Topflite Corsair F4U .60

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door F4U Corsair Bouwer, 12 aug 2018.

  1. F4U Corsair Bouwer

    F4U Corsair Bouwer

    Lid geworden:
    12 aug 2018
    Berichten:
    1
    Locatie:
    arnhem
    Hallo allemaal,

    Ik ben samen met mij vader begonnen met het bouwen van een Topflite Corsair F4U Gold (.60) en wil daar klapbare vleugels op zetten. Ik heb veel gezocht en heb dit Franse YouTube kanaal gevonden met hetzelfde idee. Heeft iemand ervaring met zelf klapbare vleugels maken of kan iemand advies geven?



    Alvast bedankt!
    Victor
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2018
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.864
    Locatie:
    tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoe deed/doet het grote voorbeeld het?
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.962
    Locatie:
    Rotterdam
    Op die maat kom je het iig niet veel tegen :D
    Het punt is dat zo’n op afstand beweegbare constructie extra electronica betekend (meer gewicht en het gebeuren wordt wat ingewikkelder)

    Belangrijkste punt is dat zo’n constructie wel serieus bomproof moet zijn.
    Schiet het los in de vlucht, ben je het toestel kwijt.
    Hoe het scharnierend te maken is op zich niet zo moeilijk, dit is in de video vrij goed te zien.
    Maar, hoe vergrendel je het 100% zeker?
    En na 3 jaar nog steeds, zonder haperen?

    Je kan kijken naar een perslucht systeem voor de bewegende delen.
    Er zijn best veel mensen die het landingsgestel met perslucht inklapbaar maken.
    Als je dan toch lucht aan boord hebt..
    werkt meestal met een tankje aan boord, wat je met een fietspomp op druk zet.
    Ik dacht hobart.. onder andere.

    Kritisch puntje: het is en blijft lucht. De vleugel moet eraf voor transport, dus moet je iedere vliegdag alle aansluitingen opnieuw aansluiten. Hier zal je kritisch moeten zijn op lekkage.

    Op deze maat toestel ga je toch wel wat gewicht toevoegen (daar zul je echt op moeten letten.. lichter vliegt gewoon veel beter). Daarnaast ga je een paar onzekere of kritische punten toevoegen aan het toestel.
    Allemaal niet erg, als je het maar weet.. en op de vliegdagen in de gaten houdt.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.962
    Locatie:
    Rotterdam
    O, trouwens. Ik zit net de rest van het filmpje te kijken.

    De vergrendeling staat er ook mooi op. En om het simpel te maken, heeft deze bouwer alles elctrisch gehouden.
    En een arduino board (printplaatje met programmeerbare chip) om de 3 of 4 servo’s aan te sturen.
    2 om de klap beweging te maken
    1 of 2 om de vergrendeling te doen.

    Ipv een arduino zou je ook een heel uitgebreide zender kunnen gebruiken.
    Maar zo’n printje is makkelijker. Als het eenmaal geprogrammeerd is.
     
  5. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    nuenen
    Ik denk dat je dat op deze schaal niet moet willen.
    Moeilijk om de constructie zo klein mooi degelijk te maken en het extra gewicht wordt over een kleine vleugel verdeeld.
    Bij een groter model is dat relatief gunstiger.
     
  6. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    nuenen
    Ps
    TF kisten toch al best zwaar
     

Deel Deze Pagina