Torpedo's

Discussie in 'Duikboten' gestart door mdejong, 21 okt 2005.

  1. U-Kater

    U-Kater Guest

    Beste bubbleheads,

    Ik denk dat jullie het nog steeds te ingewikkeld maken. Kijk voor de aardigheid eens naar: http://www.rc-submarines.com/ de afdeling "torpedoes, how about missiles?", naar beneden scrollen tot je bij de foto komt van een WWII sub die boven water twee torpedo's afschiet en vervolgens op die foto klikken.

    Daar staat een stukje over Mike Dory's manier om torpedo's te maken.
    Geheel volgens het KISS principe(Keep It Simple and Stupid). Die torpedo's zijn eenvoudig te maken en je kan ze met eenvoudig te verkijgen CO2 gas laden. Werkt altijd, is eenvoudig te maken in alle schalen, vrijwel ongevaarlijk en (heel belangrijk) "low budget"!!!.
    Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden omdat het hier al allemaal voorgekauwd is met tekeningen en omschrijvingen en je hoeft niet te prutsen met allerlei kleine motortjes, batterijtjes, electronica, schroeven, waterdichte doorvoeren enz enz enz.
    Het afvuren is simpel te doen met EEN direkt aangestuurde servo op je zender, de boegbuisdeksels met een tweede.

    Groetjes,
    U-Kater
    :wink:
     
  2. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    De site van die torpedo's had ik al bestudeerd voor dat ik mijn torpedo ontwikkelde, maar de keuze is toch op mijn eigen ontwerp gevallen.

    Die gas aangedreven torpedo's worden door lagedruk drijfgas voortbewogen en niet door Co2,dat heeft al een druk van 76 Bar verzadigde dampspanning bij 30 graden Celcius.

    Gr Joop
     
  3. U-Kater

    U-Kater Guest

    Van dat gas wist ik. Ze gebruiken in amerika een ontvlambaar goedje. Is vrij gevaarlijk en daarom had ik al hiervoor in de plaats Co2 genomen. Dat werkt net zo goed is is onbrandbaar. Wel in de winter/lage temperaturen uitkijken dat je geen koudebrandwonden krijgt bij het plotseling vrijkomen van het Co2 gas.
    Voor de rest zijn ze dus vrij simpel te maken, met een stukje magnetische tape weer vrij gemakkelijk mee naar de wal te nemen en snel weer te herladen voor gebruik.
    Mar as gullie persee elektrieke sigaren wilt hebben, ge doet oew best maar!

    Groetjes,
    U-Kater :lol:
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi U-Kater,

    Hoe vul je jou torpedo's met CO2 ? Zoals die Amerikanen het met propel of drijfgas doen kan ik me iets bij voorstellen, maar zo een CO2 patroon tegen de torpedo houden...?? :hammer:
     
  5. U-Kater

    U-Kater Guest

    Koolzuurgaspatroon met adaptor. Is zo in de handel te koop. (bv voor slagroomspuiten). Slang met autoventielstuk eraan( zit op goedkope compressortjes) en klaar is Coba.

    Groetjes,
    U-Kater :wink:
     
  6. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    Houd bij het afvuren van een torpedo wel rekening mee dat je trim niet meer klopt.. tenzij een torpedo al precies zero boyency heeft voor het afvuren..
    suc6
     
  7. Lang leve aparte trimtanks. .

    Je kunt natuurlijk ook een draadeind door de boot leggen met een gewichtje eraan dat heen en weer kan worden gestuurd. Gekoppeld aan een Bruggen regelaar en motorregelaar moet volgens mij een wel een optie zijn. Ik gebruik geen Bruggen regelaar maar stuur de trim handmatig bij.

    Iemand met torps die hier ervaring mee heeft.

    grtz.

    Danny
     
  8. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hi Danny

    Ik heb voor en achter een duik/trimtank en kan deze handmatig bij trimmen.De duik/trimtanken zijn elk 1 1/2 ltr. per stuk ,dus ruimte genoeg om mijn boot bij te trimmen na dat ik alle zes torpedo's afgeschoten heb.

    Gr Joop
     
  9. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    het zijn misschien 1 shot torpedo aandrijvingen, maar je hebt van die slagroom patronen, zijn die niet bruikbaar? enige is dat je soort slagpen moet hebben om de "cap" door te prikken...
     
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Cuperus,

    Dat is inderdaad een mogelijkheid. Nu heb ik zelf beroepsmatig de nodige CO2 patronen in slagroomflessen zitten draaien, en ik moet zeggen dat daar toch redelijk kracht voor nodig is. Ik heb ook weleens zo'n patroon in de bankschroef gezet (in m'n jonge jaren ... :wink: ) en toen was er toch een spijker en een ferme tik met een hamer nodig op het ding open te krijgen. Toen kwam er een geweldige stoot CO2 uit waar de lanceerbuizen niet echt blij mee zouden zijn. Ik denk niet dat het redelijkerwijs mogelijk is zo'n slagmechanisme in een sub te krijgen, 'doorprikken' is er echt niet bij. Helaas, moet ik zeggen, het zou wel een prachtoplossing zijn.
     
  11. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    De druk in die patronen is hoog !
    gevaarlijk spul.
     
  12. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    hmm... mini boormachine ipv doorprikken??

    hmm misschien geen torpedo, maar ongeleide raket? :):):)
     
  13. U-Kater

    U-Kater Guest

    Jongens kom nou???!!!,

    Doorprikken?, bankschroefslaan??? mini boormachine????? Hoe bouw je zoiets in de boeg van je boot?

    Koolzurgaspatroon in een adaptor (zoiets als die slagroomspuit) met doseerventiel. Torpedo vullen en via het uitrekken van de "naald" uit het staartstuk spuit het CO2 door een heel kleine opening achter uit de torpedo.
    Hierdoor drijft hij zichzelf uit de buis en loop ongeveer 10 meter (naargelang de grootte, de vulling en de diameter van het staartstuk.
    Het kan ook met een bus aanstekergas, maar dan heb een een brandbaar goedje wat mogelijk problemen kan opleveren. CO2 heeft dat niet.

    Groetjes,
    U-Kater 8O
     
  14. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
  15. vir niks ni bang ni boot

    vir niks ni bang ni boot In Memoriam

    Lid geworden:
    14 jan 2005
    Berichten:
    221
    Locatie:
    pingjum-friesland
    he jongens waarom zo moeilijk doen een magneet ventiel (autogas,festo enz)terugslag ventiel, slangetje lege koolzuur patroon uit een brandblusser autoband ventiel eraan en een mini compressor ik kan zo iets oppompen tot 10 bar , in de torpedobuis een naaldbuisje torpedo eroverheen gaat als een luchtbuks.
    groeten fred
     
  16. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    mathijs, dat is een HELE interessante plek, die link !!

    zie bv ook "converting a 1/144 kilo" en "making a pump jet"

    Dave merriman is een van de beste bouwers, maar door
    ruzietjes was hij een tijdje niet op de forums te vinden.
    Nu heeft hij dus zijn eigen forum !
     
  17. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Hoi,

    Nu ben ik zelf ook bezig geweest met en torpedo. Op de manier die U-kater ook al aankaarte. En ik moet zeggen dat het mij helemaal niet tegenvalt. Ik heb een alu buisje van 11mm doorsnede met een lengte van 11cm. Aan de voorkant voorzien van een fietsventiel en de achterkant
    heb ik deze dicht gemaakt. hier heb ik een gaatje van 0,7 mm geboord.

    Totaal kom ik dan op 13 cm lengte van de torpedo. Maar volgens mij kan ik deze nog wel korter maken. Hij is namelijk nog veel te licht.

    De eerste test was veelbelovend. alleen zit ik te denken om het gaatje
    1mm te maken. Heb deze nog wel gevuld met aansteker gas, deze had ik nog voorhanden. maar de volgende keer pak ik wel een ontbrandbaar goedje.

    Heb wel veel problemen gehad met het vullen van de torpedo. De ene keer krijg ik deze wel voldoende vol en de andere keer niet!. Weet iemand waardoor dit komt! En wat kan ik eigenlijk het beste gebruiken!

    Als de torpedo goed gevuld is heb ik ca 4 a 5 seconden aandrijving. Lijkt mij wel voldoende.

    Groetjes Douglas

    Ps foto's volgen.
     
  18. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    het niet goed kunnen vullen heeft denk ik te maken met het soort gas dat je gebruikt.
    als je aanstekergas namelijk laat verdampen bevriest het.
    ik denk dat er door wat lekkage tijdens het vullen oid de opening dichtvriest.
     
  19. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Ahoi,

    omdat bij mij een type XXI van Robbe als mega-project op stapel staat (samen met Jan Huizenga -we bouwen er ieder 1-) en daar toch ook wat torpedo-werk in gepland is ben ik me ook wat aan het verdiepen in dit gebeuren.
    Een andere hobby van me (ligt momenteel even stil overigens) is het onderhouden van een tropisch aquarium. Niet een bak met leidingwater en guppies, maar toch iets technischer....zo is mijn bak o.a. voorzien van een 'CO2 bemestingssysteem' (heeft iets met foto-synthese van planten te maken) waarbij uit een CO2 cannister pure CO2 aan het water wordt toegevoegd. Er zijn diverse installaties te koop, die nogal variƫren in prijs en samenstelling. Wat ze allemaal in ieder geval hebben is een reduceer-ventiel.
    Ik denk zo dat een dergelijke installatie aantrekkelijk is voor het vullen van gas-aangedreven torpedo's. De wat duurdere CO2 installaties voor aquaria (vanaf 100 Euro) hebben een 'hervulbare' fles. Omdat we hier spreken over minimaal 500cc vloeibare CO2 denk ik dat je als duikboter hier een paar jaar mee voort kan, en bij de lokale aquarium-boer is een dergelijke fles voor een tientje weer gevuld...
    Ik ga hier in ieder geval mee aan de rit, misschien iets voor jullie om over na te denken!

    Jos
     
  20. joerideman

    joerideman

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    132
    hmmm, en 12 mm koperbuisjes, met bv een fransventiel als uiteinde?

    Ik gebruik zelf vaak gasleidingsbuisjes en sinds kort experimenteel dat wel, slangen om hoge luchtdruk op te bouwen.

    Misschien dat het te zwaar is, maar in die kleine buisjes kan je zo 8 bar pompen. Met een kleine openening, heb je denk ik aardig wat voortstuwing.

    Oh en waarom een frans ventiel, omdat je die open kan zetten door er op te drukken. moet je alleen iets maken dat het ingedrukt houdt :D
     

Deel Deze Pagina