Tot welke capaciteit mag ik LiFe cel ontladen?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door F2B, 28 sep 2017.

  1. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    423
    Ik vlieg al 7 jaar met twee Hyperion 4S 3300 LiPo pakketten van 355 gram. In het vliegen merk ik nog niks maar de eindcapaciteit begint te dalen. Tijd om te kijken naar een vervangend pakket.

    In LB Kunstvlucht is elke vlucht hetzelfde maar het verbruik afhankelijk van de wind. Bij het laden voeg ik tussen de 2050 (zeer harde wind) en 2400 mAh (bladstil weer bij hoge temperatuur) toe, nooit meer.

    Nu hebben LiFe cellen een lagere spanning, dat wil ik compenseren met een cel extra. Met een hogere spanning heb ik dan bij gelijk vermogen minder capaciteit nodig.

    Klopt deze aanname:
    LiPo 3,6 volt/cel 4S 14,4V met een maximaal verbruik van 2400 mAh
    LiFe 3,2 volt/cel 5S 16V met een verwacht verbruik van 2400 * 14,4/16 = 2160 mAh

    Dan zouden 5 A123 LiFe cellen van 2500 mAh moeten kunnen. Ik heb nu 60 gram ballast in de rompneus dus het extra gewicht is geen bezwaar.

    Heeft iemand praktijk ervaring met dit fenomeen?
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.200
    Locatie:
    Rotterdam
    Als het hogere gewicht (~45%) geen bezwaar is, zijn LiFePo4 cellen zeker interessant.
    Let wel dat de typische belastbaarheid minder is dan Lipo's van gelijke capaciteit. Bij de A123 cellen hield het bij 45-50A wel op bij wat langduriger belasting, zolang ze maar een beetje op temperatuur waren.

    Overigens ide de spanning onder belasting van een LiFePo4 in mijn ervaring normaliter wat lager dan je schrijft (3.1V) en van de Lipo iets hoger (3.7-3.8V).
    Wij gebruikten destijds 6S LiFePo4 cellen in een Calmato, als alternatief voor een 5S Lipo, dat levered redelijk gelijkwaardige prestaties op.
    En met een zelfgebouwde 'zip-charger' warden de A123 cellen met 25A geladen (ongebalanceerd trouwens), direct vanaf een 24V loodaccu. Zo kon je met 2 packs continue vliegen. Met de clubtrainer hebben zo wel eens ruim 30 les vluchten gemaakt op 1 middag, met 2 packs.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.002
    Locatie:
    Woerden
    Tot op zekere hoogte klopt je redenering maar er is één, niet onbelangrijk, ding wat je over het hoofd ziet. Wanneer de motor op een hogere spanning wordt gebruikt met dezelfde prop zal de motor meer stroom gaan gebruiken. Daarmee zal je accu dus eerder leeg zijn en heb je juist een hogere capaciteit nodig om dezelfde vliegtijd te krijgen.
    Alleen wanneer je de belasting van de motor aanpast zodat de motor minder stroom gaat gebruiken zal je idee wel opgaan. Je zal dus de prop moeten aanpassen. In jouw geval zal je een prop met een iets kleinere diameter moeten gaan gebruiken. Hoeveel kleiner kan ik je niet vertellen, dat zal je door experimenteren moeten uitvogelen.
    Succes.
     
  4. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    423
    De motor draait in governor en zou in theorie net zoveel vermogen moeten leveren als bij een LiPo accu. De hogere spanning en iets lagere stroom zou positief moeten zijn op het motor rendement.

    Alles bij elkaar genomen denk ik dat het zou moeten kunnen, kwestie van proberen.
     
  5. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.907
    Locatie:
    Tilburg
    Werkt wel, als je het maar niet tegek veel zwaarder maakt. maar las dat je er lood uit kunt halen.
    Want dat gewicht moet je motor mee omhoog sleuren.

    Verder fijn als je zelf een voltage kunt selecteren voor je regelaar.
    Als er alleen lipo standen op zitten kan dit problemen geven.

    @ Gerben daar kunnen ze inderdaad goed tegen al kan dit met goeie lipo,s ook natuurlijk.
    Heb zelf toen ik erg fanatiek electro vloog ook nog nonstop vliegen/laden met 6 cell 5000mAh gen ace pakketten 2 seizoenen gevlogen.
    pakket 1 vliegen, pakket 2 laden met 25A.
     
  6. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    423
    25A laden bij een capaciteit van 5000 mAh is 5C, daar moet ik even aan wennen. Met de LiPo's ben ik nooit verder gegaan dan 2C. Mijn lader kan 180W leveren, dan kan ik naar 4C voor een 5S LiFe pakket.

    Het meergewicht van de LiFe cellen is ongeveer de helft van het lood wat ik nu nodig heb voor het zwaartepunt, De LiFe cellen zijn korter en kunnen verder naar voren in de rompneus, wellicht verdien ik daar nog wat terug.

    Alles bij elkaar ziet dit er haalbaar uit, waar kopen jullie deze cellen?
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.200
    Locatie:
    Rotterdam
    25A laden bij een capaciteit van 2.3Ah is ruim 10C ;)
     
  8. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.907
    Locatie:
    Tilburg
    Beetje late reactie maar;
    Er zijn ook lipo,s geschikt voor 10C laden, als je die vergelijking bedoelt.
    Maar dat boeit niet.

    Laden met 10C zal in meeste gevallen onzin zijn, mits je vliegtijd erg kort is.
    Genoemd voorbeeld van mij was:

    Vliegen +- 10 minuten. Met lipo pakket 1, 6 cell 5000mAh.
    Laden +- 12 minuten. Met lipo pakket 2, 6 cell 5000mAh.
    En vice versa.

    Met landen,lipo verwijderen etc betekende dit non stop vliegen.

    Sneller laden heeft dan weinig nut.

    Laat staan dan men meestal nog een babbeltje doet en bakkie koffie drinkt.
    Vind zelf onnodig extra gewicht van life daarom onnodig.
     
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.200
    Locatie:
    Rotterdam
    O helemaal eens dat Lipo´s meestal de voorkeur hebben.

    Maar gezien de specifieke vraagstelling van F2B zouden ze voor dit specifieke geval een optie kunnen zijn.

    Ik gebruik zelf alleen nog LiFePo´s als veldaccu (4S 60Ah), soms als ontvangeraccu of voor meetapparatuur in plaats van batterijen. Voor dat soort toepassingen is het fijn dat je de LiFePo´s niet tot storage spaning hoeft te laden/ontladen maar gewoon weg kunt leggen.
     

Deel Deze Pagina