Top Flite P-47D Thunderbolt

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door bipeflyer, 11 apr 2013.

  1. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    -dubbele post-
     
  2. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Dit is waarom MBF zoveel mooier is dan Facebook. Hier kan je nog iets terugvinden
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  3. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Helemaal waar Femmo :). Ik heb inmiddels na veel gepuzzel de vorm voor de deur gevonden, schaal lukt niet, dat past qua verhoudingen niet, maar dit past, dekt de wielen en poten volledig af, en lijkt zo veel mogelijk op de originele vorm. Nieuwe deurtjes van lite-ply gemaakt (tijdelijk!?) en de nieuwe wheel wells uit de vleugel gezaagd, en scharniertjes gehaald. Fotoverslag volgt nog.

    Nu ik weer een klein stapje verder ben wordt de uitdaging ook wordt overzichtelijker. Ik heb bij het passend maken van de struts en wielen elke millimeter ruimte eruit geperst, maar de strut komt nog altijd zo'n 1 mm boven de sheeting van de vleugel uit. verder omlaag kunnen de wielen niet, of ik houd geen rib meer over aan de andere kant. Deurtje moet dus inderdaad gebogen, kom ik niet onderuit :)
     
  4. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Daarom glasweefsel inderdaad
     
  5. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ik ben weer wat verder en het begint er op te lijken. Ik heb nog nooit met glasvezel gewerkt en een deur van enkel glasvezel/composiet leek me geen slimme start. Daarom eerst dit experiment :)

    Gear door gemaakt van 2.5mm balsa, ondergedompeld in ammonia-oplossing en in de juiste vorm vastgezet op de vleugel. Laten drogen en vervolgens aan twee kanten geglast met 25 grams glasdoek en PU-lak (Glitsa). Verrassend licht, stevig en goed passend resultaat. Wellicht ga ik er nog een laagje glasdoek overheen leggen om het nog harder te maken, ben ik nog niet over uit, en de passing moet ook nog beter, maar ik ben al best tevreden:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals je ziet is de invloed op de airfoil iminimaal en sluit het goed aan op het profiel van de vleugel, precies zoals ik wilde:

    [​IMG]

    En een filmpje voor de duidelijkheid (vorm en stevigheid):



    Nu de tussenruimte rondom de deurtjes uniform maken, alles verder afwerken en gaan puzzelen op de bevestiging en scharnieren...
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2017
    johnnyb, E.hof, mig 3 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Dickie

    Dickie Guest

    Ziet er strak uit.
     
  7. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Heel mooi!!!!
     
  8. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dankjewel :)
     
  9. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Zo.. en weer alle afbeeldingen hersteld van het hele draadje, toch leuk om hem weer compleet te hebben (afbeeldingen waren stuk door verhuizing van mijn bouwsite, nu gefixed).
     
  10. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Tijd om weer een mini-update te plaatsen van deze super slow build :)

    Ik zocht naar een elegante manier om de onderste deur te bevestigen. Deze ligt niet vlak tegen de strut, en dat maakt het nog net iets lastiger. Een aantal pogingen iets zelf te fabriceren gedaan, maar dat werd niet elegant, of te plomp (het wiel loopt er vlak langs). Tot ik mijn inspiratie vond in kabelclips! In zo'n clip past ook best een schroefje, alleen een bevestiging aan één kant van de strut is niet echt stevig.

    De oplossing: zelf een variant hierop getekend in SketchUp. Mijn eerste echte 3D-tekening ooit, dus was even zoeken, maar uiteindelijk perfect gelukt:

    [​IMG]

    Het bovenste gedeelte gaat over de strut en zet de deur in de juiste hoek.

    En door Shapeways netjes geprint in Strong & Flexible Plastic. Hier de zelfgetekende versie naast de kabelclip die ter inspiratie diende:

    [​IMG]

    En ondertussen ook een door mounting bracket van Robart besteld (in Amerika, was goedkoper en sneller). Met een trapezium gebogen verenstaal draad kun je hiermee de deur op de juiste afstand houden. Gaan we later uitvogelen...

    [​IMG]

    En zo gaat het er qua bevestigingspunten voor de deuren uitzien. De meest linkse bracket heeft het tussenstukje wat de deur in de juiste hoek zet, die daarnaast is zonder, en helemaal rechts de Robart bracket.

    [​IMG]

    Van binnenuit ziet dat er zo uit. Elegant en stevig. Missie geslaagd :)

    [​IMG]

    Volgende stap is alles ook daadwerkelijk bevestigen en goed lopend krijgen, maar het grootste deel van de puzzel is hiermee achter de rug.
     
    Fuel Monkey, E.hof en Ariel vinden dit leuk.
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Eh . . .

    Je weet dat de poot moet in de bracket kunnen schuiven?

    Ik snap niet wat je bedoelt met: de deur in de juiste hoek zetten.

    Ziet er wel mooi uit!


    jan.
     
  12. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dankjewel Jan!

    De bracket schuift niet, is zo ook ontworpen door Robart, anders had ie ook geen borg-inbusschroefje. De draaibeweging van het draadje dat tussen deur en bracket komt vangt de veranderende geometrie op bij open en dicht bewegen.

    Wat betreft juist hoek: de onderste deur ligt niet vlak tegen de strut, maar dichter bij de wielas steekt deze verder naar buiten. De afstandhouder die alleen op de onderste witte bracket zit maakt de juiste hoek van de deur t.o.v. de strut. Hoop dat het zo duidelijk is :)

    Allemaal niet super schaal, wat ik achteraf zeker wel jammer vind, maar dan had de hele strut met wiel anders in de vleugel moeten liggen (door de hoofdligger heen) en daar heb ik destijds bewust niet voor gekozen.
     
  13. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Dat schuiven is alleen nodig als het 'klepje' ook nog een scharnier aan rompzijde heeft. Dat heeft deze, voor zover ik kan zien, niet.
     
  14. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Er komen wel scharnieren aan de vleugelzijde, maar schuiven hoeft dan alleen als de klep vastzit aan de bracket. De bracket moet nog 180 graden gedraaid en dan gaat er een verenstaal draad doorheen naar de deur, maar dat heb ik nog niet gemaakt en is dus ook nog niet zichtbaar op de foto's.

    Zie bijvoorbeeld (zijn pushrods ipv verenstaal draad maar idee is hetzelfde).
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  15. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    dit is ook een mooi voorbeeld, bevestiging is bij deze schaal zelfs onderdeel van de poot / strut en beweegt dus niet. verwarring is mijn schuld door op de foto de bracket nog niet in de juiste richting op de poot te hebben staan.. :)
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina