topsnelheid brandstofauto

• Topicstarter Topicstarter b0ris
  • Startdatum Startdatum
B

b0ris

Guest
hallo

ik zat kijken bij pkracing
en er was een auto die 130 ging

kan dat ???

P.s SCHUMACHER FUSION 28
4.6cc, topsnelheid 130 km/u

Ja dat kan, maar reken er niet op dat die dat zo uit de doos haalt. Daarvoor moet je de motor heel goed af kunnen stellen, een brandstof met een hoog nitropercentage gebruiken (25% of meer schat ik) en een enorme ruimte hebben om de auto flink te laten accelereren.

Snelheden van boven de 100 km/u zijn met deze auto zeer makkelijk te halen. 130 km/u is door Schumacher vast wel gehaald, maar waarschijnlijk onder ideale omstandigheden (zoals boven genoemd).
Overigens is snelheid niet alles hoor. Een bocht op een beetje snelheid kunnen nemen is veel belangrijker! :)

Dit is de nieuwe Fusion met een Picco motor, ik wil best wel geloven dat die de 130 kan halen maar het is zeker geen auto voor op straat of circuit, daar moet je een flinke plaat asfalt voor hebben zonder omstanders en andere objecten.

Enig idee hoe snel 130km/u met een modelauto is? Bij de 70-80km/u gaat rij-ervaring en een optimale afstelling toch wel parten spelen.

Ik heb in het verleden een Jato 3.3 van Dirk-Jan gekocht (is nu bij Savage .26 Picco in goede handen ;)) en die haalde krap de 80km/u op asfalt, gemeten met radar. Met verder tunen zal het ongetwijfeld nog sneller hebben kunnen gaan maar het parkeerterrein was niet langer dan 100 meter. :lol:

Snelheid is absoluut een beleving. Als je gaat kijken bij bijvoorbeeld indoor races (elektro) dan lijken wagens met een absurde snelheid hun rondjes te rijden. Ga je dan kijken naar maximale en helemaal gemiddelde snelheden dan zijn die meestal resp. 65km/u en 35km/u.

Ik heb vorig seizoen deze (of vermoedelijk de voorgaande versie met 3.5cc motor) zien rijden. Ik weet niet welke ervaring die persoon had maar hij had wel nogal wat problemen om 2 keer het schakelpunt van die 3-speed te vinden. Hij gebruikte de standaard koppelingsklok en een andere 1/10 met wedstrijdmotor kon makkelijk mee en er voorbij. Zijn andere koppelingsklok met grotere tandwielen heeft hij niet gebruikt. Blijkbaar is er ook niet veel keuze voor de tandwielen op de koppeling. Deze zijn (of waren) niet los te verwisselen. Ze vormden samen 1 geheel.

Het is inderdaad mogelijk die 130 maar dan moet je zoals al aangegeven flink de ruimte hebben en de nodige "skills" ... Ik ken iemand die de eerste versie had (3,5cc) en het vergt de nodige kennis van afstelling van zowel motor als versnellingsbak om hem een beetje te laten rijden.

De wegligging is inderdaad om te janken , zeker als je er eindelijk een beetje snelheid mee gaat maken....

@ Sleurhutje :
De Jato ging lekker (gokje 80+).... alleen tandwieltje eerste versnelling is nu gesneuveld :rolling: Maar meteen alles besteld voor 2 setjes versnelingsbak ;)

Klopt helemaal .. daarom is zo'n Fusion ook niet leuk om mee te rijden ;)

Het ding is niet te houden als ie eenmaal een beetje op snelheid is .... Heb er zelf een paar keer mee mogen spelen , maar meer als recht vooruit en weer terug moet je er niet mee willen doen eigenlijk ;)

Hahahahahaaha :rolling: is voor mij ook een nieuw record hoor ;)

Hij begon wel lekker te lopen :hammer: wheelie neigingen bij elk rukje aan de gashendel is best wel verslavend :-D.

Nieuwe spullen zijn er donderdag of vrijdag dus dan kunnen we weer verder ;)

De Fusion is best strak en controleerbaar te houden, mits je de nodige aanpassingen doet, anders is het inderdaad een belabberde auto.
De standaard body direct vervangen door een wedstrijdbody (Serpent) of in mijn geval de Toyota GT1 body die wat mij betreft de beste wegligging geeft voor de Fusion.

Toyota_gt1_2.jpg

Daarnaast de grote tandwiel erop, die de auto veel minder nerveus maakt, alsmede de foam banden.
Dan is er echt goed mee te rijden.

Fusion met Lola body, standaard tandwiel

Fusion met GT1 body en grote tandwiel

Persoonlijk vindt ik qua kwaliteit en rijeigenschappen de Menace GTR beduidend beter.
Helaas geeft dit niet zo'n kick als bij de Fusion, maar door enige aanpassingen is ook hiermee goed te racen.
Allereerst geld ook hier dat de standaard body vervangen moet worden door een wedstrijdbody (Serpent 1:8 ), deze zul je hier en daar moeten aanpassen omdat deze niet 1:1 past (daarvoor is het ook modelbouw :-)).

Menace_gtr2-1.jpg

Dan als je echt vooruit wilt kun je in de 2e en 3e lifter van je wisselbak een gaatje van 2 a 3 mm boren in de uiterste hoek zodat de versnelling later schakelt wat een veel betere prestatie geeft.

Standaard Menace GTR

Ze zouden de Picco die op de Fusion 28 zit op de Menace GTR moeten zetten!
Denk dat die optie vele malen beter zou zijn geweest.

Laatst bewerkt:
Ik heb op mijn Fusion een Lola Body van Team Magic zitten en ik heb ook helemaal geen klachten over de wegligging. Beetje zorgvuldig de schokdempers vullen, de juiste veren kiezen en de wielophanging en geometrie afstellen en de Fusion is een prima circuit autootje... Op de straat is hij wat lastiger te controleren ivm met de oneffenheden en de geringe rijhoogte; als je bodemplaat een richeltje of steentje raakt bij hoge snelheden komen de wielen los en heb je dus weinig controle. Een High-downforce body wil dan dus wel eens helpen, maar het blijft behelpen op de openbare weg.
Op een circuit voelt de Fusion zich prima en kan je gecontroleerd zeer hoge snelheden halen...

Back