Trainer DIY

Discussie in 'Beginners' gestart door Alexandre.evrard, 21 nov 2015.

  1. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Nouuuu... :D
    Maar het maakt het ook wel erg interessant die ontwikkeling er bij te betrekken.
    Dat is geen vliegen zoals bij een vliegtuig, maar 'ballistisch' zoals een kogel. Je kunt tegen een vliegtuigromp waar de vleugels van afgebroken zijn, en die vanuit zijn oorspronkelijke snelheid een baan schuin omlaag maakt, ook niet zeggen dat hij vliegt :confused:
     
  2. Alexandre.evrard

    Alexandre.evrard

    Lid geworden:
    21 nov 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    België
    Heb nog een dringend vraagje: ik ben van plan om mijn aandrijvingsbron te veranderen. Van brandstofmotor naar elecromotor. Ik zou graag willen weten welke electronische componenten jullie me aanraden en waarom? Ik dacht aan een OS OMA-5010. Ik ken hier niet zoveel van aangezien ik mij had verdiept in de brandstofmotoren.
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Whoeha! Thieu... Ik wist dat het ging komen... (yep, ballistiek, hoewel het prolectiel om z'n as draait om stabiliteits redenen. Maarrrr ik ben geen ballistograaf...
    Na het zien van dit alleraardigste filmpje... geeft je toch te denken?



    Alexandre. Prima motoren, maar wellicht prijzig voor z'n soort. Voor een experimental zou ik deze niet kiezen. Maar eerder een vriendelijker geprijsde van HobbyKing. Andere interessante setjes... Pichler Boost. Eerst door zien te rekenen wat je nodig hebt...

    Gr Bas
     
  4. Alexandre.evrard

    Alexandre.evrard

    Lid geworden:
    21 nov 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    België
    Wat bedoel je met door zien te rekenen wat je nodig hebt? :) Prachtig filmpje trouwens!
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    http://www.ecalc.ch/

    hoeveel toeren zou de brandstofmotor draaien, met welke prop?
    pak die prop. die toeren.
    match daar een motor bij. met accu.
    kv. toeren per volt. andere accu, andere toeren. kv verteld hoe snel hij draait.
    watt. dat is waar je voor gaat. dat is het getal wat verteld wat de motor kan hebben.

    1 cel lipo, 2 cel lipo, 3 4 5 etc.
    hoeveel inhoud (mah) moet hij hebben om een beetje vliegtijd te krijgen?

    volg de link. vul hem in.
    vogel een beetje met de cijfers.
    op hk of weet ik waar vind je vast een motor en regelaar die je toestel omhoog kan krijgen.
    gouden regel is wel dat een regelaar niet te strak mag zijn. 20% of meer boven wat berekend is

    en let op gewicht.
    een toestel van 1 kilo met een motor van 500 gram is echt overkill.
    nu gebeurt dat bij electro standaard wel, maar hou het binnen de perken.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Alexandre.evrard

    Alexandre.evrard

    Lid geworden:
    21 nov 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    België
    Nu, ik weet totaal niet welke motor ik zou moeten nemen en waarom... Ik ken hier echt niks van.. Welke batterij zou ik best nemen en waarom? Welke motor en waarom? Ecalc toont welke propeller maar moet ik daarvoor niet eerst de motor weten?
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    als het goed is, vul je de motor eerst in, dan pas de prop.
    zoek gewoon een motor die de prop met dat toerental rond krijgt.
    en zoek daarvan de belangrijke gegevens op, max watt, kv en max aantal cellen van de batterij.

    de batterij is gewoon een variabele. kun je zelf kiezen.
    meer cellen, hoger voltage. hoger voltage bij dezelfde toepassing, minder amperes.
    jij kunt een motor met weinig kv pakken, en veel cellen in de batterij. door het hogere voltafe, draait de motor sneller, dus pakt het gemiddeld weer goed uit.
    een motor met veel kv draait met minder cellen weer langzamer. kan dus toch identiek uitpakken.

    spelen met de getallen in ecalc..
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hier ben ik toch nog even.
    Op het gevaar af voor cynisch te worden versleten....( wat ik dus niet ben, maar wel werkelijk compleet verbaasd):
    Waarom wil je zonder voldoende kennis en ervaring vooraf met zo'n ongelooflijk complex project aan de gang?
    Want het lijkt er toch wel een beetje op dat je ons alle theoretische problemen wil laten oplossen en daar dan vervolgens zelf je studiepunten mee binnenhalen.
    Eerst wil je met constructietechnieken aan de gang waarvan iedere, enigszins ervaren modelvlieger al kan zien dat het beter zal moeten om echt succesvol te vliegen.
    En nu dit weer, ineens moet er een andere motor op..... Hoezo? Wees eens wat duidelijker.
    Belangrijk is dat je ook antwoord geeft op de wedervragen die je worden gesteld, anders kan niemand je advies geven.
    Iemand vraagt bijvoorbeeld naar de 'RC kampioen' die je ergens als referentie opvoert.
    En op zo'n vraag antwoord je dan maar helemaal niet. Dat is dus heel erg onbeleefd.
    Kan twee dingen betekenen: er is helemaal geen RC kampioen, of je begrijpt niet waarom het belangrijk is zo'n detail te vertellen. Door hun tegenvragen te beantwoorden voelen de mensen op dit forum zich serieus genomen en willen ze je blijven helpen. Zelfs ik.
    Doe er je voordeel mee.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Leuk!
    Alleen de Deskundigen zeggen het in het filmpje al: "it (the plane) has a wide body and you flew fast enough like a rocket". :)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bent het ernstig met bouwmeester Bruno eens, wel je beste beentje hier voorzetten! Want... hier van alles neerharken kost ons ook tijd. Vraag je ons om ervaring en wetenschap. En als je dat goed op pikt gaan de duimen best omhoog. Maar we doen het niet voor de kat z'n '@#$%^&', als je begrijpt wat ik bedoel! Goed in de materie duiken, en werk van maken!
    Hoewel alle begin moeilijk is. Weten we best? Je leert al veel door er flink over te lezen... Boekjes kopen, tijdschriften op te sponzen in je grijze massa. Of de 'gratis' informatie van het internet... niets is eigenlijk gratis...
    Ben je een beetje thuis in het Engels en in het Duits... kom je snel een heel end verder met je informatie binnenhalen. En heel erg moeilijk is het eigenlijk niet...

    Van eCalc moet je lid worden voor een jaar abo. Kost een scheet en drie knikkers. En dan flink pielen en uitzoeken en ook lezen wat er ontstaat aan waarden.
    En als iets 'slims' ontstaat even een screendumpje trekken en slim opslaan met een handige naam. Of geordend opnoteren.

    @Thieu... héhéhé ;) Deed me denken aan 3D kisten waar ook wel eens een vleugeltje vanaf brak, en keurig behendig weer aan de grond werd gezet...

    Nou! Tot zovers!
     
    Alexandre.evrard vindt dit leuk.
  11. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Dan heb je niet naar ECalc gekeken want ECalc toont je helemaal geen propellor, je moet hem zelf kiezen!
    Kijk, ik wil best voor jou wel een setupje uitwerken hoor maar dan ga je echt wel een beetje meer informatie moeten geven.

    Zoals hier:
    Dus je hebt berekend (hoe?), en je hebt besloten welke propellor je gaat gebruiken (welke?). Hoe kwam je tot dat besluit?

    Die OS is een mooie motor. OS wordt in dezelfde fabriek gemaakt als Hacker en dat is toch een beetje een referentie.
    Maar duur...

    Ten eerste, eerste regel bij een setup te bepalen: welke prop kan er maximaal op? Je moet rekening houden met 5cm grondspeling minimum t.o.v. de onderkant van de wielen.
    Welke prop kan er dan nog op (typisch voor zo'n modellen is dat ergens rond de 11 à 12")
    Ten tweede: hou bij de bouw van je romp je staart LICHT! Ik heb dit al gezegd en ik zal je nog eens uitleggen waarom. Elk vliegtuig moet in balans zijn, het zwaartepunt moet goed zitten.
    Aangezien de afstand tot achterkant staart tgo het zwaartepunt veel langer is dan de afstand tussen het zwaartepunt en de neus zal iedere gram die er vanachter teveel bijhangt moeten gecompenseerd worden met 4 gram vooraan. Dat is zo'n beetje een vuistregel.
    Als ik jouw bouwstijl al gezien heb druk ik je nog eens op het hart: bouw je romp licht. Geen volledig beplankt stabilo bvb, is bij een trainer echt nergens voor nodig.
    Het laatste wat je wil is lood bijplaatsen in je toestel aan je neus.

    Een setup die het altijd doet voor dergelijke toestellen

    4S 4000 mAh lipo's
    60A regelaar
    Sk3 4240, kv waarde van 740
    12x8 e-prop

    zit o.a. op mijn flyboy waar ik al naar verwees. Die vliegt 'als de brandweer' zoals ze in Nl graag zeggen.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    die prop heeft ie van mij..

    als een vliegtuig met een brandstofmotor MOET vliegen, is die prop en dat toerental een goed uitgangspunt.
    vandaar dat ik aanraad (ook als uitzoek project, het is immers voor school) om met de prop als startpunt, de motor uitgezocht kan worden in ecalc.
    hoef je eigenlijk niet eens veel voor te weten, gewoon spelen met de waardes.
    al helpt kennis wel natuurlijk, erg veel.

    ecalc is trouwens wel gratis, alleen kun je dan niet 100% van de motordatabase gebruiken. en vast nog meer dingen, maar die motordatabase was waarom ik lid ben geworden.
    was op een gegeven moment zo lang aan het zoeken naar die ene motor van een beetje meer kv, beetje meer watt.. en in die periode heb ik heel wat vliegtuigjes uitgezocht..

    en inderdaad.. de antwoorden kunnen hier wel meteen neergezet worden.
    maar dan gaat iemand de materie niet doorgronden, of snappen waar het om gaat.
    normaal al heel belangrijk.
    oor een schoolproject is het eigenlijk nog belangrijker om zelf te snappen wat je opschrijft.

    eigenlijk hoor je zowieso in hoofdlijnen te weten wat je doet, voor je aan iets begint
    scheelt veel gezeur, mislukkingen, etc.
     
  13. Alexandre.evrard

    Alexandre.evrard

    Lid geworden:
    21 nov 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    België
    Heb ondervonden na metingen te doen met een newtonmeter dat een brandstofmotor te krachtig zal zijn... Een brandstofmotor is ook moeilijker te onderhouden,starten en er mag niet overal meegevlogen worden. Dit wist ik allemaal niet voor ik aan dit project begon. Ik had hier thuis nog brandstofmotoren liggen dus daarom dacht ik deze eerst te gebruiken... De kampioen die ik ken en mij helpt noemt Xavier Van Osselear. hij zal ook de testvlucht doen. Jullie al het werk laten doen wil ik zeker niet, heb ik ook niet gedaan, heb enkel om advies,tips gevraagd... Ik ben hiermee begonnen omdat ik zoals eerder vermeld dit gekozen heb als onderwerp voor mijn eindwerk. Ik hoop dat ik al je vragen heb beantwoord.
     
  14. Alexandre.evrard

    Alexandre.evrard

    Lid geworden:
    21 nov 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    België
    Ik heb met een newtonmeter gemeten welke stuwkracht ik kreeg met de brandstofmotor. Met een propeller 23-10 kreeg ik een stuwkracht van 28Newton veel te veel dus. Mijn ontwerp weegt in totaal max 1800gram(inclusief electronica). Heb voorlopig nog steeds geen keuze gemaakt welke propeller ik ga kiezen voor de electromotor.
     
  15. Alexandre.evrard

    Alexandre.evrard

    Lid geworden:
    21 nov 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    België
    Nogmaal de bouwtechnieken heb ik door en ik begrijp hoe ze in elkaar zitten en waarom deze zo belangrijk zijn. Maar van de electronische componenten heb ik geen flauw benul van.
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    dan moet je nog steeds naar ecalc.

    deze geeft aan het eind van de berekening netjes hoeveel thrust er verwacht mag worden met de prop/motor/regelaar/accu combinatie.
    ga er eens mee spelen, dan wijzen voldoende dingen zich vanzelf. iig, bij mensen die zich er voor interesseren.

    nogmaals, al die dingen hebben invloed op elkaar. kun je dus heel veel mee spelen in ecalc.
    er is zelfs al een setup gegeven een klein stukje terug.

    jouw trainer wordt 1,8 kilo, zeg je.
    normaal zou daar iets van een .30 of .40 tweetakt op gaan. mijn eigen .46 draait een 11x6 op 11.000 rpm.
    jij kunt als vergelijking een 10x6 op 10.000 rpm pakken.

    die prop is belangrijk.
    grotere diameter = meer trekkracht
    meer pitch = meer snelheid.
    maar een motor heeft geen oneindig vermogen, dus kiezen.
    trainer moet rustig zijn rondje doen. liever iets grotere prop, iets minder pitch.
    10x6 is dan an sich een mooi uitgangspunt.

    kv is toeren per volt.
    een motor met een kv van 1000 draait dus 1000 rpm per volt. dus met een 3 cel lipo (12,6 volt vol) kom je dus op 12600 rpm. accu gaat leeg tijdens het vliegen, op het laagste voltage (10 volt) zit je nog steeds op 10.000 rpm.

    watt, oftewel ampere x volt.
    iedere motor heeft een fabrieksopgave hoeveel volt erop mag, en hoeveel ampere hij mag verwerken ( oftewel, watt)
    de prop is direct verantwoordelijk voor de amperes.
    dus als de motor de belasting niet trekt, gaat hij teveel amperes verstoken = vlam.
    dus grotere motor uitzoeken.

    dit kun je in ecalc dus prachtig uitvogelen.

    ecalc geeft ook aan hoelang je kunt vliegen.
    vind je de tijd tekort, grotere accu erin, dus meer mah.

    de regelaar moet de motor aansturen, dus wel handig als deze de stroom kan verwerken. zo niet, alweer een grote vlam.

    ook dat geeft ecalc prachtig aan.

    niet meer zeggen dat je niets van electro componenten weet, als je ecalc nog niet hebt geopend, en er mee hebt gespeeld.
    tot die tijd doe je ook niet echt moeite om achter de werking te komen ;-)
    zeker met dit hele verhaal moet je echt wel een setup kunnen bepalen..
     
  17. Alexandre.evrard

    Alexandre.evrard

    Lid geworden:
    21 nov 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    België
    Bedankt voor deze uitgebreide uitleg! zal er direct werk van maken!
     
  18. Alexandre.evrard

    Alexandre.evrard

    Lid geworden:
    21 nov 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    België
    is dit setupje goed?
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 16 mrt 2016
  19. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Voor een trainer model heb je ongeveer 150w/200w per kg nodig. Ik kom daar vanavond eens uitgebreid op terug.
     
  20. Alexandre.evrard

    Alexandre.evrard

    Lid geworden:
    21 nov 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    België
    Oow maar als ik er een 12x6 propeller op zet dan kom ik 193W per kg uit...
     

Deel Deze Pagina