Afgelopen weekend heb ik mijn nieuwe zwever besteld. Na lang, ruim een jaar, wikken en wegen is het de Tragi Cluster F5J full carbon light van 3,5 meter met V-staart geworden. Kleuren geel boven en gestreept blauw onder. Het leeggewicht moet ongeveer 1400 gram zijn. Zou mooi zijn als het vlieggewicht rond of onder de 2000 gram blijft. Waarom deze? Ik hoop dat het een zeer goede zwever is waarmee ook op een vlotte en speelse manier hoogte afgebouwd kan worden en hij schijnt het goed met wat wind te doen. Daarom ook 3,5 en niet 3,8m gekozen. Zoveel adviezen, zo veel meningen. Van alle modellen sprak deze mij het meeste aan. Niet echt objectief, maar goed er moest een keuze gemaakt worden. Ik hoop op levering in maart of april. Tot dan
Vandaag de eerste ingewanden voor de Tragi Cluster gekregen Het wordt mijn eerste model met S-Bus inrichting en telemetrie. Klaar liggen nu, alles Robbe/Futaba: Ontvanger - R7008SB Extra volt meet kabel voor aan de ontvanger Regelaar - Roxxy Smart Control 940-6 Temperatuur sensor voor de motor - F1713 Variometer TEK - F1672 Servo S3172SV - F1631 x 6 Nu maar onderzoeken hoe alles werkt en aangesloten kan worden. Qua telemetrie kan ik nu uitlezen: 1. De BEC-spanning via de ontvanger; 2. De akkuspanning via de ontvanger of de regelaar; 3. De stroom in A via de regelaar; 4. Het stroomverbruik in Mah via de regelaar; 5. Het motortoerental via de regelaar; 6. De motor temperatuur via de temperatuur sensor; 7. De hoogte via de vario; 8. Stijgen en dalen via de vario. Tsjonge Met motor en akku's wacht ik op het model. Dit om goed in het zwaartepunt te kunnen komen. Is het al maart?
Het wordt steeds mooier in zweefvliegland! En het was al niet mis! Ik heb op dezelfde manier ook alles al verzameld voor mijn kist (alleen iets minder uitgebreid, het hele telemetriegebeuren laat ik voor wat het is)........heerlijk om bij weg te dromen! Succes met wachten
Aha, je wilt geen slapende honden (in F5J) wakker maken, daarom dus hier geplaatst ;-) ;-) hier lezen ze niet ;-) ;-)
4 Maanden wachten is gewoon te veel gevraagd De emotie won het van het verstand en halverwege de wachttijd moest ik gewoon nog even iets voor het model kopen. De motor dan maar. Het is een PeggyPepper van Reisenauer geworden. De Scorpion 2221/11 met 5:1 vertraging en 18x10 prop voor 3s. Wat een kleine motor voor zo'n grote prop. Ruim 400 Watt en 3,3kg trekkracht bij 40A. Dat moet toch goed genoeg zijn en past precies bij de regelaar.
Goede keus en het is het zo fijn om mooie en goede spullen in Je kist te steken! Evenals de keuze maken, even googlen en klaar ben je
En goed het forum lezen Bedankt! Want ik moest nieuwe akku's voor mijn Flamingo 2006 hebben en toen heb ik gelijk maar twee SLS APL MAGNUM 1000mAh 3S1P 11,1V 45C/90C mee laten komen. Van 14.95 per akku ga je niet falliet, dus als het straks niet past is er vast wel een andere toepassing. Kan ik in ieder geval alle sensoren eens aansluiten en de telemetrie van de regelaar testen. Heb ik in afwachting van het model weer even wat te doen Bij de geplande aandrijving waarbij 40A stroom loopt zou deze akku bij 100% gebruik volgens mij 90 sekonden mee moeten gaan. Als ik dan uit ga van een volgas stijgvlucht van zo'n 20 sekonden, dan kan ik in ieder geval 2 stijgvluchten doen en blijft er ruim 500 Mah over voor het besturen van het model tijdens de zweefvlucht. Uitgaande van het niet verder ontladen van de accu tot 80% is dat dan ongeveer 300Mah. Hmmm. Toch interessant om straks eens te meten wat het verbruik van de besturing in het model zal zijn. Straks moet ik nog binnen een uur landen omdat de stroom op is. Dan misschien toch maar beperken tot één stijgvlucht per accu.
Vanmiddag de telemetrie eens aangesloten. Ben best onder de indruk van de mogelijkheden. De 7,7V is de hoge BEC-spanning van de regelaar. Deze is op 4 niveaus van 5V tot 7,5V in te stellen. De externe V meeting via de ontvanger gebruik ik (nog) niet, want deze waarde krijg ik ook via de regelaar. De hoogte is met een schakelaar op de zender via het oortelefoontje af te roepen. De vario gaat via de gebruikelijke piep en bromtoon via het oortelefoontje. Het amperage neem ik voorlopig even voor lief. Ik ga het wel loggen, maar niet tijdens het vliegen afroepen. Datzelfde geldt voor het toerental van de motor. Wat ik wel ga gebruiken is de spanning van de vliegaccu. Deze meet ik niet via de ontvanger, maar via de regelaar (scheelt weer een kabeltje) en is met een schakelaar op de zender via het oortelefoontje af te roepen. Het verbruik in Mah vind ik wel helemaal geweldig. Eindelijk een realtime 'brandstofmeter' in het model. Ook deze is met een schakelaar op de zender via het oortelefoontje af te roepen. Blijven de temperatuur van de regelaar en de temperatuur van de motor (deze via een aparte sensor) over. Ik zet deze beide ook nog op een schakelaar om via het oortelefoontje af te roepen. Best goed vind je niet?
Hahaa.....toezegging gehad dat hij nu toch echt over een paar dagen mijn kant op komt. Ik was toch ook bijna klaar met geduldig wachten