Torpedo's

Discussie in 'Duikboten' gestart door mdejong, 21 okt 2005.

  1. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Het vullen van de torpedo kun je hem het beste voor die tijd even in de koelkast leggen,je hebt hier met een verzadigde dampspanning te maken en dat gas gaat altijd naar de koudste plek,is je torpedo warmer dan de gasbus krijg je nooit gas in vloeibareform in de torpedo.

    Ik wil er nog even op attenderen dat werken met Co2 niet vrij van gevaar is ivm met de hoge drukken,Co2 heeft een druk van 76 Bar bij 30 graden celcius,ik werk met Co2 in koel installatie's en weet er over mee te praten.
    Is het niet beter van die spuitbussen waar ze schakel en electronische panelen mee stofvrij blazen,zit ook vloeibaargas in bussen en is niet brandbaar,is oa bij electronica winkels te koop en de druk is ong. net zo hoog als dat gas om aanstekers te vullen.

    Gr Joop
     
  2. Pjoeter

    Pjoeter Guest

    dustcleaner, gewoon in spuitbus te krijgen.
    Pomp ik ook wel eens de fietsbanden mee, op tijdens een luie bui.
     
  3. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    en om die CO2 druk even te visualiseren :

    76 bar is de druk op 760 meter diepte.

    en je bootje is bestand tegen 5 meter diepte of zo....

    Dus één foutje en je mag aan de politie uitleggen waarom je een
    op afstand bestuurde fragmentatiebom hebt gemaakt.
    Als je dat nog kan....
     
  4. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Het vullen van eigen gemaakte apparaten met gassen in gasform zo wel vloeibaar is levens gevaarlijk! mits men het weet hoe men het doen moet,bv een hervulbare aansteker is zo ontworpen dat die niet meer dan 80% gevuld wordt,wil je toch zelf vullen moet je de inhoud weten,s.g. van het gas ,en dan op een weegschaal afvullen en niet meer dan 80%.
    De gas fles in mijn duikboot vul ik ook zelf ,maar ik weeg hem ALTIJD na de tijd zodat ik zeker weet dat hij niet meer dan 80% !gevuld is.Bier vaten worden ook op druk gezet met kolzuur(Co2) zelfs daar zit nog een veiligheid op ,als bv de reduceer van slag af is kan het vat niet onploffen zodat we het bier niet over ons heen krijgen ipv van binnen in .

    Ik schrijf dit hierboven neer door mijn 40 jaar ervaring in de koeltechniek waarbij ik met div.soorten gas in gasform als in vloeibare form werk,ook Co2.

    Gr,Joop
     
  5. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Ik dank jullie voor de info, hier heb ik echt wat aan!

    Ga morgen even naar de winkel om een spuitbus te halen waarmee je kan airbrushen. Kan iemand mij dan ook vertellen hoe lang het duurt voordat de torpedo vol zit?

    En Co2 is geen optie, de druk is te hoog voor zo'n kleine diameter.

    En als afsluiter voor de achterkant gebruik ik wat onderdelen van een wegwerp aansteker. Heb dus alleen een systeem nodig om het ventieltje dicht te houden. Maar dat is dus geen probleem. Het ventieltje heef een diameter van 0.7 mm. Probeer morgen wel wat foto,s te maken.

    Groetjes Douglas
     
  6. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Nog effe doorzeuren over die CO2: de CO2 in de flessen van de aquariuminstallaties staat inderdaad gemiddeld onder een druk van zo'n 75bar (precies wat Joop zegt). Al deze installaties hebben echter een regel/reduceer-ventiel waarbij deze druk teruggebracht wordt tot een bar of 6. Je moet je voorstellen dat, als je een dergelijke installatie aansluit op je aquarium dat je de druk van het uitgaande gas afregelt op een bar of 1... Dit betekend dus dat ik dus zeker niet van plan ben om de druk die in de voorraadtank voor CO2 zit in de torpedo ga blazen... Lijkt mij dat een bar of 2 toch voldoende moet zijn?
    Omdat ik in de U96 (omgebouwde U47) werk met compressielucht (Robarts) met gewone dunwandige 'spuitbus' druktanks (ook Robarts) en daar 8,5bar in gaat, lijkt mij toch dat een zelfde hoeveelheid druk ook zonder problemen met CO2 te gebruiken is? Lijkt mij toch dat de druk van het ene gas dezelfde hoeveelheid 'stuwing' aan een torpedo kan opleveren als dezelfde druk van een ander gas?
    Zie ik dit verkeerd of zit er hier een addertje onder het gras?

    Jos
     
  7. citrorob

    citrorob

    Lid geworden:
    3 nov 2005
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Midden-Holland
    De basis druk en voortstuwing zal hetzelfde zijn. Het ene gas is alleen makkelijke samendrukbaar dan het andere. De hoeveelheid ongecomprimeerd gas maakt blijkbaar veel uit.
    Lucht gaat zich niet meer aan de eenvoudige gaswetten houden bij drukken voorbij de 250-270bar. CO2 blijkt nu bij 76bar zelfs al vloeibaar te zijn. Waar je misschien meer voortstuwing mee kan bereiken is door water toe te voegen aan je torpededrukvat. Eigenlijk op de zelfde manier als de water raketten in dat deel van dit forum.
    Dit omdat de massa van je uitstroom, zeker onderwater van belang is.
    Verder is water niet (nauwelijks) samendrukbaar. Dit heeft dan het voordeel dat al je torpedo klapt, er een veel kleinere expansie van lucht is. Met een normale fietspomp moet je dan genoeg effect kunnen bereiken. (zie de waterraketten.) ;-)

    Duikcilinders worden bij de keuring ook nat (volledig gevuld met water) tot 300-450bar afgeperst. Als hij dan ploft gebeurd er bijna niets terwijl je met lucht een woonhuis zou opblazen.
     
  8. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Zoals ik al zei, Co 2 is geen optie. maar nu weet ik dus nog steeds niet hoe lang het duurt voordat de torpedo gevuld is!

    Groetjes Douglas
     
  9. joerideman

    joerideman

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    132
    Dat hangt van de situatie af, de druk waarmee je vult, de inhoudt van je torpedo.
     
  10. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Hebben we hier niet met eenvoudige gaswetten te maken?

    Hierbij is het volgens mij zo dat er boven een vloeistof in een afgesloten ruimte (vacuum) moneculen overgaan in een gas toestant (verdampen)totdat de gasdruk in de ruimte boven die vloeistof gelijk is aan de dampspanning van betreffende stof. Nu is de damp spanning afhankelijk van de gebruikte stof en temperatuur. Overigens is het omgekeerde ook waar d.w.z. als je een gas samenperst gaat het op een gegeven moment over in een vloeistof (neerslaan).

    Zolang een stof zich in de gas toestand bevindt gelden er gas wetten. P x V / T (waarbij P=druk, V=volume, T=temperatuur) constant is. D.w.z. als je de druk met een factor 76 (bijvoord voor CO2) laat afnemen (d.w.z. van 76 Bar naar 1 Bar), neem het volume met een factor 76 toe (d.w.z. van 1 torpedo naar 76 torpedo's).

    Omdat de gaswetten niet gelden voor vloeistoffen worden duikflessen m.b.v. een vloeistof getest op maximale druk (moet volgens stoomwezen 1x per 5 jaar). Mocht de duikfles niet bestand zijn tegen de testdruk, dan barst de fles en ontsnapt het water. Zou dit met lucht gebeuren dan zou een 12 liter fles: 300 Bar * 12 liter =3600 liter afgeven waardoor de hele test ruimte waarschijnlijk zou exploderen!

    Samenvattend, voor aandrijving van een torpedo moet een stof worden gebruikt met een lage dampspanning (bij normale temperaturen). Ik denk dat de genoemde "airduster" hiervoor prima te gebruiken is.

    Overigens heb ik bij www.microantriebe.de miniatuur motortjes, accu's, e.d. besteld en zal jullie op de hoogte houden van de eleektrische variant. Ik ben wel erg benieuwd naar de foto's en resultaten van Douglas.

    Groetjes:

    Mathijs
     
  11. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Ik denk dat wij de boel een beetje door elkaar halen en het doel voorbij schieten.

    De bedoeling is om de torpedo na het afschieten een zo lang mogelijke vaartijd mee tegeven.

    Dat kan alleen als hij met vloeibaar gas gevuld is,want de gemiddelde gangbare gassen geeft één liter vloeibaargas volgens mijn dampdruktabellen ongeveer 150 liter verdampt gas.

    Stel dat mijn torpedo met alleen gas van welk soort ook(Co2,lucht,of aanstekergas maakt niets uit)met 10 Bar gevuld is vaart hij een meter máár vul ik hem met vloeibaargas vaart hij 15 meter.

    Het heeft ook geen enkele zin om die torpedo met Co2 te vullen want je vult hem door je reduceer toch met verdamptgas(onverzadigdgas)dan kun je die torpedo net zo goed met lucht vullen,is ook nog goedkoper.

    In mijn duikboot gebruik ik ook vloeibaargas ,daar kan ik wel 20 keer mee duik en stijgen en de rest er ook nog mee bedienen.

    Gr Joop (de gas dokter)
     
  12. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Hoi,

    Ben vanmorgen naar de winkel geweest en heb een busje gehaald om te airbrushen. Heb vandaag nog wel even kunnen testen. En nog steeds krijg ik de torpedo niet gevuld. Wel voor een paar seconden maar ik krijg er op geen enkele manier gas in vloeibare vorm in.

    Joop, wat voor gas gebruik jij? Is het brandbaar wat je gebruikt?
    Mischien is het een keer mogenlijk dat ik een keer langs kom.

    En Mathijs, ben ook bezig met een electrische variant. Maar ik gebruik hier wel knoopcellen voor, dit in verband met het gewicht.

    Groetjes Douglas.
     
  13. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hi Douglas

    Om je torpedo met vloeibaargas te vullen moet hij beslist kouder zijn dan het gas in de bus,vul nippel van de torpedo naar boven en de gasbus op de kop.

    Ik zou de torpedo na dat hij in de koelkast afgekoeld is hem niet zo in de hand houden maar hem in een poetslap wikkelen anders warmt hij door je handen te snel op,Daarna MOET hij met vloeistof vullen,is dat niet het geval dan heb je kans dat het vulventiel niet open gaat.

    Na dat hij met vloeistof gevuld is MOET je hem weer een beetje afblazen zo dat je een gasbuffer hebt anders heb je een échte torpedo.

    Het gas wat ik gebruik koop ik bij een feestartikelen winkel,die bussen met gas gebruiken ze voor die carnavalstoeters en dat vul ik via een autoventiel dat ik hardgesoldeerd heb in mijn gastankje.

    Het is uigebreid te zien op mijn site;

    http://home.planet.nl/~oldeh030

    Gr.Joop
     
  14. Dr.Evil

    Dr.Evil

    Lid geworden:
    14 nov 2004
    Berichten:
    592
    Locatie:
    Schiedam
  15. victorymarc

    victorymarc

    Lid geworden:
    8 feb 2003
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Zeeland
    Even geheel off-topic, maar als je op die site even doorbladert kom je heel ongebruikelijke onderzeeërs tegen; spaceshuttle / x-wing/ etc. Dat is nog eens creatief denken.
    Terug on-topic en succes met bedenken
    Marc
     
  16. Carlo aka Rambo

    Carlo aka Rambo

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Belgie (Midden Limburg)
    Euh, meschien een stomme opmerking, maar toch ga ik eventjes plaatsen.

    Torpedo vullen als die koud is, ok. Maar hoe gaat ge het herbruiken als ge op de field zijt, een frigo meesleuren????
    Of een hele resem gereed maken voor een ganse dag varen.

    Greetings.
     
  17. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hi

    Ik was vanavond bij de MAKRO en zag daar een kompleet set carnavalstoeter liggen voor maar 6,85 ,de bus heeft een inhoud van 300 ml en het ideale gas om torpedo's mee aan te drijven,druk lig tussen de 8 en 10 Bar afhangkelijk van de temperatuur en niet brandbaar.
    Normaal kosten die bussen minstens 12 á 14 euro bij de feestartikelenwinkel.
     
  18. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hi Rambo

    Ik weet dat de Belgen bijna altijd" tien voor taal" van de Nederlanders winnen maar jou vraag is mijn niet helemaal duidelijk en wat is een resem,kun je de vraag wat duidelijker stellen zodat ik er een goed en eerlijk antwoord op kan geven.

    Gr.Joop
     
  19. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Pffff. Ben dus even bezig geweest. Maar het valt niet mee. Krijg namelijk de torpedo niet helemaal gevuld. Er gaat voor 20% vloeistof in en dan is de koek op! Mij opening voor de aandrijving is 0.75 mm. Maar deze ga ik dus als het kan iets kleiner maken. Heb maar voor 6 seconden aandrijving. maar hij gaat dan ook wel HEEEEEEEEEEEEL erg HARD!.

    Maar dat vullen is dus nog wel een probleem. Als dat niet het geval was duurde de aandrijving veel langer......

    De site die U kater aan kaarte is van een torpedo van schaal 1:32 en die is dus groter. Op http://www.rc-submarines.com/id47.htm staan zelfs torpedo's van schaal 1:96! Werkend op gas!

    Ben zo te zien nog wel even bezig. En met de foto ook want die kan je dus alleen maar zien als je op de onderstaande link drukt. Weet iemand hoe dit wel moet? een foto zichtbaar laten zien?

    Groetjes Douglas

    http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?pos=-13221
     
  20. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hi Douglas

    Leuk dat je druk aan het experimenteren ben.

    Het is moeilijk om te weten te komen hoe veel je torpedo gevuld is,je zou hem op een postzegel weegschaaltje leeg moeten wegen dan de inhoud uitrekenen daarna vullen,het s.g. van het vloeibaregas is ong. 1.2

    het beste is dat je torpedo meer dan 50% gevuld is door dat de vul/uitlaat op halve hoogte zit.n.m.als je hem afschiet komt er eerst vloeibaargas naar buiten waardoor er een enorme stuwkracht vrij komt door dat de vloeistof door de toegevoegde warmte van het water heel snel verdampt tot dat het niveau op 50% komt en er alleen maar gas vrij komt en dan wat rustiger gaat varen tot al het gas op is.

    Je heb aangeboden een keer bij mij langs te komen,Ik woon n.m. in Hengelo(O) maar ik weet niet waar Kruisstraat ligt,anders mail mij even,ik heb nog het e.a. in huis wat gas betreft.

    Gr Joop
     

Deel Deze Pagina