat is een geweldig motortje voor dit soort sportmodellen. Herbert heeft er op de Nationals in Engeland een (nieuw) gekocht en op een (daar gekochte kant en klare) Tomboy gezet en dat loopt (en vliegt) schitterend!

    Classic models heeft een website, maar ik heb hem net via Google nog niet kunnen vinden. Het URL staat wel op de doos (koker!), dus ik moet daar nog een keer naar kijken.

    Zijn er mensen die geinteresseerd zouden zijn in zo'n model of motor? Het zal niet de laatste keer zijn dat ik naar Tsjechie ga, en een kennis van mij gaat er vaker heen, dus we zouden kunnen proberen dingen mee te nemen.

    Na Praag zijn we trouwens doorgereden naar Model City, een soort modelbouwcamping bij Znojmo vlak bij de Oostenrijkse grens. Heerlijk vliegen daar. We hadden net geluk met schitterend weer, nu ligt er sneeuw ... Er lagen uitgebreide onbebouwde akkers om het veld, dus ik kon er naar hartelust met sportmodellen vliegen, de Tomboy, de 80% Kadet en een SLOP (slow power) model met een 1,5cc PAW diesel. Ik liet hem niet vliegen als een power model (dan zou ik hem vrijwel verticaal omhoog hebben laten vliegen), maar ik kon hem wel veel hoger laten komen dan in Nederland en doordat het absoluut windstil was ('s ochtends tussen 7 en 9) kwam hij na lang zweven toch weer dicht genoeg bij me op de grond om niet te veel te hoeven lopen. Ideaal!
     
  2. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Fox, dat klinkt als een leuke reis. En verstandig inkopen gedaan, goed zo. Heb je nog leuke foto's die je hier kunt neerzetten? Wat betreft het vliegen met motormodellen, ik vlieg graag in de buurt en daar heb ik denk ik niet voldoende ruimte hiervoor. En het geluid zal ook niet zo op prijs worden gesteld. Maar er zijn misschien ook rubber aangedreven modellen?
     
  3. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    PP, ik hou me aanbevolen voor een Tomboy met MP-jet.het motortje snort heerlijk.
    als het weer windstil is ga ik zeker met de Tomboy en de Poppet er op uit.
     
  4. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    MP-Jet en Tomboy

    Ik zoek voor een vintage model een dieseltje van ongeveer 0,7 cc.De MP-Jet lijkt me erg geschikt.Regelrecht bij de fabriek besteld is de prijs 57 euro ,waar dan nog 20 euro verzendkosten bijkomt.Lijkt me een beetje duur, want op een Amerikaanse website zag ik een prijs van 63 dollar.(zonder verzendkosten).Via Ebay heb ik al twee motorjes gekocht ,echter met niet zulke goede ervaringen.De eerste was een Rus, een Mk16 met een gebroken krukas,de tweede een Engelse Merlin waar ik een nieuwe drijfstang voor zal moeten maken.:(Wie weet een slimme manier om op korte termijn aan een MP-Jet motortje te komen?
    p.s. De Tomboy van Smeed wil ik ook nog gaan bouwen.Wie heeft er een tekening van?
    lamberto Stadskanaal
     
  5. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Fox35 heeft zeker een tekening van een Tomboy,en die woont ook in Stadskanaal.De DC Merlin is zeker een goede motor voor de Tomboy,maar je kunt er ook een PAW 55 op zetten.
    zit ongeveer in de zelfde prijsklasse als de MP-JET.
     
  6. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
  7. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    zag net op het Barton forum dat er een MP-jet word aangeboden ,deze is al aangepast met een plastic tank van Flitehook zag ik.
    staat in het draadje van private sales.
     
  8. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Lamberto had mij al een PM gestuurd. Nu pas lees ik dit.
    Ik ben goed thuis in diesels, neem eens contact met me op!
     
  9. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Laatst bewerkt: 10 dec 2010
  10. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    precies
     
  11. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Beste mensen,
    Ik heb ook een tekening van de Tomboy, maar will eerst de motor afwachten.
    Kan iemand een suggestie geven waar ik Mp-jet vandaan kan krijgen.
    In Australie,England, USA of gewoon bij Classicmodels in Tjechie?
    Maar als ik daar doorklik naar de bestelling gaat alles in het Tjechies! en doet google het niet meer vertalen. Bij MP-jet zelf gaat ook al niet!
    Op dit moment vlieg ik met de Miss Fortune X, SAM LMR Speed 400.
    Europese SAM accepteerd modellen voor 1950 en dit model heeft z'n eigen competieties in Australie, dus......
    Wil ik misschien gaan bouwen komende winter, alleen het motortje
    Ik weet niet of die van E-bay betrouwbaar zijn!
    Dus heeft iemand al ervaring waar te krijgen(Of mee te nemen naar Ned?)
    Groetjes,
    Kees
     
  12. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    De bouwdozen van classicmodels zijn ook hier te verkrijgen PAF-Flugmodelle en ze hebben ook de bijpassende dieseltjes.........
     
  13. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Potjandorie, TC dat had je me al eens verteld!:oops:
    Ik ga kijken wat ik ga bestellen, bedankt.:)
    Hoop wel dat ze stock hebben nog!:rolleyes:
    See you later
     
  14. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Beste mensen,
    De MP-jet 0,6 cc is besteld, dus eventjes wachten, ondertussen op zoek naar de diesel fuel.
    Kant en klaar, iemand bekend waar te krijgen?
    Of zelf gaan mixen, zag dat ether moeilijk te krijgen is.
    Zag in een ander forum om de Start fuel van JD(John Deer!) in een spuitbus te gebruiken! Het drijfgas laten ontsnappen(ondersteboven houden) en houd je de vloeibare ether over! Maar ja.......
    Kerosene heb ik genoeg! En dan nog de Caster Oil?
    En dan de chemicus gaan uithangen!
    Ik denk als het allemaal zover is dan zal ik weer een draadje openen onder bouwverslagen, omdat deze niet echt een "Vrije vlucht" kistje zal worden
    Alvast bedankt voor de adviezen,
    Gr K
     
  15. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente

Deel Deze Pagina