Topsnelheid

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door WillydeWoofer, 10 okt 2016.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Wat is de topsnelheid van diverse electro toestellen?
     
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    F5B model stijgt vertikaal met ongeveer 200 km/h en die gaat dan met 300 km/h het rak in.
    Echte electro speedmodellen gaan tot ongeveer 450 km/h.
    De beste F5D Electro Pylon modellen vliegen rond de 320 km/h gemiddeld tijdens de 10 ronden, dus waarschijnlijk rond 350 km/h topsnelheid in de 2e/3e lap.
    Nog altijd langzaam vergeleken met de snelste DS zwevers. Het record staat op 825 km/h.
    http://www.rcspeeds.com/aircraftspeeds.aspx?rpt=BD
     
  3. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Snelheidsgevoel moet je opbouwen. Een 3 cell funjetje gaat bvb 150 km/h maar dat is dan al grofweg 3 keer zo hard als een volgas trainertje.
    Daarna kun je opbouwen.
    M'n Rasantje vliegt 200 en daarmee voel ik me comfortabel.
    Maar als ik zo een 350 km/u toestel zie vliegen dan zou ik toch passen. Eenmaal knipperen met de ogen en je bent hem kwijt...
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    bij de speedmeetings zijn al snelheden behaald van over de 500 Kmh voor electro toestellen, de brandstof toestellen blijven daar nog bij achter met een topsnelheid van rond de 400 Kmh. een turbine kist speciaal voor dit doel gebouwd zit nu al ruim over de 700 Kmh. Deze snelheden zijn gemeten over een afstand van 200 meter met lichtsluizen waar ze doorheen moeten, en natuurlijk in 2 richtingen.........
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik mocht een snelheidsmetertje gebruiken van iemand op mijn Logo 500 helikopter, hoe het precies werkte weet ik niet, maar ik haalde in meerdere speedruns steeds 143 km per uur.
     
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Oké een trainer gaat 50km. Wat gaat er 100km?
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hetzelfde trainertje bij volgas
     
    renetl50 vindt dit leuk.
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Of in een duik, windje mee.

    Wat is exact het doel van je vraag eigenlijk?
    Wil je per type toestel weten wat voor snelheden ze vliegen?
    Dat zou handig zijn om motor en prop op het toestel af te stemmen...

    Of wil je gewoon weten wat het snelste is?
    langzaamste?
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik heb geen flauw idee hoe snel de diverse toestellen vliegen. Ook is daar weinig informatie over te vinden.
    Hoe snel gaat b.v. een Calmato met een standaard brandstofmotor? En een Apprentice?
     
  10. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Kijk eens naar een Funjet van Multiplex.

    Leeg bij Conrad voor iets van ca € 80,--
    "Compleet" + € 100, maar je kunt ook zelf wat bij elkaar zoeken.

    Vliegt heel erg goed en stabiel
    Gemakkelijk 150 km/u, maar veel sneller kan ook.
    Kan ook erg goed langzaam vliegen, maar dan kun je hem beter niet al te zwaar maken.
     
  11. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    snelheids beleving is behoorlijk gerelateerd aan de afmeting van het model. Een klein model lijkt vaak heel snel te gaan, en een groot model heel langzaam. Maar zonder echt te meten wordt de indruk van snelheid vooral bepaald door de hoeksnelheid. Oftwel hoe snel beweegt het model door de graden boog. Een model wat groot is, vlieg je vaak ver weg, waardoor de hoeksnelheid laag is, maar de afgelegde weg (en dus de snelheid) eigenlijk best hoog. Een klein model vlieg je dichtbij, de hoeksnelheid is hoog, maar de afgelegde weg is niet zo hoog.


    Dus terug naar je vraag? waarom wil je dat weten?
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het gaat er niet om, dat ik iets wil kopen, maar het is een heel erg algemene vraag.
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik kan het zelf niet inschatten.
     
  14. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Goed punt van Winfried, paar voorbeeldjes;
    Een indoormodel met 10-15kmh lijkt heel hard te gaan in een hal, een trainer met 60-70kmh buiten heel rustig te vliegen.

    Een klein speedmodelletje met 150kmh (Sobakin Stinger) al erg snel, een grote jet of schaalbak bij die snelheid niet meer dan vlotjes.
     
  15. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik hoop dat het werkt!!!



    crocoblade met 413 Kmh gemeten met die lichtsluizen. Aan andere metingen van snelheid heb ik zo mijn twijfels, en neem ik de waardes met enkele flinke korrels zout.
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    aha.

    Brandstofmodellen zijn vrij simpel.
    Daar staat netjes bij wat voor motor er op de bok hoort.
    een brandstofmotor (tweetakt) hoort iets boven de 10.000 rpm te draaien. Zeg 10 of 11voor het rekenen.
    pak daar de standaardmaat prop bij.
    dus een 10x6 voor een .40
    12x6 voor een .60
    die lijstjes met standaard propmaten zijn vrij goed te vinden op internet.
    wel naar de 2takt kijken, de 4takt lopen een stuk langzamer (hebben een zwaardere prop)

    Als je in ecalc (of wat voor ander rekenprogrammatje) een E motor pakt met een kv van +/- 1000, 3 cel lipo, en de prop die bij de voorgeschreven motor hoort...
    Welke motor maakt werkelijk geen fluit uit. gaat om de uitkomsten van de berekening.
    dan heb je een toerental wat +/- op die 10 of 11000 zit, met die prop.
    En zie je dus ook de thrust en pitch snelheid.
    Is wat rommelen om goed uit te komen. Maar dan heb je wel een uitgangspunt.

    Vanaf daar kun je natuurlijk zelf gaan kijken wat voor setup je leuk vind, deze waardes in het achterhoofd houdend.
    Die waardes zijn aanbevolen door de fabrikant, moet het toestel goed mee presteren.

    je kan natuurlijk qua propmaat heel erg spelen.
    heb je een heel groot, maar heel licht toestel, zul je de pitch misschien wat kunnen verminderen. propmaat vergroten.
    zelfde thrust, minder snelheid. Komt misschien leuk uit. vanaf daar is het een beetje proberen, of internet raadplegen of er medestanders zijn


    E modellen staat natuurlijk doorgaans wel een aanbevolen type motor/prop/accu vermeld.
    Als je de hun aanbevolen setup pakt, weet je toerental, en in principe ook vlot de bijbehorende prop.

    Ga je zelf iets bouwen, zul je met de standaardregels moeten werken.
    of een soortgelijk type toestel.. waardes pikken voor jouw project
    of gokken, en hopen dat het genoeg is.
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2016
  17. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Nee maar ik neem aan dat je bij de prestaties van een willekeurig vliegtuig wil weten hoe men dat realiseert in de praktijk.
    Voor zo ver het om elektro aangedreven vliegtuigen gaat dan kies je een propeller maat en een toerental en vul dat in in een propcalculator.
    Vul een accu spanning in b.v.11.1V voor een 3s lipo.
    Vervolgens experimenteer je met een stroomsterkte zo dat efficiency op ongeveer 80% komt te staan en je heb alle gegevens van willekeurig vliegtuig met een dergelijke setup incl topsnelheid.
    Voor zo ver je het toerental van een brandstof motor met die prop weet is dat ook daar van toepassing.
    Natuurlijk hangt dat ook af van het gewicht de grootte en de aerodynamica van het vliegtuig maar het is natuurlijk ook een heel algemeen antwoord.;)
    http://adamone.rchomepage.com/calc_thrust.htm
    Er zijn ook nog uitgebreidere calculators.
    http://www.ecalc.ch/motorcalc.php?ecalc&lang=en
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2016
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Iedereen bedankt.
    Kunnen jullie nog wat voorbeelden geven en daarbij het aantal km's/uur vermelden?
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    De kruissnelheid van een gemiddelde trainer zoals de Calmato ligt rond de 60 Km/h De Aprentice is een schuimmodel wat lichter is dus zal die snelheid wat lager zijn.
     

Deel Deze Pagina