Top Flite P-47D Thunderbolt

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door bipeflyer, 11 apr 2013.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat een prachtig bouwdraadje is dit toch. Kwam gisteren op YouTube dit intrigerende filmpje tegen, van eigenlijk een zeer kille realiteit, deels een compilatie?
    Mooi in beeld, de 'Hun Hunter'. Moest even aan je draadje denken. Vandaar dit 'intermezzo'.



    Gr Bas
     
    johnnyb vindt dit leuk.
  2. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dankje Bas, indrukwekkende film! Motiveert ook zeker om de Jug vliegend te krijgen, wat is het toch een prachtige kist. Laatste maanden overigens weinig gevlogen, m.n. vanwege werk, en de afgelopen weken weer tweemaal geweest en o.a. met de Eagle gevlogen (zie avatar). Dat was heerlijk! En ik begin hem nu steeds beter te leren kennen, die grotere elektrokisten vliegen heerlijk, ik ben dan ook erg nieuwsgierig naar hoe goed ik deze vliegend krijg. We zijn er nog lang niet, maar de start van vliegseizoen 2016 moet toch zeker haalbaar zijn :).

    Nu eens peinzen over hoe ik die deurtjes mooi en eenvoudig voor elkaar krijg...
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
  4. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dankje Bas! Altijd mooi zulk referentiemateriaal.

    Ik ben intussen aan het puzzelen gegaan, en het ziet er eigenlijk allemaal best overzichtelijk uit. Om het voor mezelf wat duidelijker te maken maar eens een tekening gemaakt van de verschillende aanzichten. Uitgangspunt is enerzijds de geinstalleerde retract met de minimale uitsparing uit de beplanking, en anderzijds de meegeleverde deuren uit de kit. Deze zijn bedoeld voor de fixed verenstaal poten uit de kit en dus niet perse passend als functionerende deurtjes... bovenste is te kort, onderste veel te breed. Je ziet dat de deur voorbij de voorlijst steekt en aan de achterkant over de hoofdligger valt. De uitsparing voor het wiel is veel kleiner dan de meegeleverde deur.

    [​IMG]

    Stap 1 is de deuren aanpassen zodat ze passen, stap 2 het bedenken van het mechaniek:

    [​IMG]

    In de tekening boven zie je de aanpassingen aan de deuren die ik moet doen:
    a) die ronding kan een stuk kleiner (gearceerde links is de uitsparing, niet de diameter van het wiel)
    b) de lijn voor kan een stuk naar binnen
    c) de deur moet langer om op het juiste punt te kunnen scharnieren

    De potloodtekening is de situatie van nu, zwarte pen wat het zou kunnen zijn. Vind alleen de vorm nu niet meer mooi / te ver van schaal af. Ik zal nog met de afmetingen moeten spelen dus...

    In de tekening onder zie je hoe ik het van plan ben uit te voeren (qua mechaniek):
    1) de grote deur komt met een oog of gebogen plaatje vast te zitten aan het gebogen deel van de poten, die beweegt vast mee met de poot
    2) de kleine deur komt met een afstandhouder van verenstaal die kan scharnieren aan de bovenste poot (Robart #650DB, zie http://cdn.shopify.com/s/files/1/0339/0713/files/650DB.pdf?4066)
    3) kleine deur zal op het einde met een simpel plastic scharnier vastgemaakt worden aan de vleugelbekleding (evt. verzonken)

    De anatomie van 2. is niet helemaal okay qua lengte en hoek, dat moet ik nog even beter uittekenen, maar dit is het idee. De grote deur valt bij 'gear down' dan ook binnen de kleine deur zodat bij het inschuiven van de veerweg van de poten de deuren elkaar niet raken. Volgens mij is dit de simpelste manier (enige die ik weet ook), om nette en enigszins lijkende deuren te fabriceren. De deuren die de rest van het wiel afdekken laat ik waarschijnlijk weg, je ziet dan nog een stukje wiel maar dat is niet erg. Bespaart veel gewicht, complexiteit en is minder foutgevoelig. Prima compromis voor semi-scale lijkt me.

    Volgende keer hopelijk weer een stapje verder met de deuren (die ik overigens wil maken van 2x 1.5 mm ply gelamineerd in twee richtingen, met epoxy of houtlijm verlijmd en evt. een binnenbekleding van balsa).
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je bent er mooi zoet mee. Maar als schetsend kom je er zo wel uit. Maar hoofdbrekens op dat soort zaakjes en mechaniekjes.. komt me bekend voor. En tijdens de vlucht mag het ook niet gaan klapperen en reutelen.
    Je zou ook direct met epoxyplaat kunnen werken. Laagjes in verschillende diktes... Heb voor een aantal jaren terug een gebruiksvoorraadje aangeschaft via eBay.de, modellbau hoekje. Dat komt me nog steeds goed van pas voor allerlei modelbouwoplossinkjes. Thermisch vormvast. Allerlei diktes. Autoclaaf gebakken materiaal, en zo behoorlijk sterk. Zeer constante dikte machinaal vervaardigd.
    Zal vast nog wel geleverd worden. Zo ook nog een envelloptje carbon plaatjes... zo sterk dat het alleen met een waterjet gesneden kan worden... zaagjes smelten al weg voordat ze aan de plaat geroken hebben... Maar het epoxyplaat is mooi te doen, zeker bij papierdiktes, zelfs met een schaar. Maar dune berkentriplex, 0,5 of 0,8, met glasweefsel en lamineerepoxy, dubbelzijdig gelamineerd, geeft ook een aardig torsiestijf plaatje.

    Dan kwam ik dit draadje nog tegen op RC-Groups... schat aan spionage foto's, gaat voor hoog in detail... dan moet het wel blijven vliegen en niet kleunen... hoei! :D
    http://www.rcgroups.com/forums/thumbgallery.php?do=threadgallery&t=861095
    Ook deze ter inspiratie. Beter goed gejat, dan slecht ontworpen. Enjoy!
    Gr Bas
     
  6. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dat materiaal ken ik niet, ik zal eens kijken. Op zich moet zelf gelamineerd ply in verschillende richtingen ook vormvast zijn, als het nodig is met een laagje glasdoek erover. We gaan het zien.

    En inderdaad, beter goed gejat dan slecht ontworpen. Helemaal mee eens. Dat bouwdraadje ken ik en heb ik al tweemaal van voor tot achter doorgenomen, erg mooi om te zien! Hij heeft de scharnieren van de staart nagemaakt, wat ik achteraf ook had moeten doen, staat zoveel beter. Maar hij heeft ook de wielen naar achteren gelegd en de hoofdligger verplaatst, zodat de wielen in de exacte schaalpositie liggen, hij de juiste maat wielen kon gebruiken (en niet zoals die van mij een maatje of twee kleiner om het voor de hoofdligger te kunnen passen), en dan ook nog schaal wheel wells! Erg mooi allemaal, maar voor mij en voor nu een stapje te ver, het mechaniek daarentegen komt wel overeen met hoe ik het wil doen, goed om nog eens terug te zien. Dat binnenste deurtje ga ik waarschijnlijk laten, maar who knows.. :)

    Thanks!
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.219
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zo lang iemand wat (on)zinnigs neer pent, valt er eigenlijk altijd wel wat te vinden. idd, ik tuur ook altijd eerst even op RC-Univers of ...Groups. Altijd een enorme diversiteit aan inventiviteit te treffen.

    Wat je schrijf, doch zo diep heb ik er niet op in gelezen hoor, maar voldoende gezien om snel even aan te vergapen. De man gaat ver in detail. Zijn de scharniertjes van de landingsgestelluikjes mooi opgezet. Met kogelkopjes en een slider over de poot, behoorlijk schaal getrouw. In het echt hadden ze natuurlijk hetzelfde probleem... Het ziet er voortreffelijk uit. Hyper detail om schaalwedstrijden mee te winnen... of een mooie 'goed is goed genoeg' schaal, waar lekker mee te vliegen valt, lijkt me ook wat waard. Hoe ver moet je gaan in detail tot het een exclusief muurbloempje wordt, dat je niet durft te vliegen door alle uren en moeite...En je eigenlijk wilt 'barnstormen' Toch? Wat je nou aan het bouwen bent is eigenlijk al verschrikkelijk mooi aan het worden.

    Met plezier! Gr Bas
     
  8. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Thanks Bas, spot on! Lekker vliegen met een goed gelijkend schaalmodel, daar ga ik voor!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  9. Flying Dutchmen

    Flying Dutchmen

    Lid geworden:
    16 nov 2009
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Nunspeet
    Prachtig verslag van de bouw !!
    Complimenten met mooie foto's. Alles even nagelezen

    Zelf deze winter verder aan een Fokker D-21.
    Misschien dat ik er ook een draadje voor open ;).
    Succes verder !
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  10. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dank! Vind het leuk om alles te documenteren, ook al is het bouwdoos. Altijd fijn als mensen meedenken en leuk om andermans bouw te volgen.
    Dus zeker doen, want de Fokker D-21 is een bijzondere kist, helemaal als model! :)
     
  11. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    zeker doen een draadje !

    mvg,

    Bart
     
  12. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    @roberthabraken : je bent goed bezig, erg interessant om te volgen.

    Mvg,

    Bart
     
  13. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dankje Bart! Bouwtijd is echter weer ver te zoeken de laatste tijd.. en vrees dat er weer een ARFje tussendoor komt :rolleyes:

    Ga het zeker niet opgeven, de Jug is een erg gave kist en deze grootte heel mooi, heb al veel onderdelen, maar met de huidige weekindeling van werk en gezin is de tijd schaars en ligt de focus, als ik tijd heb, even op vliegen. Dit soort puzzeltjes met de gear en straks met de aangepaste setup maken dat als je even een kwartiertje hebt, je nog niet veel opschiet. Volgens de handleiding stukjes in elkaar lijmen gaat veel vlotter natuurlijk, dus het gaat een beetje in een wisselend tempo ;). Met andere woorden: ik ding nog steeds mee naar het langzaamste bouwdraadje op MBF, maar af zal ie komen!

    Binnenkort een nieuw draadje voor het in elkaar zetten van de Hangar 9 Valiant op electro!
     
    E.hof en Bart83 vinden dit leuk.
  14. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    ik ding nog steeds mee naar het langzaamste bouwdraadje op MBF

    ZEKER NIET...iemand anders mag inkoppen....
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  15. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    lol Femmo :D... blij dat ik niet de enige ben ;)
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.497
    Locatie:
    groningen
    ik ding nog steeds mee naar het langzaamste bouwdraadje op MBF

    Kansloos.


    jan.
     
  17. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    vandaag de Thunderbolt weer eens uit de mottenballen gehaald... vele andere projectjes gingen tussendoor (o.a. 2 ARFs, maar vooral niet modelbouwgerelateerd), maar het begint weer te kriebelen om deze af te maken. Als ik er nu zo eens naar kijk ben ik eigenlijk al vrij ver: bovenkant vleugel indekken, belly maken en de rest is afwerking.

    Maar waar ik op vast hang is het gear door mechanisme. Ik wil het eigenlijk niet te ingewikkeld maken, maar het enige waar ik op kan komen is hetgeen ik hieronder getekend heb. Twee problemen: de schaal afmetingen passen niet tussen de hoofdligger en de LE, en ik heb even geen inspiratie voor het maken van het scharniermechanisme en de bevestiging aan de struts. Iemand suggesties?

    Het liefste zou ik een heel simpele, wellicht minder schaal, maar 1 vaste deur willen maken die scharniert op 1 punt. Dan kan ik door met de bouw en ben ik er bijna :). De romp en staart zijn al heel strak, met de vleugel ben ik er bijna, dus eigenlijk zonde om het niet af te maken.... :rolleyes:

    [​IMG]

    ps.: de foto's in het draadje doen het niet meer, wellicht kan ik dat t.z.t. nog herstellen, maar alles is ook hier terug te vinden: http://buildlog.robhabraken.nl/index.php/category/p-47-thunderbolt/
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2017
  18. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Ik heb oplossingen gezien met een glasvezelfs deurtje.
    De structuur past namelijk niet helemaal in de vleugel dus daar moet je een beetje bel maken

    Christian Vis was de bouwer rond 2003 denk ik
     
  19. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
  20. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dankjewel femmo! Die had ik zo snel niet kunnen vinden en is erg nuttig! Goed voor de inspiratie :). Precies zoals ik het wilde doen, maar zat met de bevestiging aan de struts zelf vooral.

    Mijn struts steken gelukkig iets minder ver uit, en zat te denken aan het infrezen van de houten deurtjes, heb nog nooit met glasdoek gewerkt, dus even kijken hoe ik het aan ga pakken, maar qua mechaniek interessant!
     

Deel Deze Pagina