Top Flite Douglas DC-3 (foto update 12/10)

Nu ik al iets of wat bouwervaring heb met verschillende materialen dacht ik: Let's take it to the next level en we bestellen ons eens iets uit een hogere categorie. Na het lezen van wat artikels en reviews heb ik het toch maar gewaagd. Visa boven halen en flop, 2 weken later zit er een halve boom aan balsa in je brievenbus. :D



Top Flite Douglas DC-3 1/14 Airplane Kit

Wingspan: 82.5 in (2095 mm)
Wing Area: 750 in² (48.8 dm²)
Weight: 8-10 lb (3630-4540 g)
Wing Loading: 24.6-30.7 oz/ft² (75-94 g/dm²)
Fuselage Length: 55.5 in (1410 mm)

De setup zal electro zijn omdat ik het meer betrouwbaar vind voor een twin en ik toch uitsluitend met electro werk.
Qua motor ben ik er nog niet uit maar ik streef toch naar een goede 800 à 1000watt totaal als ik 200Watt/kg hanteer. Iets in de richting van een set NTM 35-42 dus. Ik ga hem zo licht mogelijk proberen maken maar dat zien we wel of dat mogelijk is tijdens de bouw.
Ik moet absoluut een paar 3 blade 10x7 master airscrew props, al dan niet contra roterend, hebben voor de scale look. Een paar 60A ESC's met als fuel 2x 4S 4000mAh lipo. Om hem in de lucht te houden 6 servo's rond de 4kg/stuk op een externe 5A SBEC die gevoed wordt door een kleine 3S lipo.

Je mag je gedacht altijd zeggen over de setup.

De bouw start eind Juli.
 
Laatst bewerkt:
Ben er nog niet uit welke livery het zal worden maar een ding is zeker, het moet iets modern zijn en absoluut geen camo bruin/groen combinatie.
Deze zijn alvast kanshebbers:





 
Kijk dit gaan we eens in de gaten houden :yes:

Succes met de bouw alvast.

Grt,
BErto.
 
Door mijn beperkt budjet zal hij spijtig genoeg wel met fixed landing gear zijn. Echter gaat hij wel flaps krijgen evenals een scale rudder (top flite geeft je de optie tussen conventioneel of scale).
 
Laatst bewerkt:
Deze ga ik volgen, mooie kist!!

Ik zag dat je geen retracts wil gebruiken ivm de kosten..
Als je ze rechtstreeks bij Robart (USA) besteld vallen de kosten reuze mee. Normaal gesproken handelen ze alleen binnen de usa maar als je ze mailt zijn ze bereid om het elders te sturen. Hier even een linkje.

Top Flite DC-3 Pneumatic Main Retracts | Robart Manufacturing

Ik heb zelf een tijdje terug een landingsgestel voor een 1/4 piper cub besteld, had ik redelijk snel binnen.

Succes met de bouw!!:thumbsup:

Gr. Leander
 
Hoi.

Heb er al jaren 1 op electro.
Zal later wel wat info hier neer zetten.

1 ding alvast dat landingsgestel is prut.
Han.
 
Dat is toch wel een dikke extra kost als je de verzending en douane mee rekent. Is op dit moment niet haalbaar. Misschien heb ik binnen een paar maandjes wat geld vrij want de bouw begint eerst met de romp en empenage. Dus wie weet komen deze er nog wel op.
 
KDC3UAT_m.jpg


dit is een mooi kleurenschema
 
En we zijn vertrokken!
Ik heb men bouwtafel (verplicht) verhuisd van de huiskamer naar een apart kamertje waar ik niemand stoor met men dremel 's nachts. :)
De plannen liggen klaar en we starten met de horizontal stab.
Ondertussen is de setup onderweg:
2x NTM Prop Drive Series 3542 1000kv met accessorie pack voor 35NTM series
2x Birdie 60A ESC opto
6x Hextronik 5010 servo
Turnigy 5A SBEC
Master airscrew 3blade 10x7 normaal en ook een exemplaar dat contra roteert.
2x scale alloy hub rubber wheels 3,25 inch
5meter servo wire 22AWG
2meter turnigy 10AWG pure silicone wire voor de battery te verlengen
2x 4000mAh 4S trunigy packs
en nog een extra Futaba R617FS 7-channel receiver

Morgen komen de eerste foto's eraan.

Groeten
 
De eerste foto's.

Hier de horizontal stab met de onderkant al beplankt + de elevators


De elevator in detail.
 
De horizontal stab en elevator zijn klaar en dan gaan we verder met het verticaal staartvlak. Ik heb de keuze tussen een normaal non-schaal en schaal staartvlak. Heb uiteraard voor schaal gekozen maar dit brengt wel wat extra werk met zich mee. Technisch was het ook wel wat zoeken want ik ken deze methode helemaal niet om als scharnier te gebruiken.





tot de volgende!
 
Bedankt!

Ondertussen men beste vriend eens voorstellen :D


Het kleine prutswerk van de ofset scharnier is achter de rug.


Indekken.
 
Et voila, de vertical stabilizer met rudder zijn ook klaar.








Het kan aan mij liggen maar die offset rudder hinge vind ik echt de max! :)
 
Het begin van de romp:
Eerst wordt de bovenkant afgewerkt zoals te zien op de foto. De horizontal stab is ook al bevestigd met 5min epoxy en staat uit te harden.

 
Back
Top