Trainer eerste brandstof toestel

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door bel10, 25 jan 2017.

  1. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Heb enige maanden geleden een prachtige :kwijl: brandstof trainer gekregen met een Saito Fa .56 moter erop. Nu heb ik daarover wat vragen1.. IK heb geen gloei apparaat en starter,wat is hiervoor geschikt?2. Er ontbreekt een stuk pijp van de uitlaat wat moet daar komen? 3. Hoe moet ik de tank vullen,ikzelf denk via een van de slangetjes vindt dit er echter niet praktisch uitzien:mad:. Wat voor soort brandstof daar heb ik wel een gedacht over. In ander draadje ook nog vragen over ontvanger ed. Ik hoor het graag,grtz Bel10:bye::bye:
     
  2. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    2017-01-24 17.15.59.jpg 2017-01-24 17.16.41.jpg Tank trainer.jpg
    Ben de foto`s vergeten nu alsnog
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Gewoon met je kist naar de club gaan ! Niet naar de tennisclub maar een modelvliegveld waar met branstofmodellen gevlogen mag worden.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Welk stuk van de uitlaat ontbreekt er volgens jou dan? Want ik vind het er vrij kompleet uitzien rondom die uitlaat....
     
  5. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Ja dat weet ik en ik ook niet naar de IJsclub:cool:. Ik was daar al echter ik wil beter voorbereid erheen gaan,vandaar m`n gewone vraag dacht ik ,ik lees ook eea hier op `t forum,maar toch he ,grtz Bel 10:bye:
     
  6. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Volgens de vorige eigenaar ontbreekt erna de demper nog een stuk pijp oid ,dit zat vast aan de poot van het landingsgestel,meer weet ik niet,grtz Bel10:bye:
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, dat.... da's gewoon een stuk temperatuurbestendige slang of zo, om de olie wat van het vliegtuig weg te leiden.
    Heb je niet nodig, maar het scheelt wat schoonmaakwerk als je het er wel op zet. Meer niet...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Je motor is gewoon compleet, ik zou het ook zo laten.
    Tanken doe je met een handpompje of elektrisch wat je wil, via de slang die naar de carburateur gaat. Zodra de tank vol is zal hij overlopen naar de tankdrukslang.

    Startmiddelen kun je gewoon kopen bij de modelbouwwinkel
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Brutus en Rhelie bedankt voor de antwoorden ,valt dus mee en nu op zoek naar brandstof en die slang probeer ik dan toch maar te plaatsen,i am happy for now:):),grtz Bel10:bye:
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 25 jan 2017
  11. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
  12. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    493
    Locatie:
    5076
    En kijk uit voor je vingers, want daar hoor ik niemand over!
    Vooral een viertakt slaat nogal eens terug en als de prop scherp is...AUW
    daarom beter naar een club en leren hoe om te gaan met dit spul, het is geen speelgoed en de brandstof erg brandbaar..dus altijd buiten starten en een startstokje of startvinger gebruiken!
     
  13. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Wie eenmaal een terugslag van een viertakt heeft gehad, zelfs met startvinger, is genezen! Doe mij maar een startmotor.
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, en nee. Eerst zo een koude motor primen, 1x vinger op uitlaat, met de hand en prop goed vast houden en aantal slagen maken, om brandstof aan te zuigen, en dan even het mengsel verdelen met een paar slagen rond.

    Daarna wordt het tijd om te starten, dan pas de gloeiplugdrijver er op. Vaak is het dan met een tik tegen de complessie al aan de loop. (Primen met de glowdriver aangesloten is gevaarlijk, dus die hoort dan nog in de kist terzijde te liggen)

    Dan kan via een chicken-stik, ofwel een rondhout met een beschermend laagje rubber om prop en stok te beschermen. Je koopt ze in de winkel, of maakt ze zelf naar voorbeeld. Of wat Ragbak al schreef... zeer safe met een elektrotarter op 12V.

    LET OP: Toch is het even een procedure om ontzag voor te hebben als je geen ervaring hebt! Vanwege die mogelijke ferme en listige kans op terugslag. De propeller moet om die reden ook goed met een passende ringsleutel worden vastgezet. Anders gaat die zaak met een eigen willetje in orbit, en dat gaat als ongeschreven wet, vrijwel altijd om je oren. Echt heel goed vast dus.

    Maar wat al geschreven is... ga eerst naar den vliegclub! Altijd wel een paar viertakt specialisten/knijters, goed die weten hoe het steekt, die kunnen je het voordoen hoe dat veilig moet. En helpen in het trainen ervan, veilig te werken in het vervolg...

    Brandstof kan Klotz zijn. De Hobby-In of in Hangar Kampen, maar ook dat even bespreken met de mannen op het veld, hoe ze de inkoop regelen.
    Nu even niet te gretig wezen, en afwachten tot je goed ingeleerd bent.

    Bij de modelbouwhandel, zo ook Conrad zijn speciale 'Glowdrivers' te koop, Ron verwees er al naar. Een oplaadbaar accuutje met een knijpgrijpertje om de plug. En die blijven goed zitten als ze netje opgeprikt zijn, daarmee de plug direct gaat gloeien. Een ladertje zit erbij geleverd om de 1.26v NiHm accu weer op te laden.

    OS-F is dé 4-takt plug? ook nog andere merken, wel ja.
    Normale OS, Rossi, Enya voor 2-takt gaat niet werken. Een F-plug gloeit langer door. Waarschijnlijk zit er al een F plug in. Zijn duurzaam, gaan lang mee.

    Brutus schreef het al, er worden ook wel allu verlengpijpjes aangebracht, om de vette baggerdrap zo ver mogelijk van het toestel af te buigen. Met een siliconen rubber slangetje wordt de verbinding met de uitlaat met 'tie-rips' vast gezet. Je kan daarvoor van die speciale grijze afbuig slangetjes kopen, en die dan maar op maat knippen voor de verbinding... Het buisje zou bij jou kist via het landingsgestel op z'n plaats worden gehouden...
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2017
  15. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Hallo E,

    Zoals destijds al aangegeven toen je bij ons was en ik hem in mijn handen had. Hij ziet er gewoon compleet en droog uit dus ontvanger en accu erin en gaan.
    Die motor zag eruit alsof hij enkel was ingelopen.
    Die pijp is zoals Brutus en anderen aangaven een stuk slang om olie e.d. te geleiden naar beneden i.p.v. alle smurrie langs heel de zijkant van het vliegtuig te blazen.
    Zo'n klein grijs bochtje volstaat vaak al meer dan genoeg, poetsen moet je sowieso toch wel.

    Vullen van de tank; Vaak zitten er zoals gezegd 3 slangen aan een tank (1 naar de motor, 1 voor druk vanaf je uitlaat en 1 om te tanken). Bij jou zijn het er 2 dus dan wordt het dan via het slangetje welke naar de motor gaat.
    Kan zonder meer en hoeft niet perse aangepast te worden maar enkel mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een aparte slang omdat het A) makkelijker werkt en B) verstoringen zoals luchtbellen/valse lucht voorkomt omdat het slangetje naar de motor gewoon kan blijven zitten en dus niet continue erop en eraf gehaald hoeft te worden met kans dat de boel een beetje uitlurpt op den duur.
    Is dan een kwestie van een nieuw stukje slang van wellicht 5 cent maar je komt er dan vaak pas achter als het rot begint te lopen en je er eerst mee loopt te sukkelen.
    Maar zoals gezegd, dat is niet iets wat nu al per se moet.

    Als je zover bent met ontvanger, accu en instellen op je zender, er zijn nog een paar brandstofvliegers onder ons (zoals ik).
    De nodige startspullen en verse brandstof zijn dus ook voorhanden om hem gewoon eens aan de gang en evt. na de nodige controles in de lucht te kunnen krijgen.
    Mag vast wel een keertje geheel vrijblijvend zonder lidmaatschapsverplichting o.i.d. net zoals verleden jaar bij je zwevertje.
    Wordt het nu een wekelijkse of maandelijkse gewoonte dan wordt het natuurlijk anders.

    Ik vlieg bijv. met OS Max en Willem met (volgens mij exact dezelfde) Saito('s).
    Als brandstof gebruiken wij beiden de Klotz 4-takt mix van Hobby Inn Waalwijk, gewoon simpel met 5% nitro. Kost incl. jerrycan iets van 26 euro per 5 liter meen ik.
    Vroeger mengde ik het zelf en haalde ik de diverse bestanddelen bij bijv. Albatros in Mechelen maar dat alweer is iets uit het verleden.
    Mocht jezelf iets willen kopen van startspullen e.d. dan kun je bijv. nog even bij EP Fun in Beveren binnenstappen of hij nog wat heeft liggen (volgens mij is hij dat deel wel aan het afbouwen dus of hij heeft het niet meer of hij heeft het wellicht in de solden).
    Aerobertics zal wellicht nog wel meer spullen hebben liggen maar niet zoveel keuze w.b. brandstof (i.i.g. geen klip en klare 4 takt mix a la Hobby Inn).
    Dat is aan jezelf maar er is dus één en ander mogelijk om eerst eens te kijken of het vliegt, werkt etc..
    Vliegen met brandstof in de/onze Belgische regio is toch al een heikel puntje aan het worden daar deze Belgische verenigingen puur E-clubs aan het worden zijn.
    Zelf thuis proberen je motor aan de gang te krijgen e.d.. Kan natuurlijk ook, je bent volwassen en leeft tenslotte is een vrij land, maar als je er helemaal geen verstand of gevoel bij hebt is het simpelweg niet geheel zonder risico.

    Je weet onderhand hoe je ons kunt bereiken en wanneer (en bij welke windrichtingen en -sterktes) wij meestal op het veld zijn, enkel wel even op voorhand aangeven dat je hiermee wilt komen want als we met elektrokisten vliegen hebben we natuurlijk geen brandstof en/of startspullen mee.
    Wij hebben ook geen kaas gegeten van Spektrum, ik in ieder geval niet dus als je komt dan zelf al één en ander controleren en bijv. ook uitvinden hoe je een range check moet doen met zo'n zender.
    Ik kan er een mooi verhaal omheen bedenken maar bijv. ik kan er niet niet mee uit de voeten en heb nog nooit de aandrang gehad mijzelf verder in bijv. specifiek een Spektrum DX6i zoals jij hebt te verdiepen.
    De simpele dingen lukken wel maar net zoals 2 maanden of zo terug met je depron delta en diens specifieke mixen o.i.d.; We willen wel maar kunnen niet.
    Ook het zwaartepunt van het model is een belangrijk iets om te weten en te controleren. Dat beetje voorwerk bespaard ook weer de nodige hoofdbrekens op het veld.

    Gr.
    Paul
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Hoi Paul,
    reaktie is duidelijk en ik ga me nog wat verder verdiepen in de materie /mysterie ;) van de brandstof wereld.Het zender/ontvanger gedeelte heb ik vandaag proberen in orde te krijgen is me echter nog niet gelukt en in eletronika gedeelte ga ik m,n vragen stellen,tot zover en grtz Bel10:bye::bye:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    je mag, als je het prettig vind, ook gewoon je vragen hier neergooien hoor.

    Ja, het staat dan onder brandstof.
    maar de informatie over jouw toestel staat dan wel mooi bij elkaar.
    Hoef je ook niet meerdere draadjes te checken.

    en voor ons is het leuk om de groeiende lijn te zien van een beginnend vlieger ;-)

    immers..
    een brandstof toestel heeft ook electronica..
    en een vleugel..

    Jij bent topic starter, jij bepaald de richting en onderwerp van het topic.
    En als het te erg wordt, kan ik je topic altijd nog even onder algemeen of "vliegende toestellen" zetten.
    maar dat wordt vanzelf gemeld als dit zover is ;-)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Hoi Student,
    ik ben positief :)verrast door je reaktie vooral omdat hieruit blijkt dat moderators de zaak opvolgen.Wat het verplaatsen betreft ook een goed idee,alleen een moderator kan dit dacht ik,ik wacht af,grtz Bel10:bye::bye:
     
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    En voor wat betreft je zender : Die kun je best zelf leren instellen. Een instrukteur is doorgaans niet zo blij als hij een voor hem onbekende zender moet instellen op het veld. De DX6i werkt zeer eenvoudig en kun je thuis met gemak instellen.
     
  20. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Nu klinkt 'niet zo blij' natuurlijk best straf maar daar komt het inderdaad wel een beetje op neer.
    En dan overwegend niet eens altijd in een negatieve context maar de meesten willen de gast of nieuweling/leerling om het zo maar even te noemen natuurlijk ook heel graag op weg helpen.
    In zulke gevallen kan het best wel eens voor beide instructeur en leerling teleurstellend c.q. vervelend zijn om bijv. na 2 uur prutsen niets bereikt te hebben.
    En zulke zaken moeten gewoon vooraf op het gemakje thuis gedaan worden. Check, check, dubbelcheck. Lekker op het gemakje en zekerder dan even hatseflats rap tussendoor.
    We gaan er ook vanuit dat de eigenaar ook volledig weet heeft van de functionaliteit(en) van zijn zender.
    Uiteraard kan en mag er altijd iets gevraagd worden maar uiteindelijk moet de eigenaar er simpelweg volledig bekend mee worden/zijn.

    Laat het zeker ook niet zwaarder voelen dan dat het is, uiteindelijk zijn we allemaal grote kinderen die bij mooi weer leuk buitenspelen :D
     

Deel Deze Pagina