trainingsschema...

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door bieze, 20 okt 2017.

  1. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    Ik heb van iemand een trukske geleerd en dat wilde ik met jullie herdoen.
    Het gaat erom om tot een soort trainingsschema te komen.

    Ik zou tien 'eigenschappen' willen weten waarover een goeie DLG piloot zou moeten beschikken.

    je hebt een aantal specifieke DLG eigenschappen als lanceertechniek/hoogte en wat op z'n Engels 'air reading' genoemd wordt. Ik weet van mezelf dat mijn stuurmanskunst nog voor verbetering vatbaar is.
    Als DLG'en F3K'en wordt, komen er misschien wedstrijd taktiek en kennis van je tegenstanders bij. Of toch weten waar zij vliegen( en eventueel waarom). Inschatting van risico's... Timing.
    Misschien zijn er ook nog een aantal persoonsafhankelijke als stressbestendigheid en zelfkennis. Voor mij is het bijvoorbeeld ook belangrijk dat het 'leuk' blijft!

    Je hoeft er geen 10 te noemen, je hoeft er ook geen belangrijkheid aan toe te kennen (later houden we er wel rekening mee) zolang ze maar enigszins bijdragen aan het totaalplaatje van goeie DLG'er! Je hoeft ze zelf ook nog niet te hebben, later zal wel blijken hoeveel je er voor zou moeten trainen.

    Zoals ik zei heb ik het 'truukje' al eens gedaan met de eigenschappen die ik toen uit mijn mouw schudde. Het is nu mijn bedoeling om een algemener beeld te krijgen. Ik kan me voorstellen dat het lijstje van iemand uit de top tien van Nederland of Belgie er anders uit gaat zien dan van iemand net komt kijken. Je hoeft achteraf ook niet akkoord te zijn met de eigenscappen die hieruit voortkomen. Op het eind kan je het nog eens overdoen met je eigen 'lijstje'!

    Dus ervaren rot of nieuwkomer roep eens wat... Ik zal proberen de meest genoemde eruit te filteren tot een lijstje van 10.

    :bye:Chris
     
    tunderman vindt dit leuk.
  2. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Hi Chris, mijn lijstje,

    een goede DLG piloot:

    - Gooit hoog
    - Weet waar het zit, of loskomt: kan lucht lezen
    - Is meester in afstellen van zijn toestel, zodanig dat deze goed thermiek aangeeft
    - Beschikt over stuurmans kunst: om het toestel efficient laten vliegen en altijd optimaal gebruik te maken van lift. Dit vraagt ook het vermogen het toestel ook tijdens de vlucht blijven aanpassen. Dus continue finetunen met flaps en elevator setting.
    - Heeft goede wedstrijd tactiek - voor iedere taak verschillend, vraagt veel ervaring
    - Kan Quick turns vlekkeloos uitvoeren
    - Heeft lef om diep te gaan, met wind mee
    - Maar combineert dit met gezond verstand om tijdig terug te komen zodat je geen buitenlanding hebt
    - Is stress bestendigheid
    - En kiest zijn coach zorgvuldig

    Groet, Roger
     
  3. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    - is een beetje gezellig tussen het vliegen door
     
    MarkP, jaap27 en RJA vinden dit leuk.
  4. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    een goede DLG piloot:

    - Gooit hoog
    - Weet waar het zit, of loskomt: kan lucht lezen
    - Is meester in afstellen van zijn toestel, zodanig dat deze goed thermiek aangeeft
    - Beschikt over stuurmans kunst: om het toestel efficient laten vliegen en altijd optimaal gebruik te maken van lift. Dit vraagt ook het vermogen het toestel ook tijdens de vlucht blijven aanpassen. Dus continue finetunen met flaps en elevator setting.
    - Heeft goede wedstrijd tactiek - voor iedere taak verschillend, vraagt veel ervaring
    - Kan Quick turns vlekkeloos uitvoeren
    - Heeft lef om diep te gaan, met wind mee
    - Maar combineert dit met gezond verstand om tijdig terug te komen zodat je geen buitenlanding hebt
    - Is stress bestendigheid
    - En kiest zijn coach zorgvuldig
    - Neemt heel snel beslissingen
    - Neemt alleen risico bij alles of niets taken.(Ladder, Poker)
     
  5. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    Ik denk dat het lijstje al vrij compleet is...
    ( En het komt in grote lijnen met het mijne overeen)
    Wat ik zou willen toevoegen:

    - Kan de informatie van andere piloten of timer toepassen in zijn vlucht

    De volgende stap is dat je jezelf punten gaat geven, gewoon voor iedere eigenschap een cijfer op tien.
    Met een negen of tien ben je bij de toppers (voor die eigenschap)
    Als je iets nog maar weinig toepast wordt het iets van een vier of een zes...
     
  6. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Hella Chris
    Wel een leuke topic die je hier start maar inderdaad bovenstaande eigenschappen denk ik wel zowat voor iedereen overeen te komen .
    Als je dus bovenstaande 10 punten beheerst ben je gewoon bij de betere piloten , maar de vraag is nu hoe gaan we ons verbeteren als we niet bij die toppers behoren ? en daar zit dus wel het nuttige van je topic!
    Kiezen waar we het zwakste in zijn en dan oefenen en oefenen om dit tikkeltje beter te krijgen
    Want draai het of keer het voor mij is de grootste factor om echt goed in iets te zijn er aanleg voor hebben ( '' het zit in zijn vingers '' ) en spijtig genoeg hebben we dat niet allemaal ! en dit geldt voor elke sport en daarom zullen er ook altijd winnaars en verliezers zijn en daarom kunnen we het ook competitie noemen he .Moraal van het verhaal en dit geldt vooral voor mezelf blijf het plezant vinden zodat je zin hebt om veel veel veel te oefenen en als ik in de middenmoot geraak ooit ben ik dik tevreden .
    En nu ga ik wa oefenen want ik moet hoger kunnen gooien !!!! :)

    Grtjs Blitske
     
  7. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    Awel, geloof het of ni: er komt een moment dat ge beseft dat ook 10 meters werphoogte niet ga oplossen wat ge daarna allemaal nog verkeerd kunt doen... En hoe beter je wordt, hoe meer aspecten je vind, waarin verbetering mogelijk is. Op het eind van dit schemaatje ga je grosso modo kunnen vaststellen, waar je op dat moment het meest mee kunnen ga 'verdienen'...

    Ik moet efkes een moment vinden om de eigenschappen van hierboven in een tabelleke te zetten en er mezelf punten bij te geven en dan gaan we verder...
     
  8. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Leuk draadje Chris!

    Ik heb er ook nog een paar.
    - Weet wanneer en met hoeveel je je dlg moet ballasten. (Maar dit wordt misschien ook al bedoelt met het afstellen?)
    - weet welke dlg hij inzet bij het type weer. (moet je wel meerdere typen hebben natuurlijk!)

    -Weet wanneer hij moet stoppen met zwiepen! (Ik wordt soms wat te nonchalant na een dag zwiepen namelijk en daar komen ongelukken van! ;-)
     
  9. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Leuk idee dit draadje Chris.

    Wat aanvullingen die mijn gedachten bezighouden.

    Een goede DLG piloot:

    - is fit en atletisch genoeg om een weekend wedstrijd door te komen

    - is in staat schades zelf te repareren

    - is behulpzaam naar zijn mede DLG piloten en helpt de F3K klasse beter en groter te maken

    - houdt rekening met zijn medepiloten en respecteert de veiligheidsinstructies

    - doet op de wedstrijddag zijn stinkende best om het beste uit zichzelf te halen, maar beseft dat hij maandag gewoon weer moet werken.

    Oftewel : have FUN!
     
    tunderman en HBZWEEF vinden dit leuk.
  10. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    1 model hebben en door en door kennen is 10 x beter dan constant op verschillende modellen overstappen al naar gelang het weer. Ik ken ook geen top piloten die dit doen. Simpelweg ballast toevoegen bij meer wind.
     
  11. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    ik vlieg al weer een paar jaar F5J. Begonnen met een Supra en Gracia, overgestapt op Xplorer en in de loop van dit jaar jaar op Pike's
    Netto resultaat: voor het eerst LAATSTE geworden op een NK na 5 jaar meedoen :) .. ik kan me wel vinden in het commentaar van Alex:D

    Voor de laatste switch was (voor mij) een goede reden maar die doet er even niet toe.. 1 type kist in verschillend gewicht kan nog, maar totaal verschillende kisten is killing naar mijn ervaring...
     
  12. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Vooral plezier in het vliegen. Daar begint alles mee. Voor velen van ons is dat genoeg om in spaarzame vrije tijd te gaan vliegen, al dan niet op een wedstrijdje puur voor de gezelligheid en een fijne dag buiten. Bij de meeste is de drang om toch een beetje mee te komen groot genoeg om jezelf te verbeteren. voorop gesteld is dat je daar extra plezier van beleeft, zeker wanneer je je verbetering ziet. Ervan uitgaande dat men dit ook zo ervaart, heb ik een aantal tips om jezelf te verbeteren. zoals in bovenstaande reacties te lezen is zou je deze tips eigenlijk in 2 hoofdstukken moet verdelen, vliegtechnisch gerelateerde zaken en het mentale aspect. Zeker in competitie verband kan het laatste zeer belangrijk zijn.

    vliegtechnisch;
    1. blijf leergierig, luister, kijk en stel vragen.
    2. probeer dingen uit in de praktijk, test het goed zodat je duidelijke verschillen waarneemt.Snap waarom.
    3. vlieg in verschillende weersomstandigheden en trim je kist voor elk type weer af, zo goed als je kan. ook hier blijven uit proberen!
    4. Gebruik degelijk materiaal. electronica en kist. ook een 2e hands kistje kan prima degelijk genoeg zijn, maar zorg dat alles correct en veilig werkt.
    5. zoek het niet overdreven veel in de afstelling, trimmen of type kist. Wees eerlijk en kritisch over je eigen vliegkunsten.
    6.Vlieg veel. verbeter jezelf qua sturen, tijdens alle vluchtfasen. Laat je kist qua trimmen/afstellen in deze fase met rust, je hebt haar immers zo goed als je kon afgesteld!
    7. als het goed is komt er een punt waarop je merkt dat de kist beter zou kunnen, herhaal punt 3;)
    8.nu alles wederom zo goed als dat je kon voor elkaar is (stuurmanskunst en afstelling) , is het tijd om de lucht nog beter te leren ''lezen''.
    9.herhaal punt 6 maar zoek vooral naar thermiek, snap waar het zit en ga vol voor de plek waar jij denkt dat het zit.keer op keer. op keer. en morgen weer.
    10. heb vooral plezier in punt 1 tm 9!

    Mentaal;

    1.oprecht leuk vinden om, wanneer mogelijk, elke dag te vliegen. of 3x per dag, ligt er maar aan hoe hoog je de lat legt;)
    2. controle over je concentratie en deze netjes verdelen.
    3. snel kunnen beslissen en improviseren.
    4. van je fouten leren met een glimlach.
    5. realistisch inschattingsvermogen bezitten over je kunnen wat je hobby betreft.
    6.''humeur-controle'' bezitten, vermogen om ellende gauw te vergeten en uit te kijken naar iets positiefs.
    7. gesteund voelen, een factor waar je geen controle over hebt. desondanks een ondergewaardeerde factor, steun vanuit thuis, de ''scene'', vrienden of familie, alles helpt!
    8. je bent een doordouwer, vechter of enigszins vol van vuur om je doel te bereiken.
    9. je bezit zelf vertrouwen, je gelooft oprecht dat je je gestelde doel gaat behalen. Punt 5 is hierin belangrijk, stel je doel realistisch af. een beetje competitieve piloot zal er een plekje of 3 bij doen;).
    10. in staat zijn om te genieten van je resultaten, ook wanneer deze niet direct podium waardig zijn.

    Uiteraard zijn alle bovenstaande punten maar een mening en zeker geen vereiste, maar wanneer je er ''vol'' voor wil gaan helpen ze naar mijn idee behoorlijk!

    Maar wil je het echt een keer goed uitgelegd horen, dan nodig ik je uit om ook deze winter naar onze clinics te komen. verschillende thema's zullen aan bod komen;) Info hierover volgt binnenkort in een apart draadje.

    F3K forever.
     
    funpeter7823, tunderman en bgo vinden dit leuk.
  13. dwarswind

    dwarswind

    Lid geworden:
    8 apr 2013
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Arnhem
    - Mentale weerbaarheid. En dat in cirkels vertaalt. Zes cirkels. Grofweg: Binnenste cirkel is 1; complete focus. In de 3e cirkel ben je met je omgeving bezig/concurrenten en de laatste cirkel 6 is van "wat doe ik eigenlijk hier". De kunst is om zo snel mogelijk weer in 1 -bij tegenslag/start/vervolg- te komen om topsport te kunnen bedrijven.
    Samenvattend: being relaxed
     
    Niels1275 vindt dit leuk.
  14. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    Volgens mij ken jij degene die mij mijn trukje geleerd heeft, ook...

    Drukke week, deze week, misschien vanavond voor mijn tabelletje.

    Ik kom er ook allang niet meer met mijn 10 eigenschappen, wel leuk dat de hobby een anders benaderd wordt dan 1) hoog gooien en 2) thermiek vinden!
    En dat 'leuk' ook heel vaak terugkomt!
     
  15. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    f3k is gewoon leuk!
     
  16. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    In de eerste kolom vind je de eigenschappen, ik heb een aantal geclusterd die grotendeels onder dezelfde noemer vielen voor me.

    2de kolom de punten die ik mezelf geef (op 10 als ik een topper zou zijn = 3de kolom)

    In de volgende kolom staat een cijfer voor hoeveel 'een goeie' zou scoren voor die eigenschap. Eigenlijk is dat de belangrijkheid van die eigenschap in de lijst.
    Vb quickturns is heel goed om de laatste tienden van seconden eruit te halen (=topper), maar ik vind het belangrijker om op tijd bij je voeten te kunnen landen dan het risisco te nemen van een QT te verprutsen.
    Selecteren van ballast is belangrijk, maar zoals Vincent heeft laten zien, kunnen een aantal andere eigenschappen het gebrek aan de juiste ballast danig compenseren.

    Om tot het resultaat in de laatste kolom te komen, trek je jouw eigen punten van 10 af en vermenigvuldig je met de 'belangrijkheid'.
    Theoretisch kan je door de eigenschap met het hoogste cijfer te trainen of leren beheersen, het meest vooruit komen...

    En indien niet blijft dat laatste nog altijd geldig:

     

    Bijgevoegde bestanden:

    bgo vindt dit leuk.
  17. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    Ik zit er eigenlijk al op te wachten...
    :cool:
     
    specialpainter.nl, tunderman en crins vinden dit leuk.
  18. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Ik vind het een mooi en leerzaam overzicht Chris! Zou je het in excel beschikbaar kunnen maken? Dat werkt wat makkelijker om te vullen.

    Wellicht nog 1 aanvulling:

    - is in staat om optimaal van een bomenrij gebruik te maken (durf het niet te bestemmen als hellingvliegen ..)

    Groet,

    Brian
     
  19. macedh

    macedh

    Lid geworden:
    22 sep 2013
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Rijswijk
    Best ingewikkelde combinatie, complete focus icm being relaxed ;-)
     
  20. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Daar ben ik het niet helemaal mee eens.

    Ik rij nogal regelmatig op de Duitse Autobahn en daar kan en mag je lekker doorrijden.

    Als de omstandigheden het toelaten wil ik daar nog wel eens 200 km/h+ rijden en soms lukt dat zelfs meer dan 10 minuten.

    Als ik dan zo rijd ben ik super gefocust op het overige verkeer en de omstandigheden, maar toch voel ik me daarbij veel relaxter dan als ik 100km/h rijd. Waarschijnlijk omdat ik mezelf dan verplicht om al mijn aandacht bij één ding te houden en niet ongemerkt vanalles aan mijn hoofd heb.
     

Deel Deze Pagina